Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:54

Tcm62 schreef:
Hier staat ook een boom waar een mega tak is afhrbroken, die gaat ook eerdaags plat, en waarom? Niet omdat hij ziek is maar omdat hij dat gaat worden..in de bloei en groeitijd kun je geen boom snoeien, dan wordt de sapstroom onderbroken en gaat hij dood, krijgt dan ook makkelijker schimmels en ongedierte die de boom verder ziek en stuk maakt met gevaar voor omvallen...

Das raar,ik snoei regelmatig hier bomen in de Zomer,en ze gaan nooit dood en worden niet ziek.
Nu praat ik wel over wat minder grote bomen hoor.Misschien dat dat scheelt?
Weet je hoeveel bomen er een dikke tak verliezen? dan zouden er heel veel bomen dood gaan? nee dat is onzin hoor,bomen gaan daar niet van dood en worden daar niet ziek van.Alleen de zwakke bomen kúnnen dood gaan.

Indestal

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:33

Snoeien of er breekt een mega tak af die de stam heeft beschadigd? Dat is wat anders.

Maar je wil toch graag steeds gelijk hebben en dat is jammer, die bewuste zaterdag was er een ravage in heel Nederland en dan heb jij nog mazzel met amper schade...jij weet niet of ze haast hadden voor een volgende melding..de boom even in stukjes zagen kost nu eenmaal tijd...en gezien de grote van de tak was het een behoorlijke schade aan de boom, helaas is hij dan niet meer te redden...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:38

zonder overleg is dit zeker niet netjes, stel dat je net die andere weide gesproeid had met onkruid verdelger?? wat dan?

Ik zou toch en brief of dergelijke naar brandweer of gemeente of iets doen
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 03-08-15 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:40

Allemaal stel dat scenarios, maar dat is niet zo, dus wat is het probleem?

Al die stel dat mensen, zo leven jullie toch niet echt heel de dag? Dan heb je geen leven meer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:42

maar het is wel zo tcm62 als het dus wel zo was en je paarden gaan eraan of worden ziek, dan zie je ook geen hond meer en zou jij het erbij laten zitten?

ik niet in ieder geval.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:45

Dan is het plan B...maar dat is toch niet aan de orde? Ze hebben wel de paarden er weg gehouden en dat is ook fijn, konden ze niet aan de boom eten, geen gevaar voor loskomende en slingerende gevaarlijke takken zo dicht bij die bossage, de omheining die niet meer goed in de grond vast zat omdat ze geen palen draaier hadden..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:30

Omdat mensen niet het verschil begrijpen tussen de brandweer en de brandweer hier;

http://www.destentor.nl/regio/ermelo/ko ... -1.3559643

Zo druk was het hier zaterdag niet. Meeste mensen hebben zelf schade staan opruimen.

We hadden het er op stal over. We hadden veel kleine takjes. Stal onderhoud de bomen en kijkt goed naar slechte takken etc. Je kan heel veel voorkomen met goed onderhoud. Wij wonen aan gemeente groen en er staan meerdere bomen tegen onze tuin. Wij hebben dus geen achterom. Dit stuk heeft echt grote, hoge bomen en de gemeente kijkt er NOOIT naar om. Wij wonen 3,5jr in dit huis en ik ben veel thuis en we kunnen het zien wegens direct uitzicht.

Je mag niks omzagen, maar dat hebben mensen wel gedaan...........vriendjespolitiek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 21:36

Superpony,er zijn altijd mensen die denken alles beter te weten.Ze kennen de gemeente Ermelo niet eens.Gelukkig weten wij wél hoe het er hier aan toe gaat.
Eigenlijk zouden ze het zelf eens moeten mee maken,kijken of ze dan nog zo gemakkelijk praten.
Laatst bijgewerkt door gohya op 03-08-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:38

Da's natuurlijk onzin.. Je vraagt is dit normaal wat de brandweer doet.. Dan krijg je een algemeen antwoord. Lijkt mij logisch. Dat er bij jullie brandweerkorpsen malafide figuren rondlopen doet daar niks aan af. Als je zoveel klachten heb over de brandweer, uit ze lekker bij de gemeente of andere de verantwoordelijke instanties. Niet op een paardenforum. Dan weet je zeker dat er niks mee gebeurd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:15

Nou mij zou je er niet over horen hoor.... ;) snap nl nog steeds het grote probleem van alles niet..

Als het niet had gestormd en de boom was gevallen, was het dorp uitgelopen en had jij er ook bij gestaan en ja was je wellicht ook wel gebeld..maar mer code Rood, was jij heulemaal niet belangrijk, he wat naar nou...toch pech dat er nog tig anderen na jou aan de beurt waren.

Vraag mij af of je nog zo een grote mond hebt als je brand hebt, want dan komen die aso's wel redden wat er te redden valt... :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:16

Maar alleen na een in drievoud ondertekend toestemmingspapier :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:19

Tcm62 schreef:
Snoeien of er breekt een mega tak af die de stam heeft beschadigd? Dat is wat anders.

