eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:19

Staat je paardje thuis ? Dan zijn de kosten toch niet zo hoog. Iedereen heeft recht op een hobby, de kinderen zullen het ook niet fijn vinden als het paardje weg moet.
Besparen kan je op andere dingen, hier zijn goede tips voorbij gekomen. En desnoods gaan bijklussen

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:31

Lees op de site van SoChicken eens wat artikelen over minder spullen bezitten. Niet dat je gelijk alles weg moet doen en minimalistisch moet gaan leven, maar misschien kun je hier wel inspiratie en tips vinden om je impuls aankopen de kop in te drukken. https://sochicken.nl/ en dan als zoekterm "minder spullen". Er staan overigens ook veel bezuinigingstips op deze site.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:25

Wat me opvalt ik dat je 5 uur werkt? de andere keer 12 uur?
Ik zou niet weten hoe ik met die uurtjes een paard moet betalen.

Iedereen zegt het is maar een shetlander maar ik heb twee van die hummels, sober in onderhoud maar, als ze ziek worden is de rekening er niet goedkoper om..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:46

Ik vraag me echt af of mensen wel alles lezen voor ze reageren..

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:56

Wat een reacties allemaal weer.. TS, goed dat je tot inzicht bent gekomen dat je moet besparen voordat je straks in de schulden zit! En hoe overduidelijk het misschien voor het merendeel is om te besparen, zo makkelijk is het niet voor iedereen. We hoeven niet te betuttelen, maar we hoeven TS niet allemaal af te schrijven vanwege haar keuzes. Ze trekt aan de bel voordat het te laat is.

Wat de uitspraak betreft dat je geen(huis)dier mag hebben als je in de bijstand zit, het is niet allemaal zo zwart-wit. Ik ben zelf een voorstander van een huisdier aanschaffen als je een spaarpotje hebt en je de maandelijkse kosten makkelijk kunt betalen. Helaas veranderen persoonlijke situaties soms en zit je ineens in zwaar(der) weer.

En ben ik de enige die het niet vanzelfsprekend vind dat de studie van de kinderen (geheel) door de ouder(s) betaald dient te worden? Ik heb mijn eigen HBO studie geheel zelf bekostigd (moeder in de bijstand/vader kale kip die je niet kon plukken). Ik heb dit mijn ouders nooit verweten en ja soms is dat ***, maar je waardeert je opleiding meer. Niks mis met werken voor iets dat je wilt als je ouder(s) dit niet kunnen betalen.
En als de shetlander bij het gezin hoort, dan zullen de kinderen later niet zeggen "ik moet mijn studie (gedeeltelijk) zelf betalen omdat je zo nodig de pony wilde houden".

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:01

Zeker niet.. maar dingen zijn verandert, zoals stuf8. .. ik vind wel dat je voor je kind potje voor studie achter de hand moet hebben.. het loopt bij mij op naar bijna 3000 euro!!! Voor 1 jaar.. ik betaal ook grootste deel zelf maar ben onwijs blij dat mams klein deel gespaard heeft :) dat ik wel zo op kamers kan.. als ik geen stufi kreeg had ik echt heel veel (studie)schulden gehad

Ik had overigens niet over ipv een paard.. maar dat het een kind er wel meer aan heeft dan extra stuk speelgord

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:04

Je hebt als ouder een verlengde onderhoudsplicht; dus als je kind tussen de 18 en 21 is. Dus vanuit de wet is dit vanzelfsprekend:
Heeft u gezag over een kind, dan bent u onderhoudsplichtig tot het kind 21 jaar wordt. Met 18 jaar wordt het kind meerderjarig, maar daarna geldt een verlengde onderhoudsplicht van 3 jaar. Dat betekent dat u de kosten voor de verzorging en studie van het kind moet betalen.
(Van de Rijksoverheid)

(van een kale kip kun je niet plukken, maar het is mooier om te voorkomen dat je als ouder die kale kip wordt en bij kunt dragen aan die verlengde onderhoudsplicht. Ook al is het maar een deel)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:08

Ik begrijp het sowieso niet dat iemand in de bijstand, even losgekoppeld van de persoonlijke situatie van TS, er een pony op na kan houden.

De bijstand hoort een minimum te zijn om van te leven en daar betalen wij met zn allen aan mee zodat zoveel mogelijk mensen het hoofd boven water kunnen houden. In mijn beleving is het dan dus niet oke om niet rond te komen met je bijstand en je toeslagen omdat je een pony hebt. Die pony hoort geen prio te zijn als je het niet kan betalen.

Maar goed dan zal ik een harteloze tr*t zijn. Maar ik weet zeker dat mijn paard er uit gaat als het allemaal niet meer rond komt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:18

*zucht* lezen is echt een vak he.... TS geeft aan dat rondkomen met de shet er bij prima wil, maar dan moet ze wel stoppen met dingen te kopen die ze niet nodig heeft. TS heeft een gat in haar hand en die moet ze dichten. Dat heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een shet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:30

Abercrombie schreef:
Ik begrijp het sowieso niet dat iemand in de bijstand, even losgekoppeld van de persoonlijke situatie van TS, er een pony op na kan houden.

De bijstand hoort een minimum te zijn om van te leven en daar betalen wij met zn allen aan mee zodat zoveel mogelijk mensen het hoofd boven water kunnen houden. In mijn beleving is het dan dus niet oke om niet rond te komen met je bijstand en je toeslagen omdat je een pony hebt. Die pony hoort geen prio te zijn als je het niet kan betalen.

