palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:27

No offense, maar is dat aan jou om dat te vragen aan de anderen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:33

TS, je weet zelf ook wel dat dit een zeer ongezonde situatie is, voor zowel jezelf als je vriend. Toch kies je er bewust voor om te blijven.. Ik snap het aan de ene kant zo goed, omdat ik ook in een heel ongezonde situatie zat, maar geen andere keus had dan te blijven. Aan de andere kant snap ik het ook weer niet, omdat jij de keus wel hebt om weg te gaan. Misschien zie je dat alleen zelf niet op die manier.

Ik kan niets anders zeggen dan heel veel sterkte en pas goed op jezelf. Wat je vriend ook voor ziekte heeft. Het mag NOOIT een excuus zijn om iemand te mishandelen, of het nou fysiek of geestelijk is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:53

Jolien87 schreef:

None taken, daar kun je idd over discussiëren. Ik hoop gewoon opmerkingen te creëren waar ts iets aan heeft. Daar valt ook de post boven mij onde overigens. Ik denk alleen niet dat ts zich gesteund zal voelen door eenregelige opmerkingen dat ze weg moet.
Maar goed, ik ga mezelf hier even afkappen. Dit is niet de discussie van dit topic. (Voel je vrij om MD te pben, mocht je wel willen discussiëren over dit onderwerp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:59

Jolien87 schreef:

Nee, dat denk ik ook niet. Laat TS zelf maar aangeven aan welke reacties ze iets heeft en aan welke niet. Lijkt ze me prima toe in staat.

Maar ik zou me wel heel goed kunnen voorstellen dat TS niet wil dat haar relatie stopt, maar wel dat het geweld stopt. En daar aan werken, met goede hulp van buitenaf, is soms ook een reële optie.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:07

luuntje schreef:
Jeetje.
Aan de ene kant vind ik je stoer, je zorgt goed voor je vriend.
Aan de andere kant vind ik je naief, je doet teveel voor je vriend en gaat er straks misschien zelf aan onderdoor.

Best leuk dat je vriend wil dat jij alles doet.
Maar jij hebt ook een eigen leven. Een ander kan hem ook best weleens douchen of aankleden.

Mee eens
Als hij om je geeft moet bij dat ook toelaten

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:08

mirriezz schreef:
Ik weet dat mensen het goed bedoelen door te zeggen dat ts haar spullen moet pakken. Ik wil jullie toch vragen om die opmerking vanaf nu achterwege te laten.
Ts heeft die optie vast overwogen, en kiest ervoor te blijven. Het proces waar haar vriend doorheen gaat is ook een proces voor ts. Het belangrijkste is dat ze deze relatie goed afsluit, of dat nu voor of na zijn overlijden is. Ik hoop dat we daarop kunnen focussen, dan kan ts ook echt wat met de opmerkingen! (En iedereen met positieve woorden natuurlijk: bedankt, lief dat je met ts mee wilt denken!)

Sorry, dat moest ik even kwijt.

Ik liep zonet nog even te denken. De focus ligt veel op jou (ts) uit huis krijgen en daarmee rust creëren. Zijn er misschien ook opties om je vriend uit huis te krijgen voor een paar uurtjes?
Ik denk dan aan een avondje voetbal kijken bij vrienden (die kunnen ook drinken voor hem halen, toch?), een bezoekje hier of daar waarbij het bezoek hem ophaalt. Of misschien iemand die een rondje met hem wil rijden om bijvoorbeeld in een leuke tent koffie met gebak of een biertje te drinken?

Ik snap dat je het moeilijk vind om daar iemand voor te vinden. Be bold, is mijn ervaring. Denk bijvoorbeeld eens aan de buurman/buurvrouw: die zien jullie situatie en willen misschien heel graag een handje helpen.
Op visite bij een van zijn dochters (zonder jou), kan jou misschien twee tot drie uurtjes lucht geven. Even alleen thuis, tijd om een beetje aan te rommelen of om gewoon ongestoord in huispak op de bank te hangen.

Het is maar een hersenspinsel, ik hoop dat je er iets mee kunt.

Hierop aanvullend zijn er ook vormen van dagbesteding.. Wellicht dat 1 of 2 ochtenden in de week jou al voldoende rust geven. Misschien vind hij het niet leuk, maar op deze manier kan je ook aan jezelf denken.

Wat ik mij overigens nog afvroeg: de traplift is geen aanvraag geworden. Heeft de consulent niet verder gekeken dan deze aanvraag? Persoonlijk denk ik dat er vanuit de gemeente wel andere mogelijkheden zijn om jullie te ondersteunen en vooral jou te ontlasten. Denk inderdaad aan dagbesteding maar wellicht ook iets van huishoudelijke hulp.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:26

Aan oneliners met pak je boeltje en vertrek heeft ts helemaal niks dat lijkt me niet zo moeilijk om te begrijpen :?
Dus ik begrijp de opmerking van Mirriezz wel.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:41

Jeetje, wat krijg je veel op je bordje zeg.. Ik volg je topic en verbaas me steeds weer over wat jullie te verduren krijgen..

