"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:27

Ayasha schreef:
maar als je dan écht zo gelovig bent doe je ook thuis een rok aan imo. :) Dan niet perse die goede voor de kerk. Maar thuis een broek aan en enkel in de kerk een rok is IMO ietwat hypocriet.

En ja Elena: maar ik ga ook in een broek naar de begrafenis, welliswaar niet in mijn rijbroek maar gewoon een broek. Ik doe niet enkel dan een rok aan en de rest vd week een broek.

maar waarom zou je dan niet in je rijbroek gaan?

omdat het niet 'gepast is'.

niet omdat het een geschreven wet is..

idem in sommige kerken..

het is daar gepast om als vrouw in 'traditioneel vrouwelijke kleding te verschijnen'.
En dat is een rok of een jurk..

---

als de vraag is om in het wit/grijs naar een begrafenis te komen..
ga je dan toch in het zwart?

het is een beetje

'my house, my rules'.
sommigen willen niet dat er in hun huis schoenen gedragen worden,
bij sommigen mag je niet roken,
op sommige werkvloeren moet je netjes gekleed gaan, waar bij andere banen een overal aan moet.
en in sommige kerken wordt verzocht bijvoorbeeld een lange rok te dragen.

in het laatste geval kan het best zo zijn dat men thuis beslist dat men dat niet strikt opvolgt in het dagelijks leven, maar het wel respecteert in de kerk.

ik draag op mijn werk een net pakje, maar dat gaat thuis ook gelijk de kast in voor een lekker huispak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:30

elenaMM77 schreef:
ik draag op mijn werk een net pakje, maar dat gaat thuis ook gelijk de kast in voor een lekker huispak.

-O-

:+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:31

Maar IK ben niet deel van een geloof, ik ben wel deel van een maatschappij. Je bent toch niet enkel gelovig (en dus "onderhevig aan de daar bij horende ongeschreven regels") wanneer je naar de kerk gaat?

NEt als werk; je bent "deel" van je werk als je aan het werk bent.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-09-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:31

Wij vragen altijd, na dat ze hun riedeltje hebben verteld, of ze ook de boodschap van Satan willen doorgeven.
Wij mensen horen eigenlijk de verhalen van 2 kanten te horen.

Hier zijn ze niet zo van gecharmeerd.

En helemaal niet als mijn vriend zijn bedrijfsbus voor het huis staat, dan lopen ze namelijk gauw door!
Daar staat namelijk de nummer van de duivel in....

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:33

maralyn schreef:
En helemaal niet als mijn vriend zijn bedrijfsbus voor het huis staat, dan lopen ze namelijk gauw door!

Eindigt zijn telefoonnummer op 666? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:35

Ayasha schreef:
Maar IK ben niet deel van een geloof, ik ben wel deel van een maatschappij. Je bent toch niet enkel gelovig (en dus "onderhevig aan de daar bij horende ongeschreven regels") wanneer je naar de kerk gaat?

NEt als werk; je bent "deel" van je werk als je aan het werk bent.

Ja en nee.
Je hebt thuis regels en kerkgang regels.
Ook in de bijbel staat dat men netjes gekleed dient te wezen in de kerk, en ja ik weet dat daar meningen over verschillen wat dan netjes is.
Er staat nergens dat je thuis ook met een bedekt hoofd moet lopen...

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:38

Grappig om te lezen dat sommigen hier zich er echt zo aan storen om aan gesproken te worden door een gelovige. Persoonlijk vind ik het eigenlijk helemaal niet storend. Aan de ene kant vind ik het zelfs wel een vriendelijk gebaar dat mensen iets willen delen met jou wat hen onwijs veel geluk brengt.

Als ze nou echt beginnen met je zult anders naar de hel gaan etc. dan wordt het een ander verhaal, maar ik heb nog nooit een naar gesprek met een gelovige (die mij aansprak) gehad. Meestal wordt het juist een interessante discussie, waarin ik van te voren al aangeef geen interesse te hebben en me niet zal gaan bekeren. Meerdere malen vroeger ze aan het eind van zo'n gesprek of ze voor mij mochten bidden, en dat vind ik een onwijs lief gebaar. Ik ben zelf agnost, en veelte nuchter om in één grote G te geloven, maar toch word mijn mening dus door hen geaccepteerd!

Ik wordt liever aangesproken door een gelovige, waar een interessante discussie uit voortvloeit, dan door een verkoper van het AD/Lebara/Postcode Loterij/etc.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:39

De opdringerige krantenverkopers en allerlei goede (en minder goede) doelenverkopers vind ik net zo goed vervelend. Ik probeer ze op het ogenblik wat te vermijden, er staan iedere zaterdag en ook op andere dagen in de week wel van die grapjassen... dan zijn het nog niet eens de gelovigen dus, die me irriteren. Maar ik ben het opdringerige gedoe gewoon zat, als ik gewoon boodschappen wil doen, wil ik geen "gratis" krant waar dan stiekem een betaald abonnement achter zit, krijgen, of een sneaky enquete moeten invullen.

