Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:32

Shanna schreef:
Ik zou inderdaad zeggen dat je het niet lekker vind. Zo loop je niet het risico dat je andermans kinderen ook vegetarier maakt omdat ze plots geen koeien en kippen meer willen eten.

Iets in deze trant wilde ik ook schrijven. Je kunt - denk ik - beter zeggen dat je groente lekkerder vindt. Of dat je van de week al zoveel vlees hebt gegeten, dat je nu eens een dagje geen vlees wilt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:40

Shenavallie schreef:
Iets in deze trant wilde ik ook schrijven. Je kunt - denk ik - beter zeggen dat je groente lekkerder vindt. Of dat je van de week al zoveel vlees hebt, dat je nu eens een dagje geen vlees wilt.

Maar dat is nadrukkelijk en heel beslist onwaar. Dus waarom zou je dat doen? Ik zou niet tegen kinderen willen liegen. Niet al te diep in gaan op allerlei ethische discussies is een, maar keihard onwaarheden vertellen? Dat maakt de problemen (en het onbegrip over en weer) uiteindelijk alleen maar groter.

Daarnaast - het maakt het voor de ouders niks makkelijker want geheid dat het kind het een keer aangrijpt voor 'ik heb deze week al zoveel groente gegeten dat ik nu eens dagje...' En dan moet je alsnog uitleggen dat andere volwassenen dingen op hun eigen manier doen en andere keuzes maken dan het kind gewend is van zijn/haar ouders.

Ben trouwens ook benieuwd, hoe doe je dat dan als je wel gelovig bent en je krijgt niet-gelovige kinderen op bezoek of andersom? De vraag 'waarom bidden jullie wel/niet' ligt dan ook om de hoek. (En dan zijn er volgens mij maar twee mogelijkheden: of je kinderen helemaal afgezonderd houden van mogelijk confronterende situaties, of gewoon open staan voor de verschillen.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:51

Ik bid niet omdat mijn man al goed genoeg kan koken, waardoor geen gebed nodig is :')

Ik heb die vraag alleen gehad van oudere kinderen, niet van een 4 jarige nog. Bovendien houden wij rekening met onze gasten, dus als een kind wil bidden dan vinden wij het prima (wij vragen het altijd even van te voren). Dus bij mijn ouders werd naast het protestantse gebed nog een kruisje geslagen op verzoek van de kleinkinderen :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:55

vuurneon schreef:
Ik heb die vraag alleen gehad van oudere kinderen, niet van een 4 jarige nog. Bovendien houden wij rekening met onze gasten, dus als een kind wil bidden dan vinden wij het prima.

Het gaat niet om het prima of niet prima vinden, maar dat dingen anders lopen dan bij het kind thuis. En vast niet elke vierjarige zal het vragen, maar die confrontatie komt wel onvermijdelijk een keer, want bidden voor het eten is gewoon niet meer algemeen in alle gezinnen / situaties.
En het kind mag wel bidden, maar zou jij ook voorgaan in zo'n gebed? Zo nee, dan is dat al iets wat dus wellicht anders loopt dan zij gewend zijn.

(Overigens: flauwe opmerkingen erover vind ik wel ongepast, en daar kunnen kinderen ook helemaal niks mee. Dat zou ik dus weer niet doen. Een eerlijke vraag van een kind verdient een eerlijk antwoord, niet iets flauws.)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:59

Eerlijk en simpel antwoorden...de kleine monsters hebben een sixth sense voor afleiding/om de hete brij heendraaien. Zelfs bij de meest heikele onderwerpen is het vaak "oh..okay"en dan over tot de orde van de dag. Works for me every time.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:00

Shanna schreef:
Ik zou inderdaad zeggen dat je het niet lekker vind. Zo loop je niet het risico dat je andermans kinderen ook vegetarier maakt omdat ze plots geen koeien en kippen meer willen eten.

Hmmm... dus een ander moet een beetje om de brij heen draaien omdat ouders geen zin hebben om het opvoedkundig op te lossen? Als je geen lastige morele vragen wilt ontvangen van je kinderen, moet je misschien niet aan kinderen beginnen. Er komen hen nog wel meer onderwerpen ten gehoor voordat jij ze van plan was te vertellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:00

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:
Waarom is het zo erg om "Ik wil geen dode dieren eten" als hoofdreden aan te voeren?

