Dingen die je je afvraagt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:34

Waarom ongewenste haargroei sneller groeit dan mijn hoofdhaar.
Dat moet andersom zijn eigenlijk ... xd

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:38

Waarom is het: ik loop - ik liep en ik hoop - maar niet ik hiep?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:40

(SCHRIK NIET)

Kan het zo zijn dat mensen kleuren anders zien?
als in, dat mijn paars helemaal niet gezien wordt als jouw paars..
en dat doordat wij als kinderen plaatjes voor onze neus krijgen waarbij dan wordt gezegd 'dit is paars'..
dan nemen wij het over.. en weten wij allebei als wij paars zien, dat wij het over paars hebben.
Maar, kan het dan zo zijn, dat onze ogen toch net wat anders werken en communiceren..
dat in mijn hoofd het beeld paars er net wat anders uitziet als het beeld wat jij bij paars hebt?

uiteindelijk merken wij dat natuurlijk niet van elkaar.
omdat wij die kleuren zo geleerd hebben.. en dat paars paars is, en geel geel is, en rood rood is,
maar of wij het in ons hoofd allemaal gelijk zien is natuurlijk maar de vraag..

(en dan bedoel ik niet kleurenblind!)
maar echt puur dat we onderling de geleerde kleuren toch net wat anders zien.. maar door de benaming weten we allemaal waar we het over hebben..maar in ons hoofd zien ze dus misschien anders..?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:43

Ik vraag me ook altijd af wat er in het hoofd van mijn paard om gaat.

Als ik aankom kijkt hij wel altijd op. Zou hij mij herkennen en denken heee vrouwtje!? Zou hij het geluid van mijn fiets herkennen? Of zou hij puur opkijken omdat er iets aankomt? Dat laatste lijkt me dan weer zeer onwaarschijnlijk

En hoe herkent mijn paard Mij? Want hij weet het dondersgoed wanneer ik het ben of wanneer de baas het is.

Uiterlijk? Ik zie er geregeld sterk anders uit kwa haar en kleding
Geluid? Ik zeg ook niet altijd hetzelfde
Geur? Heb ook wel eens een ander luchtje op, net gedouched, kom uit de keuken van de mcdonalds, noem maar op...

Ja, ik denk dat ik me dit nog wel even af zal vragen haha

biggirl

KingYasFenn schreef:
(SCHRIK NIET)

en dat doordat wij als kinderen plaatjes voor onze neus krijgen waarbij dan wordt gezegd 'dit is paars'..
dan nemen wij het over.. en weten wij allebei als wij paars zien, dat wij het over paars hebben.
Maar, kan het dan zo zijn, dat onze ogen toch net wat anders werken en communiceren..
dat in mijn hoofd het beeld paars er net wat anders uitziet als het beeld wat jij bij paars hebt?

omdat wij die kleuren zo geleerd hebben.. en dat paars paars is, en geel geel is, en rood rood is,

maar echt puur dat we onderling de geleerde kleuren toch net wat anders zien.. maar door de benaming weten we allemaal waar we het over hebben..maar in ons hoofd zien ze dus misschien anders..?

ja dit heb ik ook , misschien is onze paars wel geel ofzo :D

Sky_Britt

Ja dat vraag ik me ook wel eens af en het is nooit te controleren, maar het zou heel goed mogelijk zijn aangezien we eigenlijk lichtgolven zien en het er maar net aan ligt wat voor interpretatie je hersenen aan die lichtgolven geven.

Collie2008

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:45

Hahaha die kleurenvraag vraag ik me zo vaak af!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:45

Volgens mij is dat ook zo,in ieder geval dat vrouwen ook meer tinten qua kleuren zien dan mannen. Vrouwen hebben bijvoorbeeld 30 tinten paars en mannen 2.
Zoiets heb ik ooit gehoord.
En kleuren hebben toch te maken met kegeltjes en staafjes in je ogen? Dus als doe hoeveelheid verschilt, zal de kleur ook verschillen neem ik aan.

O ja, ik las ooit ook eens dat je jezelf niet zou herkennen als je jezelf tegen zou komen, omdat je jezelf altijd in spiegelbeeld ziet. Maar ik weet niet of dit klopt. Iemand?
Laatst bijgewerkt door xChanelx op 17-06-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:48

KyaraMyBest schreef:
Die van horeca wist ik ook echt niet, grappig!
Laatst was er ook zo'n soort topic: [LZP] Je vraagt je wel eens af...

:j volgens mij zijn dit 2 dezelfde topics

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:48

Ja en het enge is.. dat wij het nooit van elkaar te weten komen.
want we kunnen niet in elkaars hoofd kijken om te zien of we matchen in welke kleur wij nou paars of geel of groen noemen.
dus we kunnen al jaren allemaal op het zelfde blaadje met die kleur die wij paars noemen wijzen.. terwijl we allemaal wat anders zien in kleur.. en toch denken we allemaal 'dat is dus paars'
en nog enger. daardoor als ik zeg ' ik wil graag die muur paars verfen' dan zal die muur ook paars worden, zoals wij allebei denken dat hij is.

MAAR
nog enger.
wat als wij allemaal dezelfde lievelingskleur hebben?
maar doordat wij allemaal verschillende kleurinterpretaties hebben tussen onze ogen en hersens dus eigenlijk allemaal voor rood gaan.
maar ik bijvoorbeeld paars (het geleerde kleurtje) omdat paars in mijn hoofd eigenlijk gezien wordt als het mooie rood.
en jij geel roept, omdat het geleerde geel, in jouw hoofd uitkomt als rood?

