Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 22:25

Bedankt voor alle reacties, voel je vrij om meer te posten! :)

Murthul

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:04

Ik was 15 toen ik een vriend kreeg die bijna 6 jaar ouder was, officieel strafbaar dus als we sex zouden hebben, maar geen haan die daar naar kraait :=
Uiteindelijk ben ik 2 jaar met hem samen geweest, en buiten dat t niet een heel gezonde relatie was was het wel redelijk serieus.

Daarna ben ik op mn 18e tegen een hele leuke kerel aangelopen waarvan ik er op de avond voor onze 1e date achterkwam dat hij 28 was, zelfs nog even getwijfeld of ik niet af zou zeggen omdat ik 10 jaar wel vrij veel vind, toch gegaan en inmiddels zijn we 3 jaar verder en weet ik zeker dat ik met hem oud zou willen worden. <3

Of je een serieuze relatie kunt hebben als puber; ik denk zeker van wel, maar omdat je je nog zoveel moet ontwikkelen is imo de kans kleiner dat je bij elkaar blijft, of dat je tegen zou moeten houden? imo: zeker niet! Relaties zijn leuk en als het niet meer leuk is, dan ben je snel genoeg weer weg. Gewoon doen waar je je goed bij voelt. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:09

Hoi ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen , ik had toen ik 14 was een relatie met een jongen van 20 dus why not. ging prima alles rustig uitgevogeld samen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:17

Ik vind het lastig.
Wat betreft leeftijd:
Ik was 20 toen ik een relatie kreeg met iemand die 11 jaar ouder was.
Dan heb je het leeftijd ding dus niet omdat je ouder bent als 18.
En daarbij andere afkomst en ook nog eens wonend in het buitenland waar menigeen wel zijn mening over heeft.
Tot ze hem zagen.. En dan was men gelijk klaar met twijfelen.

Ik denk dat je ze samen moet zien om te oordelen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 04:29

Ik kreeg op mijn 14e verkering met een jongen van 18. Bij kennismaking dacht ik dat hij 16 was en hij dacht dat ik 16 was, maar so what, we waren verliefd. Ongelijkwaardig is het imo nooit geweest, ik ben sowieso niet iemand die zich wat laat zeggen :o Wel explosief, twee temperamentvolle pubers bij elkaar zonder levenswijsheid die worstelden met thema's als jaloezie, persoonlijke vrijheid in een relatie, eigen ontwikkeling... We zijn 4 jaar bij elkaar geweest, toen werd ik volwassener en hij was imo blijven stil staan.

Maar: Dat hou je op elke leeftijd. Toen ik half de twintig was was ik toe aan kinderen, vriend nog niet. Er is eerder een andere relatie van twee jaar stukgelopen omdat hij al toe was aan vastigheid en ik nog een vrijbuiter was. Ook dingen als 'hoe deel je je leven in als gepensioneerde' leveren scheidingen op en ik ken meerdere koppels waar de man er net voor het vijftigjarig huwelijk vandoor ging dus blijkbaar gebeurt er dan ook iets.

Genieten van wat je hebt, niet druk maken over de publieke opinie en zien waar het schip strandt zou ik zeggen. Zoals elke relatie.

Edit: Over seks, de politie staat niet naast je bed hoor. :+
Wij sliepen elk weekend samen, ofwel bij zijn moeder ofwel bij mijn moeder thuis. Dus die maakten geen probleem, ik was netjes voorgelicht en een verstandige meid. Mijn moeder had het ook liever zo dan dat ik op mijn 16e in Salou een geslachtsziekte op ging doen bij de barman. ;)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 05:53

Het kan wel ik was 15,5 en hij was 21,5 een best leeftijd verschil.wel netjes een jaar met sex gewacht alleen omdat ik er nog niet aan toe was. Mijn ouders vonden het goed op voorwaarde dat ik niet zo snel ging samenwonen. Dus op mijn 23 hebben we een huis gekocht en dit jaar hebben we ons 25 jarige samen zijn gevierd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:35

Een relatie als je zo jong bent kan denk ik wel, maar grote leeftijdsverschillen zorgen ook voor verschillen in de fase waarin je zit. En dan bedoel ik de fase in het leven. Wat Urielle ook beschrijft ('ik was gegroeid en hij was stil blijven staan') is voor mij een bekend gegeven en ook mijn ervaring met een fors verschil in leeftijd.