Met je eens. Helaas redeneren hele volkstammen zo.... :n

@Ts: je hebt al heel veel zinnige bezuinigings tips gekregen in dit topic. Ik hoop dat het je lukt de uitgave knop om te zetten, ook op de lange termijn.
Het lijkt mij zinnig als je verjaardagen, sinterklaas en al dergelijke geldverslinde dingen goed in kaart brengt. Ook dat is lange termijn denken. Maar dan heb je wel meer kans op b.v een aardigheidje voor een verjaardag in een aanbieding te kopen, en niet voor de hoofdprijs op de dag zelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:46

TS heeft al eerder aangegeven dat pony er niet uit gaat wegens therapeutische doeleinden. Dat kan ik dan weer begrijpen. Wat ik niet kan begrijpen is dat TS de ene maand andere inkomsten heeft dan een andere maand. Toen ik in de WW liep en werkte kreeg ik ook verschillende bedragen uitgekeerd maar wel elke maand tot dezelfde hoogte.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:48

Vanwaar niet een baan erbij zoek om je uren te verhogen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:51

Ik heb ook altijd een gat in m'n hand gehad en kan soms nog wel ondoordacht uitgave doen. Gelukkig geen hele grote.
Wij hebben echt financieel aan de rand geleefd en dat heeft hier wel geleerd met geld om te gaan. Als je écht niet anders kan.

Volgens mij heb je al een hoop nuttige tips gekregen!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:59

Liselot schreef:
*zucht* lezen is echt een vak he.... TS geeft aan dat rondkomen met de shet er bij prima wil, maar dan moet ze wel stoppen met dingen te kopen die ze niet nodig heeft. TS heeft een gat in haar hand en die moet ze dichten. Dat heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een shet.

Nu heb jij niet gelezen. Ik schrijf "los van de situatie van TS" :D :+

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 19:20

sodeju wat veel reacties en heb veel ervan gelezen en merk dat sommige mijn berichten niet lezen..
Maar aangezien iemand mij een topic heeft gegeven voor zuinige boodschappen, laat ik het hierbij en kan de topic gesloten worden :)

En pff dat mensen zoveel betalen voor een abbo zeg.. hoorde 50 euro minderen pff.. :Y)
En nee ik betaal niet zoveel en rook ook niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:24

Vind het alleen jammer dat ik geen antwoord op m'n vraag heb gekregen. Of je niet elke maand hetzelfde bedrag krijgt.
En ga je ook minderen in cadeautjes voor je Kids?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 19:27

purny schreef:
Vind het alleen jammer dat ik geen antwoord op m'n vraag heb gekregen. Of je niet elke maand hetzelfde bedrag krijgt.
En ga je ook minderen in cadeautjes voor je Kids?

Het schilt elke maand, vorig jaar ook al.. Erg raar.. Maar nu ik een inkomsten en uitgaven lijstje heb gemaakt, ga ik het precies bijhouden en als ik te weinig heb gekregen wat een alleenstaande ouder hoort te krijgen, ga ik wel even naar de sociale dienst toe..

Ja ik koop vanaf nu ook geen cadeaus meer. Behalve op feestdagen en hun verjaardag. Af en toe een ijsje en dan houdt het bij mij op :j

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 19:29

oja en ik en mijn ex-partner hebben een spaarrekening lopen voor beide kinderen :)*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:29

Dat vind ik dus raar en volgens mij klopt dat ook niet. Je moet toch standaard hetzelfde bedrag krijgen? Maar fijn dat je toch gaat proberen om te minderen. Af en toe is het ook moeilijk maar als je het eenmaal doorhebt is het een fluitje

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:29

@TS: ik hoop dat je beseft dat het verminderen van uitgaven niet alleen te maken heeft met de dagelijkse boodschappen. Natuurlijk is het een mooi begin.
Maar ook verzekeringen, de cadeautjes voor de kids en extraatjes voor jezelf zijn zeker de moeite van het heroverwegen en goed nakijken/nadenken waard.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:32

Ik krijg ook niet hetzelfde bedrag iedere maand hor :) Je krijgt naar je minimum contract uren in ieder geval uitbetaald en wanneer je meer werkt krijg je dat of uitbetaald of tvt. En als je een 0 uren contract hebt ben je helemaal makkelijk voor de baas!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:21

TS wat ben je gemiddeld kwijt per maand voor de shet? Valt daar nog op te bezuinigen? Betaal je pensioengeld of heb je hem aan huis bij familie of zo staan?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:55

sweetwendy schreef:
oja en ik en mijn ex-partner hebben een spaarrekening lopen voor beide kinderen :)*

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:12

Wat betreft betalen voor studies.. Er wordt altijd uitgegaan van 3 delen bij studenten. Het eerste deel betaalt de overheid, het tweede deel betalen de ouders en het derde deel betaalt de student zelf (dat is in het geval van op jezelf wonen bijvoorbeeld boodschappen). In het ideale geval zijn dit drie evenredige delen, al komt het er uiteindelijk op neer dat de overheid altijd meer betaalt. Op het moment dat je ouders je studie niet kunnen financieren kom je als student in aanmerking voor een aanvullende beurs. Ook met het nieuwe leenstelsel verandert hier helemaal niks aan. Als je ouders je studie niet kunnen betalen neemt de overheid dat over.

En voordat er geroepen gaat worden dat de basisbeurs komt te vervallen en dat het dus geen 3 delen meer zijn... Ga maar eens na hoe veel het kost per maand om een student op te leiden... Dat is een stuk meer dan die 140 euro collegegeld die je af moet tikken.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:19

Die rente op die studie lening is zo laag dat studenten volle bak lenen en weg zetten op een spaarrekening met een hogere rente.