Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:22

kevertje04 schreef:
Zelfmoordterroristen offeren zichzelf op om aanslagen te plegen, dat is iets heel anders dan een suïcidaal persoon die lijdt aan een psychische ziekte.

uhm? Dus een springer is gelijk een mens die lijdt aan een ziekte?
Ik denk niet dat elke springer gelijk een ziekte heeft, maar dat is weer een andere discussie..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:23

MarlindeRooz schreef:
Ja want dan rijden er geen bussen, auto's, trammen, metro's meer. Natuurlijk. En geen andere treinen in heel Nederland. :j

Ik vind deze zijtak eigenlijk te onbenullig om op door te gaan maar goed. Misschien gewoon eens kijken hoe die spoorlijn loopt en het bussennetwerk in elkaar zit? :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:25

lieveli schreef:
Maar goed, hoe het ook gebeurd, je wordt gevonden door iemand. Ik had vorig jaar een leerling die haar vader hangend vond, kind van 14, compleet de weg kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, het is vreselijk om suïcidaal te zijn. Maar er zijn zoveel meer humane methodes dan een flat, een trein of een touw.

Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.

Volgens mij zijn de meeste zelfmoorden ook een momentopname, impulsief.

Echter zitten er aan de levenseindekliniek wel haken en ogen. Ze geven niet zomaar advies voor een zelfmoord methode aan iedereen die daar binnen komt.

Van hun Eigen website:
Citaat:
De Levenseindekliniek is bedoeld voor mensen met een actueel euthanasieverzoek, die voldoen aan de criteria van de Euthanasiewet, maar die met hun verzoek geen gehoor vinden bij hun eigen arts.

Er is dus sprake van een vrijwillig en weloverwogen verzoek, ondraaglijk en uitzichtloos lijden en er zijn geen reële andere behandelopties meer.

Er bestaat een intake procedure. Na de aanmelding (via internet of een ingevuld aanmeldingsformulier) wordt een eerste screening gedaan van de patiënt en mogelijk worden nog aanvullende medische gegevens gevraagd. Lijkt iemand in aanmerking te komen, dan volgt er een gesprek door een team bij de aanvrager thuis. In dit gesprek en vervolggesprekken, zo mogelijk ook met de naasten, doen de arts en de verpleegkundige een beoordeling. Tijdens deze gesprekken kunnen er momenten zijn waarop ook het team van de Levenseindekliniek kan besluiten om het euthanasieverzoek niet in te willigen. Dit is een nauwgezet onderzoek wat opnieuw gedaan moet worden, ook al heeft uw eigen arts al de mogelijkheden onderzocht.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:25

uggy schreef:
kevertje04 schreef:
Zelfmoordterroristen offeren zichzelf op om aanslagen te plegen, dat is iets heel anders dan een suïcidaal persoon die lijdt aan een psychische ziekte.

Ik denk niet dat elke springer gelijk een ziekte heeft, maar dat is weer een andere discussie..

Ja, dat is inderdaad een voorbarige conclusie van mijn kant. Ik kan het me alleen niet zo goed voorstellen dat iemand zomaar uit een impuls voor een trein springt, zonder psychisch ergens last van te hebben. Aangezien we allemaal een will to survive hebben, toch?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:26

uggy schreef:
kevertje04 schreef:

Ik moet toch even invallen hoor, maar ik neem aan dat je niet voor de trein springt als je emotioneel en mentaal helemaal op en top bent. Depressie is een ziekte, een psychische ziekte, niet iets wat over is als je een nachtje goed slaapt of een keertje extra gaat sporten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:27

@ Dribbel, dat lijkt me ook logisch.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:28

Zoe_97 schreef:
zeggen dat ik er niets over weet gaat wat ver. ;) ik heb het ook van dichtbij meegemaakt etc. en ik weet wel wat van psychiatrie, en ik vind net wel dat dat in 90% van de gevallen hulp kan bieden. Die mensne moeten zich over zichzelf zetten en hulp accepteren... vaak word en veel hulp door de omgeving aangeboden (ik zeg niet dat dat altijd het geval is), maar die mensen vinden zichzelf vaak zo zielig dat ze die hulp gewoon niet willen accepteren.
Ik zeg ook nergens dat je er niets over weet, maar ik vind je reactie wel wat simpel gesteld, deze idem dito. Een percentage 'vinden' is namelijk een slecht argument - percentages komen tot stand op basis van cijfers, maar kunnen geen onderdeel zijn van een mening.

