Bevalling melden via Facebook ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:17

maralyn schreef:
Chiave schreef:

En stel dat je geen facebook hebt en een ander het even voor je op facebook knalt?
Je hebt nooit in de hand wie wat op Facebook post van jouw kind.

Volgens mij, staat dat er ook in mijn laatste 3 zinnen??

Ja, maar hoe houd jij dat in de gaten als je zelf geen Facebook hebt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:20

Chiave schreef:
maralyn schreef:

Volgens mij, staat dat er ook in mijn laatste 3 zinnen??

Ja, maar hoe houd jij dat in de gaten als je zelf geen Facebook hebt?

Niet! Maar anderen in de familie hebben dat wel...
En ik vind dat als jij luid verkondigd: Dit hoeft niet op FB gezet te worden, ook niet door anderen, dat andere daar naar moeten luisteren.
Komen er wel ineens geluiden om de bocht van "Ja ik heb het gelezen van die en die."
Dan krijgt diegene wel van ons een hoogstandje.

Iets met normen en waarden vind ik.
Als iets duidelijk gemeld wordt, dat het zonder facebook gedaan moet worden, heb je dat als persoon je fatsoen te houden.
Kun je dat fatsoen niet houden?
Ben je bij ons gewoon niet welkom.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:33

Chiave schreef:
Het is helemaal niet gek wat je doet, Jojootje84.
Nicolette van Dam heeft nog nooit een foto geplaatst van haar dochtertjes met een gezichtje.
Die kindjes moeten later zelf bepalen of ze op Facebook willen ja of nee.
Goed dat je het doet, Jojo!

Nou precies. En dat wil ik ook graag voor mezelf bepalen.
Het is toch eigenlijk om gekeerde wereld dat je aan moet geven dat je iets niet op Facebook wil ipv dat mensen zouden vragen of ze iets van of over jou er op mogen zetten?!

Snorlex

Re: Bevalling melden via Facebook ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:05

Ik vind FB sowieso een beetje raar :')
Maargoed, haar keuze. En ergens ook wel 'makkelijk'. Eén klik op de knop en iedereen weet het.
Het is niet mijn ding, maar ook niet mijn bevalling haha

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:46

[/quote]

Ja, maar hoe houd jij dat in de gaten als je zelf geen Facebook hebt?[/quote]

Niet! Maar anderen in de familie hebben dat wel...
En ik vind dat als jij luid verkondigd: Dit hoeft niet op FB gezet te worden, ook niet door anderen, dat andere daar naar moeten luisteren.
Komen er wel ineens geluiden om de bocht van "Ja ik heb het gelezen van die en die."
Dan krijgt diegene wel van ons een hoogstandje.

Iets met normen en waarden vind ik.
Als iets duidelijk gemeld wordt, dat het zonder facebook gedaan moet worden, heb je dat als persoon je fatsoen te houden.
Kun je dat fatsoen niet houden?
Ben je bij ons gewoon niet welkom.[/quote]

Helaas hebben niet alle mensen dat fatsoen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:17

Amandavd schreef:
Urielle schreef:
nontie schreef:
Snap heel goed dat je je gepasseerd voelt, zou haar gewoon een berichtje sturen met gefeliciteerd en dat je blij voor haar bent enzo, maar dat je als beste vriendin liever persoonlijk een berichtje had ontvangen dan het op Facebook had moeten lezen. Wat als je Facebook nou een storing had en je het morgen pas zou lezen O.i.d.

Ja joh, verpest je vriendin haar kraamtijd vanwege de deuk die je ego opgelopen heeft. :+
Die meid heeft een hormoonspiegel die harder wisselt dan een getijden schema, moet wennen aan haar baby, haar onderkant is een rauwe biefstuk, ze heeft het razend druk met bezoek, babyverzorging, geboortekaartjes, aangifte en dat soort toestanden en is fysiek een lappenpopje, ga die nou niet belasten met je eigen gemoed.

