Lusitana schreef:Ik weet niet waarom er zo gereageerd wordt op mensenmens, want dan kun je paardenmens, hondenmens en kattenmens etc ook wel afkeuren....
Overigens heb ik al heel klein kind Engels geleerd van TV omdat ik de ondertiteling niet kon lezen en ben nog steeds vloeiend in Engels en zelfs verschillende variaties (Amerikaans, Engels, Schots, Iers).
Kinderen leren immers taal gewoon van luisteren.
Het is wel zo dat je dat heel jong moet doen. Na een bepaalde leeftijd kun je niet meer leren spreken.
Lezen is andere koek. Ik ken inderdaad mensen die heel belezen zijn maar amper normaal kunnen praten en al helemaal niet foutloos kunnen schrijven.
Dat is blijkbaar toch weer een heel ander gebied.
Hier maak je een foutje in het proces van taalverwerving. Een kind leert taal niet enkel door te luisteren maar door dialoog. Er zijn verschillende experimenten in het verleden geweest van kinderen die enkel naar de radio mochten luisteren. Mensen spraken nooit tegen het kind. Bleek dat het kind op die manier geen taal verworf. Bij een kind spreken volwassenen er altijd (onbewust) tegen op een niveau hoger dat het kind zelf machtig is, zo leert het kind wel taal te verwerven.