jonge kinderen met een mobiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen mobiel?

Ja.
97 (34%)
Nee.
188 (65%)

Totaal aantal stemmen: 285

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:24

Dat 'vroeger was alles beter' idee is toch ook wel een beetje achterhaald (goh :D ).
De tijden veranderen nou eenmaal razendsnel op het moment. Nou hoef je niet overal aan mee te doen maar ik vind wel dat je grotendeels mee moet veranderen wil je nog weten waar je kinderen zich mee bezig houden. Vroeger fietste je idd naar school zonder mobiel, nu heb je het gemak van een mobiel en ik als ouder ben daar alleen maar blij mee. Dat vroeger dingen anders waren betekent toch niet dat je daarom nu niet mee hoeft in de verandering? Er werd vroeger toch ook zonder verdoving een gat geboord in je kies bij de tandarts? En zo nog wel 100 voorbeelden die vroeger anders waren. Nou en, het is nu, niet toen.
Als ouder zijnde ben je ervoor om je kind hier in te begeleiden. En dat is volgens mij een balans zoeken naar wat jij acceptabel vindt en wat je kind wil/nodig heeft.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:26

Tja, zelf was ik 13 toen ik mijn mobiel kreeg (ging naar de VMBO en dus half uur in de trein).
Op mijn basisschool had misschien 10 % een mobiel. Maar dat waren dan de kinderen die de polder in moesten fietsen. Puur voor geval als er wat was dus.

Dit was 10 jaar geleden.
Heb zelf ook het idee dat kinderen tegenwoordig veel eerder een mobieltje hebben.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:27

Ik lees hier ergens iets over waarom whatssapp als je ook telefooncirkel hebt...

..maar stel nu dat we in een wereld leefde waar het whatssapp en het internet tegelijkertijd met de telefoon was uitgevonden..denk je dat er ooit iemand op het idee gekomen was om informatie via doorbellen werd verspreid? Dan had dat nooit bestaan en was het direct versturen met whatssapp. Omdat dat tien keer zo efficiënt is. De enige reden dat het vroeger zo gedaan werd, is omdat er geen alternatief was. Net zoals men heel vroeger alle kleren met de hand schrobde, omdat er nu eenmaal nog geen wasmachine was. Doorbellen is helemaal niet beter, in tegendeel, alleen noodzakelijk als het andere om een of andere reden niet gaat. Op mijn werk verkies ik ook voor een job waar men gewoon mee is met de tijd en ze met een knop iedereen dezelfde email versturen, dan dat er een systeem zou zijn dat elke werknemer een andere moet bellen om nieuws door te geven. En ik snap dat kinderen ook meer gebaad zijn bij een beter systeem.

Anoniem

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:32

Ik kreeg zelf mijn eerste telefoon toen ik naar de middelbare school ging, en dus een eindje moest fietsen. Ik ben sindsdien meegegroeid met de trend, toen ik fulltime ging werken kwam de eerste smartphone, en nu heb ik zelf elke twee jaar een nieuwe.

Ik ben sinds een paar maanden mama, speel op mijn telefoon muziekjes af voor de kleine. Dus eigenlijk zit het er vanaf baby af aan al in. Toch zal ik haar niet snel een eigen telefoon geven, pas als ze echt in haar eentje naar school of activiteiten gaat, tuurlijk moet het niet nodig zijn, maar de tijd ontwikkelt zich en de technologie ook. Zal ook wel een smartphone worden, gezien gewone telefoontjes niet echt meer ontwikkeld worden :D

Een school die het huiswerk dus niet meer in de les opgeeft vind ik echt belachelijk := en het dan savonds een keertje online zitten. Ik zal dan niet boos worden als mn kind het niet gemaakt heeft voor de dag erna, en ook zelf wel even verhaal gaan halen op school := (ik wil mijn kind ook in eerste instantie straks liever niet naar een iPad / laptop georienteerde school sturen. Gewoon boeken.)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:37

Denk niet dat, dat gaat Jans... Denk dat het straks (als jou kindje naar school gaat) allemaal iPad/laptop is op school. Wat is er mis mee dan volgens jou?? Wat is er zoveel beter aan boeken? Gewoon nieuwsgierig :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:37

Yonker schreef:
kiki1976 schreef:

Het moeten leven met internet omdat een leraar het makkelijker vind om het avonds nog het huiswerk voor de andere dag erop te zetten. Wat is er mis mee dat ze dat gewoon netjes in de klas doen.