Dat terzijde, ik denk eerder dat de meeste mensen die geen hulp willen dit doen uit een zekere blindheid voor hun problemen (hoeveel mensen blijven er niet ook rondlopen met een knieblessure?) en misschien een angst voor het onbekende, en niet zozeer uit zelfmedelijden. Immers, jezelf rot voelen is niet fijn, maar voor deze mensen wel bekend. Een behandeling aangaan betekent dat ze op vrij "grove" wijze uit hun comfort zone gehaald moeten worden en niet iedereen is hier sterk genoeg voor, zeker niet met de huidige staat van en gebrek aan begeleiding van de GGZ.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:28

Ik krijg tranen in mijn ogen van alle reacties waarin het woord egoïstisch staat.... Jullie hebben heel makkelijk praten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:30

Urbiezira schreef:
uggy schreef:

Ik moet toch even invallen hoor, maar ik neem aan dat je niet voor de trein springt als je emotioneel en mentaal helemaal op en top bent. Depressie is een ziekte, een psychische ziekte, niet iets wat over is als je een nachtje goed slaapt of een keertje extra gaat sporten.

neit alle zelfdoders zijn depressief... Ik geloof zeker dat er een groot deel impulsgevallen zijn hoor. zo bijvoorbeeld iemand die echt een rotdag heeft, dan nog ontslagen wordt, dan nog slecht nieuws krijgt en als iemand dan een lage draagkracht heeft en grote draaglast en dus een lage grens heb ik toch al vaker gelezen dat zo iemand langs een kanaal rijd of langs een spoorweg en zelfmoord pleegt...

Urbanus

UhNee schreef:
Ik krijg tranen in mijn ogen van alle reacties waarin het woord egoïstisch staat.... Jullie hebben heel makkelijk praten.

Dat weet jij niet. Jij weet iemands voorgeschiedenis en ervaringen niet.

Dribbel

lieveli schreef:

Logisch, ja, maar dat spreekt je bericht toch tegen. Je zegt: 'Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.' Dat doen ze dus niet. Als je zelfmoord wilt plegen en echt zo in de knoop zit dat je dat zsm wil doen, dan ga je over het algemeen niet zo'n kliniek, want dan kom je in een heel traject terecht waarbij jou sitatie bekeken wordt. Je moet al onder de eisen van de euthanasie wet vallen, maar een arts hebben die geen euthanasie wil plegen. Veel mensen die zelfmoord plegen voldoen niet aan deze eisen en hebben dus niks aan deze kliniek. En ze gaan deze mensen dus ook niet vertellen met welke medicatie je 'jezelf om zeep kunt helpen'.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:31

bovendien vinden veel mensen het lastig om naar een psycholoog te stappen, zolang je het niet zegt bestaat het niet, toch?

Darah3

lieveli schreef:
Maar goed, hoe het ook gebeurd, je wordt gevonden door iemand. Ik had vorig jaar een leerling die haar vader hangend vond, kind van 14, compleet de weg kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, het is vreselijk om suïcidaal te zijn. Maar er zijn zoveel meer humane methodes dan een flat, een trein of een touw.

Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.

Helaas... Als het zo makkelijk was, waren de trein, auto en flatgebouw niet zo 'populair' onder de mensen die een succesvolle zelfmoord willen plegen.
Ik ben ook voor een methode waarbij er geen mensen onvrijwillig betrokken worden in de zelfmoord (of zo min mogelijk), maar het feit is dat overdosis en polsen snijden te lang duurt en te vaak resulteert in een poging (soms zelfs ophangen, hang jezelf maar eens succesvol op of wurgen, weet je hoeveel minuten dat kost?).

Loolotte

Ik vind het knap :j Na al die tijd dat je zo in een neerwaartse spiraal zit, 24/7 een last bij je moet dragen, alleen maar negatieve gedachten, pijn en verdriet, eindelijk voor jezelf kiezen. Er is al lang genoeg gekozen voor de 'nabestaanden'. Al die tijd een neppe lach en het-gaat-goed-praatje voorgehouden. En dan toch de moed hebben om uit te breken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:32

UhNee schreef:

en dat is makelijk praten van jou... hoe weet jij waaro iemand dat woord kiest? --'

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:32

lieveli schreef:
UhNee schreef:

Klopt, maar degenen die zeggen dat ze het egoïstisch vinden want 'papierwerk, vertraging van de trein' oid hebben duidelijk nooit zo diep gezeten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:33

Dribbel schreef:
lieveli schreef:

Logisch, ja, maar dat spreekt je bericht toch tegen. Je zegt: 'Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.' Dat doen ze dus niet. Als je zelfmoord wilt plegen en echt zo in de knoop zit dat je dat zsm wil doen, dan ga je over het algemeen niet zo'n kliniek, want dan kom je in een heel traject terecht waarbij jou sitatie bekeken wordt. Je moet al onder de eisen van de euthanasie wet vallen, maar een arts hebben die geen euthanasie wil plegen. Veel mensen die zelfmoord plegen voldoen niet aan deze eisen en hebben dus niks aan deze kliniek. En ze gaan deze mensen dus ook niet vertellen met welke medicatie je 'jezelf om zeep kunt helpen'.

