Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Re: Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:12

Zelden dat het goed gaat, als schoondochter intrekken bij een boerenfamilie. Je bent niet alleen, mijn vriendin had hetzelfde probleem en haar echtgenoot durfde niet tegen zijn moeder inkomen. Schoonmoeder moeide zich ook met alles. Na enkele jaren is mijn vriendin dan toch vertrokken.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:23

Bah! vreselijk om dit verhaal te lezen. Tot vorige jaar kon ik me precies in jou situatie vinden. Tussen mij en mijn toemalige vriend is het uit gegaan. Ik heb een keer me mening gezegt over bepaalde gingen wat ik er van vond en dat mocht niet. ( Lees: moest rennen voor me leven). Me vriend stond niet achter mij maar achter zijn ouders. Niemand kon mij toemalige vriend iets wijs maken. Ik ben blij dat ik van dat leven met hun af ben maar me ex mis is wel. Ik heb een nieuwe vriend waar ik super blij mee ben en sta nu veel vrolijker in het leven. Heeerlijk die vrijheid *\o/* <3

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:58

Dit gaat verder terug dan een bemoeizieke schoomoeder. Zo'n patroon zit zo'n beetje ingesleten in het DNA van Twentse boerenfamilies. Niet omdat ze per sé vervelend willen doen (meestal juist niet), maar omdat deze gewoonten van generatie op generatie over zijn gegaan. Het zijn gewoonten waar de ouders van de vriend al mee groot gebracht zijn. Dan komt eerst de vraag, zijn deze ouders zich bewust van deze gewoonten en hebben ze helder waarom ze deze gewoonten in stand houden?

Als je inmiddels al een gesprek hebt gehad waarin er concreet en feitelijk met elkaar gesproken is (bijv. Jij komt iedere avond tijdens ons avondeten binnen lopen, ik vind dat niet prettig. Hoe ervaar jij dat?, dan naar een oplossing zoeken: Ik zou graag willen dat je alleen op uitnodiging binnenkomt, hoe is dat voor jou?) dan kun je niet zoveel meer doen, behalve je eigen plan/conclusies trekken.

Is een gesprek niet meer mogelijk, dan zou ik de keuze maken om te vertrekken en je vriend daarbij zeer duidelijke opties te geven: Zij eruit, wij eruit of ik alleen eruit. Maak heel duidelijk dat blijven voor jou geen optie is. Jij hebt een verantwoordelijkheid naar jezelf en je vriend heeft daarin ook een verantwoordelijkheid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:07

Toch heb je duidelijk ook zelf een keus gemaakt om zwanger te worden en dus voor je vriend te kiezen als levenspartner.
Toen wist je ook al van dit probleem. Ik vind eerlijk gezegd dat je nu niet zomaar bij hem weg kan gaan.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:31

Heel vervelend ts deze situatie. Maar ik vind dat echt heel veel mensen in dit topic echt heel erg gaan overdrijven en beetje van het verhaal afdwalen het is ts haar topic en niet die van jullie.
Zij zit al in een poedersuiker hoeven jullie echt niet erger te maken.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:44

kohtje schreef:
Toch heb je duidelijk ook zelf een keus gemaakt om zwanger te worden en dus voor je vriend te kiezen als levenspartner.
Toen wist je ook al van dit probleem. Ik vind eerlijk gezegd dat je nu niet zomaar bij hem weg kan gaan.

Daar heb je groot gelijk in, scheiden is niet niks! Dat neemt echter niet weg dat hij haar, haar geluk mag onthouden. Een relatie hoort uit twee mensen te bestaan, en hij staat gewoon toe dat de derde (moeders) daaraan toegevoegd word.
Tevens geeft TS aan dat hij meerdere loze beloftes doet, en zich daarmee niet bepaald inzet voor zijn relatie met TS. Ik geloof prima dat het goed kan komen, maar dan moet hij óók voor haar kiezen. En niet alleen doen wat moeders wilt. Het gaat om hun geluk, hun relatie, hun kind!