Ik vraag me af of een leraar het makkelijker vindt of... dat het gewoon ook tijd bespaart??
Als de stof nou op internet staat en het veel makkelijker is voor de leerlingen om een mail te krijgen ipv het zelf op te zoeken. Ik geloof niet adt een leraar "te lui" is. En het nut van een filmpje, is dat kinderen het op hun eigen tempo kunnen doen? Even terugluisteren als hetn iet helemaal duidelijk is of iets dergelijks.

Ik ben docent in het middelbaar onderwijs en vind het belachelijk dat er docenten zijn die 's avond nog huiswerk voor de volgende dag op internet plaatsen. Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat als dit gebeurt, de docent dit niet allang in de klas meegedeeld had. Leerlingen worden tegenwoordig 'luier' omdat zij er vanuit gaan dat de docent het toch wel op internet zet, dus opletten en zelf huiswerk noteren gebeurt niet vaak meer.
Hier is de stelregel: je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen huiswerk, niet de docent. Zelf noteren in agenda dus, niet afgaan op internet. Het gebeurt namelijk ook nog wel eens dat er updates zijn of dat de site niet goed werkt waardoor huiswerk niet genoteerd kan worden.

Ik begrijp wel dat kinderen vanaf de middelbare school met mobieltjes lopen (hoewel het echt de spuigaten uitloopt) ivm rooster(wijzigingen), cijfers, huiswerk en de klassenapp (die ik zelf overigens bewust NIET heb met mijn mentorklas). Aan de andere kant kan dit ook allemaal thuis gecheckt worden op een computer, dus is een mobiel nodig? Niet perse.
Mobieltjes voor kinderen op de basisschool? Lijkt me helemaal overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:38

Meer vanuit perspectief op de gezondheid. Het kan nooit goed voor je zijn om alles maar met een iPad / laptop te doen. Feeling met pen en papier wordt vergeten, ik kom nu al kinderen tegen die alleen maar kunnen typen en geen pen meer vast kunnen houden :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:41

Het vak van docent is ook niet makkelijker geworden: vergeet dat niet. Door de bezuinigingen geven docenten meer stof in minder lessen en is het gewoonweg niet meer haalbaar om hetzelfde huiswerk mondeling op te geven aan bijvoorbeeld 4 klassen terwijl het ook in 1x kan en dan meteen schriftelijk (en er dus geen onduidelijkheid kan ontstaan doordat iemand het bijv niet goed heeft overgenomen). Op de hogescholen in elk geval niet. Als het al wordt opgegeven is het maar de vraag of er een student is die het opschrijft want "het komt toch online".

Dat magister bijvoorbeeld is niet iets wat docenten willen, maar iets dat hen is opgelegd. Ook zij komen niet onder de vooruitgang uit. Dat maakt het nog geen slechte leraren.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 02-11-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:42

Mijn kinderen zijn zelf al volwassen, maar als ik nu jonge kinderen zou hebben, zou ik ze vast een eenvoudig mobieltje geven. Handig voor de communicatie met vriendjes en thuis, zeker als je, zoals hier al vanaf je twaalfde 16 km naar school moet fietsen, maar ook daarvoor. Ik zou denk ik met een mobieltje beginnen wanneer ze zelfstandig vanuit school bijvoorbeeld, bij andere kinderen gaan spelen. Uiteraard moeten ze het wel van tevoren vragen of zeggen.
Misschien zou ik wel bepaalde nummers blokkeren, afhankelijk van het kind, en het zou een prepaid zijn.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:45

