Ik herken het. Ik zit ook in zo'n fase, al neigt het meer naar ja toe.
Vroeger moest ik er echt niets van weten. Toen riep ik altijd hard nee nooit.
Maar tegenwoordig is het idee dat ik ooit een kind zou hebben niet iets wat me afschrikt. Zelfs tegen een bevalling kan ik nu aankijken, alleen daarvan gruwelde ik vroeger al

. Ik weet dat mijn vriend wel een wens heeft en dat dit ooit wel ter sprake gaat komen. En de gevoelens dat ik zelf wel wat moederliefde in mij heb en de overtuiging dat ik een goede moeder kan zijn is wel aanwezig, en wordt naar mate ik ouder wordt steeds een beetje sterker.
Alleen heb ik die oerdrang niet of die overweldigende empathie voor kleine kinderen, en dat is wat mij het meeste stopt. Als ik op dit moment tegen mezelf zeg, over 10 jaar heb je 2 kinderen rondlopen, dan zeg ik "oh, dat zal wel leuk zijn!". Maar als ik zeg "over tien jaar ben je kinderloos maar heb je wel nog een hele leuke relatie met je vriend waarbij jullie veel leuke dingen doen", dan denk ik even goed "oh, dat zal leuk zijn!". Ik zie het niet als enig doel in mijn leven waarvoor ik leef.
En als ik zo andere mensen vergelijk met mijn reactie over andermans kinderen...dan hoop ik maar dat het mijn kind schoon kind wordt voor mij

. Om het kort te zeggen: mijn hart smelt tien keer meer als onze kat op mijn schoot ligt te doezelen dan bij de blik van een lachende baby. Het is niet dat ik een bloedhekel heb aan andermans kinderen, maar het roept geen speciale gevoelens op bij me. Toen mijn zus zwanger was, zei mijn moeder me eens dat dit kind heel anders zou zijn dan andere baby's die je kent, "want hier heb je een bloedband mee". Maar nee, ik heb zeker niets tegen mijn neefje en geef hem alle liefde van de wereld, maar ik voel mij er niet bepaald hemels of "beste gevoel op aarde"(wat ik gisteren iemand op facebook zag schrijven over haar neefje) door.
Vriendinnen van mij waren dit weekend bezig over hoe schattig een kleutertje laatst op een trouwfeest was en hoe geweldig en...terwijl ik mijn mond maar hield, want ik vond die kleuter die de hele tijd de micro wilde afnemen en voor alle foto's wilde instaan en midden in speeches lag te krijsen dat hij ook iets wou zeggen, eerder vreselijk irritant dan schattig

. Laten we zeggen ik zie niet alleen lief en schattig als ik over een baby denk, ik zie ook kwijl en poep

. Ik zie vriendinnen om me heen die alleen maar roze wolkjes zien als ze er aan denken dat ze kinderen zouden hebben. Ik zie ook de problemen als je baby maar blijft wenen, als je problemen met opvang hebt, met de combinatie van je werk, de stress, al dat gedoe als ze eens ziek zijn, en dan heb ik het nog niet eens als ze zouden uitgroeien tot onmogelijke pubers

.
Maar ja, misschien is dat inderdaad wel wat mij veel realistischer maakt dan een rozewolk vrouw en dat maakt dat ik misschien juist veel sterker in mijn schoenen zal staan als ik er ooit toch voor ga. Ik ga er iig niet in als "tjonge ik had nooit verwacht dat een kind zovéél van je opeist!", ik verwacht mij daar nu al aan.
En waar ik ook vooral mee zit is die beperkte tijd die je hebt. Ja, ik ben nu 27 en ik heb in theorie nog wel even. Maar ergens ben ik ook bang dat ik straks als ik 35 ben, plots ook die oerdrang krijg, als een gek kinderen wil en dan blijkt dat ik er maar tien jaar eerder aan had moeten beginnen. Dat stukje dat je ooit op een punt komt dat het onomkeerbaar is. Als ik nu pertinent tegen kinderen was had ik dat niet erg gevonden, maar omdat ik zo in die twijfelfase zit ben ik bang daar ooit in terecht te komen. En ik kan nu eenmaal ook niet zwanger worden met als reden "omdat ik er anders misschien over tien jaar spijt van kan hebben", want over tien jaar spijt hebben dat ik een kind heb is veel erger

.