Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:18

M_D_H schreef:
purny schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat je zelf geld bovenop je kaartje moet leggen wil je verzekerd zijn voor een zitplaats. Het Ov is al duur genoeg

Je betaald niet voor je zitplaats, je betaald voor je reis.
Dat is het grootte verschil :)

Overigens, toen ik nog op krukken liep ging ik als de trein vol zat ook gewoon eerste klas zitten, ik ben er nooit op aangesproken, maar ik herken het wel heel erg dat mensen je staan aan te kijken als of je melaats bent als je vraagt of je op hun plek mag zitten omdat je niet kan staan.
Zelf met krukken zeiden sommige mensen gewoon bikkelhard nee.
Tegenwoordig loop ik zonder krukken, maar is mijn enkel zo zwak dat ik gewoon niet langdurig in bewegende dingen kan staan. trein gaat nog redelijk, bus is een ramp :(
Echter neem ik dat voor lief. Ik kies er immers zelf voor om tijdens dat tijdstip te reizen.
En vaak zat heb ik wel een plekje verovert :)

Ik snap echter wel dat het vervelend is, ik vraag mij alleen af of er uberhaubt wel een regeling te treffen is hierin.

Ik ben dat al vaker tegen gekomen in dit topic en vind dat toch een beetje rare uitspraak.
In de meeste gevallen (werk, school) ben je toch genoodzaakt om tijdens de spits te reizen.
Als ik om half 7(s avonds) op schiphol moet zijn MOET ik toch echt in de spits reizen, kan toch moeilijk tegen mijn baas zeggen dat ik 1,5 uur later kom omdat ik niet in de spits wil reizen.

BTW: Ik stapte vanmorgen op Ams centraal in een trein waar wellicht het koffertje onder de bank kon :P
Maar gezien het 5 uur in de ochtend was was dat niet van toepassing. :D

purny

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:28

Ik vind het eigenlijk een slap excuus van de ns om zo min mogelijk materiaal in te zetten. Aangezien je de hoofdprijs betaald is een beetje normale reis wel gewenst

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:32

Cowgirl schreef:
M_D_H schreef:

Je betaald niet voor je zitplaats, je betaald voor je reis.
Dat is het grootte verschil :)

Overigens, toen ik nog op krukken liep ging ik als de trein vol zat ook gewoon eerste klas zitten, ik ben er nooit op aangesproken, maar ik herken het wel heel erg dat mensen je staan aan te kijken als of je melaats bent als je vraagt of je op hun plek mag zitten omdat je niet kan staan.
Zelf met krukken zeiden sommige mensen gewoon bikkelhard nee.
Tegenwoordig loop ik zonder krukken, maar is mijn enkel zo zwak dat ik gewoon niet langdurig in bewegende dingen kan staan. trein gaat nog redelijk, bus is een ramp :(
Echter neem ik dat voor lief. Ik kies er immers zelf voor om tijdens dat tijdstip te reizen.
En vaak zat heb ik wel een plekje verovert :)

Ik snap echter wel dat het vervelend is, ik vraag mij alleen af of er uberhaubt wel een regeling te treffen is hierin.

Ik ben dat al vaker tegen gekomen in dit topic en vind dat toch een beetje rare uitspraak.
In de meeste gevallen (werk, school) ben je toch genoodzaakt om tijdens de spits te reizen.
Als ik om half 7(s avonds) op schiphol moet zijn MOET ik toch echt in de spits reizen, kan toch moeilijk tegen mijn baas zeggen dat ik 1,5 uur later kom omdat ik niet in de spits wil reizen.

BTW: Ik stapte vanmorgen op Ams centraal in een trein waar wellicht het koffertje onder de bank kon :P
Maar gezien het 5 uur in de ochtend was was dat niet van toepassing. :D

Ik denk dat je mij niet goed begrijpt :).
Ik heb het over mijn situatie.
Ik kan ook niet goed staan, maar ik kies er af en toe toch zelf voor om met de spits te reizen.

