Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:54

Simone0308 schreef:
@ApWi: Het lijkt inderdaad wel of het bij jonge moeders alleen maar rozengeur en maneschijn is, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is. Ik kan me inderdaad wel vinden in wat jij zegt: mis ik niet iets? Wel lastig als je vriend zo stellig is, kun je daar wel met hem over praten?

.

Ja kan er gelukkig wel over praten! Hij heeft nog een kleine twijfel maar 90% neigt toch naar nee geen kinderen, ik heb het nu 50/50.. Voorlopig heb ik biologisch gezien nog een paar jaar de tijd om er samen heel goed over na te denken.

Lees nu hierboven bevallingsverhalen, dat is ook iets wat mij tegen staat en zwaar meeweegt in het niet willen van kinderen :(
Als er op TV een bevalling bezig is moet ik bijna altijd huilen van medelijden, ellende van de pijn, inscheuren en inknippen etc. dan denk ik bij mezelf echt "mens, wat doe je jezelf aan?!". Tevens komen er in mijn familie en schoonfamilie bijna alleen maar moeilijke bevallingen voor, zeker heel dichtbij want mijn moeder was bij mij bijna overleden en mijn schoonmoeder zegt regelmatig dat ze nog last heeft van mijn vriend zijn geboorte (die is dus al 35), dus ik ben zeker de sjaak :')
Mochten we toch de gok wagen dan ga ik er alles aan doen om een geplande/vrijwillige keizersnede te krijgen, die ellende van mijn (schoon)moeder wil ik echt niet.. Al schijnt het willen van een keizersnede ook echt een taboe te zijn, ach ik zie het wel hoe het loopt..

Lastig, maar wel fijn dat er dus meer zijn die twijfelen, soms lijkt het echt of ik de enige ben.

Lusitana

Re: Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:00

Ik heb zelf altijd geroepen en daar blijf ik bij, dat als ik miljonair zou worden, ik, ongeacht mijn eigen leeftijd, zoveel mogelijk bestaande kinderen in benarde situaties een beter toekomst zou geven al of niet via adoptie. Maar geen babies, laat die maar naar die roze wolk adoptieouders gaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:04

Collie2008 schreef:
Nou geld speelt bij mij zeker wel een rol. Wij zouden het financieel kunnen opvangen om minder te werken, kind erbij en een paard aan te houden, maar ik vind het dan allemaal wel heel beperkt worden met wat je verder nog kan. Ik wil ook blijven leven (en dus geld uitgeven :+ ) Dat een wereldreis minder makkelijk gaat oké, maar een week kramperen in een lekkende tent zie ik ook niet zitten (oké da's heel zwart wit genomen)

Ik denk dat er heel veel gezinnen zijn die echt niet EN een paard kunnen houden EN voor kinderen kunnen kiezen in ie zin dat je er ook bent voor het gezin(leven) en geen financiële problemen op je af roept.

Ik ben "gewoon" vertegenwoordiger, mijn vent is gewoon chauffeur (eigen transportbedrijfje 2 wagens).
Mijn paard staat pension gestald, 3 paarden op de wei.
Zijn nu wel bezig met huis met grond en alle paarden thuis.
Hebben nu 1 kind maar 2 zou ook geen probleem zijn.
Kunnen met ons geld doen wat we willen. Rijden leuke auto's, zijn bezig met een leuk huis met grond. En hoeven niet te gaan kramperen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:09

anneliesdj schreef:
Een paard wat op de manege staat heb je uberhaupt geen omkijken naar.
En een paard aan huis staat kun je nog wel een keer een uurtje later voeren, of een dag overslaan met mesten, dat kan met kinderen niet.

Ik denk eigenlijk, dat vrouwen met kinderen gewoon geen geld hebben voor een paard. En degenen die geen kinderen hebben houden geld over.

Meahhhhhh
Volgens mijn vriend hebben mensen met eigen paard ook geen leven.

Alles draait om beest.

Nu heb je mensen met paarden, en paardenmensen.
Zo is het vast met moeders, ik heb vriendinnen die nooit praten over hun kroost.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:15

Ik zie bij moeders om me heen dat ze elk weekend druk zijn met hun kroost. De een naar de voetbal, de ander heeft een muziekuitvoering en nummer 3 moet afzwemmen. Ik zou gek worden als ik in het weekend geen rust kan pakken, maar alleen maar aan het rondrijden ben.
Ben wel benieuwd hoe mensen die twijfelen hierover denken.

