Welk eten heb jij nog nooit gegeten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:49

Cayenne schreef:
Jeetje, nog best veel mensen die nog nooit spruitjes hebben gegeten :wow: Ik vind het heerlijk ruiken! Echt zo'n winterluchtje. Vooral met magere spekjes en champignonnen zijn ze heerlijk <3

Avocado ga ik morgen halen. Ben erg benieuwd :7 De meningen zijn verdeeld, lees ik :P

Zorg in ieder geval dat je een goed rijpe* hebt. Gelijkmatig in te drukken zeg maar, en niet een steen of een steen met aan een kant een soppige bruine plek. Heerlijk om gewoon uit te lepelen met een beetje peper en zout, of inderdaad een guacamole of salade mee te maken.

* Ik ben in Nederland helaas nog nooit echt rijpe avocado's tegengekomen. Wist niet eens dat die bestonden totdat ik in het seizoen in Kenia was.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:52

Buiten de meeste aparte dingen,

Oreo's.

Het feit dat die dingen als zwarte koekjes worden afgebeeld zorgt ervoor dat ik ze niet hoef.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:09

oomens schreef:
Cayenne schreef:
Jeetje, nog best veel mensen die nog nooit spruitjes hebben gegeten :wow: Ik vind het heerlijk ruiken! Echt zo'n winterluchtje. Vooral met magere spekjes en champignonnen zijn ze heerlijk <3

Avocado ga ik morgen halen. Ben erg benieuwd :7 De meningen zijn verdeeld, lees ik :P

Zorg in ieder geval dat je een goed rijpe* hebt. Gelijkmatig in te drukken zeg maar, en niet een steen of een steen met aan een kant een soppige bruine plek. Heerlijk om gewoon uit te lepelen met een beetje peper en zout, of inderdaad een guacamole of salade mee te maken.

* Ik ben in Nederland helaas nog nooit echt rijpe avocado's tegengekomen. Wist niet eens dat die bestonden totdat ik in het seizoen in Kenia was.

Die liggen er echt wel hoor!

Ik heb pas echte avocado's gezien in Mozambique. Rond en megagroot. Je hebt twee handen vol als je er een vast hebt. Vind het jammer dat je ze niet hier kunt krijgen. Ik ben gek op avocado.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:47

spruiten gewoon fijn prakken en suiker overheen strooien. Is dan goed te eten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:54

Spruiten moet je ook niet door en door gaar koken dan worden ze heel bitter en snotterig qua structuur :r ze moeten nog een beetje bite hebben dan is de structuur ook prettig zijn ze ook nog mooi van kleur. Ik kook ze vaak met een beetje nootmuskaat of roerbakken met beetje Spaanse peper :9

purny

Re: Welk eten heb jij nog nooit gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:56

M'n broer at ze altijd met satesaus.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:57

Ik kook ze zo dat je er net fijn in kan prikken, dan gelijk afgieten en van het vuur laten.
Ze zijn dan nog wat harder en mooi knalgroen en niet bitter ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:58

Ik kan me op hele exotische dingen na, niets bedenken dat ik nog nooit gegeten heb :D

Avocado's zijn zo lekker! Helaas redelijk calorierijk maar ik zou er echt makkelijk 2 of 3 achter elkaar op kunnen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:09

oomens schreef:
Cayenne schreef:

Avocado uit Kenia!! :+: mijn hemel, ik was ervan overtuigd dat ik geen avocado lustte maar die uit Kenia, zelf vers van een boom geplukt... Heerlijk.
Zelfde als met ananas en bananen, die zijn daar zoveel verrukkelijker dan hier...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:14

Cayenne, 1 tip. Koop niet die ready to eat avocado's. Die smaken meestal nergens naar. Dan kan je beter bij de gewone avocado's een rijjpe uitzoeken of als die er niet zijn eentje kopen en een paar dagen geduld hebben. En die zijn nog een stuk goedkoper ook.

Voor goede zelfgemaakte guacamole mag je me op alle tijdstippen wakker maken :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:54

Ik ben juist gek op spruitjes! Maar ik doe ze altijd wokken met een beetje gembersiroop, dan zijn ze niet zo muffig en juist lekker zoet. Worden ze ook niet zo snotterig van. Als ik ze per ongeluk wel te lang laat bakken/koken dan prak ik ze altijd en meng ik ze door de aardappelpuree met wat spekjes en een beetje kaas, voila stampot.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:35

verootjoo schreef:
Avocado uit Kenia!! :+: mijn hemel, ik was ervan overtuigd dat ik geen avocado lustte maar die uit Kenia, zelf vers van een boom geplukt... Heerlijk.
Zelfde als met ananas en bananen, die zijn daar zoveel verrukkelijker dan hier...