Bovendien zie ik veel om me heen dat stelletjes die al lang samen zijn ook vaak nog uit elkaar gaan en zich dan pas realiseren wat ze hebben gemist doordat ze al zo jong in een serieuze relatie zaten.

Gelukkig ben je zelf baas.. Het vervelende is alleen dat je op je 14e of 15e niet alles kunt overzien ;)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:07

Wie zegt dat je naast een serieuze relatie op je 14de/ 15de niet je eigen identiteit kan ontwikkelen? Ik bleef gewoon doorgaan met al de dingen die ik daarvoor ook al deed (school en het hele leven rondom de paarden). Daarnaast ben ik, toen ik eenmaal 16 was, gewoon gaan stappen met vriendinnen, heb mijn eigen keuzes gemaakt qua vervolgstudie, stages en werk en ik moet zeggen dat ik best goed terecht ben gekomen, al zeg ik zelf. Het is toch niet zo dat je meteen maar als vriendinnetje zijnde alles moet laten vallen? Of komen we dan weer op het punt dat je relatie niet serieus is? Want dan doen hubby en ik het toch echt al 15,5 jaar verkeerd :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:14

De ene puber is de andere niet. Ik versleet vriendjes sneller dan schoenen, ik heb dingen gedaan die ik later mijn kinderen absoluut verbied en ik heb nergens spijt van. Mijn schoolvriendinnetje kwam haar verkering tegen in de 2e en is inmiddels bevallen van hun 1e kindje. Ik heb niet het idee dat zij noch ik iets heeft gemist.

Ik denk dat het belangrijk is dat je je eigen leven behoudt naast je relatie. Al die meiden hier op bokt die helemaal geen sociaal leven meer hebben als hun relatie stuk gaat, ik vind het sneu.

Fun fact: Mijn vriend vond mij te jong voor een relatie met 22 jaar. Maar ik ben al jaren geen 22 meer, ik heb een babyface. :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:51

Arc_En_Ciel schreef:
Ik vind persoonlijk dat het niet gezond is als een 18-jarige man op een 14-jarig meisje valt, maar voor een serieuze relatie vind ik niet dat je te jong bent.

De ene 18 jarige is de andere niet, misschien past deze 18 jarige wel heel goed bij een 14 jarig meisje.
Een relatie op die leeftijd kan in mijn ogen best, ik neem aan dat er ook ouders zijn die er een oogje op houden?
Of de relatie stand houdt? Dat denk ik dan weer niet. Hoewel er genoeg uitzonderingen zijn, denk ik dat er nog wel meer relaties voor dit meisje gaan komen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:55

Toen ik op vakantie was op Ibiza, smoor, maar dan ook smoorverliefd geworden op een Italiaanse jongen. Super leuke 3 weken gehad. Heerlijk. zo halverwege pas gevraagd hoe oud die was eigenlijk, was hij 23 :p ik was 14, hahaha.

Dus het 'de 18e'jarige die op de 14e jarige valt kan niet'is onzin.
er staat toch geen bordje op je hoofd met ik ben 14 :') @ Arc_En-Ciel

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:17

Tja, ik vind dat je wel een relatie kan hebben op die leeftijd (niet dat ik daar behoefte aan had op die leeftijd.) maar toch geloof ik niet dat daar iets serieus uitkomt als jullie niet in dezelfde fase zit. 14 en 18 vind ik echt een groot verschil qua mentaliteit. En dan kan je wel zeggen dat je met 14 jaar verstandig bent maar dat dacht ik ook en ik was op dat moment echt nog niet volwassen :') En daarbij vind ik het raar, wat heeft een 18jarige te zoeken met een 14jarige? Heb nog nooit een succes verhaal gehoord met die leeftijden

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:24

Tsja, of het werkt is voor iedereen verschillend denk ik. Ik ben niet een echte puber geweest.. Heb een relatie met mijn vriend sinds mijn 15e, ik was overigens een halfjaar 15.. Mijn vriend was net een maandje 18. Inmiddels zijn we dik 8,5 jaar samen & gaan we volgend jaar trouwen <3

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:50

Argai schreef:
Tja, ik vind dat je wel een relatie kan hebben op die leeftijd (niet dat ik daar behoefte aan had op die leeftijd.) maar toch geloof ik niet dat daar iets serieus uitkomt als jullie niet in dezelfde fase zit. 14 en 18 vind ik echt een groot verschil qua mentaliteit. En dan kan je wel zeggen dat je met 14 jaar verstandig bent maar dat dacht ik ook en ik was op dat moment echt nog niet volwassen :') En daarbij vind ik het raar, wat heeft een 18jarige te zoeken met een 14jarige? Heb nog nooit een succes verhaal gehoord met die leeftijden