Ik weet dat het niet in elke situatie zo is, maar ik had het dan ook over mijn situatie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:09

ik denk eerder dat je kunt gaan pleiten voor speciale zitplaatsen voor mindervaliden en zieken in de trein.. die in gebruik mogen genomen als ze niet nodig zijn, maar waarvan iemand zonder kaart direct op moet staan als iemand zich met kaart meldt.

simpelweg in te regelen door de ns, bepalen wat in hun ogen de grenzen zijn om recht te hebben op een zitplek + onderzoek te doen naar hoeveel mensen dat gemiddeld per rit en in de spits zijn..
van mijn part met een gradatiesysteem, waarbij een gradatie vier alsnog moet opstaan voor iemand met gradatie 2 om maar even een gooi te doen. Doktersverklaring overleggen bij aanvraag en klaar..

ze kunnen immers ook stiltecoupes inrichten, eerste klas, rolstoel plekken, fietsruimte..
dus simpel.. Ga voor de mindervalide/ziekte plekken..

Dat heeft meer kans van slagen, dan proberen om op basis van mindervalide/ziek rechten op een eerste klas plaatst te verwerven waarvoor door mensen of het bedrijfsleven wel moet worden bijbetaald om daar te kunnen plaatsnemen.

Iemand zei: moet iemand die ziek is dan gestraft worden dat hij/zij moet bijbetalen om 1e klas te mogen zitten.. Als dat zou gebeuren, dan zou ik doodleuk zeggen, maar dan wordt iemand die gezond is op veel meer wijzen gestraft.

speciale zitplekken, die gebruikt mogen worden tot iemand die recht heeft zich meldt is in mijn ogen een eerlijker systeem dan 'ik wil eerste klas, want dan kan ik zitten'.

en zoals aangegeven 'recht' op een zitplek heb je nooit.. als die plekken bezet zijn, dan zul je alsnog moeten staan helaas, maar in ieder geval is de kans al iets groter als ik eerder iemand mocht geloven. Persoonlijk denk ik namelijk dat als hypermobiel ook in aanmerking komt, er heel veel kwalen en problemen in aanmerking zullen komen en dat er in iedere trein dan een behoorlijk aantal mensen zal zitten die in aanmerking komen voor een zitplek.. Daarmee zeg ik niet dat het niet enorm vervelend is.. ben zelf hypermobiel, maar gelukkig slechts in enkele gewrichten, hoe vaak ik in het OV niet door mijn enkel rolde.. Meestal zorgde ik er dan maar voor dat ik aan 1 kant tegen een paal/muur geleund stond, op die voet stond ik dan 'scheef' en mij andere stond ik alleen op de bal van mijn voet, zodat ik niet zomaar zwikte.. was absoluut niet fijn als je zo een uur gestaan had en daarna moest overstappen, maar het was dat of twee uur later vertrekken en pas om 00.30h thuiszijn terwijl ik om 7.00h moest werken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-12-15 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:12

Goed idee elenaMM77, echter geven de meeste doktoren geen verklaring meer af... zelfs niet als de patiënt daar zelf om vraagt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:15

M_D_H schreef:
Goed idee elenaMM77, echter geven de meeste doktoren geen verklaring meer af... zelfs niet als de patiënt daar zelf om vraagt.

NS dwingen tot een keuringsarts dan maar ;)

het lijkt mij de meest reële oplossing..
zo hoeft er niemand extra bij te betalen en blijft eerste klas voorbestemd voor diegene die daar ook voor willen betalen.