Nou het lijkt me heel logisch dat als jij een rotmoment hebt je niet die medicatie krijgt bij een pakje kauwgom. Je zult daar gegronde redenen voor moeten hebben.

Urbiezira

Zoe_97 schreef:
Urbiezira schreef:

neit alle zelfdoders zijn depressief... Ik geloof zeker dat er een groot deel impulsgevallen zijn hoor. zo bijvoorbeeld iemand die echt een rotdag heeft, dan nog ontslagen wordt, dan nog slecht nieuws krijgt en als iemand dan een lage draagkracht heeft en grote draaglast en dus een lage grens heb ik toch al vaker gelezen dat zo iemand langs een kanaal rijd of langs een spoorweg en zelfmoord pleegt...

Ik denk dat ik maar voor de agree to disagree ga. Een mens is veerkrachtig, en als je niet al systematisch ergens mee zit spring je niet zomaar voor de trein. Je hebt niet voor niets een lage grens, die komt ergens vandaan. Je wordt niet geboren met een lage grens, er gaan dingen mis waardoor je die lage grens krijgt.

Zoe_97

UhNee schreef:
lieveli schreef:

Klopt, maar degenen die zeggen dat ze het egoïstisch vinden want 'papierwerk, vertraging van de trein' oid hebben duidelijk nooit zo diep gezeten.

dat weet jij niet... wat een domme kortzichtige reactie is dat !

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:35

UhNee schreef:
lieveli schreef:

Dat JIJ dat vind omdat je zo diep hebt gezeten betekend nog niet dat jij mag oordelen voor anderen dat die nog nooit zo diep hebben gezeten.

Urbanus

Darah3 schreef:
lieveli schreef:

Helaas... Als het zo makkelijk was, waren de trein, auto en flatgebouw niet zo 'populair' onder de mensen die een succesvolle zelfmoord willen plegen.
Ik ben ook voor een methode waarbij er geen mensen onvrijwillig betrokken worden in de zelfmoord (of zo min mogelijk), maar het feit is dat overdosis en polsen snijden te lang duurt en te vaak resulteert in een poging (soms zelfs ophangen, hang jezelf maar eens succesvol op of wurgen, weet je hoeveel minuten dat kost?).

Ik denk dat de makkelijke methodes overal het algemeen gebruikt worden door impulsieve zelfmoordenaars.

En ophangen kan heel makkelijk gaan mits je het zo doet dat je nek meteen breekt.

Zoe_97

Urbiezira schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik denk dat ik maar voor de agree to disagree ga. Een mens is veerkrachtig, en als je niet al systematisch ergens mee zit spring je niet zomaar voor de trein. Je hebt niet voor niets een lage grens, die komt ergens vandaan. Je wordt niet geboren met een lage grens, er gaan dingen mis waardoor je die lage grens krijgt.

een groot deel van je draagkracht is wel erfelijk en ook een groot deel door opvoeding. Dat nemen bijna alle psychologische verklarings theorieën aan hoor.

PrinceAmos

UhNee schreef:

Inderdaad ik ga met deze mening mee..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:36

@Summerly, Daar zou ik aan toe willen voegen dat de GGZ en andere zorg soms ook echt niet de juiste hulp biedt. Er zijn enkele situaties bij de IGZ gemeld waar de psychiater van een instelling of crisisdienst de situatie bv totaal verkeerd inschatte (en soms gebeurt dat want fouten maken is menselijk, maar het is ook voorgekomen uit een te lakse houding van de betreffende instelling), en ik ken helaas enkele situaties waarin mensen in accute nood toch zijn afgewezen door bv de huisarts of crisisdienst.

Het is niet altijd zo dat als je maar om hulp vraagt, je ook werkelijk de juiste hulp krijgt... en dat kost soms letterlijk levens. In dat geval is een oordeel dat die persoon de hulp niet wilde accepteren in elk geval niet gepast.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:36

kevertje04 schreef:
Ja, dat is inderdaad een voorbarige conclusie van mijn kant. Ik kan het me alleen niet zo goed voorstellen dat iemand zomaar uit een impuls voor een trein springt, zonder psychisch ergens last van te hebben. Aangezien we allemaal een will to survive hebben, toch?

Toch is het wel een mogelijkheid dat een persoon zonder ergens psychisch last van te hebben of vanuit het idee in een uitzichtloze situatie te zitten, maar juist uit zuiver rationele overwegingen besluit een einde aan het leven te willen maken.

Te hopen is dat diegene er dan ook zodanig goed over nadenkt dat anderen er zo min mogelijk mee worden belast.