Mijn moeder en stiefvader werken beide in de palliatieve 24 uurs zorg. Als je behoefte hebt kan ik je wel een mailadres geven zodat je contact met hun kan opnemen. Ze hebben vast wel raad voor je.
Misschien is een vrijblijvend gesprek iets. Je man kan dan zien dat die mensen echt een aanvulling voor hem kunnen zijn. Het zijn vriendelijke mensen die dat werk doen en ècht weten van het hoe en wat.

Die man van jou heeft maar te accepteren dt jij niet 24/7 voor hem klaar KAN staan.
Is hij kwaad op het leven dat hij zo ziek is en niets meer kan?

Sterkte meis..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:31

TS je schrijft hier je verhaal neer alsof het een verhaal van een ander is, zonder emoties en puur feitelijk.

Hoe is het met JOU?
Hoe voel JIJ je nu?
Wat wil JIJ nu?

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:08

Goof schreef:
TS je schrijft hier je verhaal neer alsof het een verhaal van een ander is, zonder emoties en puur feitelijk.

Hoe is het met JOU?
Hoe voel JIJ je nu?
Wat wil JIJ nu?

Dit is voor mij de makkelijkste manier om het neer te zetten.
Je wilt niet weten hoeveel tranen en woede door onmacht en het met je rug tegen de muur staan ik binnenhoud. Simpelweg omdat er voor mij geen ruimte is dat te uiten. Wanneer ik bij de psycholoog ben merk ik dat het zelfs moeilijk wordt emoties te tonen.
Zo ook op de uitvaart van zijn dochter. Ik stap dan vanzelf in mijn rol als steun voor anderen.
Met als gevolg dat mijn hoofd uit elkaar barstte toen we weer thuis waren. En nog kon ik het niet uiten.
Er zit natuurlijk een hoop verdriet woede uit onmacht bij mij.
En ik raak geestelijk uitgeput. Dat merk ik ook wel....
Ik heb geen flauw idee wat ik wil, behalve dan een beetje tijd voor mezelf een oplaadmomentje nu gaat het maar door.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:12

:(:) TS.
Uiteindelijk ben je zelf degene die uit de situatie kan stappen. Niemand anders kan dat voor je doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:00

Ts het maakt je kapot. Als je zo nog even doorgaat zul je zelf dalijk jarenlang moeten herstellen.

Er zijn echt goede tips gegeven om even momenten voor jezelf te pakken, doe er iets mee, grijp ze aan. Zorg voor jezelf. Niemand anders doet het en als jij niet voor jezelf zorgt kun je straks ook niet meer voor je partner zorgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:08

Ik begrijp heel goed dat je in deze fase van zijn leven niet weg gaat, dat je er alles aan doet om voor hem te zorgen enz.

Maar! Pas op jezelf alsjeblieft. Hij manipuleert je zo dat je je schuldig voelt als je er niet voor hem kan zijn, als je even voor jezelf kiest en je moet het bezuren als het niet gaat zoals hij het wil.

Zoek een oplossing, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Als je nu niet een dikke vette grens stelt gaat het van kwaad tot erger. Het punt waarop jij de regie over moet nemen heb je al lang bereikt.

Zorg voor hulp zodat je er even tussenuit kan. Is hij het er niet mee eens, dikke pech voor hem. Maar je moet echt voor jezelf kiezen.
Dat betekend niet dat je weg moet gaan, als er voldoende is voor jou om te blijven is dat natuurlijk je goed recht en je eigen keuze. Maar als je nu niet zorgt voor wat ruimte en tijd voor jezelf ga je hier hartstikke hard aan onderdoor.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:29

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 02:19

Djilna schreef:
Ts, hoe gaat het nu met je?
Ik zag net dit artikel en moest meteen aan jou denken:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... zorgen-was

ik was ff een aantal dagen nog drukker dan anders. wasmachine stuk dus alles op de hand totdat de nieuwe er is.
artikel moet ik nog lezen.

vriend ligt nu een nachtje ter observatie in het ziekenhuis. het ging helemaal niet goed.
na het eten zakte hij in elkaar en was even bewusteloos. ik kreeg hem er wel uit maar hij kon niet praten.
ook de simpele vragen als hoe heet je, waar ben je en welke dag is het wist hij geen antwoord op.
door middel van gebaren kon hij me duidelijk maken dat hij bang was dat hij zijn dochter achterna ging en dat ik 112 niet mocht bellen.
helaas voor hem ben ik niet in staat iemand te laten liggen tot ie dood gaat dus resultaat hij ligt nu in het ziekenhuis
aan het glucoseinfuus want dat was ook veel te laag en verder was er in het bloed en op de CTscan niets te zien wat dit kon verklaren maar voor de zekerheid wilden ze hem vannacht houden.
dat wilde hij eigenlijk ook niet maar ik zei dat dit even beter was en toen bond hij toch wel in.
waarschijnlijk ook omdat een vriendin van mij (die zou mij weer naar huis brengen) erbij was.