De bus heeft toch ook gewoon minder valide plekken? daar kun je rustig je kont parkeren tot er iemand komt die m nodig heeft.

waarom heeft nog niemand dit opgelegd bij NS?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:18

Geen idee... en de minder valide plekken in de bus werkt ook niet.
Als het er vol is en ik vraag of ik daar mag zitten dan is het antwoord steevast nee :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:21

M_D_H schreef:
Geen idee... en de minder valide plekken in de bus werkt ook niet.
Als het er vol is en ik vraag of ik daar mag zitten dan is het antwoord steevast nee :n

dat zou ik persoonlijk dan bij de chauffeur melden want dat is van de zotte {:)-:(
ik sta hoe dan ook op.. simpelweg omdat ik makkelijker sta dan menig ander en ik ga ervanuit dat iemand die om de plek vraagt hem ook nodig heeft.

9/10 keer dat ik (sporadisch) met de bus moet, is dat ding altijd leeg, zelfs in de spitstijd :'), dan zit mijn poezelige achterwerk er dus vlot op tot iemand m nodig heeft, dat dan weer wel.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:22

Nederland is echt zo asociaal eigenlijk...
Ik ben in schotland meerdere keren met het ov geweest.
Daar sta je dus in de rij voor de bus en bedank je de buschauffeur vriendelijk.
En zeker wel dat mensen daar voor je opstaan of plaats maken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:27

elenaMM77 schreef:
Dat heeft meer kans van slagen, dan proberen om op basis van mindervalide/ziek rechten op een eerste klas plaatst te verwerven waarvoor door mensen of het bedrijfsleven wel moet worden bijbetaald om daar te kunnen plaatsnemen.

Dat laatste is natuurlijk onzin, aangezien er geen vaste prijs van een stoel in de trein is, maar het gaat om een omslagsysteem van de totale kosten van 1 trein over alle reizigers. Dat zijn formules, geen losse kosten. Als je meer mensen in de 1e klas laat zitten, maar zonder dat je ook maar 1 fysieke aanpassing aan de treinen doet qua zitplaatsen ofzo, verandert het kostenplaatje ook niet, en hoeft er dus ook niemand meer te gaan betalen.

De extra kosten zitten 'm dan in het administratiesysteem, maar dat is echt niets wat niet op te lossen is.
Overigens weet men volgens mij niet eens wie wat nou precies betaalt, want de individuele prijs van een abo hoeft niet de totaalprijs te zijn. Het kan bv best dat de overheid een groot contract heeft met de NS waarin de abonnementsprijs lager ligt omdat ze zoveel abo's afnemen.

En tot slot is het helemaal niet erg dat we meebetalen om mensen met een beperking te helpen. Soms vraag ik me af wie er nog centraal staat in de samenleving - zijn dat wij mensen, of bestaan we alleen nog maar ten gunste van 'het bedrijfsleven'? Dat bedrijfsleven ontwijkt toch al veel van de plichten aan de maatschappij waar ze gebruik van maken (belastingontwijking via vage constructies), dus dat ze hun 1e klas zitplaats eens moeten delen met anderen lijkt me helemaal niet gek voor de empathie en eerlijkheid.

Citaat:
Iemand zei: moet iemand die ziek is dan gestraft worden dat hij/zij moet bijbetalen om 1e klas te mogen zitten.. Als dat zou gebeuren, dan zou ik doodleuk zeggen, maar dan wordt iemand die gezond is op veel meer wijzen gestraft.

Dat was ik, en ik denk dat je dan niet zo goed beseft wat het kan betekenen om ziek te zijn.

(Maar ook puur financieel is het natuurlijk niet waar. De financiele positie van mensen met gezondheidsproblemen of beperkingen is structureel slechter dan die van mensen zonder gezondheidsproblemen.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:41

kim345 schreef:
Nederland is echt zo asociaal eigenlijk...
Ik ben in schotland meerdere keren met het ov geweest.
Daar sta je dus in de rij voor de bus en bedank je de buschauffeur vriendelijk.
En zeker wel dat mensen daar voor je opstaan of plaats maken!

Moet je de metro in Japan eens nemen :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:43

Veel streekbussen in NL zijn ook best sociaal hoor :) en natuurlijk bedank je de chauffeur.

