deel een koe/varken/kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Re: deel een koe/varken/kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:13

Voor ons zijn de bedragen niet groot, maar geloof me vrij, interesse genoeg, totdat ze het bedrag horen. Dan komen de excuses zoals, geen plaats in de diepvriezer, eten niet veel vlees, eten alleen maar kip etc...... Gelukkig hebben wij onze vaste klanten. En dan is het zoals je zegt, waar de prioriteiten liggen.
Uiterlijke schijn gaat toch vaak voor de innerlijke mens.
Wakker dier ken ik zo niet, wel Gaia is waarschijnlijk even erg.
Kinke, hebben jullie ook akkerbouw ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:38

Ze zijn net iets groter dan kriel eitjes, maar variëren per kip in maat, sommige leggen echt grote eieren, zal wel rond maat M zijn, denk ik. Zijn hele lekkere eitjes, heel stevig en bijna oranje dooier maar dat heeft ook te maken met hun voer en dat ze los lopen. Het zijn hele leuke, gezellige kippen :-).

Barnevelders zijn echte legkippen, die wij hebben is een sierkippen ras, sommige hebben toeven en geen staart ( bolstaart), andere dus wel een staart en soms geen toeven. Ze zijn er in diverse kleuren; wildkleur, zwart, wit en bont geleurd.

Inderdaad veel mensen kopen liever "goedkoop" vlees, maar wel peperdure gadgets. Raar eigenlijk, dat er maar zo weinig mensen echt bezig zijn met hun gezondheid en het veel belangrijker vinden om de nieuwst I-phone aan hun hoofd te houden. Veel mensen willen nu eenmaal niet investeren in gezondheid, als het maar hip, mooi, lekker is, is belangrijker. Als er iets mis is gaan ze naar "De Dokter" en die maakt ze wel weer "beter" , maar er zelf iets voor doen, ho maar!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:53

Geen eitjes meer bij ons thuis, mijn kippen zijn in staking ;-)
Ik heb 3 soorten, de Koekoek, de Susex en de Bleu de lander. De legkippen worden niet geslacht, die mogen lopen totdat ze sterven.
Vethaantjes zetten we één maal per jaar op, Witte Breedborst. Een haan die redelijk zwaar wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:00

ah, ok. Ik heb nl. ook een bedrijf (maak taarten), dus ik gebruik redelijk veel eieren maar dan is het gewoon handig dat je een consistente maat hebt. Zou dan eigenlijk een paar Barnevelders moeten hebben voor de productie en kippies zoals die van jou voor het mooie :D
Hier geen akkerbouw, we hebben maar 10 hectare weide, net genoeg voor onze blonde dames en mijn 2 paarden :D

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:16

Voor vanavond dus een kerstbuche bij de koffie ? Heerlijk.
Wij hebben ook nog wat akkerbouw. Granen en bieten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:56

Dan kan je beter een echt leg-ras nemen inderdaad, die zijn ook consistenter in het leggen en qua maat is dat ook meer eenheid. Wij hebben de kippen deels ook voor de hobby, de dames sterven hier ook van ouderdom, onze vorige haan was ook al oud toen hij stierf, die is netjes begraven. De jonge hanen gaan de pan in; dat is lekker vlees maar het zijn geen vette hanen, we slachten ze meestal als ze rond de 6 maanden zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:18

http://www.koopeenkip.nl/

Hij is er!!! De prijs staat me aan voor het vlees dat er in zit.
Ik heb nu op mijn werk mijn bank-reader niet bij me, dus kan niet bestellen maar dat ga ik thuis zeker doen.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:31

Jaaaaa Nickeltje! :j
Ik heb meteen een pakket besteld toen ik het zag op Facebook, morgen komen mijn kippen (en hanen) *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:34

Wat kun je met kipfilet met vel ipv zonder vel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:39

Iris82 schreef:
Wat kun je met kipfilet met vel ipv zonder vel?