Tweede reden dat ik er niet aan begonnen ben is dat ik ook veel kids zie die toch een andere kant op gegaan zijn als de ouders ongetwijfeld voor ogen hadden. Dan zie ik de ouders doodongelukkig omdat er weer iets gebeurd is waar ze zich zorgen over maken, lijkt me vreselijk.
Je kunt het ook niet sturen, een kind ontplooit zich op zijn/haar eigen manier, je kunt alleen maar hopen dat je achter de keuzes kunt staan en ze uiteindelijk goed terecht komen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:22

Kwanyin schreef:
Ik herken het. Ik zit ook in zo'n fase, al neigt het meer naar ja toe.

Vroeger moest ik er echt niets van weten. Toen riep ik altijd hard nee nooit.
Maar tegenwoordig is het idee dat ik ooit een kind zou hebben niet iets wat me afschrikt. Zelfs tegen een bevalling kan ik nu aankijken, alleen daarvan gruwelde ik vroeger al :+ . Ik weet dat mijn vriend wel een wens heeft en dat dit ooit wel ter sprake gaat komen. En de gevoelens dat ik zelf wel wat moederliefde in mij heb en de overtuiging dat ik een goede moeder kan zijn is wel aanwezig, en wordt naar mate ik ouder wordt steeds een beetje sterker.
Alleen heb ik die oerdrang niet of die overweldigende empathie voor kleine kinderen, en dat is wat mij het meeste stopt. Als ik op dit moment tegen mezelf zeg, over 10 jaar heb je 2 kinderen rondlopen, dan zeg ik "oh, dat zal wel leuk zijn!". Maar als ik zeg "over tien jaar ben je kinderloos maar heb je wel nog een hele leuke relatie met je vriend waarbij jullie veel leuke dingen doen", dan denk ik even goed "oh, dat zal leuk zijn!". Ik zie het niet als enig doel in mijn leven waarvoor ik leef.

En als ik zo andere mensen vergelijk met mijn reactie over andermans kinderen...dan hoop ik maar dat het mijn kind schoon kind wordt voor mij :D . Om het kort te zeggen: mijn hart smelt tien keer meer als onze kat op mijn schoot ligt te doezelen dan bij de blik van een lachende baby. Het is niet dat ik een bloedhekel heb aan andermans kinderen, maar het roept geen speciale gevoelens op bij me. Toen mijn zus zwanger was, zei mijn moeder me eens dat dit kind heel anders zou zijn dan andere baby's die je kent, "want hier heb je een bloedband mee". Maar nee, ik heb zeker niets tegen mijn neefje en geef hem alle liefde van de wereld, maar ik voel mij er niet bepaald hemels of "beste gevoel op aarde"(wat ik gisteren iemand op facebook zag schrijven over haar neefje) door.

Vriendinnen van mij waren dit weekend bezig over hoe schattig een kleutertje laatst op een trouwfeest was en hoe geweldig en...terwijl ik mijn mond maar hield, want ik vond die kleuter die de hele tijd de micro wilde afnemen en voor alle foto's wilde instaan en midden in speeches lag te krijsen dat hij ook iets wou zeggen, eerder vreselijk irritant dan schattig :+ . Laten we zeggen ik zie niet alleen lief en schattig als ik over een baby denk, ik zie ook kwijl en poep :+ . Ik zie vriendinnen om me heen die alleen maar roze wolkjes zien als ze er aan denken dat ze kinderen zouden hebben. Ik zie ook de problemen als je baby maar blijft wenen, als je problemen met opvang hebt, met de combinatie van je werk, de stress, al dat gedoe als ze eens ziek zijn, en dan heb ik het nog niet eens als ze zouden uitgroeien tot onmogelijke pubers :+ .

Maar ja, misschien is dat inderdaad wel wat mij veel realistischer maakt dan een rozewolk vrouw en dat maakt dat ik misschien juist veel sterker in mijn schoenen zal staan als ik er ooit toch voor ga. Ik ga er iig niet in als "tjonge ik had nooit verwacht dat een kind zovéél van je opeist!", ik verwacht mij daar nu al aan.

