Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:38

Gentlegiant schreef:
Het gaat om t principe
Zij heeft luxe
Hij wilt ook wat luxe maar heeft helaas niet de luxe dat het voor hem in t laatje geworpen word
Dus wilt het zelf kopen

Als je iets niet kunt bekostigen moet je het niet aangeschaffen of weg doen
Z'n Apple watch kost een keer wat en dat was het
Ik zie t probleem niet en helemaal niet als ze niet samen wonen en beide 20 zijn

Dat niet alleen, ik neem aan dat TS gewoon werkt voor het geld dat zo nu en dan binnenkomt. Toen ik nog geen verplichtingen had mbt huishouden, moest niemand mij vertellen wat ik wel en niet met mijn zuurverdiende centjes mocht en kon doen.

Lekker genieten nu het nog kan. Die dure verantwoordelijkheden komen later wel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:38

Even zakelijk gezien: ts geeft aan dat het handig is voor zijn werk, maar de opdrachten zijn incidenteel. In hoeverre staat de investering in verhouding met wat het gaat opleveren?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:41

Kayleigh_ schreef:
Lekker genieten nu het nog kan. Die dure verantwoordelijkheden komen later wel!

Precies! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:42

LadyMadonna schreef:
Blabla: waarom is dat gek? Je bent samen in een relatie...
Hier worden alle uitgaven boven de €100 gewoon besproken :j

Als je ervoor kiest om samen te zijn, kies je er imo ook voor om te delen.
Ik snap de "mijn geld, dus mijn keuze" houding dan ook echt niet. Vind het zelfs egoïstisch.

Maar wat is daar egoïstisch aan, wat moet ik dan met m'n geld doen ? oppotten ... voor wat ?

Wij wonen al 11 jaar samen , maar hebben toch echt het mijn geld mijn keuze principe.
gezamenlijke lasten en kinderen betalen we van de gezamenlijke rekening, en de rest bepalen we zelf.

Boven de 500 overleggen we meestal wel even ( goh komt er komende tijd nog iets aan waar ik extra geld voor bij zou moeten leggen, wat vind jij er van als ik xxx ga kopen )
Maar ik wil nu een nieuwe trailer, en ik heb mijn echtgenoot nog geen seconde daar over horen klagen, als ik het geld heb en het nodig vindt : ... veel plezier lieverd

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:43

Authentic schreef:
Jennifuur schreef:
Als TS nou 1 euro van het bedrag dat de AppleWatch kost opzij zet, dan spaart hij alsnog mee, en kan hij vast bij een vriend 1 euro lenen en die AppeWatch kopen. Dat gaat volgens de afspraken, hij spaart, hij kan iets kopen, zij blij, hij blij.

Als je al samenwoont kan ik begrijpen dat je over zulke dingen praat, maar god, als mijn vriend me bij de mouw had gepakt toen ik die veel te dure 64HB iPhone6 wilde kopen, had ik hem duidelijk gemaakt dat we dat niet op die manier doen :')

Als mijn lief aan zou komen zetten met € 1,- inbreng in een gezamenlijk spaardoel en de resterende € 499,- (of zoiets) uit zou geven aan een 'slimme horloge' zou ik hém toch even bij de mouw pakken. Waarom moet geld gelijk volledig uitgegeven worden? Die horloge kan over 2 maanden ook nog gekocht worden.

Ja, en het spaardoel kan ook over twee maanden worden aangevuld :D Het ligt er aan wat voor afspraken je maakt: is er een minimum spaarbedrag per maand per persoon, of een percentage? Als ze alleen willen dat ze sparen, kan 1 euro ook gewoon. Was natuurlijk niet serieus, maar blijkbaar kan het volgens hun (gebrek aan) afspraken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:46

Maar: als ik graag wil gaan samen wonen, en daarvoor aan het sparen ben, en daar over een afspraak heb met mijn vriend, zou ik ook not amused zijn als hij een dergelijke uitgave zou doen. Kan je ook een mooi bankstel of mooie eethoek van kopen :j

Misschien dat het anders ligt als je compleet geen financiële zorgen hebt, maar ik weet heel goed wat het is als je elk dubbeltje om moet draaien (niet meer, gelukkig). Maar daardoor heb ik wel heel bewust met geld om leren gaan.
Wij zijn samen, en wij hebben dus ook ons geld.
Jouw geld - mijn geld geloof ik gewoon niet in :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:47

LadyMadonna schreef:
Maar: als ik graag wil gaan samen wonen, en daarvoor aan het sparen ben, en daar over een afspraak heb met mijn vriend, zou ik ook not amused zijn als hij een dergelijke uitgave zou doen. Kan je ook een mooi bankstel of mooie eethoek van kopen :j

Maar TS en vriendin kúnnen niet eens samen wonen want ze hebben allebei geen werk (=geen inkomen). Ik snap het hele issue van nú al een spaarrekening eisen dan ook niet zo.

