Medicijnen testen voor geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:01

Zijn er ook testen die je gewoon thuis mag doen? Ik zou ook wel mee willen doen, maar aangezien ik fulltime werk kan Ik dan niet zo makkelijk eens per week of vaker ergens zijn. Of iets waarbij je maar 2x hoeft te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:04

moonsparkle schreef:
Zijn er ook testen die je gewoon thuis mag doen? Ik zou ook wel mee willen doen, maar aangezien ik fulltime werk kan Ik dan niet zo makkelijk eens per week of vaker ergens zijn. Of iets waarbij je maar 2x hoeft te komen?

Die zijn er wel, maar de vergoeding is vaak een stuk lager. Ik heb een keer meegedaan aan een slaaponderzoek waarvoor ik maar 1 nachtje in de kliniek hoefde te slapen en verder een paar keer met stickers moest slapen, maar daar kreeg ik lang niet zo veel voor als wat ik zou krijgen voor een onderzoek waar ik een week voor intern moest zitten.

Ik twijfel er overigens nog steeds over. Een vriend van mij heeft het gedaan en dat was behoorlijk afzien zei hij. Geen gezellige mensen op de afdeling en zo veel bloed gegeven dat hij er helemaal niet lekker van was. Het eten was smerig en hij heeft zich enorm verveeld :+ Maar gezien hij er wel bijna 2000 euro voor kreeg vond hij het wel waard. Ik blijf zoeken. Ga namelijk niet stoppen met roken om zo'n onderzoek te doen, dus als er eentje voorbij komt waar roken niet uit maakt dan ben ik er in principe wel ok mee denk ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:11

Dus ik moet eigenlijk met regelmaat de websites in de gaten houden want het komt dus wel voor dat je niet lang/vaak hoeft? Moet je er eigenlijk belasting over afstaan? Als ik een dagje moet komen voor 150,- zou ik het er wel voor over hebben een dagje van mn werk in te leveren
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-02-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Medicijnen testen voor geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:12

Ja, in Nederland moet je er belasting over afstaan.. Maar wel vanaf een bepaald bedrag geloof ik. Ik kijk zelf vaak op www.proefpersonen.nl maar de meeste onderzoeken die daarop staan duren wel echt meerdere dagen. Ik heb een tijdje geleden een site gevonden waar allemaal korte onderzoeken op staan, vaak krijg je daar een vergoeding van een paar tientjes of bonnen voor ofzo. Kan wel even zoeken wat die site ook alweer was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:13

Emmaa_ schreef:
Ja, in Nederland moet je er belasting over afstaan.. Maar wel vanaf een bepaald bedrag geloof ik. Ik kijk zelf vaak op http://www.proefpersonen.nl maar de meeste onderzoeken die daarop staan duren wel echt meerdere dagen. Ik heb een tijdje geleden een site gevonden waar allemaal korte onderzoeken op staan, vaak krijg je daar een vergoeding van een paar tientjes of bonnen voor ofzo. Kan wel even zoeken wat die site ook alweer was.

Graag

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:16

Moonsparkle het verschilt per onderzoek/medicatie hoe lang je intern zou moeten verblijven.
Helaas ziet te belasting dienst het als inkomen uit werk dus je moet er gewoon belasting over betalen. Vaak word het bruto bedrag uitbetaald en moet je er dus later na opgave nog belasting over betalen. De bedrijven zelf geven het ook op bij de belasting.

Je hebt in Groningen 3 bedrijven
QPS
PRA
DINOX
In Leiden heb je CHDR en verschillende universiteiten doen nog onderzoeken. Maar dit zijn wel de meest bekende/grootste. Je zou ook in Belgie mee kunnen doen. Op de site's van de verschilende bedrijven staat het meest actuele aanbod.
Zowel proefpersonen als Medians.nl kan je van verschillende bedrijven onderzoeken zien maar de bedrijven adverteren hier lang niet alle onderzoeken op.
Laatst bijgewerkt door Manny op 27-02-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:18

moonsparkle schreef:
Emmaa_ schreef:
Ja, in Nederland moet je er belasting over afstaan.. Maar wel vanaf een bepaald bedrag geloof ik. Ik kijk zelf vaak op http://www.proefpersonen.nl maar de meeste onderzoeken die daarop staan duren wel echt meerdere dagen. Ik heb een tijdje geleden een site gevonden waar allemaal korte onderzoeken op staan, vaak krijg je daar een vergoeding van een paar tientjes of bonnen voor ofzo. Kan wel even zoeken wat die site ook alweer was.

Graag

http://www.proefbunny.nl/all_ads Deze was het :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:23

Manny schreef:
Moonsparkle het verschilt per onderzoek/medicatie hoe lang je intern zou moeten verblijven.
Helaas ziet te belasting dienst het als inkomen uit werk dus je moet er gewoon belasting over betalen. Vaak word het bruto bedrag uitbetaald en moet je er dus later na opgave nog belasting over betalen. De bedrijven zelf geven het ook op bij de belasting.