TS: Mijn schoonmoeder kende haar grenzen ook niet. Mijn vriend was haar zorgenkindje en toen hij uit huis ging (maar vlak in de buurt ging wonen) bemoeide ze zich echt overal mee. Mij grenzen waren al 10x bereikt, maar uiteindelijk heeft mijn vriend haar toch de waarheid verteld. En het hielp. Door dat hij het zelf tegen haar zei, drong haar gedrag pas tot haar door. Ik hoop van harte dat jouw partner en schoonmoeder ook tot dat inzicht mogen komen.
Bedenk wel: wil je wel zo blijven wonen? Kunnen jullie niet beter alsnog je eigen huis gaan zoeken, zodat jullie echt je eigen gezin kunnen stichten..?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:07

Heeft ts onlangs nog gereageerd? Volgens mij niet ts.. ben benieuwd hoe het gaat!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:31

Hier ook zo'n verhaal, alleen was het niet de schoonmoeder maar de (volwassen) dochters van de man in kwestie... hij durfde ook niet tegen hen in gaan en kroop voor hun... uiteindelijk liep het spaak tussen ons... ik kan vechten, maar niet als hij niet met me mee vecht... dus hoe jammer ook... vaarwel dan...

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:37

TS, hoe gaat het nu met je?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:27

Ach little gift, hoe zuur ook en je verdriet niet bagataliserend, maar zo een vent? Nee toch? Je verdient toch beter??

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:50

tja dat zou je zeggen maar als je van iemand houd

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:27

Pff TS, wat een herkenbaar verhaal!
Toen mijn partner en ik in 2000 gingen samenwonen (even ter verduidelijking: wij wonen achteraf, schoonmoeder is weduwe en had een flink huis, waar we een mantelzorgwoning aan hebben gebouwd voor haar) is er hier ook de nodige strijd geleverd.
Ik werkte 40+ uur per week en deed dat graag. Maar kwam ik thuis, dan had zij de was gedaan, het huis gepoetst en de post binnen gelegd.

Dat ging zo maand in maand uit, terwijl ik aangegeven had dat ik samen ging wonen om zélf de was te doen en zélf de post uit de brievenbus te gaan halen etc.
Op een gegeven moment was mijn partner een week weg met vrienden en ze begon zich te bemoeien met onze verbouwing.
Toen ben ik zó boos geworden dat ik naar de winkel ben gegaan en twee huisnummers heb gekocht. Zeg maar nummer 1 en nummer 1a. Ook gelijk de gemeente gebeld of dat dat zomaar kon en mocht natuurlijk, maar TOEN viel het kwartje pas.
We zijn nu 17 jaar verder en ondanks dat het af en toe irritant is dat je om 7.30u buiten stapt en schoonmoet staat tegen je ochtendhumeur aan te blaten, gaat het nu super goed.
We hebben veel aan elkaar en onze relatie is heel goed te noemen.

Wat ik wil zeggen: misschien moet je het eens hard op hard spelen om duidelijk te maken hoe de verhoudingen liggen. Zij kan jullie leven niet bepalen. Zij heeft haar taak in de opvoeding gedaan, nu is het aan hem en aan jullie om samen aan de opvoeding van jullie kindje te werken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:41

TCM : inderdaad hoor ! We zijn nu zo'n 3 (bijna 4) maand verder na de breuk en dat zie ik nu ondertussen heus ook wel in, hoewel het toen onoverkomelijk leek en alsof de wereld verging, ben ik nu blij dat ik van al dat vechten en bewijzen verlost ben en ben wie ik ben zonder te moeten bewijzen dat dat goed genoeg is... dus inderdaad, zo'n venten verander je niet en zullen er nooit staan voor je op de momenten dat je ze hard nodig hebt, ook los van hun ouders/kinderen... het is gewoon hun aard niet om die sterke man te zijn die je ondersteunt en opvangt en verdedigt als de nood hoog is... in eender welke situatie tov eender wie of wat...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:58