Ik durf te wedden dat een boel kinderen geschokt op deze uitspraak, "wél levende?!" zouden antwoorden.... _O-

Er zijn een boel dingen moeilijk aan kinderen uit te leggen.
"vegetarier zijn" is daar niet één van.

Doet mij er aan denken dat ik mijn oudste aan het uitleggen was waar kippenvlees vandaan komt.

Toen bleek dat dat van doden kippen komt:

Maar mama!!!! Dat vinden die kippen toch helemaal niet leuk?!?!?!?

Was een aantal jaar terug :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:02

Shadow: Je meent het, denk je nou werkelijk dat ik een dergelijke opmerking maak bij een kind? :D tuurlijk niet! Alhoewel... Wel bij oudere kinderen (zoals mijn tantezeggers nu) die ik ken en die humor ook begrijpen haha

Maar ik ga gerust voor in gebed als ik weet dat het thuis gebruikelijk is. Dus ik heb van mijn tantezegger geleerd een kruisje te slaan (en als van oorsprong protestantse is dat wel vloeken in de kerk natuurlijk :D ) . Ben daar heel makkelijk in :) Als ik weet dat het voor een kind heel belangrijk is, is het voor mij een zeer kleine moeite om daarin mee te gaan :)
Als een jonger kind mij vraagt of ik in Sinterklaas geloof, dan ga ik ook niet zeggen dat het de buurman is en verpak het net even wat anders :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:07

tamary schreef:
Enige neutrale antwoord is dat jij het niet lekker vindt. Alle andere antwoorden maken inbreuk op de opvoeding van de ouders en zijn gekleurd op een manier waar je kinderen niet mee moet opzadelen.

Mee eens, mag pas vanaf mijn dertiende bepalen wat ik eet, en ben blij dat ik geen drang heb gehad om eerder geen vlees te laten liggen. Tot ik op mijn dertiende thuis kwam en zei dat ik geen wit en rood vlees wilde eten, moeder dacht dat ik het niet vol zou houden...

Inmiddels heb ik al twee jaar geen rood en wit vlees aangeraakt en eet alleen vis omdat dat nog van mijn ouders moet. Eerder mocht ik niet hoor.

Ik zou het niet erg prettig vinden als mijn kinderen opeens aan komen zetten met de argumenten van je vriendin die vegetarier is, al ben ik zelf vega...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:14

chantalnadia schreef:
Mee eens, mag pas vanaf mijn dertiende bepalen wat ik eet, en ben blij dat ik geen drang heb gehad om eerder geen vlees te laten liggen. Tot ik op mijn dertiende thuis kwam en zei dat ik geen wit en rood vlees wilde eten, moeder dacht dat ik het niet vol zou houden...

Inmiddels heb ik al twee jaar geen rood en wit vlees aangeraakt en eet alleen vis omdat dat nog van mijn ouders moet. Eerder mocht ik niet hoor.

Ik zou het niet erg prettig vinden als mijn kinderen opeens aan komen zetten met de argumenten van je vriendin die vegetarier is, al ben ik zelf vega...

Ik ben er ook over gaan nadenken vanwege een vriendin. Ik vond dat ze helemaal gelijk had. Ik was 7 en ik ben blij dat ik het uiteindelijk wel mocht van mijn ouders. Maar ik was dan ook wel erg sterk en uitgesproken voor een kind van die leeftijd. Ik heb mijn moeder voor de keuze gesteld: OF je stemt in en dan ga ik vervangende producten eten en erop letten, OF ik weiger het alsnog, verstop het vlees overal en nergens en schuif het onder de tafel door naar mijn broertjes en dan word ik lekker ziek van alle tekorten.
Toen mocht het wel :j

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:35

Shenavallie schreef:
Shanna schreef:

Iets in deze trant wilde ik ook schrijven. Je kunt - denk ik - beter zeggen dat je groente lekkerder vindt. Of dat je van de week al zoveel vlees hebt gegeten, dat je nu eens een dagje geen vlees wilt.