En waar ik ook vooral mee zit is die beperkte tijd die je hebt. Ja, ik ben nu 27 en ik heb in theorie nog wel even. Maar ergens ben ik ook bang dat ik straks als ik 35 ben, plots ook die oerdrang krijg, als een gek kinderen wil en dan blijkt dat ik er maar tien jaar eerder aan had moeten beginnen. Dat stukje dat je ooit op een punt komt dat het onomkeerbaar is. Als ik nu pertinent tegen kinderen was had ik dat niet erg gevonden, maar omdat ik zo in die twijfelfase zit ben ik bang daar ooit in terecht te komen. En ik kan nu eenmaal ook niet zwanger worden met als reden "omdat ik er anders misschien over tien jaar spijt van kan hebben", want over tien jaar spijt hebben dat ik een kind heb is veel erger :+ .

Oh hier sluit ik me helemaal bij aan! Wat fijn om hierin herkenning te vinden omdat het bij ons ook opspeelt de laatste tijd. Ik heb nooit een kinderwens gehad, maar m'n vriend wel. Ben nu 37 en m'n vriend 46, en moet eerlijk zeggen dat het voor mij naar 'nee' neigt. M'n vriend is er absoluut een type voor, hij smelt echt als ie een kindje ziet, dat heb ik niet. Kind van jezelf lijkt me wel heel mooi en leuk, maar ben bang dat het inderdaad erg zal tegenvallen omdat ik het niet per see wil en er echt niet alles voor over heb. Eerlijk gezegd echt geen zin in en lijkt me een blok aan m'n been terwijl we het al zo druk hebben nu zonder kind. Weet niet hoe ik alles zou moeten rondbreien, werk 32 uur per week, m'n vriend 80 uur per week vanwege z'n melkveebedrijf. Paarden staan aan huis maar hoe zou dat toch allemaal moeten, alle zorgen zouden zeker grotendeels op mijn bord komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:34

pinto_1 schreef:
Ik zie bij moeders om me heen dat ze elk weekend druk zijn met hun kroost. De een naar de voetbal, de ander heeft een muziekuitvoering en nummer 3 moet afzwemmen. .

Ja maar dat hoeft natuurlijk niet. Dat is wel iets van tegenwoordig om de kinderen maar overal hee te rijden,want wij gingen zelf met een zus of broer, vriendje of vriendinnetje, of buurjongen/meisje overal heen lopend, op d efiets, met de bus of de trein.
We gingen zelfs alleen naar de dokter en tandarts en beugeltandarts als kind, ook als we daarvoor de halve stad door moesten.
Ik denk dat je kinderen wel zelfstandig moet maken als het even kan, omdat je anders in gewoon een verlengstuk van ze wordt en dan heb je ook geen rust.
Wij moesten bv ook best lang om zeven uur, later om acht uur naar bed. We hoeften niet eens persee te slapen, maar wel gewoon stil zijn en naar onze kamer. Zo hadden mijn ouders tenminste iets aan hun avond.
Wij waren met 5 kinderen en vaak aanhang.

Het karakter van een kind bepaalt natuurlijk wel mee of je ze goed zelfstandig en weerbaar maakt, maar je moet het wel altijd proberen denk ik. Want ik denk dat het hele pestprobleem vaak ook komt omdat kinderen niet zelfstandig en weerbaar gemaakt zijn omdat moeder alles maar voor ze doet, oplost of meehelpt, (die kinderen worden volgens mij snel doelwit) of het tegenovergestelde, er helemaal niet naar om kijkt (dat worden volgens mij juist pesters), maar goed, ook een ander onderwerp.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:03

tita schreef:
Zo is het vast met moeders, ik heb vriendinnen die nooit praten over hun kroost.

Ik ben soms ook wel bang dat mijn vriendinnen ooit zo gaan veranderen. Een van mijn beste vriendinnen heeft ook een gigantische kinderwens. Zij is dus zo'n rozewolk figuur die àlles wat kinderen doen lief en leuk en schattig vindt, en het enige wat haar nog tegenhoudt is haar vriend die het nog niet ziet zitten, dus die probeert ze ook zo snel mogelijk "te bewerken."

