na insectenburger nu ook hondenvlees???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: na insectenburger nu ook hondenvlees???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 00:59

Dieren op stal is beter voor milieu. Buiten komen alle meststoffen op 1 hoop, daar waar we binnen netjes alles scheiden... ziekte lijkt mij duidelijk dat het voor de dieren beter is om niet ziek te worden? Ja en dat is dan een mooie bijkomstigheid voor de boer. Want aan zieke dieren heeft hij niks. Dus zal de boer er alles aan doen om ziekte te voorkomen. Uitval? Tja denk dat het nogal logisch is voor een dier et uitvallen niet goed is? Bedoel uitval doe je niet zomaar, dan is r wel wat mis... dus tja in de eerste plaats is het voor het dier, en wederom voor de boer weer een pluspunt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 01:06

het grootse not done van hondenvlees is de manier waarop ze deze honden houden, vervoeren, slachten en verwerken.

20 grote honden in een kooi van gaas waar wij hier in nederland 1 kleintje in doen, en dan een week zonder eten en drinken en geen enkele beweging, wordt het vlees mals van zeggen ze, en neerknuppelen en dan halfdood villen, ze moeten net niet dood zijn anders voelen ze er nix van, voor de smaak etc.

zolang dat ze varkens en koeien een goed leven geven, goed voer en goed gehuisvest en een normaal einde ...

maar die honden hebben dat allemaal totaal niet die worden gemarteld

ze hoeven mij niet te vertellen dat het niet zo gaat, mijn vader (nu overleden) zijn laatste vrouw is een phillepijnse en ik heb 2 jaar niet met mijn vader gesproken toen hij vertelde dat ze daar hond aten en de manier waarop dat allemaal ging

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:19

Wendyenbram: wat betreft ziekworden, zou je kinderen om die reden ook niet naar buiten laten? Want ze zouden maar ziek worden? Uitval... Tja... Ik denk oprecht niet dat het de dieren veel uitmaakt wanneer ze doodgaan: of dit nu op een bepaald punt is vanwege ziekte of na transport en bij de slacht.
Wat betreft milieu, daar heb je dan wel weer gelijk im, al is veehouderij als geheel vooral slecht voor hetmilieu. Dieren binnen houden is de minst slechte variant, in milieu opzicht.

Punt is dat veehouders handelen in economisch belang en niet noodzakelijk in het belang van de dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:43

Ik zie liever 90 gelukkige koeien en 10 met een verkoudheid, dan 100 ongelukkige koeien in een donkere stal.
Daarnaast denk ik toch echt dat vers gras, verse lucht, zonlicht en geluk een grote bijdrage levert aan de gezondheid, net zoals bij ons mensen.
Mijn dieren hebben ook allemaal een grotere kans om een virus op te lopen als ze buiten lopen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze binnen op te sluiten.
Ik snap goed dat het voor die boer economisch gezien beter is, maar ze moeten niet het dierenwelzijn als excuus gebruiken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:18

Maar lieve mensen. De boer heeft daar weinig tot niks over te vertellen.
Daar gaat de staat over.

Het gaat in mijn verhaal niet alleen over koeien.

Maar terug te komen op de koeien.
Kennen jullie de wettelijke vastgestelde regels van de stikstof gehalten in het gras?
De mastitis? En welke middelen er dan gebruikt mogen worden?
Dat melk met mastitis met controle in de tank enorme boetes en n melktank die leeg gelopen laten worden in het mesttank?
Dat er zelfs aan mest regels zitten?
Wat de wettelijke eissen van de stalnormen zijn?
Hoe een koe t beste functioneerd onder welke omstandigheden?

Mensen en organisaties kunnen nog zoveel roepen maar hebben klaarblijkelijk nog nooit met n boer gepraat over dit soort dingen en roepen een mening uit waar ze werkelijkwaar geen kaas van hebben gegeten...