Inslikken en bellen met felicitaties en de vraag wanneer je langs kunt komen. Als je het wilt bespreken: over een jaar of twee of later :j

Sorry maar dit vind ik echt een beetje onzin. Als ze razend druk kan zijn met bezoek had ze ook wel iemand een apje kunnen sturen. Niet wel het een maar het ander niet. En een jaar of twee later? Als beste vriendinnen moet je toch alles kunnen bespreken? Ik zeg niet nu maar over een paar maanden moet je toch kunnen zeggen van goh, waarom dit of dat?

Als beste vriendinnen deel je sores met elkaar, sta je voor elkaar, dan deel je toch zeker ook de vreugde met elkaar?

Nog nooit bevallen?
Kraambezoek is niet echt normaal bezoek hè, dan ben je niet stralend tapas aan het serveren terwijl je je bezoek amuseert met je sprankelende anekdotes. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:05

Sommige moeders kunnen ook wel schromelijk overdrijven. Als ik de mensen hier moet geloven dan is het een wonder dat het menselijk ras überhaupt nog bestaat.. Weet je hoe ze het vroeger deden…? Kind uitpoepen en de dezelfde dag of de dag erna weer op het veld staan, maar hier moet elke moeder, acuut zonder uitzondering, minstens drie weken bijkomen want ze hebben allemaal, zonder enige uitzondering, een megazware bevalling gehad met hormoonspiegel, die bij iedereen en onverbiddelijk, op en neer gaat. Het enige waar ze nog toe in staan zijn is een mobiel vasthouden met hun hand.. Als dat kind dan echt zo belangrijk is, want daar moet volgens velen hier perse de wereld enkel om heen draaien, voor de nieuwe moeders dan geef je ook geen hol om die telefoon.. Dan rust je uit en je telefoon die staat uit.. Laat pa de boel maar regelen. De praktijk is weerbarstig.. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:08

Sammie schreef:
Sommige moeders kunnen ook wel schromelijk overdrijven. Als ik de mensen hier moet geloven dan is het een wonder dat het menselijk ras überhaupt nog bestaat.. Weet je hoe ze het vroeger deden…? Kind uitpoepen en de dezelfde dag of de dag erna weer op het veld staan, maar hier moet elke moeder, acuut zonder uitzondering, minstens drie weken bijkomen want ze hebben allemaal, zonder enige uitzondering, een megazware bevalling gehad met hormoonspiegel, die bij iedereen en onverbiddelijk, op en neer gaat. Het enige waar ze nog toe in staan zijn is een mobiel vasthouden met hun hand.. Als dat kind dan echt zo belangrijk is, want daar moet volgens velen hier perse de wereld enkel om heen draaien, voor de nieuwe moeders dan geef je ook geen hol om die telefoon.. Dan rust je uit en je telefoon die staat uit.. Laat pa de boel maar regelen. De praktijk is weerbarstig.. :+

Kind uit poepen en de meeste stonden daarna niet op het veld maar werden opgefikt/in de grond gestopt. Al dan niet samen met het kind.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:15

Als je het over de heksenvervolging hebt dan viel in Nederland wel mee. Zelden met een kind. Verder snap ik niet zo heel goed wat dat er mee te maken heeft?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:16

Ik vermoed dat ze bedoelde dat vele net bevallen vrouwen de bevalling niet overleefden en dientengevolge dus warden begraven / gecremeerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:17

Ayasha schreef:
Sammie schreef:

Kind uit poepen en de meeste stonden daarna niet op het veld maar werden opgefikt/in de grond gestopt. Al dan niet samen met het kind.

is dat zo? :7 Een wonder dat we niet uitgestorven zijn dan...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:22

Ik zou dit inderdaad ook niet leuk vinden. Sommige Dingen wil je persoonlijk horen.. al is het maar even heel snel,
Wat ik bijvoorbeeld doe met iets heel belangrijks, is een groepsapp maken, met de mensen die ik het graag wil vertellen.

Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, wist niemand het. Ik heb het langzamerhand aan iedereen persoonlijk verteld.
En echt duidelijk er bij gemeld, dat ik niet wil dat het Door verl*lt word, en ik het vanzelf wel aan de wijde wereld bekend maak.