Ik ben dus bang dat vanaf het moment dat ze kinderen heeft, of meerdere, de enige conversaties nog zullen zijn over dat, over hoe leuk het is, over wat ze weer uitgespookt hebben...of dat ze ze zelfs naar elke afspraak mee gaat sleuren. Omdat ze nu al, verre van zwanger, het niet kan laten om het met regelmaat over dat onderwerp te hebben.
En dan wie weet dat de rest gaat volgen. Dat ik, of ik nu wel of geen kinderen zelf heb, over vijf jaar tussen beste vriendinnen zit wiens belangrijkste onderwerp is hoe de luier er daarnet had uitgezien. Ik heb het al gezien hoe vrouwen waarvan ik het nooit verwacht had na de bevalling plots veranderden in dat type.
Tenzij ik zelf kinderen krijg, hormonaal compleet doorheen geschud wordt en ik zelf nog degene ben die alles altijd moet vertellen over "mijn kids", dan is dat wel gezellig natuurlijk :+ .

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:05

Tja..., verjaardagen worden een ramp gaat altijd over kinderen.

Maar bbq met stalgenoten is ook een ramp gaat altijd over paarden

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:19

Maar geef mij dan maar liever een hele avond paarden dan een hele avond poepluiers _O- .
Nee zo, dat idee dat alles ooit helemaal kan veranderen vind ik niet leuk. Zo alsof iemand een puppy koopt, en daarna alleen nog maar kan praten over die puppy en al die leuke gesprekken over andere onderwerpen die je voorheen had verleden tijd worden, omdat alles wordt herleid naar "wel toen MIJN puppie dat had..." :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:26

Bah ja en al die gesprekken over de bevalling, ik moet dan vaak echt even weg lopen

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:28

tita schreef:
anneliesdj schreef:
Een paard wat op de manege staat heb je uberhaupt geen omkijken naar.
En een paard aan huis staat kun je nog wel een keer een uurtje later voeren, of een dag overslaan met mesten, dat kan met kinderen niet.

Ik denk eigenlijk, dat vrouwen met kinderen gewoon geen geld hebben voor een paard. En degenen die geen kinderen hebben houden geld over.

Meahhhhhh
Volgens mijn vriend hebben mensen met eigen paard ook geen leven.

Alles draait om beest.

Nu heb je mensen met paarden, en paardenmensen.

Jaaaa! Dát is het! Je hebt mensen met kinderen en kindermensen :D
Ik heb kinderen. De meeste vriendinnen van mij ook. Maar ik heb 1 vriendin, dat is echt een übermoeder. Ze vraagt mij zelfs regelmatig of mijn kinderen bij haar tussen de middag een broodje komen eten omdat ze dat zo gezellig vindt (ze heeft zelf 2 kids en willen een 3e). Dan denk ik echt 'wtf, jij bent gek.. maar gráág..!' :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:37

Kwanyin schreef:
Maar geef mij dan maar liever een hele avond paarden dan een hele avond poepluiers _O- .
Nee zo, dat idee dat alles ooit helemaal kan veranderen vind ik niet leuk. Zo alsof iemand een puppy koopt, en daarna alleen nog maar kan praten over die puppy en al die leuke gesprekken over andere onderwerpen die je voorheen had verleden tijd worden, omdat alles wordt herleid naar "wel toen MIJN puppie dat had..." :+

Haha, dat kan ook nog. Ik ken iemand die sinds kort een hond heeft, een puppy en het gaat echt nergens anders meer over. Haar paard rijdt ze nog maar 2 x per maand of zo....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:48

Hahaha ik wou het maar als stom voorbeeld nemen maar ze bestaan dus ook echt, puppiemoeders _O- _O- _O-

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:28

Haha Kwanyin, ik kan me echt helemaal vinden in jouw manier van denken, volgens mij zitten wij wat dat betreft aardig op dezelfde golflengte :D
Kwanyin schreef:
En waar ik ook vooral mee zit is die beperkte tijd die je hebt. Ja, ik ben nu 27 en ik heb in theorie nog wel even. Maar ergens ben ik ook bang dat ik straks als ik 35 ben, plots ook die oerdrang krijg, als een gek kinderen wil en dan blijkt dat ik er maar tien jaar eerder aan had moeten beginnen. Dat stukje dat je ooit op een punt komt dat het onomkeerbaar is. Als ik nu pertinent tegen kinderen was had ik dat niet erg gevonden, maar omdat ik zo in die twijfelfase zit ben ik bang daar ooit in terecht te komen. En ik kan nu eenmaal ook niet zwanger worden met als reden "omdat ik er anders misschien over tien jaar spijt van kan hebben", want over tien jaar spijt hebben dat ik een kind heb is veel erger :+ .
Dit is ook wel iets waar ik mee worstel. Ik las een post van iemand die het had over dat ik AL 26 ben en bovenstaande is dan ook precies waarom ik het op die manier in mijn OP had gezet. Ook hier zijn er veel mensen die zeggen: ach, je hebt nog even, ga er pas voor als je er écht zeker van bent. Maar wat nou als ik inderdaad over 10 jaar opeens de geest krijg en toch nog kinderen wil? Dan ben ik behoorlijk aan de late kant, zeker gezien manlief dan dus bijna 50 is.