ZO ENG!
en eigenlijk wil ik in deze theorie geloven, ondanks dat dit nooit getest kan worden tot dat we in elkaar hoofden kunnen kijken!

dat we nooit bewust worden van elkaar is dus puur omdat wij allemaal naar hetzelfde vlakje kijken, daar een naam geleerd voor hebben.. maar onze ogen een verschillend sein sturen naar de hersenen waardoor wij een ander beeld van de kleur van het vlakje krijgen in ons hoofd...

we denken dat wij allemaal hetzelfde zien, omdat we geleerd hebben 'dit is paars'
maar of onze ogen de zelfde seintjes naar onze hersenen sturen en of wij allemaal de naam paars aan dezelfde kleur hebben gegeven is natuurlijk maar de vraag..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 17-06-15 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:49

Qua kleuren zien, daar ging ik dat fb plaatje toch ook over. Van dat jurkje.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:50

Kan iemand hier meer informatie overgeven? Hoe het kan, en wat het precies is.

Ik heb best vaak (bijna iedere dag wel) dat ik iets doe, bijvoorbeeld een krantenartikel kijken van dezelfde dag en dat ik dan ineens denk dit heb ik pas geleden ook al gelezen, of gezien. Of als iemand iets aan het vertellen is, dan heb ik dat al eens eerder gehoord. Maar dan denk ik later dat kan niet, en dan even later heb ik weer die 'flashback'

Heel raar :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:51

Ik weet niet of de vraag al was beantwoord, maar dieren die met geluid communiceren schijnen inderdaad in andere landen ander andere groepen kunnen zelfs een ander accent hebben. Was laatst op de radio met freek vonk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:51

xBerber schreef:
Eindeloze vragen..
Maar..
Waarom heet een boom een boom? En een schoen een schoen? Waarom noemen we bomen niet schoenen en schoenen niet bomen?
Welke idioot keek er naar een boom en dacht, laat ik dat een boom noemen?
:')

Wim Daniels heeft onderzoek gedaan naar de oorsprong van woorden.. ik heb hem bij de wereld draait door gezien toen hij daar zijn boek 'de taal achterna' presenteerde.. ik vond het heel interessant.. ook over de oorsprong van de komma enz heeft hij geschreven..

hier een stukje over het woord fiets
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:52

Hoe het komt dat er aan honing een bijsmaak zit :Y)

Nee serieus... Hoe het komt dat honing niet vergaat.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:56

Is het universum echt oneindig? Zo ja, waar houdt het op en wat is er dan?
Zitten we soms in verhouding in een schoenendoos en er iemand is die ons bestuurd?

En de aarde is ontstaan uit moleculen, stoffen en dergelijke, maar waar zijn die dan vandaag gekomen? waar komen al die deeltjes vandaan? Hoe kan het begonnen zijn..

Dit spookt er weleens door mijn hoofd :+

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:57

KingYasFenn schreef:
(SCHRIK NIET)

Ik denk wel dat we allemaal dezelfde kleur zien (op uitzondering na van kleurenblinde mensen), omdat je als je een kleur ziet, eens kunt zijn over welke kleur het is. Niet alleen door de naam van de kleur te zeggen, maar bijvoorbeld dat we dat rode gordijn een warme tint vinden hebben omdat die rood is. En dat blauwe gordijn een koude tint. Daarnaast denk ik dat het biologisch/natuurkundig oid gezien ook wel aangetoond kan worden dat we dezelfde kleuren zien.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:57

Omdat honing zo zoet is dat het de functie van een conserveringsmiddel heeft. De bacteriën kunnen dat niet aan. Vroeger werd voedsel langer bewaard door het heel zoet of heel zout te maken :) (pekelen van vlees bvb, hele zoete jam en dus ook honing).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:58

T is wel handig als t vragen zijn waar mede-bokkers wellicht ook het antwoord van kunnen geven ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:59

Maar oke, zelfs dan weet je het nog niet 100% zeker, maar ik denk het wel. Ik denk dat elk mens erop is ''geprogrammeerd'' om de zelfde kleuren te zien. Ook om bijvoorbeeld primitief gezien gevaar te kunnen onderscheiden. (dus bijv dat je bepaalde kleuren voedsel beter niet kon eten etc..)

Eske_B

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:01

Hersenen zien kleuren inderdaad anders! Niet als: paars is geel en geel is paars, maar wel verschillende tinten. Hersens bedenken de kleuren namelijk zelf.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:01

Ik ben er inmiddels achter maar had een keer de rare gedachte:

Als een schildpad zijn schild verliest.. is hij dan naakt of dakloos?

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:03

Ik vraag me altijd af 'hoe' je iets leuk kan vinden. Daarme bedoel ik, de ene vind Avontuur/fantasie boeken leuk, de ander juist romantisch. De ene vind blauw mooi, de ander roze. De ene houd van paarden, de ander niet. De ene is fan van..., de ander van ...
etc...etc...
Ik zou wel eens willen weten hoe dat komt. :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:04

Iris82 schreef:
Na een zwangerschap zie je er downunder nog steeds precies hetzelfde uit, mits je niet geknipt of gescheurd bent. Dan zul je een litteken krijgen. Het is wel zo dat de betreffende ingang iets ruimer is dan hij van te voren was, maar het is niet dat je een frikandel in een lege gymzaal gooit als je jongetje-meisje-dingen aan het doen bent zeg maar. <<)

:')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 23:05

Nagini schreef:
Ik ben er inmiddels achter maar had een keer de rare gedachte:

Als een schildpad zijn schild verliest.. is hij dan naakt of dakloos?

Volgens mij zit het schild aan hun vast dus kan dat niet?