Jammer! Want als mensen dat wel zouden doen was er meer begrip voor de koeien en nog minder voor de staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:23

Haha, klopt, boeren doen niet aan dierwelzijn, denken alleen aan hun geld en gebruiken dierwelzijn als excuus. Grappig :+

De optimum temperatuur van een koe ligt tussen de 4 en 12 graden, maar ze voelen zich zelfs goed tussen de -5 en 18 graden. Wordt het kouder dan produceren ze minder omdat ze de meeste energie in het warm-houden moeten steken, wordt het warmer gaan ze minder produceren omdat de kans op hitte-stress wordt vergroot. Een groot dier levert door de grootte vh lichaam veel warmte op en door het produceren van melk wordt er ook meer warmte geproduceerd. Als het buiten warmer is dan 22 graden en de luchtvochtigheid is hoog (en we wonen in Nederland dus die combinatie is komt in de zomer geregeld voor) kan de koe haar lichaam niet goed meer afkoelen. Hierdoor blijft ze langer liggen, eet ze minder (en kan hierdoor pensverzuring krijgen) en geeft ze inderdaad minder melk. Dit is 1 van de redenen waarom er boeren zijn die ze 's nachts weiden en overdag in de stal houden.

Andere redenen; Zoals genoemd, het klimaat is constanter, dus makkelijker voor het dier om in te vertoeven. Dit is bij mensen ook zo, bij temperatuurschommelingen worden enorm veel mensen verkouden en/of grieperig.
Het kan te nat zijn buiten. De koeien vertrappen de weiden, waardoor de bodemzode kapot gaat. Is je zode kapot en vertrapt? Dan is de kwaliteit van het kuil dat je eraf haalt minder en ook de opbrengst is minder. HIerdoor moet de veehouder voer aankopen waarvan hij de kwaliteit niet kent (op een ruwe kuilanalyse na, iets wat boeren uitvoeren om hun koeien zo goed mogelijk te voeren), het moet van verder komen waardoor je ook kans hebt om ziekten binnen te slepen. (Neospora bijvoorbeeld)
Laatste reden, als je nog nooit geweid hebt en je gooit inenen al je koeien naar buiten, krijg je last van longwormen. Deze wormen zorgen ervoor dat een koe verkouden wordt, begint te kuchen, ze gaan in conditie achteruit en geven minder melk. Wat hiervoor als oplossing kan komen is beginnen met het jongvee naar buiten doen en deze in te enten/behandelen tegen longworm. Na de eerste besmetting worden ze bestand tegen de longwormen.

8nnemiek, wat zijn voor jou tekenen dat een koe ongelukkig is, en waar kom je deze ongelukkige koeien tegen?

Maralyn, inderdaad! Ik ben het met je eens :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:25

Margrathea. Je laat je post overkomen alsof boeren er geen emotie bij voelen wanneer een koe uitvalt.

Ook jou raad ik aan om eens ietsiepietsie meer te verdiepen dan wat je nu geschreven hebt.

Een goede koe produceert 10-30kilo soms aan melk.
Sommige maar 6-8 kilo.
Dit wél twee x per dag...!
Elke koe die uitvalt door melkziekte door verkeerd of weinig inname van calsium voor de geboorte is er een te veel.
Elke koe met uieronsteking doordat zij in dr mest is gaan liggen i het land is n hoge kostenpost. Zelden niet te redden. Maar daardoor kan zij wel n melkkwartier uit de running zetten...

Daarnaast is gras óók niet even gezond...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:27

@ spruitje jij weet waar je t over hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:29

8nnemiek schreef:
En zelfs daar heb je een naam voor; dan ben je een pesco-pollotariër (ik moest het ook even opzoeken hoor) :')

Welnee, je bent gewoon een consument die bepaalde soorten vlees niet zo lekker vind, "pesco-pollotarier", wat een idioterie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:40

Maralyn, de regels ken ik niet nee, maar dan vraag ik me wel af waarom de ene boer (zoals die waar mijn paard een paar jaar naast gestald stond) zijn koeien zonder problemen 's zomers en 's winters overdag buiten kan laten lopen, en de andere boer niet. En dat waren gewone melkkoeien, waar de campina vrachtwagen de melk van kwam ophalen, en die net zo veel eten en mesten als alle andere koeien in Nederland.