Over dat zitten: ik denk dat er verrassend veel mensen zijn die slecht staan. Ik heb bloedarmoede en ik kan het ook niet, ik ga dus altijd zitten op de grond of whatever. Als ik blijf staan krijg ik overal spierpijn en word ik kortademig en duizelig. En zo zullen meer mensen wat hebben...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:50

Nou zie ik meerdere reacties voorbij komen waar mensen beweren dat je prima 1e klas mag zitten als de rest vol zit.
Even navragen bij mijn moeder bevestigd mijn vermoeden (mijn moeder is conductrice bij NS) Dat mag je nooit uit jezelf doen, dan zijn ze geheel gerechtigd jou een boete uit te schrijven.
Doe dit alleen op aanwijzing van een conducteur (via omroep bijvoorbeeld) maar nooit uit jezelf dus.. Dat je dit aangeboden wordt is puur omdat je een fijne conducteur op je trein hebt zitten die mee denkt.
Zelfde geld voor een opwaardeer product wat een conducteur zou kunnen uitschrijven.. dat kan, dat mag hij, maar moet hij niet... die boete moet eigenlijk wel...

Overigens rond sinterklaas kwam ik nog in de trein, die zat vol, ik vermijd spitstijd en dergelijke door ptss maar ik had geen rekening gehouden met sinterklaas.. enfin, hele trein vol, ik sta daar met krukken (en hulphond potverdrie) en geen zitplaats.. na 3 personen gevraagd te hebben die mij gewoonweg straal negeerde (want je zou eens beleefd wat terug zeggen) heb ik maar luid gevraagd of er iemand zo beschaafd was mij een zitplaats te geven ivm lichamelijke problemen, want de mensen die ik net had gevraagd doen alsof ik niet besta... Toen stond er wel een jonge man voor mij op...
Het is dat ik even heel boos en teleurgesteld was dat ik dit durfde, ik heb dit ook nooit eerder mee gemaakt. Moet zeggen dat ik hier nog 3 dagen last van heb gehad op psychisch vlak (maar dat terzijde) ... ik liep met krukken, ik loop ook niet normaal en ik heb een hulphond bij me. hoe duidelijk moet het zijn?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:55

dit lost je probleem natuurlijk niet op ts, maar ik heb t vermoeden dat je aan t groenhorst studeerd? moet jij dan ook om 15 voor 11 beginnen? ik rijd dan namelijk van friesland naar barneveld dus voor 1/3e benzine geld mag je mee liften ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:25

Shadow0 schreef:
Dat laatste is natuurlijk onzin, aangezien er geen vaste prijs van een stoel in de trein is, maar het gaat om een omslagsysteem van de totale kosten van 1 trein over alle reizigers. Dat zijn formules, geen losse kosten. Als je meer mensen in de 1e klas laat zitten, maar zonder dat je ook maar 1 fysieke aanpassing aan de treinen doet qua zitplaatsen ofzo, verandert het kostenplaatje ook niet, en hoeft er dus ook niemand meer te gaan betalen.

De extra kosten zitten 'm dan in het administratiesysteem, maar dat is echt niets wat niet op te lossen is.
Overigens weet men volgens mij niet eens wie wat nou precies betaalt, want de individuele prijs van een abo hoeft niet de totaalprijs te zijn. Het kan bv best dat de overheid een groot contract heeft met de NS waarin de abonnementsprijs lager ligt omdat ze zoveel abo's afnemen.

En tot slot is het helemaal niet erg dat we meebetalen om mensen met een beperking te helpen. Soms vraag ik me af wie er nog centraal staat in de samenleving - zijn dat wij mensen, of bestaan we alleen nog maar ten gunste van 'het bedrijfsleven'? Dat bedrijfsleven ontwijkt toch al veel van de plichten aan de maatschappij waar ze gebruik van maken (belastingontwijking via vage constructies), dus dat ze hun 1e klas zitplaats eens moeten delen met anderen lijkt me helemaal niet gek voor de empathie en eerlijkheid.