Ik vind het eigenlijk best sneu dat die paar euro die binnen komen, naar een spaarrekening moeten voor over........ 5 jaar? 10 jaar? God knows... Geniet er lekker van. Je bent maar één keer jong, om je dan al druk te maken over zulke dingen vind ik zonde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:48

Ben toch blij dat dit bij ons anders geregeld is, ieder een gelijk bedrag voor de gezamenlijke kosten en het restant geef je maar uit waar je het aan uit wilt geven. Mijn vriend aan zijn elektronica (die heeft dus inderdaad een iWatch gekocht :D ), ik bijvoorbeeld aan stappen, kleding en paarden. Nooit gezeur want tis ons eigen geld.

Vind het overigens raar dat je zoiets als dit op bokt gooit, is toch jullie relatie, moeten wij daar ineens een mening over gaan geven :+

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:49

Jennifuur ik leg ook niet elke cent of procent vast met mijn vriend. Da's geen gebrek aan afspraken, maar gebruik van je boerenverstand. ;)

Ik geef behoorlijk wat uit aan nieuwe hoofdstellen en dekjes, maar de gezamenlijke afspraken blijven staan. Als je straks samenwoont kan je ook niet zeggen dat je de huur even een maandje later gaat betalen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:51

equitation schreef:
Wat een onzin zeg dat gezeur over dat haar ouders haar paarden betalen. Ik lees hier vaak zat op bokt dat werkende goed verdienende mensen hier op bokt nog paardengeld oid krijgen van hun ouders. Ik woon ook al samen met mijn vriend, ben over 2 weken afgestudeerd en tot die tijd hebben mijn ouders mijn zorgverzekering en gedeelte paarden betaald. Dan ben ik maar verwend. Mijn ouders gunnen mijn passie. Wat een overtrokken reacties weer....

Verbied jij je parner min of meer iets te kopen dan?
Daar gaat het om verder helemaal niets
Plus dat jij samen woont

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:52

Ik (neem aan dat je dat bedoelt?) eis geen spaarrekening hoor. Het is meer dat we het daarover gehad hebben en dat het ons slim leek om alvast geld opzij te zetten voor later.
Later was ook niet in de zin van een eigen huis huren/kopen. Want dit is niet onze planning, we willen samen met mijn ouders ergens gaan wonen waar de paarden aan huis kunnen. Dus op hun erf. Maar dan wil ik niet afhankelijk zijn van mijn ouders, dus leek het ons handig om dan nu al een 'spaarpotje' op te bouwen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:52

ik lees nu ook alleen maar IK IK Ik IK :n

nogmaals, als hij niet wilt sparen doet hij dat niet. Heel simpel

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:53

Authentic schreef:
Jennifuur ik leg ook niet elke cent of procent vast met mijn vriend. Da's geen gebrek aan afspraken, maar gebruik van je boerenverstand. ;)

Ik geef behoorlijk wat uit aan nieuwe hoofdstellen en dekjes, maar de gezamenlijke afspraken blijven staan. Als je straks samenwoont kan je ook niet zeggen dat je de huur even een maandje later gaat betalen.

Nee, maar het lijkt me wel dat je richtlijnen hebt, toch? Zodat teleurstellingen over en weer (zoals de situatie van dit topic) voorkomen kunnen worden. Hier zijn geen gezamenlijke afspraken gemaakt (voor zover ik kan opmaken uit dit topic), behalve 'we sparen samen'. Daarom is het heel verleidelijk voor TS om zo'n gadget te kopen. Waren er nou duidelijk afspraken, zoals jij dus ook hebt, dan gaat automatisch bedrag X van je inkomsten naar het spaardoel, en dan hou je bedrag Y over voor jezelf en hobby's.