2 jaar geleden een zelfde soort ervaring gehad met als gevolg geheugen evenwicht en motoriek kaduuk, dus omdat dit nog een tikkeltje erger was vraag ik me wel af wat er nu schade opgelopen heeft.
we gaan het beleven denk ik.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 02:33

Hopelijk blijft hij nog een tijdje in het ziekenhuis dan. Heb jij even rust.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 02:57

En dan wil hij niet dat je 112 belt. Terwijl hij in die toestand is. Er komt een moment waarbij je niet verder kunt gaan met je lijf en hoofd. probeer dat aub te voorkomen. luister naar iedereen hier en grijp deze kans aan om verzorging te krijgen, je bent niet egoistich ok. JE BENT NIET EGOISTISH. Maar dit kan niet langer voor jou. Hij zal moeten accepteren dat het anders gaat worden als er hulp komt. Ik snap dat dat moeilijk is want hij heeft je in zn macht. en maakt misbruik van de situatie. sterkte

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 07:32

Even grof gezegd is het 'fijn' dat hij nu even in het ziekenhuis ligt. Daar krijgt hij de zorg die hij nodig heeft en kun jij even pas op de plaats maken.
Het uitvallen komt me bekend voor. Mijn oude buurman had dezelfde problemen in zijn laatste fasen. Bij hem werd gezegd dat het tia's waren die kort op elkaar volgden.
Heel veel sterkte.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:59

Goh TS, wat naar, maar wat een goed moment voor jou om heel even je rust te pakken! Doe dat dan ook!
Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:06

Heftig weer.... Sterkte

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:10

Geef in het ziekenhuis ook aan dat je het niet meer alleen red. Met wat mazzel mag hij alleen naar huis met extra hulp.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:36

Phoe TS, wat zul jij zijn geschrokken zeg!

Goed van je dat je gewoon 112 belt, wat je al zegt, je laat toch niet iemand zo liggen.

Eigenlijk hoop ik dat het ziekenhuis wat vind, ze hem een paar dagen houden ter behandeling. Dan heb jij even rust en kan je ook kijken of het mogelijk is om thuis wat hulp te krijgen.
Kan je geen gesprek met de arts aangaan in het ziekenhuis? Dat hij je partner verteld dat hulp noodzakelijk is?
Geen idee of artsen daar wat mee doen en voor open staan hoor, maar typ hier gewoon even mijn hersenspinsels neer.

Sterkte!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:20

Zie je topic nu pas en er komen een heleboel goede adviezen voorbij.

Ik ben het wel met bovenstaande mensen eens dat het voor jou wel even prettig is dat hij in het ziekenhuis ligt. En misschien is dit inderdaad wel een mooi omslagpunt.

Als hij thuiskomt dat je dan een gesprek aanknoopt met hem, waarin je zegt dat er dingen moeten veranderen omdat dit zo niet langer kan.
En als hij protesteert steek je je hand op in een stopteken (klinkt heel stom maar het helpt echt! Ik doe het regelmatig als mijn manager tegen me begint te schreeuwen) en zegt 'LUISTER gewoon even naar me, als ik uitgepraat ben mag jij praten'. Is heel heel heel moeilijk, ik ben namelijk vergelijkbaar met jou, ook nooit nee leren zeggen. Maar ik leer het nu, en ben er nog geen vrienden mee verloren hoewel ik dat ook echt dacht.

En dan zeggen joh, ik was een kleed je smorgens aan, geef je je natje en droogje en een boek/laptop/afstandsbediening whatever. En iedere dag van 10 tot 11 (of misschien zelfs tot 12) is VAN MIJ!
En laat hem dat uurtje ook rustig maar alleen, hij zal er vast niet dood aan gaan. En als het wel zo erg is dan moet hij dus een noodknop hebben. Maar niet voor jou, zo'n noodknop die bejaarden (ieuw eng woord voor hem!) ook hebben.

Ik hoop dat je verder komt met pgb enzo zodat je wat ademruimte krijgt!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:25

ik hoop dat nu hij ziekenhuis ligt, je toch een beetje rust kunt pakken.
Misschien kun je zo ook bedwingen dat er hulp komt???
Heel veel sterkte!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:26

Voel je niet schuldig als je thuis nu echt even fijn voor jezelf wat gaat doen nu hij in het ziekenhuis ligt.