Cowgirl83 schreef:23 is toch heel jong om uit huis te gaan? In mijn omgeving dan toch. Dan kom je net van school in veel gevallen, hebt nog geen kans gehad om met werken een mooie spaarpot op te bouwen. Ik ben zelf op mijn 23ste het huis uit gegaan, ik had toen werk gevonden dat te ver was van mijn ouderlijk huis, en ben dan sneller dan gepland gaan samenwonen met mijn vriend. Mijn ouders waren uiteraard akkoord, maar hadden het er stiekem best moeilijk mee.
Op mijn 25ste was die relatie afgelopen, en ik ben toen terug thuis gaan wonen. Mijn ouders vonden dat geen enkel probleem, ze vonden het juist leuk om mij terug in huis te hebben. Ik heb nooit kostgeld moeten betalen, en heb toen echt veel gespaard. Ik kan mij voorstellen dat als ik het geld door ramen en deuren gegooid zou hebben, ze wel kostengeld gevraagd zouden hebben. Ik zou persoonlijk ook niet tot mijn 30 thuis gewoond willen hebben, maar als andere mensen dat wel willen, en hun ouders vinden dat ok, is het toch goed?
Ik heb trouwens thuis zelfs nooit moeten helpen in het huishouden, eigen kamer opruimen, was in de wasmand, en af en toe mee helpen afwassen was al lang voldoende. En toch was de overstap naar alleen wonen helemaal niet zo groot, ik wist echt wel hoe de wereld draaide, kon goed omgaan met geld. En huishouden doen, tja, in het begin was het wat chaotisch, maar al doende leer je en na een paar weken verliep dat gewoon goed.
Intussen ben ik 32, woon sinds mijn 27ste samen met mijn vriend in een koophuis. Maar eerlijk, moest deze relatie ooit spaak lopen (ik hoop natuurlijk van niet) en mijn ouders hebben nog steeds de plaats en staan er nog steeds voor open, zou ik zeker overwegen om even terug bij hen in te trekken. Niet meer als lange termijnoplossing, maar als het is om even terug op mijn positieven te komen, en te zoeken naar een woning die aan mijn wensen voldoet, zie ik niet in waarom niet.
Toen ik met mijn 18e op mijzelf ging (samen)wonen, zat ik ook nog op school (Hoge School). Het was aanpoten voor ons allebei, maar het heeft mij in ieder geval wel sterk gemaakt. Ik weet nu dat ik ook met minder toe kan en van aanpakken weet. Bij mij geen half werk. Uiteraard pak ik hier en daar wel mijn rust (zoals nu even op Bokt), maar daarna is het weer in de benen.
Ik had vroeger geen eisenpakket, iets wat ik bij de huidige jeugd wel tegenkom. Iets moet minimaal dit zijn, dat hebben, etc. Ik zat met alle liefde op een sinaasappelkistje als ik geen stoel had. En behang? Als je een beetje creatief bent, dan kun je met verf een heel eind komen. Een bed had ik niet, wel een matras op de grond en - na wat sparen - kon ik later een bedbodem kopen. Pas in mijn volgende huis kwam er een heus bed. Ik hoefde alles niet nieuw te hebben, was heel dankbaar met tweedehands spulletjes van familie en vrienden. Het is leuker als je steeds wat nieuws kunt kopen, dan dat je alles al hebt. Heb je ook niets meer om te dromen/wensen. Althans, zo heb ik het ervaren. Ik kan nog steeds heel blij worden van een kastje dat iemand eigenlijk wel wil doen. Even schuren, kwastje erover en je hebt een super leuk "nieuw" kastje.