Mij lijkt het simpel. Zoek zelf een huisje of appartement en als je vriend voor jou en het kindje kiest verhuist hij wel mee.
Lijkt mij oneerlijk om je dood te ergeren aan je schoonmoeder, maar wel nog steeds op haar erf te wonen.
Ik begrijp dat je nu al geen enkele zeggenschap over je kind aan je schoonmoeder wilt geven, maar het is ook het kindje van je vriend en als je hem verlaat mag hij de momenten met zijn kind zelf invullen. Ik vind het wel al heel ver gaan dat je nu al denkt dat ze niet in de buurt van je kind hoeft te komen. Ze heeft van je vriend toch ook tot een leuke vent opgevoed dus snap niet goed waarom je hier zo bang voor bent. Ze gaat heus je kind niet stelen toch ?
Denk dat het nu echt tijd is dat je je koffers maakt. Deze situatie is niet gezond. Jij ergert je dood, maar je bent ook verantwoordelijk voor de situatie. Je had niet terug bij je vriend moeten intrekken als je zijn moeder niet kunt luchten en het daar toevallig haar thuis is. Je vriend zijn huis is ook het hare naar wat ik begrijp dus tijd om te gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:27

Betadine, zo werkt het op een boerenbedrijf niet. Zeker omdat je met "levend" materiaal werkt. 's nachts worden ook kalfjes geboren en voor andere calamiteiten (brand, uitbraak vee) moet je op het bedrijf wonen .... dus niet op het terrein wonen is voor korte tijd wel een mogelijkheid maar dat hou je geen jaren vol. TS heeft een "boeren" opleiding achter de rug en wist dus vooraf donders goed waar ze aan begon toen ze een relatie met haar vriend begon. Nu haar vriend gaan "bedreigen" en daar haar kind als inzet nemen vind ik gewoon not done. Ze wonen in een aparte woning heb ik begrepen en als ze geen andere mensen zoals schoonfamilie in huis wenst en zij dat toch doen, moet ze dat maar afsluiten.

Haar eigenlijke wens is dat haar vriend breekt met familie. Maar dan zal hij ook met het familiebedrijf moeten stoppen.... volgens mij een bijna onmogelijke keus en een keus die ze hem had moeten stellen ver voordat ze besloot een kind te nemen. Het boerenbedrijf is zijn levenswerk, waar hij zich zijn hele leven naar toe heeft gewerkt.

Naar mijn idee moet ze zich gewoon iets volwassener opstellen.... en de gevolgen dragen van keuzes die ze gemaakt heeft.

edit: dat betekent niet dat ze alles moet pikken natuurlijk. Ontzettend duidelijk zijn dat zij en haar vriend beslissen over hun leven..... en de discussie niet mijden of onhebbelijkheden negeren.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-08-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:50

Vriendin had soort gelijke situatie en is de boel gaan omdraaien, liep op de meest rare tijden bij hun naar binnen en bemoeide zich met hoe ze bv aan het koken was en wat ze aten, ging de keukenkastjes reorganiseren, gaf ongevraagd advies over van alles, maakte de post open en gaf daar commentaar op.
Ze ging zelfs zover dat ze een bevriend schilder had ingeschakeld die de buitenboel kwam opnemen om te schilderen, gaf commentaar op de kleding die de schoonouders aan hadden en bestelde bij postorder bedrijf moderne kleding enz. enz.
Dit heeft een aantal weken geduurd.

Dit ontaarde in een enorme discussie en toen viel bij de schoonouders het kwartje dat ze dat zelf bij haar en hun zoon ook zo deden en was het snel voorbij en is de verstandhouding nu prima en soms wil schoonma zich weer bemoeien met iets en hoeft ze alleen maar te zeggen, moet de buitenboel worden geschilderd!