En waarom ik denk dat koeien liever buiten staan: Iedereen kent de beelden van de koeien die in de lente voor de eerste keer het land op mogen. Heerlijk springend en rennend.. Ik heb nog nooit een koe zo vrolijk zijn stal in zien springen :+
Er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat een paard gelukkig is in een stal van 3x3. Ik zeg, een paard hoort buiten. Helaas kunnen ze het ons niet vertellen, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dieren zo natuurlijk mogelijk gehouden moeten worden en je een grazer, een kuddedier, dus het best op het gras in een kudde kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:43

8nnemiek, dan weet je ook dat die koeien dit nog geen halfuur doen en daarna de rest van het jaar rustig naar buiten lopen :)

Maar dan heb je nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, dus die quote ik even:

Spruitjee schreef:
8nnemiek, wat zijn voor jou tekenen dat een koe ongelukkig is, en waar kom je deze ongelukkige koeien tegen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:44

Kuggur schreef:
8nnemiek schreef:
En zelfs daar heb je een naam voor; dan ben je een pesco-pollotariër (ik moest het ook even opzoeken hoor) :')

Welnee, je bent gewoon een consument die bepaalde soorten vlees niet zo lekker vind, "pesco-pollotarier", wat een idioterie.

Sja, ik heb het ook niet verzonnen..
Maar het gaat in dat geval niet om lekker vinden, maar om uit principe een bepaalde diersoort niet willen eten. Dat is een verschil.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:45

Dames het smaakt gewoon naar kip hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:56

8nnemiek schreef:
Kuggur schreef:

Sja, ik heb het ook niet verzonnen..
Maar het gaat in dat geval niet om lekker vinden, maar om uit principe een bepaalde diersoort niet willen eten. Dat is een verschil.

Ik vraag me af waar die arme kippen en vissen hun lot dan aan verdiend hebben. In mijn ogen maffe principe´s, ik begrijp het best als iemand geen dieren wil eten, maar sommige soorten wel en andere niet? Vreemd. Mischien iets tegen "little beady eyes"....?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:00

Mjaaaaaaaa i.p.v. dat we nu honden afmaken vanwege vals gedrag, misschien kunnen we ze beter door de nasi roeren. Scheelt weer wat kippen en varkens toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:02

Annemiek. Waarom.zou je dat niet aan de boer vragen?
Ik kan je niet vertellen vanaf hier waarom niet. Want ik weet niet op hoe zo'n perceel de koeien beweid staan...
Dat kan dáár mee te maken hebben.
Daarnaast heb ik bij geen van beiden in de documenten gekeken met bijvoer als krachtvoer als het draaiboek.

Dus kan ik niet oordelen of er meer ziekten bij boer één plaats vind of niet.

Conclusie : ik kan niets met jou post waarbij je persoonlijke trekking pakt.

Jaa collie lijkt mij ook niet zo vreemd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:20

Spruitjee schreef:
Maar dan heb je nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, dus die quote ik even:

Spruitjee schreef:

Daar had ik al antwoord op gegeven; ze kunnen niet praten. Dieren laten het niet zien of ze ongelukkig zijn. Je kan zien of een dier blij is.. Je kan zien als het depressief is en niet meer veel eet/veel slaapt/weinig emotie toont.. Maar daar tussenin is een groot grijs gebied. Maar aangezien een grazer altijd kiest voor het lekkere gras buiten in de zon weet ik dat ie daar gelukkiger is, en dus zijn ze in een stal ongelukkiger. In hoeverre, dat zullen we nooit weten. Maar ik vind dat je alles moet doen om een dier zo gelukkig mogelijk te maken, en dus op z'n minst het dier zelf laten kiezen waar die wil staan.
Mijn paard stond vroeger heel vrolijk met de oren naar voren in zijn stal. Betekent dat dat hij gelukkig is? Nee, ik vind van niet, dus ik ben daar verhuisd en heb hem nu dag en nacht buiten staan. Ik zie totaal geen verschil aan het paard qua gedrag. Toch weet ik dat hij gelukkiger is nu hij kan kiezen waar hij eet en slaapt en ruimte heeft om te spelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:29

8nnemiek schreef:
Maar aangezien een grazer altijd kiest voor het lekkere gras buiten in de zon weet ik dat ie daar gelukkiger is, en dus zijn ze in een stal ongelukkiger.

