Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
blitsie schreef:Ik erger me vooral aan mensen die noemen en heten fout gebruiken, en dat zijn er nogal wat
different1 schreef:Mensen die in 1 zin tegenwoordige tijd en verleden tijd gebruiken: ik wist vroeger niet hoe je dat schrijft.
oomens schreef:*edit* On topic: ik kan mij vreselijk ergeren aan over bodige spaties, met als een van de tragische dieptepunten onze nationale 'halve spatie'.
NatasjavE schreef:oomens schreef:*edit* On topic: ik kan mij vreselijk ergeren aan over bodige spaties, met als een van de tragische dieptepunten onze nationale 'halve spatie'.
En die is om je ergernis kracht bij te zetten?
oomens schreef:Ibbel schreef:ik ben net aangereden = ik ben net aangekomen (Brabant)
Dan reis je heel snel, want de Brabanders die ik ken zijn dan pas net vertrokken. Als in: 'hoe laat rijden jullie aan? Wij pakken om ... de bus'
oomens schreef:Ibbel schreef:ik ben net aangereden = ik ben net aangekomen (Brabant)
Dan reis je heel snel, want de Brabanders die ik ken zijn dan pas net vertrokken. Als in: 'hoe laat rijden jullie aan? Wij pakken om ... de bus'
_Summerly_ schreef:karuna schreef:Beiden zijn erg. De me heb ik nu veel last van. Luisterboek van Patricia Cornwell zegt de voorleester steeds me en ze ipv mijn en zijn. Zo irritant.
Het is 'beide', want het gaat niet over personen.![]()
Eén van mijn grootste taalergernissen is het te pas en te onpas gebruiken van Engelse woorden waarvan we een prima Nederlands equivalent hebben. Een anglicisme hier en daar of termen die lastig te vertalen zijn kan ik best mee leven (daar loop ik zelf ook regelmatig tegenaan), maar dat ge-'fesjun' bij programma's als HNTM of 'we zitten nu in een meeting'... grrrrr. (Om nog maar te zwijgen over de taalmisdaden die mensen begaan op het moment dat ze denken iets in het Engels te spellen...)
En in de categorie 'betrekkelijk voornaamwoord': het gebruik van 'wat' in plaats van 'die' of 'dat'.
Fortitude schreef:Bij uitstek op 1: hij wilt.
Ik krijg daar echt de rillingen van.
En ook altijd leuk zijn mensen die in de aanhef van een e-mail 'zolliscitatie' zetten, of iets wat daarop lijkt. Dat zijn er meer dan je zou verwachten
Mizora schreef:Mijn grootste eigen irritatie is dat ik het heel lastig vind om woorden als gebeurd/gebeurt goed te schrijven. Worden die in tegenwoordige tijd beginnen met ver- en ge- en eindigen op een -t of -dt en in de voltooid verleden tijd nog steeds beginnen met ver- en ge- en eindigen op een -d.