Ik was 11 dat ik mijn mobieltje kreeg. Moest toen een half uur naar school fietsen (middelbare school) en mijn ouders vonden het handig dat als ik met een lekke band stond of later thuis kwam ik kon bellen. Was hele simpele telefoon waar je gewoon mee kon smsen en bellen :+ ding heb het jaren goed gedaan en ligt nu nog steeds werkend in de kast.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:47

sallandval schreef:
Dat magister bijvoorbeeld is niet iets wat docenten willen, maar iets dat hen is opgelegd. Ook zij komen niet onder de vooruitgang uit. Dat maakt het nog geen slechte leraren.

klopt. Toen ik 11 jaar geleden begon in het onderwijs was er geen magister (en soortgelijke programma's, ik werk zelf met een andere). Al het huiswerk werd in agenda's genoteerd, afwezigheid ging via briefjes aan de deur, contact met thuis ging via telefoon, nummers kon je vinden bij administratie.
Sinds de komst van magister is het wel makkelijker geworden; aanwezigheid direct checken en invoeren in je systeem als de klas binnenkomt, huiswerk en toetsen meteen noteren, cijfers direct invoeren (= alles inzichtelijk thuis voor leerlingen en ouders) etc.
Het nadeel is dat wij nu ook alle complete dossiers bij moeten houden hierin, conclusie -> enkele uren per week meer werk voor de docent. Nee, daar zaten we inderdaad niet op te wachten nee.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:47

Mijn eerste mobiel kreeg ik geloof ik in groep 8, ik zat een dorpje verderop op school en mocht tegen de zomer samen met een vriendin gaan fietsen ter voorbereiding op het voorgezet onderwijs.
Ik fietste trouwens door een en al bos!
En de telefoontjes van toen kan je niet vergelijken met de huidige.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:15

Mijn dochter is 11 en zit nu in de brugklas. En ja ze heeft een smartphone. En de bekende groepsapp.
Cijfers,rooster e.d.kijkt savonds en sochtends na via magister.
Ook hebben we een laptop aan moeten schaffen. Ze heeft nog maar 5 schoolboeken,bijna alles gebeurt via de pc.
Zij werkte vanaf groep 7 al met de laptop en vanaf groep 8 met het systeem waar ze nu in de brugklas ook mee werken. Voordeel is dat ze alles al weet.
Mijn zoon werkt op school amper met een computer (speciaal onderwijs )
Hij heeft zijn Telefoon oude smartphone van mijn man.gebruikt hij voornamelijk in de taxi. Hij heeft ook een tablet, gedeeltelijk zelf betaald de rest van ons gehad.
Hij is er blij mee,speelt spelletjes erop. Maar ook net zo makkelijk speelt hij met zijn lego of playmobiel.
Daarnaast ook de afspraak dat wij ten alle tijde de telefoons/laptop of tablet mogen controleren.
Gelukkig melden ze zichzelf als er wat is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:51

Nou Goof, geloof me hier op school gebeurt dat met enige regelmaat.
Door ouders al heel vaak aangegeven, maar er verandert gewoon niks!

Met enige regelmaat kijk ik op magister ivm zijn huiswerk en dat wel eens eens met de avond weg moeten. Ik kijk rond 1800 geen huiswerk, en wat er staat netjes af. Hij is een jongen wat dat graag op tijd af heeft. want je huiswerk niet af is geheid een aantekening op magister, 3 aantekeningen is nablijven.
Hij doet havo en doet daar ook goed zijn best voor.
Maar als hij dan om 20.00 kijkt staat er opeens wel huiswerk op. Maar ik geef toe het zijn wel altijd dezelfde leraren die dat doen.
Record is een leraar die het op sinterklaasavond deed, moesten ze nog even snel 7! pagina's van het werkboek maken. Leraar had dat willen opgeven die dag, maar de les waren uitgevallen ivm het klassikaal sinterklaas vieren met hun eigen mentor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:00