Al was het voor veel mensen al snel duidelijk :+ als ik op wijn keihard nee roepte, en ineens gestopt was met roken :)

Mijn bevalling word net zo.. Wij bepalen wanneer wat en aan wie verteld word. En niemand anders :)

Bij mijn nichtje hadden we ook een groepsapp, met alleen familie.
Mijn moeder heeft ons daar in op de hoogte gehouden Hoe en wat :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:27

Rocamor schreef:
Ik vermoed dat ze bedoelde dat vele net bevallen vrouwen de bevalling niet overleefden en dientengevolge dus warden begraven / gecremeerd.

Ach zo.. Nee dat klopt wel. Vrouwensterfte was bij bevalling veelal groot ja. Zeker voor 1700-1800.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:34

Angeliquee18 schreef:
Ik zou dit inderdaad ook niet leuk vinden. Sommige Dingen wil je persoonlijk horen.. al is het maar even heel snel,
Wat ik bijvoorbeeld doe met iets heel belangrijks, is een groepsapp maken, met de mensen die ik het graag wil vertellen.

Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, wist niemand het. Ik heb het langzamerhand aan iedereen persoonlijk verteld.
En echt duidelijk er bij gemeld, dat ik niet wil dat het Door verl*lt word, en ik het vanzelf wel aan de wijde wereld bekend maak.

Al was het voor veel mensen al snel duidelijk :+ als ik op wijn keihard nee roepte, en ineens gestopt was met roken :)

Mijn bevalling word net zo.. Wij bepalen wanneer wat en aan wie verteld word. En niemand anders :)

Bij mijn nichtje hadden we ook een groepsapp, met alleen familie.
Mijn moeder heeft ons daar in op de hoogte gehouden Hoe en wat :)

En zo zouden wij dat inderdaad ook doen.
Nu drink ik al niet (bijna niet) en roken doe ik ook niet.
Ik denk dat als ik zwanger zou zijn, mijn pokkel het eerste zou verraden.

Bij ons in de familie is het wel heel duidelijk, als nee, nee is.
En vrienden, gaan wij maar van uit, dat zij het accepteren en gewoon niet door l*llen inderdaad.
Anders is de gat van de deur, daar, en zijn ze gewoon niet meer welkom.
Gemeen? Misschien. Maar het zal ONZE gebeurtenis zijn.
En niet die van een ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:37

Ayasha schreef:
Sammie schreef:

Dan heeft mijn schoonmama 8 keer mazzel gehad en zij vertelde altijd dat ze beviel tussen het aardappels rooien en afwassen in,haha. En dan niet in 1700 maar in de jaren 40/50.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:43

Als alles goed verlopen is en het kindje gezond zou ik het misschien ook wel gewoon op fb zetten. Heb geen mensen op fb waarvoor geheim moet blijven dat ik een kind heb, anders zou ik ze niet op fb hebben. ;)

Appje kopiëren is ook niet persoonlijk en op die manier kunnen mensen die graag persoonlijk contact willen contact met mij opnemen. :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:52

luffwinny schreef:
Ze is nu geregeld op de app .. dus dan had ze toch ook een berichtje kunnen versturen voordat ik zoiets moet lezen op Facebook , zelfde gelt had ik het niet gelezen

Tjoh haar leven draait niet om jou ts :o
En als je je zo aan de kant gezet voelt dan bel je dr op en feliciteer je dr

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:10

Ik kan me het gevoel echt voorstellen van de TS.
Natuurlijk is de TS blij voor haar vriendin, en gunt ze haar alle geluk van de wereld, maar een berichtje naar je beste vriendin ipv facebook was wel op zijn plaats geweest.
Tegenwoordig ( ;) ) kun je ook je bericht kopiëren en plakken in meerdere vensters, kun je dat gelijk naar de belangrijkste personen sturen (mocht je de puf er niet voor hebben om steeds nieuwe berichten te typen ) :D