Waarom worden kinderen zo klein gehouden en mogen ze niet weten hoe het echt zit? Kinderen mogen zelf toch ook een mening gaan vormen? Als ouders ze blijven beschermen en bepaalde onderwerpen gewoon links laten liggen krijgen ze een totaal verkeert beeld van de wereld.
De angst bestaat dus dat je een kind beïnvloed en dat deze misschien gaat weigeren vlees te eten. En dat is een ramp omdat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:41

Maar dat is aan de ouders, als Jantje de kinderen graag beschermt wil laten opgroeien dan heb ik geen zin om de boevrouw te spelen.

Als een kind van 4 vraagt wat is dat?? Bij een oorlogsmonument, dan ga ik niet uitgebreid in op gruwelijkheden. Want dat is teveel voor een kind om te verwerken en tja... Wil wel dat een kind nog kan slapen immers

Mijn schoonzus eet ook geen vlees, maar is wel tactisch genoeg gelukkig om aan een jong kind van een ander niet uit te leggen hoe jonge haantjes de shredder in gaan bv :')

Je kan je mening dan ook geven, een beetje rekening houdend met het niveau en belevingswereld van een kind.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:46

vuurneon schreef:
Maar dat is aan de ouders, als Jantje de kinderen graag beschermt wil laten opgroeien dan heb ik geen zin om de boevrouw te spelen.

Als een kind van 4 vraagt wat is dat?? Bij een oorlogsmonument, dan ga ik niet uitgebreid in op gruwelijkheden. Want dat is teveel voor een kind om te verwerken en tja... Wil wel dat een kind nog kan slapen immers

Leuke verantwoorde ouders. Vlees eten is ongezond, enorm slecht voor het milieu, verspilling en het dierenwelzijn is belachelijk slecht in de vleesindustrie.
Je hoeft kinderen echt geen gruwelijke verhalen te vertellen, maar een beetje van de waarheid kan geen kwaad. Laat ze zelf eens nadenken. Als je na al die jaren vlees eten er achter komt hoe het er echt aan toe gaat baal je misschien wel enorm van de onzinnige verhalen over 'iemand die geen vlees eet omdat hij/zij het niet lekker vind.'

Kinke

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:49

please….zeg je dit soort dingen ook tegen je familie/vrienden/kennissen die in een auto rijden, in een bedrijf werken welke vervuilt, of misschien wel tegen jezelf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:50

Ik eet vlees voor mijn gezondheid. Dat is de waarheid voor mij :)

Als ik een kind tegen kom die mij vraagt waarom ik vlees eet, dan is de kans groot dat ik zeg dat de dokter dat belangrijk vind voor mij (iets in die strekking).

Als ik wil prediken was ik wel dominee geworden denk ik dan :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:50

Betreft t niet willen "liegen" over waarom geen vlees. Vertellen jullie ook aan kinderen dat sinterklaas niet bestaat als ze iets in die trant vragen?
Ik blijf erbij dat uitleggen waar vlees vandaan komt bij de ouders hoort, niet bij een ander.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:52

Ik heb niet alles gelezen, maar gewoon zeggen waarom je het bent. Geen smoesjes!! Een kind snapt meer dan je denkt. :j En je hoeft er gewoon niet om heen te draaien.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:58

Kinke schreef:
please….zeg je dit soort dingen ook tegen je familie/vrienden/kennissen die in een auto rijden, in een bedrijf werken welke vervuilt, of misschien wel tegen jezelf?

