Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:21

KoudbloedKim schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het u welbekende. Doe dat maar zonder w. ;)
Deze twijfel ik over! Volgens mij kan het allebei. :j
Vervang het maar eens door jou(w), kan ook allebei.

Met een W erachter is de 'sowieso' echt van jouw zeg maar. :+
Lastig uit te leggen.
Of zou het woordje 'het' dan weg moeten?

Nee hoor, dat kan absoluut niet allebei. Het gaat er namelijk om dat het (aan) u (of jou) bekend is.

Anoniem

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:22

Hm oke!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:28

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:28

Ik vind dat het wel kan, maar dan in de zin: uw welbekende sowieso.
Als iemand dat woord veel gebruikt kun je diegene daarop persoonlijk aanspreken: zijn/haar sowieso. Netzoals iemand die heel erg vaak ehmm zegt. Dan kun je ook een opmerking maken: die ehmm-metjes van jou, daar word ik maar een beetje moe van. Dan zijn het ook jouw ehmm-metjes. (wat trouwens een hele gekke verbinding maakt, er mag gediscussieerd worden of die correct is)

In het voorbeeld is dit niet de bedoeling, dus dan kan het inderdaad niet. Maar ik denk dat wat ik hier zeg wel is wat kbk bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:29

Ja, zo bedoelde ik het. :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:29

Het valt mij wel op dat er in Nederland meer spellingsfouten (vooral dt dan) gemaakt worden dan in België. Vaak zie je cursussen of handouts waarvan je denkt: hé, je hoort ons iets bij te brengen, gebruik dan toch op zijn minst je spellingscontrole.

Al kunnen sommigen in België er ook wat van: ik wou enkele vrienden overtuigen om te chatten in het AN ipv in het westvlaams, vond ik makkelijker, maar na enkele pogingen heb ik gezegd: doe toch maar weer dialect, ik werd gek van de spellingsfouten. Heb dan zelf maar leren westvloams schrijven (ik spreek het wel, maar schreef het niet).

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:32

Belgen zijn beter in taal, omdat ze een taalstrijd hebben (gehad) in hun land. Hierdoor zijn ze trotser en spellen ze dus gewetensvoller en beter.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:35

Ik vind het ook moeilijk. D,t, dt? Altijd al moeite met gehad. Ook ik doe altijd onwijs mijn best, lees mijn berichtjes goed na voordat ik ze plaats.
Ik heb ook echt respect voor de mensen die de grammatica regels foutloos beheersen.
Ik ga denk ik toch maar eens de regels van d/t/dt nalezen :o

En dan niet te vergeten de tautologie en pleonasme. *zucht*
terug naar Havo 4 :-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:35

mirriezz schreef:
Als iemand dat woord veel gebruikt kun je diegene daarop persoonlijk aanspreken: zijn/haar sowieso. Netzoals iemand die heel erg vaak ehmm zegt. Dan kun je ook een opmerking maken: die ehmm-metjes van jou, daar word ik maar een beetje moe van. Dan zijn het ook jouw ehmm-metjes. (wat trouwens een hele gekke verbinding maakt, er mag gediscussieerd worden of die correct is)

In het voorbeeld is dit niet de bedoeling, dus dan kan het inderdaad niet. Maar ik denk dat wat ik hier zeg wel is wat kbk bedoelt.

Zo zou je het ook kunnen doen, al klinkt dat wel heel raar, 'jouw sowieso'. Maar dan moet 'het' inderdaad weg.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:36

Dejavu: ook de onverschillige Vlaamse pubers van tegenwoordig?

Wat mij ook veel opvalt naast het bekende 'me/mijn' en na'naar verhaal, is dat mensen schrijven : we maakte samen veel mee. Ook bijzonder..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:44

BaileyMix schreef:
__Elizabeth schreef:
Oh oh ik ben waarschijnlijk een van die mensen waar julie helemaal gek van worden. Wanneer ik typ vraag ik me wel af wat het moet zijn maar ik kan me de regels gewoon niet echt meer herinderen. Vaak doe ik dus maar gewoon wat ik denk dat goed is want ik heb ook geen tijd om het iedere keer op te zoeken. Mijn excuus is dat ik al jaren niet echt Nederlands spreek en schrijf :=

:+

Wat helpt is om ook daadwerkelijk de woorden te begrijpen. 'Herinderen' is toch helemaal geen logisch woord... 'Herinneren' daarentegen wel. Het is iets dat je uit je gedachtes van ver terug ophaalt, opnieuw (her) uit je gedachtes (inner). Je her-innert je dus iets :)) Herinneren! Zo schrijf je veel makkelijker de juiste woorden, gewoon even terug naar de origine van het woord.

Ugh ik geef het op :+

Oh wacht dat mag niet.. je hebt helemaal gelijk hoor toen ik het schreef vroeg ik me ook af of het klopte :) Ik zal mijn best doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:45

Herinderen is inderdaad ook een woord dat ik de laatste tijd vaak tegen kom op Bokt.
Ik vraag me af hoe die D er in komt, want die spreek je toch niet uit als je het woord hardop zegt?
Ben gewoon benieuwd hoor, niet om iemand af te kraken. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:46

mirriezz schreef:

Daar is ook een naam voor; het bezittelijk voornaamwoord. :P
Jouw, uw, mijn.
Als er in de zin achter dat woord geen 'bezit' staat, is het jou, u of mij. (Is dit paard van u? Is dit uw paard?