Lees mijn 2 posts even terug... Wij zijn ruim 10 jaar samen, ik was net nog geen 14 en hij 20 :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:56

ik begon deze relatie toen ik 16 was, hij was 20. inmiddels 3,5 jaar verder wonen we samen. zeer serieus dus. En dat terwijl ik nu pas eerstejaars student ben.

daarvoor had ik vanaf mijn 14e ook een relatie maar ik was juist serieus en dacht aan toekomst etc. (hard werken voor studie) en hij vond het wel welletjes allemaal. dus nee daarom en miljoenen andere redenen is dat stukgelopen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:04

Argai schreef:
Heb nog nooit een succes verhaal gehoord met die leeftijden

Nochtans staan er al de nodige in dit topic :=

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:11

Ine23 schreef:
Argai schreef:

Lees mijn 2 posts even terug... Wij zijn ruim 10 jaar samen, ik was net nog geen 14 en hij 20 :)

En toch vind ik het totaal niet kunnen. Een volwassen man van 20 met een meisje van 14... In mijn ogen klopt er dan iets niet. Mijn ouders zouden me opsluiten als ik toen ik 14 was met een 20jarige thuis kwam :')

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:16

Gelukkig zijn niet alle ouders hetzelfde en zijn er ook die kijken naar de relatie die er is tussen beide partijen :j . Mijn ouders zeiden dat ze nooit van me verwacht hadden dat ik een jongen zou tegen komen van mijn eigen leeftijd, daar stond ik werkelijk waar veel te ver voor voor op de rest van mijn leeftijdgenoten.

Dat het dan meteen allemaal vanzelf ging is ook weer niet zo, maar het was ook mijn eerste vriendje dus dan zijn je ouders altijd een beetje afwachtend. Mijn vriend heeft zich moeten bewijzen en is met vlag en wimpel geslaagd :D !

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:19

Het ligt er in mijn ogen volledig aan wat voor 'n puber je bent en hoe je in het leven staat. Ik ben zelf 17 jaar oud en mijn vriend is ook 17. Wij kunnen wel zeggen dat wij serieus in onze relatie staan en denken over veel dingen ook hetzelfde waardoor er ook veel vertrouwen in de toekomst is. Als ik echter naar een vriendin van mij kijk, dezelfde leeftijd en haar vriend ook, dan kan ik echt niet zeggen dat ik dat als een serieuze relatie zie. De een is volop bezig met grenzen opzoeken, terwijl de ander eigenlijk al een 'jong volwassene' is en veel verantwoordelijkheid neemt.

Ik vind 14 en 18 niet echt schrikbarend qua leeftijdsverschil, als er maar respect voor elkaar is. Jouw vriend moet jou grenzen accepteren en als dit gewoon gebeurt, zie ik niet in waarom jullie relatie 'niet zou kunnen'. Als jij je gelukkig en verliefd voelt moet je er vooral voor blijven gaan en er echt van genieten. Al zou het stuk lopen, dan kun je in ieder geval terugkijken op een leuke tijd waarin je ongetwijfeld veel dingen geleerd hebt. Misschien heb je dan wel een stuk uitgaansleven gemist, maar ik denk dat je meer hebt aan een gezonde relatie dan aan een drank-drugs-verleden. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:19

Ik ben toch echt blij dat mijn ouders vertrouwen in mij en hem hadden want ik heb een hele fijne en respectvolle vriend en een geweldige tijd gehad. Verbieden heb je niets aan want dan wordt het stiekem gedaan.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:23

Verbieden hoeft ook niet. Maar als ik een ouder was en mijn kind kwam aanlopen met een 20-jarige dan zou ik toch echt wel een gesprekje gaan voeren. Daarbij is de jongen strafbaar bezig. Dus ja, ik zou er mijn vraagtekens bij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:24

Ik had op mijn 16e mijn eerste echte relatie, met een jongen van 21. We liepen zeker wel af en toe tegen problemen aan wegens ons leeftijdsverschil, maar aan de andere kant was het voor mij een verademing om in een studentenhuis te kunnen rondlopen, niet meer constant thuis te zitten en om mijn eigen weg te vinden. Ik denk dat hetgeen wat het tussen ons echt mogelijk heeft gemaakt was dat ik op mijn 16e ben gaan studeren en dus niet meer op de middelbare school zat.