Dat vind ik dan wel weer een heel slecht voorbeeld van die school. Huiswerk zou gegeven moeten worden voor de laatste schoolbel klinkt. Zodat je daar als kind op voorbereid bent en het zelf die avond kan plannen wanneer je het maakt. Een kind zou niet gebonden mogen zijn om nà schooluren nog steeds continue in de gaten te moeten houden of er iets bij is gekomen om tegen de volgende ochtend te maken. Ze moeten het in hun eigen vrije tijd ook los mogen laten. Ik ben ook niet gecharmeerd van werkgevers die hun werknemers verplichten om 24 uur bereikbaar te zijn en 's avonds na hun werkuren nog paraat moeten staan om mails te beantwoorden. Je hebt gewoon recht op even die druk af te zetten en voor een kind is dat niet anders. :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:03

kiki1976 schreef:
Record is een leraar die het op sinterklaasavond deed, moesten ze nog even snel 7! pagina's van het werkboek maken. Leraar had dat willen opgeven die dag, maar de les waren uitgevallen ivm het klassikaal sinterklaas vieren met hun eigen mentor.

Dat lijkt me een uitstekend moment voor burgelijke ongehoorzaamheid, en het gewoon niet doen en naar de mentor stappen. Ook een goeie les.

(Ik snap trouwens niet waarom het huiswerk zo laat wordt opgegeven. Als je leerlingen wilt leren plannen moet je het juist zo vroeg mogelijk opgeven. Wij kregen, vroeger ja, gewoon aan het begin van elk blok een lesplanning waarop stond wat er wanneer af moest zijn. Uiteraard kon het in de praktijk soms iets verschoven worden maar over het algemeen was voor alle leerlingen en de docent gewoon duidelijk wat er gebeuren moest. Niks nog even op het laatste moment iets opgeven. En ook geen onverwachte overhoringen ofzo. Heerlijk, was een uitstekende school :j )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:03

Gydja schreef:
Ik ben totaal niet tegen de veranderingen van deze tijd en ik merk ook al een generatie kloof tussen mij en mijn ouders. Zo gaat mijn mobiel overal mee naar toe en als het kan mijn laptop ook. Voornamelijk mijn moeder ergert zich er heel erg aan dat ik zo veel achter mijn laptop zit en mijn mobiel volgens haar aan mij vast gegroeid is. Komt ze ook met argumenten over vroeger. Tja als je eens goed om je heen kijkt is alles veranderd en lopen mensen al starend naar hun mobieltjes over straat.

Wat betreft kinderen vind ik dat die wel een mogelijkheid moeten hebben om zich op deze manier te kunnen ontwikkelen want dit is wel een toekomst. Maar dat hoeven ze van mij niet op 9 jarige leeftijd met een dure smartphone rond te lopen, Mobieltje oké. En anders leg je thuis maar een gezamenlijke iPad neer.

met name

Citaat:
Tja als je eens goed om je heen kijkt is alles veranderd en lopen mensen al starend naar hun mobieltjes over straat

is dat een positieve verandering?

in mijn ogen is de postitieve verandering dat je sneller iemand kunt bereiken in geval van nood (dus niet een km langs de snelweg kuieren om een praatpaal te pakken)..

maar het geloer naar de schermpjes, waarbij half nederland gewoon bijna onder een auto wandeld (heb al meerdere malen plat op de rem moeten gaan voor idioten met mobieltjes)..