Je hebt in Groningen 3 bedrijven
QPS
PRA
DINOX
In Leiden heb je CHDR en verschillende universiteiten doen nog onderzoeken. Maar dit zijn wel de meest bekende/grootste. Je zou ook in Belgie mee kunnen doen. Op de site's van de verschilende bedrijven staat het meest actuele aanbod.
Zowel proefpersonen als Medians.nl kan je van verschillende bedrijven onderzoeken zien maar de bedrijven adverteren hier lang niet alle onderzoeken op.

Chill daar woon ik, scheelt weer evt reizen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:55

Las hierboven iets over 5 jaar niet meer roken (niet zeker meer of dat niet al een half jaar terug is gezegd :') ), maar ik zie net een onderzoek bij QPS Groningen waarbij je minimaal een half jaar niet meer moet hebben gerookt. Dat is nogal een verschil met 5 jaar.
Zie bij een ander onderzoek helemaal niks over roken staan, misschien dat het daar niet uitmaakt?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:00

In utrecht heb je meerdere kleine onderzoeken lopen met vergoeding van 5 tot 15,- Ik zou er wel een keer een dagje naartoe willen en een paar testen willen maken zodat het ook de moeite waard is. Aan de andere kant utrecht is heel duur met parkeren, dus als je je parkeergeld moet betalen haal je er niks uit :+

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:01

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:56

laraxXxemma schreef:
Las hierboven iets over 5 jaar niet meer roken (niet zeker meer of dat niet al een half jaar terug is gezegd :') ), maar ik zie net een onderzoek bij QPS Groningen waarbij je minimaal een half jaar niet meer moet hebben gerookt. Dat is nogal een verschil met 5 jaar.
Zie bij een ander onderzoek helemaal niks over roken staan, misschien dat het daar niet uitmaakt?

Periode van niet roken voorafgaand aan een onderzoek verschild. Er is dus geen vaste periode voor. Van stoppen voorafgaand aan het onderzoek tot mensen die nog nooit gerookt mogen hebben. Af en toe komt er eens een onderzoek voorbij waar rokers aan mee mogen doen. Maar het hangt er maar net vanaf wat een onderzoeker wil.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:43

anca schreef:
Houdt dit maar in je achterhoofd, mij niet gezien

http://www.volkskrant.nl/buitenland/her ... ~a4226123/

En wat als jij ergens medicatie voor nodig hebt? Daar wil je toch toegang tot hebben? Het zal toch eerst getest moeten worden voordat het op de markt kan komen. Met het testen van nieuwe of bestaande medicatie kunnen wij elkaar helpen. Ik vind het een beetje kortzichtig om met dit geval wat jij aanhaalt alles uit te sluiten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:52

Ik denk ja je kunt er aan dood gaan, maar als je dat niet gaat heb je wel wat om je dromen mee te verwezenlijken of althans een start qua geld.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:07

Lioke schreef:
Eleandra schreef:
Het verschilt wel per onderzoek, afhankelijk van het 'leed' dat je hebt. Oftewel hoeveel handelingen zoals bloedprikken ed. er gedaan werden. Dit onderzoek kreeg ik 740,- voor 44 uur dus komt neer op 16,80 per uur. Voor slapen, xboxen en films kijken (dat is hoe ik het ervaar :P ) is dat best chill. Bij mij gaat er ook niks meer vanaf, omdat ik verder weinig verdien.

De vergoeding hangt niet af van het leed dat je hebt geleden, dat zou ethisch onverantwoord zijn. Dan zouden studies met erg veel 'leed', heel veel geld opleveren en daardoor misschien ook ontverantwoord zijn, maar je vindt toch wel ergens een arme stakker die wil mee doen. In theorie word je vergoed voor de tijd die je kwijt bent, en overnachtingen brengen meer op dan korte terugkommomenten naar de unit.

Wij hebben op de unit regelmatig Nederlanders omdat je in België geen belastingen hoeft te betalen op de vergoeding. Ook ligt de 'dagprijs' in België hoger.

Ik ben zelf werkzaam op een unit voor geneesmiddelenonderzoek in Belgie :) Is het veilig? Het is een berekend risico. Meestal gaat er niets fout, maar het kan wel. Kijk maar naar Frankrijk vorig jaar.

Mij is dit over het leed verteld door de arts en verpleegsters. Het gaat om het aantal handelingen en hoe ingrijpend de handelingen zijn, oftewel hoe vervelend het is om daar in de kliniek te zijn, aka leed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:08

Ik heb inderdaad ook altijd begrepen dat het gaat om het 'ongemak' dat je ondervindt aan zo'n studie. Bij een onderzoek waar je twee keer per dag bloed moet geven krijg je minder betaald dan bij een onderzoek waar je bijvoorbeeld aan een maagsonde moet liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:27

Elin_ schreef:
Floor_x schreef:
Ik wil dit heel graag doen maar ben een roker 8)7

Doe overigens op dit moment mee aan een Vitamine C onderzoek. Krijg ik 350 euro voor. Maar wil graag iets doen voor iets meer centjes :D

Hier ook een roker. Moet je geloof ik vijf jaar gestopt zijjnmaar dan voel ik mezelf al te oud om de reden ; student die snel geld nu verdiend te zijn...