Citaat:

Dat was ik, en ik denk dat je dan niet zo goed beseft wat het kan betekenen om ziek te zijn.

(Maar ook puur financieel is het natuurlijk niet waar. De financiele positie van mensen met gezondheidsproblemen of beperkingen is structureel slechter dan die van mensen zonder gezondheidsproblemen.)

waar ik op doelde,
je betaald meer voor een rustigere iets luxere plek in de trein, waar je bijna altijd kunt zitten. behalve in de echte zware spits misschien.

En ik weet heel goed hoe het is om ziek te zijn. mijn vader had allerlei aandoeningen en was voorzien van invalidekaart. En zou zeer zeker niet kunnen staan in een trein, hij had uberhaupt al moeite om erin te komen..

Ik zeg nergens dat er niets hoeft te worden bijgedragen om iemand te helpen die het minder heeft. Maar ook ik heb geen onuitputtelijk loon waar iedere keer meer vanaf gehaald zou kunnen worden bij wijze van spreken.

Je betaald voor tweede klas.. dan vind ik 2e klas mindervalide plekken en nettere en reeëlere oplossing dan zeggen: nah ga maar lekker eerste klas zitten.. Nee, voor die plekken betaal je meer.. Ziek of niet ziek, gehandicapt of topsporter in de bloei van zijn carrière.

dat je op een goedkopere manier een eerste klas abo kunt krijgen is prima, dat is een groot afgesloten contract en als je er daar een van kunt bemachtigen, hoor je mij niet klagen. Dan betaalt de overheid voor eerste klas abo's. en opnieuw of je nu ziek bent of niet ziek, topsporter of gehandicapt maakt in mijn ogen dan compleet niet uit als je zo'n abo hebt, dan heb je zo'n abo..

Ik vind de hoeveelheid keren dat ik 'maar dan wordt je gestraft voor het feit dat je ziek bent' zo vaak langskomen dat het een dooddoener aan het worden is. Het wordt iedere keer gebruikt op een moment dat een situatie niet helemaal optimaal is, of zodra iets niet kan omdat het teveel kost. Dat geld net zo hard voor iedereen die gewoon gezond is en een laag inkomen heeft.

in dit geval zijn er meerdere alternatieven geopperd, maar niets schijnt te kunnen, het moet eersteklas zitten zijn?

zoals ik aangaf, in de bus heb je mindervalide plekken. ik vind mindervalide plekken in het openbaar vervoer veel reeëler en eerlijker.. Ik begrijp niet waar jij dan vind dat dat niet begrijpen of 'straffen voor ziekzijn' is.

1e klas is 1e klas.. iedereen die het kaartje om wat voor reden niet kan betalen en er zou willen zitten wordt gestraft omdat die niet rijk genoeg is.. zou je eerste klas afschaffen, zit het alsnog stampensvol en moet je alsnog staan.. dat staat los van ziek, zwak of minder valide zijn is mijn opinie.
----

jilderoo: perfect opgelost in mijn ogen.. Als men op verzoek niet op wil staan.. spreek dan gewoon de hele meute erop aan.. want vind het van de zotte dat er niet iemand even opstaat..

ik ben iemand die als ik ook maar het vermoeden heb dat iemand een plek nodig heeft gaat staan.. daar hoeft geen hond of kaart aan te pas te komen.. Mensen kunnen prima opvangen of een ander meer behoeftig is dan jijzelf.

Vind het meer dan terecht dat je ze er gewoon op aangesproken hebt, ook al 'negeren' ze het.. ik denk niet dat ze een volgende keer nog durven blijven zitten.. want zoiets, daar raak je echt wel mee..