Wat de gelovigen betreft: er is momenteel vrijheid van meningsuiting en uitoefening van je geloof. Als het geloven voor mensen inhoudt dat ze er anderen over moeten vertellen, so be it...
Hoe lastig en hoe slecht het moment ook is gekozen, dat is de consequentie van in een vrij land wonen.
Je hebt ook de vrijheid om "Nee dank u" te zeggen. Maar als je die lui regelmatig tegenkomt, dan kan ik me wel voorstellen dat je er van baalt, net als ik van die verkopers die "mijn" winkelcentrum bevolken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:41

de kerk heet ook wel 'het huis van god'.

ik moet bij jou misschien mijn schoenen uittrekken,
terwijl ik thuis gewoon doorbanjer..

dan ben ik toch ook niet hypocriet dat ik bij een ander mijn schoenen uittrek..
in andermans huis, gelden andermans regels..

op school mag je ook geen pet op in de klas,
of je nu thuis met een pet op loopt of niet.
op school is het niet gewenst.

waar er in de kerk hooguit een wenkbrauw wordt opgetrokken,
wordt je op school geschorst bij herhaling of hardnekkige weigering..
of ontslagen op je werk als je een representatieve baan het en je besluit ineens met pimpelpaars haar en een enorme bot door je neus achter de balie te gaan staan..

bij verschillende plekken worden verschillende dingen van je verwacht.
in de 'gewone maatschappij' als ook in de kerk.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:42

Zoolgangster schreef:
De opdringerige krantenverkopers en allerlei goede (en minder goede) doelenverkopers vind ik net zo goed vervelend. Ik probeer ze op het ogenblik wat te vermijden, er staan iedere zaterdag en ook op andere dagen in de week wel van die grapjassen... dan zijn het nog niet eens de gelovigen dus, die me irriteren. Maar ik ben het opdringerige gedoe gewoon zat, als ik gewoon boodschappen wil doen, wil ik geen "gratis" krant waar dan stiekem een betaald abonnement achter zit, krijgen, of een sneaky enquete moeten invullen.

Ben het helemaal met je eens :j als ik ze zie, probeer ik ze altijd te ontwijken.
Of ze nu met een evangelie blaadje lopen of de Volkskrant/Telegraaf. Ik hoef het allemaal niet.

Ayasha
Blogger

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:44

hooguit een wenkbrauw opgetrokken in de kerk geloof ik nu eens helemaal niks van. :D Ik ken andere verhalen. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:49

Ayasha schreef:
hooguit een wenkbrauw opgetrokken in de kerk geloof ik nu eens helemaal niks van. :D Ik ken andere verhalen. :D

Ik ook; maar dat verschilt dus per gemeenschap en kun je dus niet alle gelovigen over 1 kam scheren.

Maar het is wel zo; als ik met hoed een kerk binnen loop is dat geen probleem, maar op mijn werk mag ik die niet op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:49

Die zijn er ook _O- (helaas trouwens) Maar op gebied van kleding zal men eerder stil morren als men als mort.

Je hoeft niet eens een representatieve baan te hebben om commentaar te horen over je kleding of uiterlijk. := Als vakkenvuller bij een supermarkt kun je ook aangesproken worden op een neuspiercing of spijkerjack, terwijl de vreselijk gezette dame in haar worstenoutfit achter de kassa met oranje piekhaar de oren vol heeft hangen. En dat mocht wel. :')

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:50

Ik heb er opzich geen problemen mee. Ik denk maar zo, ze willen ons ermee helpen en iets geven. Ik blijf dan ook respectvol en kap het gesprek fatsoenlijk af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:51

ja, bij de amish of strict gereformeerd, kun je beter gewoon zelf maar opstappen als je persee een broek aan wilt naar de kerk..

maar als je zo ver bent dat je je niet wilt aanpassen aan zoiets simpels.. waarom zou je dan uberhaupt bij zo'n kerk blijven komen..

iemand die zich verkleed voor de kerk, heeft er totaal geen issues mee, het hoort erbij.. net zoals als het erbij hoort dat je je respectvol kleed naar een verjaardag (ken zat mensen die je echt niet in een jurk gehezen krijgt, behalve voor de verjaardag van oma)..

dat jij van mening bent dat een broek ook respectvol is.. daar steun ik je absoluut in.. het is alleen niet zo respectvol om een broek aan te trekken naar een plek waar dat not done is..

net zo min als het niet zo respectvol is, om met schoenen aan iemands huis binnen te stampen terwijl je weet dat diegene dat liever niet heeft.