De verhalen over horrorbevallingen en het tegenvallen van het moederschap vind ik juist 'fijn' om te lezen, omdat het ook eens de andere kant van de roze wolk belicht. Volgens mij is het allemaal lang niet zo makkelijk als veel moeders het doen voorkomen en dit soort verhalen zorgen er juist voor dat er een realistischer beeld ontstaat. Dus: ja graag moeders, ook horrorverhalen zijn welkom :D

Collie2008 schreef:
Ik snap sowieso niet waarom we mensen moeten verdelen tussen wel en niet egoïstisch. iedereen is uiteindelijk egoïstisch. Ook mensen die voor kinderen kiezen. Uiteindelijk doe je dat ook omdat je zelf een kind wilt. Omdat je graag een mini me wilt, naar iets verlangt, etc. Je wilt iets hebben om voor te zorgen. Mensen die kinderen willen zijn geen barmhartigen hoor, gewoon mensen met verlangens, wensen, etc en als je geen kinderen wilt doe je dat omdat je geen kinderen wilt en ben je net zoveel mens als de mens met wel die wens. Welke keuze je ook maakt, je maakt hem zelf :+
Juist, helemaal mee eens. Iedereen is egoïstisch wat dat betreft. Of je nou wel of niet voor kinderen kiest: dat doe je uiteindelijk altijd voor jezelf..

pinto_1 schreef:
Ik zie bij moeders om me heen dat ze elk weekend druk zijn met hun kroost. De een naar de voetbal, de ander heeft een muziekuitvoering en nummer 3 moet afzwemmen. Ik zou gek worden als ik in het weekend geen rust kan pakken, maar alleen maar aan het rondrijden ben.
Ben wel benieuwd hoe mensen die twijfelen hierover denken.
Ik denk dat dat misschien ook ligt aan hoe je zelf bent opgevoed. Ik deed vroeger wel aan sport, maar echt geen 5 dingen tegelijk en mijn moeder liet me gerust met anderen meerijden om zo de druk op haar eigen schouders te verlichten. In mijn geval zouden man en ik de taken waarschijnlijk verdelen, zoals dat nu ook al gaat met de paarden en het huishouden.

Rust kunnen pakken is voor mij wel belangrijk en de verhalen over 24/7/365 moeder zijn zetten me wel aan het denken. Het is idd geen kwestie van de schakelaar even uitzetten als je het zat bent. Nou heb ik toch ook wel de constante zorg voor alle beesten (honden, katten en paarden aan huis), maar als ik naar mijn werk ben blijven die gewoon lekker thuis en hoef ik me geen zorgen te maken over wanneer ik ze weer op moet halen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:29

DatBenIkNou schreef:
Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten.

Dit doet me denken aan een geweldig treffend filmpje over 'World's Toughest Job'. Echt het kijken waard!
https://www.youtube.com/watch?v=HB3xM93rXbY

En tevens ook bij mij/ons de reden van twijfel :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:05

Kwanyin schreef:
Ik herken het. Ik zit ook in zo'n fase, al neigt het meer naar ja toe.