Dat is ook wat ik TS&vriendin wil adviseren, praat met elkaar en geef richtlijnen aan. Ga het niet tot op de cent serieus nemen, maar spreek wel af wat er bij elkaar moet worden gebracht en hoe lang jullie daar over willen doen :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:54

Dat is omdat het nu vanuit mijn perspectief is. Kan er niks anders van maken toch?
Mijn vriend reageert niet meer omdat hij hier niet tegen kan, heeft hij tegen me gezegd. Nouja prima, ik probeer nog wel te reageren. Hij wil wel sparen, althans anders heeft hij gelogen tijdens onze eerdere gesprekken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:57

Kayleigh_ schreef:
LadyMadonna schreef:

Maar TS en vriendin kúnnen niet eens samen wonen want ze hebben allebei geen werk (=geen inkomen). Ik snap het hele issue van nú al een spaarrekening eisen dan ook niet zo.

Ik vind het eigenlijk best sneu dat die paar euro die binnen komen, naar een spaarrekening moeten voor over........ 5 jaar? 10 jaar? God knows... Geniet er lekker van. Je bent maar één keer jong, om je dan al druk te maken over zulke dingen vind ik zonde.

Maar punt is dat ze het samen overeengekomen zijn om te sparen om uit huis te gaan. Dus dan is het wrang als de een wel spaart en de ander het liefst direct uitgeeft.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:57

Jennifuur schreef:
Authentic schreef:

Nee, maar het lijkt me wel dat je richtlijnen hebt, toch? Zodat teleurstellingen over en weer (zoals de situatie van dit topic) voorkomen kunnen worden. Hier zijn geen gezamenlijke afspraken gemaakt (voor zover ik kan opmaken uit dit topic), behalve 'we sparen samen'. Daarom is het heel verleidelijk voor TS om zo'n gadget te kopen. Waren er nou duidelijk afspraken, zoals jij dus ook hebt, dan gaat automatisch bedrag X van je inkomsten naar het spaardoel, en dan hou je bedrag Y over voor jezelf en hobby's.

Dat is ook wat ik TS&vriendin wil adviseren, praat met elkaar en geef richtlijnen aan. Ga het niet tot op de cent serieus nemen, maar spreek wel af wat er bij elkaar moet worden gebracht en hoe lang jullie daar over willen doen :)

Het enige is wat we hebben afgesproken is dat wat hij binnenkrijgt gaat naar zijn spaarrekening. Als hij iets nodig heeft voor bijvoorbeeld tanken dan schrijven we dat over naar zijn eigen rekening.
Meer kunnen we niet afspreken, we hebben geen vaste inkomsten dus kunnen niet afspreken dat we elke maand een bepaald bedrag overschrijven, dat gaat helaas niet.
Maar misschien is het wel een goeie tip, om meer te bespreken van hoe of wat we sparen. Dankjewel :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:58

Ariannee schreef:
ik lees nu ook alleen maar IK IK Ik IK :n

nogmaals, als hij niet wilt sparen doet hij dat niet. Heel simpel

En dan nog?
Als zij die afspraak samen hebben?

Ik zou een x met mijn vriendin op vakantie, maar zij kocht van haar geld ook spullen ipv het opzij te leggen voor de vakantie.
Daar was ik ook niet blij mee, omdat daardoor er veel kosten voor mijn rekening zouden komen en/of ik wel iets kon gaan doen en zij niet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:59

Dus dan mag hij niks leuks meer voor zichzelf doen/kopen ?

Pfoe in dit geval zou ik zeggen jij je hobby, hij zijn hobby. Wie dat dan ook betaald.

Sparen kun je hierna ook weer verder doen en nog meer als er een vast inkomen wordt gegenereerd.

jolmer20

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:03

Tuurlijk wel Babsiej!

Mijn vriend vond het fijn als ik zijn geld beheerde, in de zin van, ik heb ING dus zijn spaargeld staat bij mij onder een spaardoel. Eerst had hij het altijd op zijn eigen spaarrekening, maar dat was een kwestie van een lknopje indrukken en hij had het op zijn eigen rekening. Vandaar dat hij het bij mij onder een spaardoel heeft gezet. Zelf kan hij er trouwens nog wel bij, hij weet mijn wachtwoorden. Het is alleen een extra stap.

We hebben afgesproken dat als hij iets wil doen, dat hij dan geld op zijn eigen rekening overschrijft.
Hij mag het wel, natuurlijk! Dat zou een beetje apart zijn

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:04

Ik bedoel in de zin van "mag " meer dat alles gespaard moet worden behalve tanken oid.