Maar je wil toch graag steeds gelijk hebben en dat is jammer, die bewuste zaterdag was er een ravage in heel Nederland en dan heb jij nog mazzel met amper schade...jij weet niet of ze haast hadden voor een volgende melding..de boom even in stukjes zagen kost nu eenmaal tijd...en gezien de grote van de tak was het een behoorlijke schade aan de boom, helaas is hij dan niet meer te redden...

Die bewuste zaterdag was er veel schade, hectiek en veel meldingen inderdaad. Ik snap dat er dan wellicht iets niet helemaal netjes gaat. Als ik TS echter begrijp dan is de Brandweer op de maandag bij haar in het weiland geweest. 2 dagen later.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:24

Sowieso is dat natuurlijk een vraag voor de gemeente zelf en niet voor bokt...dan krijg je dit soort reakties en die lokt TS zelf ook steeds uit...

Net zo als mensen gaat kankeren op de politie, totdat ze denken inbrekers te horen...en als het naar bramd ruikt en ze bellen de brandweer, dan zij het hele peren...

Ze zullen die maandag echt nog wel meer dan zat ander schade werk te doen hebben gehad...ook in dit geval was TS niet uniek....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:27

Hier was helemaal geen code rood en de schade viel best mee. Meeste is door mensen zelf opgeruimd.

Als je bij de brandweer zit en er is brand, moet je die komen blussen. Als ik bel, moeten ze inderdaad komen en daar heb ik gelukkig als Nederlander ook recht op.

Ik ken brandweermannen bij andere,grotere korpsen en die hebben het reuze naar hun zin. Is ook hun eigen keuze, je wordt namelijk niet gedwongen. Er staat ook vergoeding tegenover die ze graag zien. Bij weinig uitrukken balen ze best wel. Ze proberen bij een alarm ook allemaal als eerste aanwezig te zijn.
Je wil ook niet weten hoe dat gaat. Ze moeten snel zijn, maar zonder sirene met je prive auto zo onverantwoord naar de kazerne scheuren is ook niet voor ieders veiligheid!!! Net als zomaar paarden verplaatsen als je geen idee hebt wat je doet.

Dit was niet op zaterdag na de ergste storm en zo druk was het hier niet. Afzetten kan ook. Bij mn moeder ligt al ruim een week een boom om en is er alleen ene lintje omheen gezet. Met rolstoel kun je er dus niet omheen, maar dat maakt niks uit, toch?

Het is heel zwaar en soms ook heel moeilijk, zeker hier waar mensen graag voor de trein springen, maar het is wel een eigen keuze en hoe je je beroep uitoefent is ook een keuze!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:34

Tja sorry hoor... Maar na zes pagina's hierover te dimdammen ga ik dat iig niet weer opnieuw doen. Lees maar terug dus. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:43

Ik heb alles gelezen. TS plaatst dit op Bokt en als dat mensen niet bevalt, kun je beter heel Bokt wel stoppen, want ALLE vragen kunnen altijd ergens anders beter gesteld worden dan hier. Het ene is prive en het andere gaat over paarden. TS is gewoon geschrokken en verbaasd. Ik kan me voorstellen dat je woedend bent en je staat af te vragen; ligt dit nou aan mij?

Het is ook logisch dat vrouwen van....zich altijd aangesproken voelen. Dat is altijd zo in dit soort situaties. Maar wacht maar tot je eigen paard over de weg loopt, omdat politie of brandweer het hek sloopt, niet goed sluit etc. Of paarden met elkaar gaan vechten, er gedekt wordt of een paard (half ) dood ligt.

Mijn zoon heeft op 12 jr leeftijd samen met fietsvriendin de politie gebeld omdat moeder met veulen op fietspad liepen. Ze kwamen en gooiden ze in een wei met behulp van meisje die erbij was gekomen.

Dat is ook heel ondoordacht handelen en dan snap je niet wat de gevolgen kunnen zijn. Ook voor het verkeer bijv. Zie al dat je met je kinderen in de auto zit en een vrachtwagen moet uitwijken voor paarden die loslopen en vrachtwagen komt op je af......bijvoorbeeld. Dat gebeurd!!
Daarnaast waren de kinderen 12 jaar, dus die handelen goed.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:57

Ik heb niet alle pagina's gelezen dus sorry als er een antwoord dubbel komt te staan.

Let wel mijn antwoord kan verschillen per korps maar dit is hoe het er bij ons aan toe gaat

Ik zit zelf bij de brandweer en bij gevaar voor omstanders mogen wij elk terrein betreden.
Bij dit soort B klusjes is het vaak "het gevaar" weghalen en weer verder. Meestal als we tijd hebben zagen wij de boom kort en wordt hij later opgehaald.