De ene puber is de ander niet. Ons leeftijdsverschil was voor onszelf totaal geen issue omdat hij in veel dingen nog een stuk kinderlijker was. Het enige waar we af en toe tegenaan liepen was dat ik geen ervaring had met serieuze relaties en hij wel. Ik durfde vaak niet te zeggen wat ik echt dacht over een situatie, terwijl hij open stond voor een goede discussie.

Ik ben ondertussen bijna 20, en de laatste relatie die ik heb gehad was toen ik 18 was. Betreffende jongen was 26. Ook hier weer hetzelfde, ik woonde ondertussen al anderhalf jaar op mezelf, hij woonde nog thuis bij zijn moeder en had nog geen opleiding afgemaakt. Ik date op dit moment een jongen van 28 die wel al een carriere heeft opgebouwd, een eigen koopwoning heeft en sterker zijn eigen leven heeft dan iemand die nog op school zit. Ook hier weer bijna geen problemen, behalve dat hij me soms uitlacht als ik zeg dat ik niet kan afspreken omdat ik vroeg college heb de volgende dag, of omdat ik moet leren voor tentamens. Helemaal koosjer is het niet, en vanuit onze vriendenkringen (vooral die van hem) krijgen we soms wat rare blikken.. Maar als we samen zijn hebben mensen totaal niet door dat we zo veel verschillen.

Of een relatie werkt op zulke jonge leeftijd (want ik zie mezelf ook nog als een jonkie, ben pas net puber-af) is dus compleet afhankelijk van je eigen instelling. Volwassenheid heeft imo weinig te maken met zeggen dat je volwassen bent, maar meer met je state of mind. Ik vind een relatie met iemand die ouder is prettig, omdat ik met veel van mijn leeftijdsgenoten niet de gesprekken kan voeren die ik met een ouder iemand wel kan voeren. Anderzijds is de jongen die ik op dit moment date totaal niet toe aan het hele huisje-boompje-beestje gebeuren waar zijn vriendenkring wel mee bezig is. Ik ook niet, wat dat betreft is het dus een verademing en zitten we compleet op dezelfde lijn.

Een serieuze relatie kan als je jong bent. Jezelf oud zien worden met iemand heeft niks te maken met leeftijd, wel met verantwoordelijkheidsgevoel en de manier waarop je in het leven staat. Ik ken mensen die nog steeds samen zijn met hun eerste vriendje en waar verlovingen e.d al in de planning liggen.. Ik ken ook mensen (waaronder ik) waar de eerste 'serieuze' relatie keihard is gestrand en waar ik behoorlijk angstig van ben geworden. Als je zo jong bent geef je jezelf sneller helemaal weg, waardoor de kans ook groter is dat je keihard gekwetst wordt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:29

Argai schreef:
Verbieden hoeft ook niet. Maar als ik een ouder was en mijn kind kwam aanlopen met een 20-jarige dan zou ik toch echt wel een gesprekje gaan voeren. Daarbij is de jongen strafbaar bezig. Dus ja, ik zou er mijn vraagtekens bij hebben.

Nee, de jongen is pas strafbaar bezig op het moment dat er seks bij komt. En dat is niet 1 op 1 hetzelfde, maar die discussie is hier al eens gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:32

Argai schreef:

Toch zou ik als ouder toch eerst wel een gesprek aangaan over de zaak. Mijn ouders hebben mijn eerste vriendje ook niet direct de deur uit gepest, terwijl we in compleet andere levensfases zaten. Ze hebben gewoon aan me gevraagd of ik dacht dat het ging werken en hoe hij er zelf in stond. Toen bleek dat we op dezelfde lijn zaten was er geen probleem meer. Ondertussen snappen ze dat ik gewoon beter klik met jongens die wat ouder zijn, en accepteren ze dat ook zonder problemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:38

Argai schreef:

Ik probeer mijn kinderen vooral zelfrespect bij te brengen. Dat ze in een relatie weten wat ze waard zijn en zichzelf niet verliezen. Dat de toekomstige gegadigden echt om ze geven en op een eerlijke manier met ze omgaan vind ik belangrijker dan een getal op hun paspoort.

Daarnaast ben ik blij dat iig mijn oudste met me praat over liefde en seksualiteit juist omdat ik niet snel veroordeel.

Daarentegen: Als er een moedwillig mijn kinderen krenkt rijg ik hem/haar aan het spit. Of hij/zij nu 14 is of 20.