En opnieuw, het sociale aspect.. het helpt de verharding van de maatschappij dat men niet meer hoeft te spreken met de persoon naast hem of haar.. bij bushaltes gaat iedereen helemaal op in zijn eigen wereldje. Het oude vrouwtje dat moeite heeft met haar tasje de bus in krijgen wordt niet eens opgemerkt.. diegene met diep verdriet in de ogen wordt niet gezien en heeft zo niet dat steuntje van een wildvreemde wat men vroeger nog wel veelvuldig tegenkwam.. Nee, facebook bijwerken is belangrijker geworden dan de persoon naast je..

waarom denk je ook dat we maar niet wennen aan een hoofddoekje? Mensen zitten liever berichtjes van wildvreemden te lezen en te liken, dan eens een gesprekje aan te knopen met de persoon die naast je staat in de supermarkt.

Nee, dit is zo'n punt waarop ik weiger met de tijd mee te gaan.. persoonlijke interactie vind ik vele malen belangrijker dan je eigen ik 24/7 voeden met wat meestal onzin is.

en ik vind ook dat we onze kinderen mogen leren, hoe belangrijk sociale interactie is.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:20

Ik kreeg toen ik naar de middelbare school ging een 'mobiel' maar dat was er dan ook echt een waar je alleen mee kon bellen en dat was toen heel hip! en dan spreken we over nog maar 8 jaar geleden :') ik was toen dus 12/13!?

Als ik nu zie en hoor hoe vroeg kinderen met smartphones rondlopen roep ik ook al heel hard 'dat krijgt mijn kind later echt niet'.
Ik hoop dat dan nog bij de paarden hangen/buiten spelen vele malen leuker is, of zo iets. Maar de tijd zal t leren...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:35

elenaMM77 schreef:
Gydja schreef:
Ik ben totaal niet tegen de veranderingen van deze tijd en ik merk ook al een generatie kloof tussen mij en mijn ouders. Zo gaat mijn mobiel overal mee naar toe en als het kan mijn laptop ook. Voornamelijk mijn moeder ergert zich er heel erg aan dat ik zo veel achter mijn laptop zit en mijn mobiel volgens haar aan mij vast gegroeid is. Komt ze ook met argumenten over vroeger. Tja als je eens goed om je heen kijkt is alles veranderd en lopen mensen al starend naar hun mobieltjes over straat.

Wat betreft kinderen vind ik dat die wel een mogelijkheid moeten hebben om zich op deze manier te kunnen ontwikkelen want dit is wel een toekomst. Maar dat hoeven ze van mij niet op 9 jarige leeftijd met een dure smartphone rond te lopen, Mobieltje oké. En anders leg je thuis maar een gezamenlijke iPad neer.

met name

Citaat:
Tja als je eens goed om je heen kijkt is alles veranderd en lopen mensen al starend naar hun mobieltjes over straat

is dat een positieve verandering?

in mijn ogen is de postitieve verandering dat je sneller iemand kunt bereiken in geval van nood (dus niet een km langs de snelweg kuieren om een praatpaal te pakken)..

maar het geloer naar de schermpjes, waarbij half nederland gewoon bijna onder een auto wandeld (heb al meerdere malen plat op de rem moeten gaan voor idioten met mobieltjes)..

En opnieuw, het sociale aspect.. het helpt de verharding van de maatschappij dat men niet meer hoeft te spreken met de persoon naast hem of haar.. bij bushaltes gaat iedereen helemaal op in zijn eigen wereldje. Het oude vrouwtje dat moeite heeft met haar tasje de bus in krijgen wordt niet eens opgemerkt.. diegene met diep verdriet in de ogen wordt niet gezien en heeft zo niet dat steuntje van een wildvreemde wat men vroeger nog wel veelvuldig tegenkwam.. Nee, facebook bijwerken is belangrijker geworden dan de persoon naast je..

waarom denk je ook dat we maar niet wennen aan een hoofddoekje? Mensen zitten liever berichtjes van wildvreemden te lezen en te liken, dan eens een gesprekje aan te knopen met de persoon die naast je staat in de supermarkt.

Nee, dit is zo'n punt waarop ik weiger met de tijd mee te gaan.. persoonlijke interactie vind ik vele malen belangrijker dan je eigen ik 24/7 voeden met wat meestal onzin is.

en ik vind ook dat we onze kinderen mogen leren, hoe belangrijk sociale interactie is.