Die ananas ja! Ik dacht altijd dat ik geen liefhebber van ananas was (en ja, dat gaat ook over ananas die niet uit blik komt) maar bij de eerste ananas daar ging een wereld voor me open. Passievrucht trouwens hetzelfde verhaal.
Alleen papaya smaakt op de een of andere manier altijd naar kots, maar het schijnt dat ik gewoon de goede nog niet ben tegengekomen.

Wat daar trouwens ook geen overweldigend succes was, was de gebakken lever van de kerstgeit.
En omena (net te langzaam in de zon gedroogde en dus licht bedorven smakende kleine visjes uit het Victoriameer) is ook echt niet te eten.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:52

Haggis heb ik nooit gegeten
Orgaanvlees is ook niet aan mij besteedt.

Verder veel geproefd!
Top was een gefrituurde harige vogelspin op een Chinese markt in Bejing met de raarste dingen (inclusief kat en hond).

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 03:51

Hoe ik avocado heb leren waarderen is samen met gamba's cocktail saus en sla. Dat vind ik een hele geslaagde combi. Pas op als je avocado koopt dat die niet te zacht is dan vind ik het zelf minder lekker. Als je hem meteen wilt eten moet je er naar 1 zoeken die een heel klein beetje meegeeft als je hem zachtjes indrukt zeker niet te veel. Wat ik nog nooit gegeten heb is pindakaas en filet American. Pindakaas gaat mijn neus van dicht zitten zo sterk als de geur is.

Wat ik absoluut niet lekker vind zijn oesters (iets met niet Door geslikt krijgen ). Verder ga ik van wasabi over mijn nek.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 03:55

Avocado tip voor cayenne: door de helft, beetje peper, zout, evt olijfolie en/of mosterd er op en met een lepeltje uit de schil eten!

Ik vind spruitjes ook heerlijk, ookal stinken ze. Vooral die hele kleintjes. En fascinerend ook, zijn gewoon een soort baby kooltjes. Beetje opgebakken en dan met sate of kaassaus.. Mjam!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 02:39

Sonja schreef:
Voor mij is nieuwe dingen proeven één van de leuke dingen van vakanties. Nieuwe groenten, nieuw fruit, geweldig!

Zo hebben we in Vietnam bv iets gegeten waarvan ik zou zweren dat we het hier als heg langs de tuin zouden gebruiken :-D maar was superlekker.

Dát... Superleuk, nieuwe dingen proberen.

De meeste zaken genoemd in de topics vind ik niet bijzonder. Gewoon proberen, is toch leuk!
Ik vind dat ook superleuk aan winkels zoals turkse supermarkten, toko's, enz. - daar valt nog wat te 'ontdekken'. Ook mijn biologische groentepakket biedt soms verrassende dingen. :D
Zo was daar groenlof, palmkool en nieuw-zeelandse spinazie.
Recent ook edelgistvlokken eindelijk eens geproefd (een soort veganistisch alternatief voor kaas, geeft een hartige bite), en tofubolletjes (of hoe heette dat, crispy croutons van tofu die je moet koken).
Ik merk dat het niet vaak gebeurd bij mensen die graag 'makkelijk' koken, maar zelf rode kool of bietjes klaarmaken... Is echt veel lekkerder!

Ik vind het echt leuk om nieuwe combi's te proberen... Toen ik uit huis ging dus flink aan de slag met tofu, seitan, tempeh, couscous, bulgur, relatief onbekende dingen als schorseneren, pastinaak, meiraap, enz.
Zelf hoummous maken, een hele rij aan verschillende soorten bonen proberen, zelf dingen kiemen, enz.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 02:46

Kreeft! Ik weet niet waarom, maar ik vind kreeften, levend of dood, echt eng. Zijn net uit de kluiten gewassen onderwater insecten. En aangezien ze herkenbaar op het bord komen... Ik durf er dan niet eens aan te komen, laat staan te eten. Als kreeft niet meer op het beest lijkt zou ik het best eens willen proberen.