Dan kunnen jullie beter gewoon stoppen met roken. Daar verdien je pas een hoop aan, door je geld er niet aan uit te geven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:29

Ik heb me ingeschreven voor een onderzoek met een maagsonde.
Vorig jaar ook gehad (24 uurs maagzuur meting, geen onderzoek voor wetenschap maar omdat ik altijd last heb van maagzuur). Vind het geen probleem, is even vervelend maar vind t best meevallen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:35

Dorine92 schreef:
Elin_ schreef:

Hier ook een roker. Moet je geloof ik vijf jaar gestopt zijjnmaar dan voel ik mezelf al te oud om de reden ; student die snel geld nu verdiend te zijn...

Dan kunnen jullie beter gewoon stoppen met roken. Daar verdien je pas een hoop aan, door je geld er niet aan uit te geven :D

Haha werkt niet, ken genoeg oudrokers die geen stuiver meer over houden nu ze gestopt zijn :P Maar goed, das offtopic

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:16

(Ik hoop dat dit het meest recente topic is. :o )
Zag vandaag een poster(van pra) op het station staan voor het testen van medicijnen. En bij de kleine onschuldig lijkende onderzoeksn denk ik, dit is te mooi om waard te zijn.
Hoe werken dat soort onderzoeken bijv? Vriendin zei dat bij bijv een schimmel onderzoek ze eerst schimmele inkecteren om ze daarna te behandelen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:40

Vind dit eigenlijk een heel gemeen iets.

( Veel ) geld geven om iets met je lichaam te doen waar je de uitwerking niet van kent.
Nog niet helemaal tenminste, daarom zijn deze testen ook.
Ooit heeft een vriendin van me met het plan gelopen, gewoon omdat ze financieel moeilijk zat.
Niemand had daar moeite mee....zelfs haar ouders niet, maar ik heb haar toen verteld dat ik haar over 20 jaar niet onder de ellende van bijwerkingen wens tegen te komen.

Nú zeggen ze inderdaad dat het om "onschuldige "medicatie gaat......maar hoever is de kennis over 20 of 30 jaar??
Mogelijk komen ze er dan pas achter hoe schadelijk iets wérkelijk is geweest.
Dat zou niet de eerste keer zijn in de medische wereld.

Zelf werk ik in de chemie en ook daar zijn talloze verhalen bekend van "hele onschuldige stofjes " waarvoor geen beschermende kleding of iets dergelijks nodig was als je daar mee werkte.
En hoe anders denkt men daar vandaag de dag over.

Wat me in deze dwars zit is dat voor heel veel mensen die daar aan meedoen "het geld "doorslaggevend is.
Het doet me een beetje denken aan de sloppenwijken waar kansarme mensen hun organen afstaan aan rijke westerlingen......voor een paar tientjes.
Ik vraag me dan af of dat het waard is.
Je nu even rijk( er ) en gelukkig( er ) wanen omdat je wat leuke klusjes in deze handel kunt doen.....maar later met de gebakken peren zitten doordat de kennis destijds gebrekkig was??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:43

Dit gaat om medicatie die al uitvoerig getest is (ook al op mensen) en nu voor een laatste proefronde wordt getest. Het is dus ook allang goedgekeurd. Natuurlijk is het een risico en weet je niet zeker wat er gaat gebeuren, maar dat weten we in principe ook niet van de medicatie die we sowieso al slikken.

Voor sommige mensen is het geld inderdaad de doorslaggevende rede, voor anderen is het juist het willen helpen. Ik durf het niet aan en mijn omgeving vindt het ook totaal geen goed idee (met name mijn ouders zijn er fel op tegen), maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je minder angstig bent aangelegd voor bv naalden en je hebt echt een zakcentje nodig, dat je dan voor zoiets kiest.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:53

Als het allemaal onschuldig is waarom worden dan vandaag de dag nog regelmatig medicatie uit de handel gehaald??
Ook allemaal medicatie die "uitvoerig" is getest, anders komt het überhaupt niet in de handel.
Om een voorbeeld te geven, er zijn vrouwen die 60 jaar geleden DES kregen om een miskraam tegen te gaan.
En het waren pas hún dochters die serieus in de problemen kwamen door dat wonder middel van destijds....een generatie later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:56

Maar zoals ik al zei, dat geldt toch net zo goed voor medicatie die wel al regulier verkrijgbaar is? Dat wordt ook nog steeds uit de handel gehaald.

Ik durf het ook niet aan, maar ken wel mensen die het gedaan hebben en ze worden echt wel flink in de gaten gehouden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:04

Interesant om twee kanten te horen. Snap dat zomaar dingen op je lichaam testen is inderdaad niet slim, maar dingen die nu als 'veilig' zijn worden ook nog wel ineens als 'onveilig' bestempeld. Dus dan maar niks meer gebruiken?