Sorry dat ik zo het topic kom binnenvallen maar dit is niet per se waar en verschilt echt per diersoort. Iedereen kent idd het beeld van de koeien die vrolijk voor het eerst weer naar buiten rennen, en dat zullen ze op dat moment vast heerlijk vinden. Maar veel koeien staan ook graag binnen. Sterker nog, geef ze de keuze, en ze lopen vaak juist de stal weer in. Koeien kunnen slecht tegen hitte en hier in NL zijn (in de zomer) de temperaturen helemaal niet gunstig buiten. Het hangt dus echt af van de omstandigheden.
Heb koeien regelmatig horen klagen omdat ze graag naar binnen wilden en het buiten maar niks vonden. Te nat, te warm, etc.
Het ideale zou natuurlijk zijn dat een dier zelf kan kiezen of het naar binnen of naar buiten gaat maar afhankelijk van de diersoort, de omgeving, de temperatuur etc. is buiten niet altijd beter.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:42

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:49

8nnemiek schreef:
[/quote]
Daar had ik al antwoord op gegeven; ze kunnen niet praten. Dieren laten het niet zien of ze ongelukkig zijn. Je kan zien of een dier blij is.. Je kan zien als het depressief is en niet meer veel eet/veel slaapt/weinig emotie toont.. Maar daar tussenin is een groot grijs gebied. Maar aangezien een grazer altijd kiest voor het lekkere gras buiten in de zon weet ik dat ie daar gelukkiger is, en dus zijn ze in een stal ongelukkiger. In hoeverre, dat zullen we nooit weten. Maar ik vind dat je alles moet doen om een dier zo gelukkig mogelijk te maken, en dus op z'n minst het dier zelf laten kiezen waar die wil staan.
Mijn paard stond vroeger heel vrolijk met de oren naar voren in zijn stal. Betekent dat dat hij gelukkig is? Nee, ik vind van niet, dus ik ben daar verhuisd en heb hem nu dag en nacht buiten staan. Ik zie totaal geen verschil aan het paard qua gedrag. Toch weet ik dat hij gelukkiger is nu hij kan kiezen waar hij eet en slaapt en ruimte heeft om te spelen.[/quote]

Dat snap ik wel, zoals je denkt. maar het verschil tussen koeien en paardenstal is, dat juist koeien IN hun stal dat ook al kunnen doen? ze kunnen kiezen waar ze liggen, waar ze staan, waar ze lopen, waar ze eten...En wanneer ze een borstelbeurt willen... en er is veel natuurlijk licht en lucht, want de stallen zijn veelal open. En dan heb je ook nog heel veel koeien die daarbij ook nog eens hele dag of nacht buiten mogen lopen.

Sorry quote klopt niet, deze vraag was van spruitje en antwoord van annemiek.... :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:52

Maar paarden in een stal staan vrijwel individueel. Terwijl koeien dat niet staan.
Zoals wendyenbram aangaf.... precies!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:55

Spruitjee schreef:
Haha, klopt, boeren doen niet aan dierwelzijn, denken alleen aan hun geld en gebruiken dierwelzijn als excuus. Grappig :+

De optimum temperatuur van een koe ligt tussen de 4 en 12 graden, maar ze voelen zich zelfs goed tussen de -5 en 18 graden. Wordt het kouder dan produceren ze minder omdat ze de meeste energie in het warm-houden moeten steken, wordt het warmer gaan ze minder produceren omdat de kans op hitte-stress wordt vergroot. Een groot dier levert door de grootte vh lichaam veel warmte op en door het produceren van melk wordt er ook meer warmte geproduceerd. Als het buiten warmer is dan 22 graden en de luchtvochtigheid is hoog (en we wonen in Nederland dus die combinatie is komt in de zomer geregeld voor) kan de koe haar lichaam niet goed meer afkoelen. Hierdoor blijft ze langer liggen, eet ze minder (en kan hierdoor pensverzuring krijgen) en geeft ze inderdaad minder melk. Dit is 1 van de redenen waarom er boeren zijn die ze 's nachts weiden en overdag in de stal houden.