Bij ons is het zelfs de regel dat wij alleen "particulier" neerhalen als er direct gevaar is, dus als er een boom of zware tak op vallen hangt/staat.

Vaak is er bij dit soort klusjes en zeker op privé terrein zeker politie aanwezig (begrijp me niet verkeerd maar ik heb zelf een wei en politie heeft mijn nummer al meerdere keren opgeschreven, ik ken veel agenten en zelfs dan nog presteren ze het om niet te weten hoe ze me kunnen bereiken)

Wat betreft de schade veelal wordt er geprobeerd om schade beperkend te werken maar als de veiligste manier was om hem op jou land neer te gooien (boom gaat in zijn geheel om) dan is dat niet anders.

Dat ze de paarden ergens anders neer gezet hebben ja dat had in overleg gekund als er iemand aanwezig was. Wij zullen met zo'n klus ook niet wachten tot we iemand te pakken kunnen krijgen aangezien er elk moment wel een "echte" melding aan kan komen.

Ergens las ik ook een post over dat wij bij de brandweer meer training krijgen in paarden, dit klopt ook wij krijgen 1x per jaar minimaal een training op een stal met alle toeters en bellen hoe omgaan met paarden hoe omgaan met paarden in paniek hoe een paard benaderen met onze ademlucht (vinden paarden namelijk dood eng) etc etc... de aandacht is er zeker en brandweer-nederland wordt steeds beter bewust van omgaan met paarden, ook de boeren onder "ons"

Wat betreft de boom ik zou gewoon even de gemeente hier over bellen, waarschijnlijk is het door de bevelvoerder ook wel door gegeven (is de boom inmiddels weg vergeet deze zin)

@superpony, ik ken het bij mij heeft de gemeente tijdens het maaien ook een stuk omheining "gesloopt" waardoor mijn shet hengst op t fietspad liep. Politie heeft m ergens onder t draad door gedouwd later mij pas gebeld met als gevolg dat de hele kudde op zijn gat lag.... ze hadden de shet tussen 2 bejaarde paarden gegooid waarvan 1 merrie... is er flink aan toe gegaan dat zeiden ze zelf ook maar ja moest t zelf maar even oplossen.... gevolg 3x getrapt door de shet en 2 oude paarden die compleet over de zeik waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:10

Boom is idd al opgehaald. :j

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:12

oke dan heb ik niks gezegd :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:14

Niet door de gemeente trouwens, maar particulier.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:34

Sammie schreef:

Dat is vaak ook wel leuk voor je :$ Als het goed stookhout is levert het een behoorlijk centje op en mensen zijn er maar al te blij mee....

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 07:57

Even terug komend op wat er online zichtbaar is qua meldingen. Veel korpsen hebben de meldingen uit laten zetten (omdat anders elke 3 min de pieper af gaat) en zijn deze op de kazerne gaan opvangen. Zodat er overzicht blijft in route en urgentie.

Toch ging hier om 7 uur de pieper van mijn man af. Stormschade. Is een boom waar van mensen niet wouden dat deze om gehaald werd na de storm. Na een nachtje regen kon de boom het toch niet meer aan. Het is een kwestie van wachten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 08:42

Tamara_089 schreef:
Sammie schreef:

Dat is vaak ook wel leuk voor je :$ Als het goed stookhout is levert het een behoorlijk centje op en mensen zijn er maar al te blij mee....

De mensen waren er superblij mee,die kunnen er een hele winter mee stoken.
Eikenhout is goed stookhout.Ik heb er geen geld voor gevraagd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:52

In nunspeet en doornspijk zijn ze nu as we speak ook bomen en takken uit de weilanden aan het halen. Dus ze zijn er wel druk mee.

De dag van de storm reed de brandweer in nunspeet de hele middag en avond heen en weer. Wegen afzetten takken en bomen weg halen.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:18

smurfje schreef:
Even terug komend op wat er online zichtbaar is qua meldingen. Veel korpsen hebben de meldingen uit laten zetten (omdat anders elke 3 min de pieper af gaat) en zijn deze op de kazerne gaan opvangen. Zodat er overzicht blijft in route en urgentie.

Toch ging hier om 7 uur de pieper van mijn man af. Stormschade. Is een boom waar van mensen niet wouden dat deze om gehaald werd na de storm. Na een nachtje regen kon de boom het toch niet meer aan. Het is een kwestie van wachten.

Als wij eenmaal onderweg zijn krijgen wij ook geen semafoonmeldingen meer maar hebben wij via de portofoon contact met de meldkamer.
Zijn het meldingen die kunnen blijven liggen handelen we die af zijn het urgentere meldingen wordt er een ander korps bij geroepen (als al de voertuigen op de weg zij) klopt dus inderdaad dat je dan dus heel veel meldingen online niet meet ziet. Deze meldingen zijn opgevangen via het p2000 systeem