Een krokant korstje op grillen :9

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:39

Of het velletje eraf halen en het gebruiken als normale kipfilet :+

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:38

Weet er iemand toevallig of er ook in omgeving apeldoorn een boer of eerlijke slager, zit waar je zo het vlees kan halen? ik heb internet afgespeurd maar kan niks vinden. Dan moet er toch bestelt worden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:40

ik weet er wel 1 tussen Olst en Wijhe.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:43

Wil je liever via pb doen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:34

pb gestuurd IrishCold

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:34

Wat een mooie prijzen voor de kip! Binnenkort maar eens bestellen :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:46

Mijn 2e koe komt volgende week zaterdag, laatst ook een bezoekje gebracht aan de boerderij :j
De kip is niks voor mij, ik eet alleen kipfilet. Alles waar nog vel en bot aan zit moet ik niet :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:02

Neeee Goldie! Dan laat je het lekkerste juist liggen, kipfilet is het minst lekkere deel van een kip :D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:14

Ja dat weet ik, ik vind het vlees van kippenpoten ook best heel lekker. Veel malser. Maar dan moet m'n vriend het eraf halen, of ik eet met mes en vork. Echt niet dat ik zo'n botje vastpak en eraan ga kluiven :') Iedere gek z'n gebrek zullen we maar zeggen :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:46

Ik heb de link doorgestuurd naar mijn vriend! Die eet voor zijn sport dieet heel veel kip maar gaat me stiekem wel een beetje aan het hart vooral nu wel zelf kippen hebben lopen. Liever diervriendelijk vlees dan, hoop dat ik hem ook enthousiast kan maken! Ben al blij dat we de leg industrie niet meer hoeven te steunen al kocht ik altijd 3 sterren eieren. Nu hebben we met 3 kippen eieren zat voor ons gezin. Echt fijn.

Mijn vader kocht vroeger ook vlees van mijn oom, die had Schotse hooglanders in de duinen van Texel lopen. Maar toen moest ik dat vlees niet want het was van bekende koeien en dat vond ik zielig haha. Nu weet ik dat ze het niet beter hadden kunnen treffen.

Haha heel herkenbaar goldie, als ik kippenpootjes braad met lekker knapperig velletje peuter ik met mes en vork het vel er van af en het mooiste stukje witte vlees. Dan blijft er nog 3/4e over wat mijn dochters of vriend er dan vanaf kluiven :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:20

Mijn man heeft toch maar eens de hanen geslacht. Ik hoop dat ze niet te oud/taai zijn inmiddels. Ze waren ca. 9 maanden oud.

Ik voelde me echt een verrader, toen ik ze de betreffende ochtend naar de paardenstal leidde met graan i.p.v. gewoon naast konijnenhok. Ze liepen elke ochtend zo netjes achter me aan, vol vertrouwen....

Maar ja, 5 hanen is gewoonweg te veel. Nu heb ik er nog steeds 2, omdat een van de jonge hanen de knuffelhaan van mijn dochter is geworden. En tja, de oude haan, is gewoonweg al te oud voor de slacht.

Ze liggen nu in de vriezer. Ik moet me er nog overheen weten te zetten dat de die hanen waren, die altijd achter me aan wandelden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:43

Iemand aanraders betreft gezond/vers vlees? Zonder hormoontroep ect, omgeving noord holland, utrecht en zuid holland .... :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:55

hormoontroep vind je niet in Nederlands vlees

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:55

Wij verkopen ook zelf vlees, doen dit nog kleinschalig dus hebben geen site.
Mocht er iemand interesse hebben, wij zitten in noord-limburg en verkopen kip, varken en rund.
De runderen lopen in het weideseizoen 24/7 buiten in een kudde van max 4 runderen (soms icm paarden) en in de winter hebben ze een ruime stro stal. Rundvlees laten ze hier 19 dagen hangen, dit zorgt voor rijping van het vlees en maakt het vlees onvoorstelbaar mals!
De varkens zitten ook op stro en met max 3 in een (groot) hok.
Daarnaast hebben we in de zomer soms een koppeltje vleeskippen. Deze broeden we zelf uit (nouja de broedmachine dan ;)) en lopen vervolgens een week of 14-18 (kijken altijd een beetje wanneer ze mooi klaar zijn) in een zaagsel hok waar regelmatig wat stro in gaat zodat ze kunnen wroeten. Ondanks dat dit kippenras hetzelfde is als wat je in de winkel koopt zit er een wereld van verschil in vleeskwaliteit, puur omdat ze meer kunnen lopen/bewegen en veel langzamer groeien.
PB mag altijd voor info.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:22

Jammer dat je zo ver weg zit! Klinkt top!