Als mensen gewoon eens zouden opstaan, dan zou dit hele topic al overbodig zijn om mee te beginnen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:29

Maar met die mindervalide plekken in de bus bedoel je die met een sticker, Elena? Die heb je in de trein namelijk ook gewoon hoor. Of iemand zijn plaats dan ook daadwerkelijk afstaat is een tweede natuurlijk :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:31

Derdeklasplekken maken! Gewoon staplaatsen ergens in een coupe of op de balkons, voor de helft minder dan zitplaatsen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:44

Warboel schreef:
Maar met die mindervalide plekken in de bus bedoel je die met een sticker, Elena? Die heb je in de trein namelijk ook gewoon hoor. Of iemand zijn plaats dan ook daadwerkelijk afstaat is een tweede natuurlijk :+

idd Warboel..

En dan een conducteur aanspreken, die hoort toe te zien op de naleving van die plekken..
doet die niets, klagen bij de ns.

Sheran schreef:
Derdeklasplekken maken! Gewoon staplaatsen ergens in een coupe of op de balkons, voor de helft minder dan zitplaatsen :)

lol..

daar ga ik voor Sheran! ik ga wel op een been staan en houdt mij wel in evenwicht met mijn hand op iemands hoofd :').. ohh wacht shoot, zo deed ik het vroeger ook al (zonder het vasthouden) maar betaalde het volle pond.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 01:19

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar mijn vriend (werkt bij de NS) zegt dat je aan de klantenbalie van de NS een pasje kunt regelen, als je een medische beperking hebt. Hiermee krijg je een plaatsbewijs.
Het is net geïntroduceerd. Je kan het altijd vragen daar :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 08:49

Cinderella schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar mijn vriend (werkt bij de NS) zegt dat je aan de klantenbalie van de NS een pasje kunt regelen, als je een medische beperking hebt. Hiermee krijg je een plaatsbewijs.

Maar heb je daar geen bewijs voor nodig? Veel artsen geven dit niet zomaar af omdat het medische informatie is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:52

Holy, even een paar dagen niet online geweest, ik ga het allemaal proberen bij te lezen.

Maar omdat ik met mijn handicap zit, moet ik maar naar een school dichterbij? Dat kan eigenlijk weer niet door een ándere handicap (ik ben een heel pretpakket haha). Ik doe de opleiding versneld, en op het Groenhorst is dat super goed geregeld. Op de school dichterbij, is dat niet zo. Daar moet ik alles zelf regelen en docenten vergeten je ook nog wel eens hoorde ik van docenten zelf en van een vriendin die daar op school zit. Nou, ik kan dat gewoon weg niet zelf.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:56

En met dat argument naar de gemeente gaan?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:57

Ik stuur daar even een pb'tje over!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:40

Cinderella schreef:

woot, ze luisteren snel :').

purny, hoe denk je dat mensen aan een invalide kaart komen..
daar krijgt een overheid ook medische gegevens..

het gaat niet om inhoudelijke medische gegevens, maar een verklaring waaruit blijkt dat je niet langdurig kunt staan. Ik neem aan dat de NS niet je medische dossiers daarvoor in hoeft te zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:56

elenaMM77 schreef:
het gaat niet om inhoudelijke medische gegevens, maar een verklaring waaruit blijkt dat je niet langdurig kunt staan. Ik neem aan dat de NS niet je medische dossiers daarvoor in hoeft te zien.

Er is een stichting die probeert de toegankelijkheid te bevorderen ( http://www.wijstaanop.nl/ ) die naast toegankelijkheid in het ov en in alle openbare gebouwen, inderdaad ook wil dat je een standaard medische verklaring krijgt die gewoon gebruikt kan worden op verschillende plekken.

- Wij zouden altijd een allesomvattende medische verklaring beschikbaar moeten hebben.
    Wij moeten nu vaak herhaaldelijk naar een arts om een medische verklaring te vragen. Deze verklaring is voor iedere aanvraag anders en moet vaak een bepaalde recente datum hebben. Deze artsbezoeken kosten ons veel tijd en energie en de samenleving veel geld. Het is onnodig, want vaak verandert onze medische status niet.

Een medische verklaring moet eenvoudig en altijd voor ons (digitaal) beschikbaar zijn.

Vind ik een goed uitgangspunt.