Vroeger moest ik er echt niets van weten. Toen riep ik altijd hard nee nooit.
Maar tegenwoordig is het idee dat ik ooit een kind zou hebben niet iets wat me afschrikt. Zelfs tegen een bevalling kan ik nu aankijken, alleen daarvan gruwelde ik vroeger al :+ . Ik weet dat mijn vriend wel een wens heeft en dat dit ooit wel ter sprake gaat komen. En de gevoelens dat ik zelf wel wat moederliefde in mij heb en de overtuiging dat ik een goede moeder kan zijn is wel aanwezig, en wordt naar mate ik ouder wordt steeds een beetje sterker.
Alleen heb ik die oerdrang niet of die overweldigende empathie voor kleine kinderen, en dat is wat mij het meeste stopt. Als ik op dit moment tegen mezelf zeg, over 10 jaar heb je 2 kinderen rondlopen, dan zeg ik "oh, dat zal wel leuk zijn!". Maar als ik zeg "over tien jaar ben je kinderloos maar heb je wel nog een hele leuke relatie met je vriend waarbij jullie veel leuke dingen doen", dan denk ik even goed "oh, dat zal leuk zijn!". Ik zie het niet als enig doel in mijn leven waarvoor ik leef.

En als ik zo andere mensen vergelijk met mijn reactie over andermans kinderen...dan hoop ik maar dat het mijn kind schoon kind wordt voor mij :D . Om het kort te zeggen: mijn hart smelt tien keer meer als onze kat op mijn schoot ligt te doezelen dan bij de blik van een lachende baby. Het is niet dat ik een bloedhekel heb aan andermans kinderen, maar het roept geen speciale gevoelens op bij me. Toen mijn zus zwanger was, zei mijn moeder me eens dat dit kind heel anders zou zijn dan andere baby's die je kent, "want hier heb je een bloedband mee". Maar nee, ik heb zeker niets tegen mijn neefje en geef hem alle liefde van de wereld, maar ik voel mij er niet bepaald hemels of "beste gevoel op aarde"(wat ik gisteren iemand op facebook zag schrijven over haar neefje) door.

Vriendinnen van mij waren dit weekend bezig over hoe schattig een kleutertje laatst op een trouwfeest was en hoe geweldig en...terwijl ik mijn mond maar hield, want ik vond die kleuter die de hele tijd de micro wilde afnemen en voor alle foto's wilde instaan en midden in speeches lag te krijsen dat hij ook iets wou zeggen, eerder vreselijk irritant dan schattig :+ . Laten we zeggen ik zie niet alleen lief en schattig als ik over een baby denk, ik zie ook kwijl en poep :+ . Ik zie vriendinnen om me heen die alleen maar roze wolkjes zien als ze er aan denken dat ze kinderen zouden hebben. Ik zie ook de problemen als je baby maar blijft wenen, als je problemen met opvang hebt, met de combinatie van je werk, de stress, al dat gedoe als ze eens ziek zijn, en dan heb ik het nog niet eens als ze zouden uitgroeien tot onmogelijke pubers :+ .

Maar ja, misschien is dat inderdaad wel wat mij veel realistischer maakt dan een rozewolk vrouw en dat maakt dat ik misschien juist veel sterker in mijn schoenen zal staan als ik er ooit toch voor ga. Ik ga er iig niet in als "tjonge ik had nooit verwacht dat een kind zovéél van je opeist!", ik verwacht mij daar nu al aan.

Precies hoe ik er ook over denk, ben ook 27. :j
Edit: maar ik wil wel maximaal 1 kind, mijn vriend is het hier ook mee eens. Eerder waren we allebei van opvatting dat het óf geen kinderen was, óf twee, maar sinds mijn zus 1 kind heeft en het bewust hierbij laat vinden wij dat eigenlijk ook wel een goede oplossing. Zo houd je op een gegeven moment (hopelijk) tijd en geld over, wat je niet zou hebben met meerdere kinderen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

Ja ik zeg altijd als ik overstag ga beginnen we met 1, en dan zullen we wel zien hoe leuk dat is om nog een tweede te hebben :D .

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:07

Kwanyin schreef:
Ja ik zeg altijd als ik overstag ga beginnen we met 1, en dan zullen we wel zien hoe leuk dat is om nog een tweede te hebben :D .

Ik vond van 1 naar 2 bijna nog pittiger dan van 0 naar 1.. :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:19

Lusitana schreef:
@tita:
Bij kinderwens gaat het vaak ook om kleine kinderen, een gezinnetje, niet over hoe dingen eruit zien als die kinderen groot zijn.
Ergens hebben ze vooraf vaak het gevoel dat het wel afgerond is als ze de deur uit zijn.
Men heeft ook vooraf vaak het gevoel dat je dingen kunt sturen, terwijl er ook kinderen geboren worden die gewoon niet goed in elkaar zitten en waar je weinig aan kunt veranderen. Iemand met kinderwens roeit dan gewoon met de riemen die hij/zij heeft, maar twijfelaars zijn daar wel mee bezig of ze dat dan wel aan zouden kunnen, bv.
Twijfelaars zien gewoon allerlei bezwaren waar mensen met een kinderwens makkelijk overheen stappen.