Ik geef ook niet aan dat ik dit positief vind en ben het helemaal met je eens. Ik heb zo als ik al ergens anders heb aangegeven niet overal internet waardoor het voor mij ook niet interessant is om mijn mobiel overal in mijn hand bij me te dragen. Zo zul je mij ook niet over straat zien lopen al starend naar mijn mobiel. Maar het is wel een wereld waar het naar toe gaat en wat waarschijnlijk alleen maar erger zal worden en waar ook rekening mee gehouden moet worden.

Dankzei internet en een online paardenspel ben ik er achter gekomen wat ik leuk vind om te doen, grafisch vormgeven en websites maken. Heb voor de zomervakantie diploma voor grafisch vormgever behaald en doe nu nog een opleiding voor webdesigner. Daarmee heb je voornamelijk te maken met de nieuwste ontwikkelingen en als ik daar tegen zou zijn zou ik het beroep niet uit kunnen oefenen wat ik wil doen.

Ik vind ook zeker dat je kinderen niet te vroeg een smartphone in de handen met duwen. Ik schrik er af en toe van hoe veel handiger mijn nichtje van 7 is met de smartphone dan mijn oma.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:10

Net als met alles zou een mobiel een toevoeging kunnen zijn. Alles met mate.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:27

Ik vind de mobiel de beste uitvindimg ooit
De beste manier om in tijden van nood wat dan ook, contact te kunnen zoeken.

Met "zoek mijn mobiel" geinstalleerd, is kind met foon ook nog te vinden...als kind in problemen is kan het bellen, als iets is gebeurd kan oiuders gebeld worden....

Dan is mobiel wegwerp, probeer ze maar eens langer dan 2 jaar functioneel te houden, dus oude mobiel volgens contract naar kids, makkelijk zat.

Wel absolute kolder om kids met nieuwse apple of samsung te verblijden...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:05

Mijn zoon is 10 en heeft ook een smartphone, Samsung s4 mini.

Hij spreekt via whatsapp af met vriendjes, sochtends appen ze elkaar dat ze op de fiets stappen en dus samen kunnen fietsen.

Hij stuurt mij een sms als hij veilig op school is aangekomen (hoofdreden waarom hij hem kreeg toen ik net bevallen was van zijn broertje.)
En als hij met iemand mee naar huis gaat om te spelen belt hij mij ook even om mij te informeren.

Ik vind het super prettig dat ik hem en hij mij altijd kan bereiken..

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:09

Ik kreeg in groep 5 mijn eerste mobieltje, van mijn zus geweest. Kon er alleen mee bellen en sms'en.
In de 1e kreeg ik een ipod en ik gok in de 2e een mobiel met whatsapp.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:12

Kipje39 schreef:
Mijn zoon is 10 en heeft ook een smartphone, Samsung s4 mini.

Hij spreekt via whatsapp af met vriendjes, sochtends appen ze elkaar dat ze op de fiets stappen en dus samen kunnen fietsen.

Hij stuurt mij een sms als hij veilig op school is aangekomen (hoofdreden waarom hij hem kreeg toen ik net bevallen was van zijn broertje.)
En als hij met iemand mee naar huis gaat om te spelen belt hij mij ook even om mij te informeren.

Ik vind het super prettig dat ik hem en hij mij altijd kan bereiken..

https://www.life360.com/

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:17

Wij hebben vier kinderen in d leeftijd van :4,5,9 en 10 en ons oudste heeft ook al paar keer de vraag laten vallen of hij geen mobieltje mag hebben omdat bijna heel groep 7 en 8 ( hij zit zelf in groep 7) er wel 1 hebben. Tot zijn grote ontevredenheid krijgft hij er geen van ons maar pas als hij naar de middelbare school gaat ( hij zal dan minimaal 10 km moeten fietsen,enkele reis).