Auto rijden is iets heel anders. :') Je pakt nu alleen de milieu kwestie.
Daarbij komt nog het feit dat iemand die geen vlees eet enorm veel CO2 uitstoot bespaard, dus een groot deel van het autorijden compenseert.
En ja, ik praat hierover met mensen in het echt, ben echt niet bang om me daarover te uiten. (En je moet echt niet denken dat ik die uitspraken doe als ik niet ook op mezelf let als het op milieu en dierenwelzijn aankomt. :') )
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 29-09-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:04

Maar in discussie te gaan met een volwassene is anders dan met een jong kind in gesprek gaan uiteraard. Wat je als volwassene prima kan bevatten, kan voor een kind cognitief boven de pet gaan. T is niet voor niets dat je Nijntje voorleest aan een kind en geen Turks Fruit :D

Met mijn oudste tantezegger kan ik prima filosoferen over geloof, welzijn etc maar bij de jongste moet ik het een stuk eenvoudiger houden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:07

vuurneon schreef:
Maar in discussie te gaan met een volwassene is anders dan met een jong kind in gesprek gaan uiteraard. Wat je als volwassene prima kan bevatten, kan voor een kind cognitief boven de pet gaan. T is niet voor niets dat je Nijntje voorleest aan een kind en geen Turks Fruit :D

Je kunt het ook op een niet al te harde manier brengen, en hoeft zeker niet in discussie te gaan. Het gaat er niet om dat je het kind overtuigt hetzelfde te doen, het gaat om eerlijkheid. Ze mogen weten hoe het zit.
Ik zou in ieder geval gelukkiger zijn als ik geen vlees had gegeten in mijn jeugd. Alle beetjes informatie helpen bij het maken van je eigen keuzes.

Kinke

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:09

Tja, die eerlijkheid, daar zit het hem ook. Zolang ik nog regelmatig opmerkingen zie over 'groeihormonen' en 'kistkalveren' etc. heb ik ernstig mijn twijfels over de kennis van vegetariërs mbt de veehouderij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:12

Maar let er wel op bij kinderen van een ander, leg het dan bij de ouders neer als ze bv niet weten waar vlees vandaan komt. Dat is niet te taak van de buitenstaander om ze dat uit te leggen. Of overleg met de ouders of ze het goed vinden dat jij het verteld.

Wat je zelf je kinderen wilt vertellen, is jouw zaak natuurlijk :)

Ga iig niet prediken voor de eigen kerk en houd het bij jezelf. Niet 'het is ongezond' maar 'ik vind het ongezond'.

Ik houd het zelf bij kinderen klein, als ze dan nog vragen hebben kan ik het wat groter maken. Maar vaak zijn kinderen al vlot tevreden met een kort antwoord, als volwassene denk je te ver na wat dat betreft haha. Of ze zijn al halverwege je verhaal afgehaakt omdat ze het antwoord al in je eerste zin hebben geregen :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:14

Kinke schreef:
Tja, die eerlijkheid, daar zit het hem ook. Zolang ik nog regelmatig opmerkingen zie over 'groeihormonen' en 'kistkalveren' etc. heb ik ernstig mijn twijfels over de kennis van vegetariërs mbt de veehouderij.

Plofkippen? Varkenshouderijen? Is dat nou echt diervriendelijk?
Relatie tussen vlees en kanker, hart en vaatziekten etc?
De ene vegetariër is de andere niet. Mensen die wel vlees eten verzinnen ook vaak genoeg onzin om het goed te praten, of omdat ze gewoonweg niet beter weten.

@ vuurneon, ik ga echt niet een preek geven tegenover kinderen. Daar ben ik best voorzichtig mee, maar liegen of zwijgen doe ik niet. En het is bewezen ongezond, dieronvriendelijk en slecht voor het milieu. Daar ga ik geen mening van maken als het feiten zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:16

vuurneon schreef:
Maar let er wel op bij kinderen van een ander, leg het dan bij de ouders neer als ze bv niet weten waar vlees vandaan komt. Dat is niet te taak van de buitenstaander om ze dat uit te leggen. Of overleg met de ouders of ze het goed vinden dat jij het verteld.

Wat je zelf je kinderen wilt vertellen, is jouw zaak natuurlijk :)

Ga iig niet prediken voor de eigen kerk en houd het bij jezelf. Niet 'het is ongezond' maar 'ik vind het ongezond'.

Maar... Het ís ongezond. Of eet jij écht biologisch vlees?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:18

Nee, maar ik ben ongezond en kan simpwelweg niet zo even vlees gaan vervangen door alternatieven. Dus het ís gezond voor mij.

Kan iemand anders wel leuk 'het is ongezond' als feit verkondigen, maar het is niet zo zwart/wit.