overigens.. ben ik zo'n 15 jaar netjes naar de kerk geweest.. als ik 10x een jurkje aan gehad heb was het veel.. ik haatte jurkjes, of het nu naar oma's verjaardag was, naar mijn tantes trouwerij, omdat er visite kwam of om naar de kerk te gaan.. mijn moeder kreeg er altijd wel spijt van dat ze mij in een jurk hees. ik ging dus gewoon in een nette broek.. zoals vele kinderen, meisjes of jongens, mannen of vrouwen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:52

Tutti_Frutti schreef:
Grappig om te lezen dat sommigen hier zich er echt zo aan storen om aan gesproken te worden door een gelovige. Persoonlijk vind ik het eigenlijk helemaal niet storend. Aan de ene kant vind ik het zelfs wel een vriendelijk gebaar dat mensen iets willen delen met jou wat hen onwijs veel geluk brengt.

Dit dus

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:54

@elenaMM77: ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat soort dingen meer voor mensen die zich niet aan het geloof bezig houden of geloven, dat zij zich er aan aanpassen uit respect (al is het maar naar schoonfamilie). Mijn vriend doet zijn oorbellen ook uit voordat hij naar binnen loopt en ik heb ook een rok aan.
Maar wij geloven niet in het feit dat je bijvoorbeeld naar de hel gaat als je WEL oorbellen als man zijnde hebt of als vrouw zijnde een broek draagt. Mensen die geloven, geloven toch niet alleen tijdens de dienst? Die geloven toch voor het leven?

Hier praat ik over gereformeerde kerken, waar je dus niet eens naar binnen mag zonder broek.

Maar ook op verjaardagen wordt ik aangesproken door familie (tante van mijn vriend bijvoorbeeld) als ik daar aankom zonder rok, terwijl die tante ook alleen op bezoek is. En dan bedoel ik een kinderverjaardag.
Is weer een ander voorbeeld, maar bizar blijf ik het wel vinden.
Gelukkig weet ik dat lang niet alle gelovigen zo zijn :j Net zoals dat niet alle niet-gelovigen hetzelfde zijn.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 21-09-15 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:54

maar dan vraag ik me altijd af hoe "liefdevol" een god/gelovigen is/zijn als kleding al zo'n "groot" issue is. Als ik thuis de regel heb dat schoenen uit moeten en er is bezoek waar ik om geef die dat niet doet, dan maak ik daar geen probleem van. Dan kuis ik gewoon er na en klaar.
En ik predik niet dat ik sta voor acceptatie en liefde en respect in tegenstelling tot vrijwel elk geloof... Want voor te beweren dat ze onbevooroordeeld zijn en in teken van acceptatie en liefde staan vind ik aardig wat (ver)oordelingen leven in gelovige gemeenschappen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:55

Ik zou mij sowieso niet te druk maken of kleding er voor zorgt dat je naar de hel gaat. In de tijd dat NT geschreven werd hadden de Romeinse mannen 'jurken' aan :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:02

Leprycorn schreef:
@elenaMM77: ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat soort dingen meer voor mensen die zich niet aan het geloof bezig houden of geloven, dat zij zich er aan aanpassen uit respect (al is het maar naar schoonfamilie). Mijn vriend doet zijn oorbellen ook uit voordat hij naar binnen loopt en ik heb ook een rok aan.
Maar wij geloven niet in het feit dat je bijvoorbeeld naar de hel gaat als je WEL oorbellen als man zijnde hebt of als vrouw zijnde een broek draagt. Mensen die geloven, geloven toch niet alleen tijdens de dienst? Die geloven toch voor het leven?

Hier praat ik over gereformeerde kerken, waar je dus niet eens naar binnen mag zonder broek.

Maar ook op verjaardagen wordt ik aangesproken door familie (tante van mijn vriend bijvoorbeeld) als ik daar aankom zonder rok, terwijl die tante ook alleen op bezoek is. En dan bedoel ik een kinderverjaardag.
Is weer een ander voorbeeld, maar bizar blijf ik het wel vinden.
Gelukkig weet ik dat lang niet alle gelovigen zo zijn :j Net zoals dat niet alle niet-gelovigen hetzelfde zijn.

niet alles wat normen en waarden is, of gewenst ongewenst is direct 'gelovig zijn'.
men ging naar het huis van god, een plechtige of feestelijke gebeurtenis en men kleedde zich daarom op hun best..

dit is net zo normaal, als netjes gekleed naar je oma's verjaardag gaan..
En idd, beiden is bizar, het zou eigenlijk een vrije keuze moeten zijn, gaan zoals je je het beste voelt.. Net zo dat het 'bizar' is dat je niet in een hotpants met flamboyant t-shirt naar een begrafenis kan als jij je er goed bij voelt.. (om even een uiterste te noemen dat jij waarschijnlijk ook bizar zou vinden als je dat aan iemands kist aan zou treffen).

alleen die grens wat iemand als 'bizar' beschouwt, is voor ieder persoon anders.. de een vind het onbegrijpelijk dat je iets nets aantrekt naar een begrafenis..

ik vind het bizar dat je voor dresuurwedstrijden een complete garderobe moet hebben, in plaats van gewoon je nette rijbroek en gepoetste schoenen/laarzen.. veel bizarder dan dat ik mijn netste kloffie uit de kast grijp om naar een kerk te gaan.