Soms is je ergeren aan je schoonfamilie erger dan met gelijke munt ofzo terug betalen.
Wees creatief en mijd de discussie niet zonder het te laten ontaarden in ruzie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:25

Slimmerik, ouders wonen er nog he. Dus er is dag en nacht iemand aanwezig :) ken meer die het zo doen en werkt prima. Uiteindelijk gaan en gingen de ouders zelf verhuizen en gingen/gaan zij zelf op de boerderij wonen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:46

Oké, mijn man heeft eerste jaren ook niet op terrein gewoond. (door andere sitatie hoor ;) ) Was verre van ideaal. Maar misschien in TS geval inderdaad mogelijk. Maar dan nog zou het niet meer dan eerlijk zijn dat vriend ook enkele nachten geboortewaakdienst heeft en helpt bij b.v. Nachtelijke keizersnede's. En in TS geval wil ze eigenlijk zoals ik al noemde, helemaal van schoonfamilie af. ( vriend staat af en toe open voor ideeën van zijn moeder) In dit geval volgens mij onmogelijke situatie dan te combineren en in bedrijf werkzaam te blijven....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-08-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:48

Camera met wifi kan ook handig zijn :j

Toen ik als 13 jarige waakdienst bij een vriendin, ging dat via de tv. Die vriendin woont nu in het dorp dus in geval van nood kan ze binnen een paar minuten er zijn.

Maar ja, grootste nadeel van een familiebedrijf is dat je je 'collega's' ook prive erg vaak ziet :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-08-15 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:50

Dat hadden we in die tijd nog niet. Nu wel....
Blijf toch bij mijn mening dat TS een stuk verantwoording niet lijkt te nemen. Maar vanachter mijn computer kan ik situatie echt niet volledig inschatten. Totaalbeeld krijgen we natuurlijk niet. En alles maar van 1 kant....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-08-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:53

In die tijd ook niet, kreeg je alleen nl 1,2,3 en regio zender :')
Maar dmv kabel kon de camera op de tv worden aangesloten maar nu kan er wel meer afstand tussen zitten door de nieuwe techniek :j dus dat is wel een optie als je niet op het bedrijf woont.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:47

Het is sowieso niet handig om te pendelen van je huis. Dan zit overdag thuis eten er niet meer in, op en neer ivm avondeten. Als leveranciers komen etc allemaal niet praktisch plus de kans is groot dat hij dan NOG meer bij moeders binnen gaat zitten en beinvloed wordt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:49

rumay schreef:
Vriendin had soort gelijke situatie en is de boel gaan omdraaien, liep op de meest rare tijden bij hun naar binnen en bemoeide zich met hoe ze bv aan het koken was en wat ze aten, ging de keukenkastjes reorganiseren, gaf ongevraagd advies over van alles, maakte de post open en gaf daar commentaar op.
Ze ging zelfs zover dat ze een bevriend schilder had ingeschakeld die de buitenboel kwam opnemen om te schilderen, gaf commentaar op de kleding die de schoonouders aan hadden en bestelde bij postorder bedrijf moderne kleding enz. enz.
Dit heeft een aantal weken geduurd.

Dit ontaarde in een enorme discussie en toen viel bij de schoonouders het kwartje dat ze dat zelf bij haar en hun zoon ook zo deden en was het snel voorbij en is de verstandhouding nu prima en soms wil schoonma zich weer bemoeien met iets en hoeft ze alleen maar te zeggen, moet de buitenboel worden geschilderd!

Soms is je ergeren aan je schoonfamilie erger dan met gelijke munt ofzo terug betalen.
Wees creatief en mijd de discussie niet zonder het te laten ontaarden in ruzie.

Dit vind ik een hele goede... :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:27

Jammer, mama heeft haar zin, het loeder.....niemand mag bij haar prinsje intrekken.....haar huisdier is van haar.

Oooo wat tergent en ik zie het zo vaak om mij heen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:33

Ik heb dit topic zijdelings gevolgd en zie dat de TS al bijna 3 weken niet heeft gereageerd.
Ik ben wel benieuwd hoe de situatie nu is.