Mijn vriend typt altijd 'mij auto'. Zooo vreselijk vervelend. Waar je je allemaal kan ergeren he :'). (Ik schuif het maar af aan zijn adhd :+)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 14-07-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:47

Ik heb echt geen flauw idee.. :n
Ik spreek hem dus trouwens wel uit daar komt her ook vandaan misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:48

Ah oke! Misschien ook een stukje dialect dan.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:04

Laatst in een topic het woord quantiteit gelezen. Ik moest echt even nadenken om te begrijpen wat daar stond.
Zo ook op Facebook.....ik heb een hard voor dieren en vandaag met me paard appiejeren :(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:09

srsW schreef:
Zo ook op Facebook.....ik heb een hard voor dieren en vandaag met me paard appiejeren :(

Ik zag laatst 'sjowarma' langskomen :') :') :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:15

Poiuytrewq schreef:
Willen heeft idd geen stam+t
Omdat het een onregelmatig ww is (geloof ik). Net als 'zijn'

Wat is nu precies een onregelmatig Nederlands werkwoord?
"gaan, gingen, gegaan" is een sterk werkwoord, met dank aan de gebroeders Grimm,
"willen, wilde, gewild" is een zwak werkwoord.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-07-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:19

Onregelmatige werkwoorden zijn al die werkwoorden die afwijken van de standaardvervoeging. Ook sterke werkwoorden zijn onregelmatige werkwoorden. Daar is namelijk geen 'vaste regelmaat' op van toepassing, dus zijn ze onregelmatig.

Om even tegen een paar schenen te schoppen: willen, wou, gewild is onregelmatig. In de onvoltooid verleden tijd heeft willen dus een sterke en een zwakke vorm. Want hoewel wou spreektaal is, is het niet fout.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 14-07-15 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:20

Even wat knip en plakwerk :+

Onse Vader, die in de hemelen [zijt]
Vader, uwen naem werde geheylicht.
Uw’ Coninckrijcke come.
Ons’ dagelicks broodt geeft ons heden.
Ende vergeeft ons onse schulden, gelijck oock wy vergeven onse schuldenaren.
Ende en leydt ons niet in versoeckinge, maer verlost ons van den boosen.
Want uw’ is het Coninckrijcke, ende de cracht, ende de heerlickheyt inder eeuwicheyt, Amen.

Verexcuseer, voor degenen die moeite hebben met een geloof. Is namelijk niet de insteek, het gaat om de spelling.
Is een oude spelling, leg m maar eens naast een huidige en zie de verandering.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:21

Hihi Morgan :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:22

Ik zie t ook wel vaak. Ook toen ik nog op school zat, zag ik soms best erge fouten. Het zijn echt niet alleen de jonge mensen die dat doen zoals iemand hier zei. Eigenlijk zie ik juist vaak oudere mensen die dit soort fouten maken ;)
Tot 2 maand geleden ergerde ik me er ook aan en nu maak ik zelf vaak erge foute. Heb vaak genoeg nu dat mn zinsbouw en grammatica voor geen klote meer klopt :') Is doordat ik nu in Canada woon en ik de enige Nederlander ben hier nu. Dus praat alleen maar Engels. Kan de mensen die die fouten maken nu dus wel begrijpen _O-

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:47

Aranel schreef:
Dejavu: ook de onverschillige Vlaamse pubers van tegenwoordig?

Ja, die tendens is er nog wel, wellicht minder dan voorheen. De pubers van nu krijgen wel weer les van die gewetensvolle spellers en dat effect is er nog wel.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:49

Janneke2 schreef:
Poiuytrewq schreef:
Willen heeft idd geen stam+t
Omdat het een onregelmatig ww is (geloof ik). Net als 'zijn'

Wat is nu precies een onregelmatig Nederlands werkwoord?
"gaan, gingen, gegaan" is een sterk werkwoord, met dank aan de bgebroeders Grimm,
"willen, wilde, gewild" is een zwak werkwoord.

Maar stam + t bestaat wel degelijk bij 'willen', alleen niet bij de derde persoon (hij, zij, het). Het is nog altijd 'je wilt'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:51

Blue_Eyes schreef:
Onregelmatige werkwoorden zijn al die werkwoorden die afwijken van de standaardvervoeging. Ook sterke werkwoorden zijn onregelmatige werkwoorden. Daar is namelijk geen 'vaste regelmaat' op van toepassing, dus zijn ze onregelmatig.

Om even tegen een paar schenen te schoppen: willen, wou, gewild is onregelmatig. In de onvoltooid verleden tijd heeft willen dus een sterke en een zwakke vorm. Want hoewel wou spreektaal is, is het niet fout.

Eh, veel werkwoorden worden in de loop van de tijd zwak.
Dat een aantal werkwoorden dus beide verbuigingen kennen, is normaal.
Op zich zitten er wel min of meer vaste regels in de verbuigingen van de sterke werkwoorden.

Volgens mij blijft dan zo ongeveer alleen "zijn" over als onregelmatig werkwoord. (Ik ben, zij, vrouwelijk is, wij zijn,
jij was, jullie waren, zij zijn geweest.)