Andere redenen; Zoals genoemd, het klimaat is constanter, dus makkelijker voor het dier om in te vertoeven. Dit is bij mensen ook zo, bij temperatuurschommelingen worden enorm veel mensen verkouden en/of grieperig.
Het kan te nat zijn buiten. De koeien vertrappen de weiden, waardoor de bodemzode kapot gaat. Is je zode kapot en vertrapt? Dan is de kwaliteit van het kuil dat je eraf haalt minder en ook de opbrengst is minder. HIerdoor moet de veehouder voer aankopen waarvan hij de kwaliteit niet kent (op een ruwe kuilanalyse na, iets wat boeren uitvoeren om hun koeien zo goed mogelijk te voeren), het moet van verder komen waardoor je ook kans hebt om ziekten binnen te slepen. (Neospora bijvoorbeeld)
Laatste reden, als je nog nooit geweid hebt en je gooit inenen al je koeien naar buiten, krijg je last van longwormen. Deze wormen zorgen ervoor dat een koe verkouden wordt, begint te kuchen, ze gaan in conditie achteruit en geven minder melk. Wat hiervoor als oplossing kan komen is beginnen met het jongvee naar buiten doen en deze in te enten/behandelen tegen longworm. Na de eerste besmetting worden ze bestand tegen de longwormen.

Grappig dat het hier uiteindelijk toch weer over meer melk geven gaat (dus economische waarde).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:57

Annemiek. Je moet nog veel leren over koeien lees ik.
Zon.... gras... klopt niet met wat je schrijft. Sorry

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:17

wendyenbram schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=GF0sqFkZjYk

Tja als tegenhanger dan maar een filmpje van koeien welke voor het eerst naar hun nieuwe stal gaan... Net zo vrolijk, als eerste keer wei.

Ik zie hier helemaal geen vrolijke koeien.. De koeien proberen juist om te keren en worden met hekken en trekkers geblokkeerd..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:27

269_life schreef:
Spruitjee schreef:

Grappig dat het hier uiteindelijk toch weer over meer melk geven gaat (dus economische waarde).

Tja Is dat met paardrijden ook niet? en dan vooral diegene die wedstrijd rijden? Deze mensen zorgen ook goed voor hun paarden, Maar deze paarden hebben ook niet de vrijheden welke de recreatiepaardjes merendeel krijgen. Ze staan meer op stal, want in de weide krijgen ze blessures, eh ik heb hem net gewassen, laat maar op stal staan anders wordt het paard weer vies. Ik wandel wel even met het paard, om hem beweging te geven, en laat hem aan de hand wel wat grasjes plukken, want stel je voor dat het paard speelt met een ander paard. En dan maar niet te zwijgen over de veelal ongedurige ruiter erop, als het paard niet doet wat van hem wordt verwacht (dat dan niet de juiste hulpen gegeven worden vergeten we dan maar even.) of het (te) zware bit, de strenge sporen, of die harde tik met de zweep. Nee gelukkig Hebben de paarden die niet uitsluitend recreatief gehouden worden, maar voor de sport (net zoals de koe gehouden wordt voor de melk) Het altijd heel erg goed toch? Nu krijg je weer reacties dat je geen vergelijking kan en mag maken. en dat het toch anders ligt, en dat een paardenmens wel van zijn paard houd en boeren uiteraard niet.....

Ja een koe moet presteren! melk geven. Feit! Echter de koe kan NIET presteren, wanneer er niet UITSTEKEND voor wordt gezorgd. En daar worden hele studies aan gewijd, wat de beste zorg voor de koe is! de zorg waarbij de koe het minste last heeft van de weersinvloeden, ziektes en andere ongemakken. En daarbij komen dan alle regels van Dijksma, welke het er NIET beter op maken voor het vee! Maar juist moeilijker om het goed te houden voor het vee.

En dan weer even terug naar het paard. Hoeveel paarden staan er niet weg te pieteren in een weiland 24/7 waar geen schaduw is of maar heel beperkt? rijd maar over een willekeurige snelweg en je ziet er heel veel staan. Hoeveel paarden moeten niet op wedstrijd of eventing in de bloedhete zon? Hoeveel paarden moeten niet goedbedoeld voor de zoveelste keer onder een deken, wat soms meer slecht doet dan goed? (verkeerd gebruik?) of staan te dampen onder een deken, want hij moet netjes blijven voor wedstrijd... Ik persoonlijk, denk dat onder de mantel der paardenliefde, er meer leed is onder de paarden , dan in de gemiddelde koestal. (je ja dan laat ik alle rotte appels er tussen uit, bij beide takken ;-)