Das ondoenlijk .. Dus mijn mening is, mocht dit sporadisch voorkomen dat deze aanschaf wel moet kunnen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:06

jolmer20 schreef:
Mijn vriend reageert niet meer omdat hij hier niet tegen kan, heeft hij tegen me gezegd.

Met alle respect, echt waar, maar dit is iets te makkelijk.

Je opent een topic en er zitten inderdaad een paar mensen tussen die erg onaardig tegen jou, Jolmer, doen. Maar er zitten ook wel echt opmerkingen tussen die stof tot nadenken kunnen geven, voor jullie allebei. Dat is het nadeel van in het openbaar treden. Je kan iets horen wat je liever niet wilt horen. Je interpreteert dingen misschien ook anders dan bedoeld (maar dat kan je vragen aan iemand)

Hopelijk kan hij zich er overheen zetten. Ook wel zo aardig voor de mensen die dingen neerzetten waar hij, of jij, wat mee kan. :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:06

Snapte ik, misschien ook onduidelijk verwoord van mijn kant. Maar alles wat binnenkomt gaat dus naar zijn spaarrekening, maar als hij iets wil doen/iets kleins wil kopen dan schrijft hij het gewoon naar zichzelf over. Als je het nu wel snapt, het is niet makkelijk uit te leggen :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:07

jolmer20 schreef:
maar de planning is er ook om te verhuizen. En dan samen met mijn ouders en de paarden aan huis. Vandaar dat een spaarpotje handig is. Dan kunnen we zelf onze eigen dingen betalen en zelf boodschappen doen en hoeven mijn ouders dit niet te betalen

Dus de planning is dat jouw ouders eigenlijk gaan verhuizen naar een huis met paarden aan huis en dat jullie in een gedeelte van dat huis of op dat erf gaan wonen? Is dat jouw droom of de droom van jouw vriend?

Correct me if i'm wrong (wat betreft de situatie?)

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:07

Ik snap niet waarom je perse een Apple watch zou willen hebben. Er zijn genoeg veel goedkopere modellen te vinden die ook voor Apple te gebruiken zijn! Zelf heb ik een Moto360, oud model, die met een prijskaartje van €180 toch een stuk leuker geprijsd is!

Echt functioneel is het niet kan ik je vertellen. Ja, berichten kun je lezen, maar even snel ergens op antwoorden wordt al snel lastig. Je moet vrijwel alles op spraak doen en op het moment dat er veel geluiden om je heen zijn wordt het toch een stuk lastiger om een goede tekst te sturen. In het verkeer is het ook niet al te veilig, met een klein scherm moet je toch echt goed kijken wat je doet en doe je al snel het verkeerde.
Verder is het wel handig voor het alleen bekijken van berichten die binnen komen, maar ik noem het eerder leuk vermaak dan een functioneel horloge!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:08

Oei, ik zou het retebenauwd krijgen als iemand anders over mijn inkomsten bepaald, áls we niet zouden samen wonen en nog niet samen de verantwoordelijkheid over een huishouden hadden..
'
Ik begrijp goed dat alles wat hij verdient, linea recta naar ZIJN spaarrekening gaat? En als hij wat nodig heeft, jullie het SAMEN overschrijven naar zijn rekening? (omdat je in de WE termen spreekt?)
Dus hij heeft geen zeggenschap over zijn eigen geld, jij bent zijn curator zeg maar?

Naar wat ik begrijp heb jij nog helemaal geen inkomsten of nauwelijks?

Is het niet een idee dat jullie naar ratio gaan sparen? Stel jij verdient 100pm en hij 500pm, jullie ieder de helft sparen? Dan heeft ieder zijn vrijheid te beslissen wat die met het andere deel van de inkomsten doet en hoeft daar geen scheven verstandshouding over te ontstaan? Zo hoeft de ander ook geen (naar zijn gevoel) verantwoording af te leggen wat die met zn geld doet en er een imo best wel gênant topic voor te starten ;)
Voordeel is dat er geen gevoel van 'ja maar ik doe meer mn best dan jij' te ontstaan, de vrijheid over je eigen beslissingen er nog is en je op den duur ook niet het gevoel binnen je relatie zou kunnen krijgen van 'tekortkomen' omdat je niks zou mogen van de ander..zo komt het nl nu én public wel over en ik lees tussen de regels door dat dat helemaal niet je bedoeling is juist Jolmer, maar dat het je gelijkwaardige partner is, met eigen dromen wensen en keuzes?

Veel wijsheid toegewenst..en een tip, laat elkaar vooral ook 'zijn'..