Het is wel zo dat twijfel en bezwaren gewoon als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen omdat hormonen plots verlangen gaan veroorzaken, bv. Of omdat ze zoveel van hun partner houden dat ze diens wens belangrijker vinden.

Dit is mooi gezegd!

Dit is het denk ik! Soms denk ik dat ik te verstandig/realistisch ben en de dingen te graag (ook andere zaken) wil overzien en over alle senarios na denk!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:33

AaronYve schreef:
Eigenlijk zouden ze eens op kinderen moeten gaan passen vooral de jonge meiden die het echt alleen maar rooskleurig inzien. Mij heeft het echt aan het denken gezet

Ik paste al vanaf mijn 14e op de buurkinderen en wist dus wat me te wachten stond. Ik had één kindje met CARA, waardoor ik ook de minder leuke kant meekreeg.
Mijn zoon heeft Asperger en dat maakt het soms wat lastig. Vanaf baby is hij altijd een modelkind geweest: niet huilen (alleen als er echt wat aan de hand was), goed doorslapen, goed eten. Dat was het probleem niet, maar dat hij niet met andere kinderen wilde spelen, dat hij vanaf hij hele zinnen sprak de oren van je hoofd vroeg over technische, wetenschappelijke en politiek-gerelateerde vraagstukken, dat hij simpele dingen niet begrijpt. Sociaal-emotioneel zit hij op een heel ander vlak. Hij is wel zorgzaam en is gek op een knuffel, maar uitdrukkingen (lichamelijk en verbaal) snapt hij vaak niet. Dan krijgen we regelmatig de vraag: "Is dit serieus of was het een grap?". Dát maakt het voor mij wel eens lastig, ook al ken ik hem door en door. Op dit moment komt de puberteit om de hoek zetten en gelukkig is die niet zo hevig bij Aspie's dan bij de gemiddelde puber, maar dan nog moet je altijd nadenken hoe je iets brengt. Vroeger had mijn zoon verlatingsangst (en hoe...), maar nu is hij graag alleen. Als je zelfs niet eens een vergeten boodschap nog even uit het andere gangpad kon halen, omdat hij dan helemaal overstuur raakte. Zelfs als je het hem vertelde wat je ging doen en dat je meteen weer terugkomt. En zo kan ik nog wel pagina's volschrijven over wat het lastig maakt om ouder te zijn, maar gek genoeg weegt het niet op tegen alle leuke en dierbare momenten die we met onze zoon hebben. Zijn eigen manier van grappen maken, zijn zorgzame eigenschappen, zijn 'ik ben mijzelf'-instelling... Het is een topper en ik ben tot de dag van vandaag blij dat ik zijn moeder mag zijn, sterker nog: ik heb geen dag gehad dat ik er spijt van had.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:23

Citaat:
Juist, helemaal mee eens. Iedereen is egoïstisch wat dat betreft. Of je nou wel of niet voor kinderen kiest: dat doe je uiteindelijk altijd voor jezelf..
.

Niet mee eens. Ik wil geen kind met mijn beperking op de wereld zetten. Dus heb ik al in mijn jeugd (ja, ook mee gepest) besloten dat ik geen kinderen op de wereld ga zetten, omdat het erger wordt naarmate het verder doorgegeven wordt. Dat wil ik mijn kind besparen. Bovendien zitten er nogal wat erfelijke en psychische problemen in de familie. Ik neem hier mijn verantwoordelijkheid. Net als anderen die zich in dit topic gemeld hebben met vergelijkbaar verhaal.
Vertel mij even wat hier egoïstisch aan zou zijn.
En ja, ik zie de voordelen van een kindvrij bestaan, gelukkig maar.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:34

Ik ben geen twijfelmoeder, want ik ben moeder van een mooie dochter. Je wilt graag elk verhaal horen, dus ook dit verhaal denk ik?
Ik wist al lange tijd (terwijl ik jong ben, 25) dat ik graag kinderen zou willen krijgen. Nu ben ik op mijn 24e bevallen van mijn dochter. Die roze wolk heb ik in het begin niet gehad. Ik was vrij naïef daarin en dacht dat het heel leuk zou zijn. Nou geloof me... Ik heb ook echt wel jankend op de bank gezeten, omdat ik even niet meer mijn gang kon gaan, omdat ze alleen maar zat te huilen.