Leprycorn, dat is wel een hele foutieve uitleg..

allereerst wordt je niet naar de hel gestuurd om luttele zaken..
net zo min als dat je de doodstraf krijgt voor het stelen van een broodje in Amerika.

er zijn zonden, er zijn doodszonden (he, in landen met de doodstraf, zijn er ook zonden die je een enkeltje elektrische deken verschaffen, je weet wel, dan laten ze je inslapen).

sterker nog, je kunt door de mens tot de doodstraf veroodeeld worden zonder dat je volgens kerkelijke richtlijnen direct in de hel komt.. spijt naar andere mensen helpt je soms geen ruk, spijt in gelovige zin zou je een lot als een enkeltje hel besparen.

geen gelovige gelooft dat je om het dragen van een oorbel als man, of het dragen van een broek in plaats van een rok naar de hel zou gaan.. Dat is meer een denkbeeld dat niet-gelovigen over het geloof schijnen te hebben en hardnekkig volhouden, ;)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-09-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:04

Dat moet niet, je kan ook niet op wedstrijd gaan. Niemand die je dan raar bekijkt. MAar ga je als gelovige niet naar de kerk in een gelovige gemeenschap denk ik zomaar dat dat anders ligt. :D

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:08

Ook zo! Iets wat één iemand raar vindt, hoeft een ander niet raar te vinden.
Met geloof ook zo. Blijft een interpretatie en die is voor iedereen anders.

Wat ik pure onzin vindt, kan voor een ander een rode levensdraad zijn :j

Als iedereen respect heeft voor een ander zijn normen en waarden, zou de wereld er heel anders uit zien. Gelukkig zijn er mensen die dit wel hebben! Helaas ook mensen die het niet hebben.

En @Ayasha: ook zo! Gelukkig eigen gezin waar mijn vriend uit komt, hebben wel respect voor zijn normen en waarden en acties, maar zijn oma wilt hem nog nauwelijks zien omdat zij het niet wilt begrijpen. (even van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan in zijn familie hoor, maar helaas is het wel zo).
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 21-09-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:09

Een ander kan niet voor jou bepalen of je dus wel of niet goed gelovig bent (of zelfs hypocriet) als je dingen niet volgens hun gedachtegang (verwachtingen/vooroordelen) doet.

Omdat ik paardenvlees eet, ben ik volgens sommige geen echte paardliefhebber (want die horen geen paard te eten), laat staan als je je paard naar de slacht brengt.
En volgens sommige ben ik dan zelfs hypocriet en geen paard waardig.

Volgens anderen mag een (echte) NH-er nooit met een boomzadel rijden en geen hoefijzers onder zijn paard slaan... want dan ben je nep bezig.

Andere mensen vullen graag de regels/rol in waar een ander in hun ogen aan "moet" voldoen, anders zijn ze nep/hypocriet/vals/schijnheilig enz.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:09

idd Ayasha,

maar ook niemand verbied je om je geloof op eigen wijze te belijden zonder naar de kerk te gaan.. niet of nauwelijks dus, al komen de normen en waarden van het christelijke geloof wel overeen met mijn eigen set van normen en waarden.. omdat deze grotendeels vanuit mijn opvoeding zijn ontstaan en er geen 'fout' zijn tussen zit, heb ik er ook totaal geen issues mee om gereformeerd te blijven.. maar, ik slik geen verhalen die metaforisch zijn als feitelijke gebeurtenissen en voer liever een theologische discussie dan naar gepreek te luisteren

ik hoor nog steeds tot de gereformeerde kerk.. net stalkers, waar ik ook woon ik krijg altijd een 'welkom in je nieuwe gemeente' en een verjaardagskaart.. Ben al twintig jaar niet in de kerk geweest voor een zondagse dienst en belijd het geloof op mijn eigen manier..

als ik wel naar een kerk ga, dan ga ik in het net. in mijn geval een broek met jasje.. tenzij de situatie anders verlangd. De begrafenis van mijn oma was vanuit de kerk, zelfs die in net broekpakje.

de christelijke inzegening van het huwelijk van mijn nichtje, in een zomers jurkje.. omdat ik weet dat zij dat het leukste vind (is zelf helemaal jurken fanaat).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-09-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:10

Leprycorn schreef:
maralyn schreef:

Eindigt zijn telefoonnummer op 666? :+

Nee, in zijn kenteken van zijn bedrijfsbus!