Maar na enkele weken was ik eigenlijk gewend en vond ik het steeds leuker worden. En nu? Ik vind het heerlijk!! Die roze wolk kwam iets later en nog vind ik het soms wel eens zwaar, maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als met mijn meissie. Je krijgt er echt veel voor terug :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:00

Targaryen schreef:
DatBenIkNou schreef:
Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten.

Dit doet me denken aan een geweldig treffend filmpje over 'World's Toughest Job'. Echt het kijken waard!
https://www.youtube.com/watch?v=HB3xM93rXbY

En tevens ook bij mij/ons de reden van twijfel :j
Geweldig filmpje, dat geeft precies weer wat sommige mensen hier ook in het topic beschrijven.

Lante schreef:
Citaat:
.

Niet mee eens. Ik wil geen kind met mijn beperking op de wereld zetten. Dus heb ik al in mijn jeugd (ja, ook mee gepest) besloten dat ik geen kinderen op de wereld ga zetten, omdat het erger wordt naarmate het verder doorgegeven wordt. Dat wil ik mijn kind besparen. Bovendien zitten er nogal wat erfelijke en psychische problemen in de familie. Ik neem hier mijn verantwoordelijkheid. Net als anderen die zich in dit topic gemeld hebben met vergelijkbaar verhaal.
Vertel mij even wat hier egoïstisch aan zou zijn.
En ja, ik zie de voordelen van een kindvrij bestaan, gelukkig maar.
Maar het niet beginnen aan kinderen is dan toch egoïstisch? Niet in de negatieve zin van het woord, maar je kiest wel voor jezelf en het feit dat je niet de beperking door wilt geven waar JIJ last van hebt. Dit is ook precies wat ik in mijn OP beschrijf en waar een deel van mijn twijfels vandaan komen; wil ik wel het risico lopen om mijn kind met bepaalde erfelijke problemen op te zadelen?

Heel fijn dat ook moeders hun verhaal delen! Moederschap lijkt me al zwaar genoeg an sich, laat staan dat je dan ook nog een kind met een beperking/stoornis/probleem hebt om voor te zorgen.

Zonnetje81 schreef:
Lusitana schreef:
@tita:
Bij kinderwens gaat het vaak ook om kleine kinderen, een gezinnetje, niet over hoe dingen eruit zien als die kinderen groot zijn.
Ergens hebben ze vooraf vaak het gevoel dat het wel afgerond is als ze de deur uit zijn.
Men heeft ook vooraf vaak het gevoel dat je dingen kunt sturen, terwijl er ook kinderen geboren worden die gewoon niet goed in elkaar zitten en waar je weinig aan kunt veranderen. Iemand met kinderwens roeit dan gewoon met de riemen die hij/zij heeft, maar twijfelaars zijn daar wel mee bezig of ze dat dan wel aan zouden kunnen, bv.
Twijfelaars zien gewoon allerlei bezwaren waar mensen met een kinderwens makkelijk overheen stappen.

Het is wel zo dat twijfel en bezwaren gewoon als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen omdat hormonen plots verlangen gaan veroorzaken, bv. Of omdat ze zoveel van hun partner houden dat ze diens wens belangrijker vinden.

Dit is mooi gezegd!

Dit is het denk ik! Soms denk ik dat ik te verstandig/realistisch ben en de dingen te graag (ook andere zaken) wil overzien en over alle senarios na denk!
Dat geldt voor mij ook, maar daarnaast ben ik ook heel slecht in beslissingen nemen. Dit is dan ook nog eens een (mogelijk) levensveranderende beslissing, wat het nog moeilijker maakt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:27

Ah, dus omdat ik mijn kind het niet aan wil doen om met dit zeldzame, zeer erfelijke syndroom te leven en er dus voor kies mijn instinct/rammelende eierstokken te negeren, ben ik egoïstisch. Bedankt voor de info. Zo heb ik het nooit bekeken. Ik ervaar het meer als een soort offer. Wel één waar ik vrede mee heb, maar toch.