En dat geneuzel over " het draait nu even niet om jou, maar om je vriendin " vind ik ook de grootste onzin.
Als iemand bevalt, is het gevoel van die ander dan totaal niet belangrijk? Kom nou zeg.
Als vriendin zijnde leef je helemaal mee vaak in de zwangerschap van de ander, je krijgt alles te horen (soms ook dingen die je liever niet had willen weten :+ ), alle leuke en minder leuke dingen worden gedeeld, en dan is het moment daar... mag je het nieuws op facebook lezen :')

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:12

Ik blijf een appje speciaal naar mij gestuurd toch persoonlijker vinden dan een algemeen bericht op fb waar de meest vage bekenden van ergens uit het verre verleden het misschien nog eerder weten dan jij als goede vriendin. Dat is ook niet leuk als jij de hele zwangerschap hebt meegeleefd van alle misselijkheidsverhalen, echo's, tm pufklasjes aan toe en dan (voor mijn gevoel) gewoon afgescheept wordt bij zo'n belangrijke gebeurtenis.
Ik had het er net met een vriendin over die zelf al wel bevallen is en die vond het gelukkig ook niet kunnen, maar blijkbaar zijn wij daar een uitzondering in als ik hier de reacties zo lees.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:06

Sammie schreef:
Als je het over de heksenvervolging hebt dan viel in Nederland wel mee. Zelden met een kind. Verder snap ik niet zo heel goed wat dat er mee te maken heeft?

Ik heb het er over dat bevallingen nogal vaak dodelijk waren toen. Wat heksenvervolging er mee te maken heeft snap ik niet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:27

Omdat je het over affikken oid had :) Cremeren is meer iets van de laatste tijd. Overigens is 'nogal vaak' ook wat overdreven. Het gebeurde zeker en de kans was toen groter dan nu, maar ook meer dan genoeg vrouwen die dik 15 bevallingen overleefden. Het lag trouwens niet altijd aan de bevalling zelf, maar ook aan de slechte hygiëne en onkunde van sommige artsen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:40

Ik vind eerst op fb gooien ook niet helemaal de volgorde. Ik (wij) heb zoveel mogelijk mensen telefonisch ingelicht of per berichtje. Dezelfde dag zijn ook gelijk de kaartjes verstuurd, die met een beetje geluk de volgende dag bij iedereen binnen waren. Paar dagen daarna een berichtje op fb voor de mensen die niet op de lijst voor een kaartje stonden ;)
Al doe je het toch nooit goed, een oom en tante klaagden dat ze laat waren ingelicht.... Ik beviel om 02.00 om 09.30 was ik thuis en ergens die avond kregen ze een appje. Ze doen het er maar mee, vond genieten van ons gezinnetje belangrijker ;-)

Fb had ik trouwens dichtgezet, konden geen berichten op mijn tijdlijn geplaatst worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:49

Sammie schreef:

Ik denk dat dat te maken heeft met welvaart... De piramide van Maslow beschrijft dit heel erg mooi.

Primaire behoeften zijn allemaal voorhanden, eten, drinken, gezondheidszorg etc. Dus de vrouw hoeft niet meer meteen aan het werk. Zekerheid en veiligheid zijn ook geen probleem.

Het is natuurlijk onzin dat een pas bevallen vrouw in deze tijd zich maar te schikken heeft naar de nieuwsgierigheid van alle familie, vrienden en andere zeikerds die het kind meteen willen zien en aanraken. Zestig, zeventig jaar geleden was dat anders, voor de boeren en arbeiders in de maatschappij. Toen was er ook nog min of meer sprake van een standensamenleving.

Maar tegenwoordig zijn er wetten omtrent zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en nog veel meer benefits die men zestig, zeventig jaar geleden niet hadden. Was men vroeger sterker? Misschien... Maar verklaar dan eens waarom de levensverwachting in de afgelopen eeuw zoveel is gestegen? De levensverwachting is in de afgelopen 25 jaar bijvoorbeeld al 6 jaar gestegen! Werd in december vorig jaar bekend gemaakt.
Wetenschap is daar natuurlijk een oorzaak van, evenals wetgeving en gezondheidszorg en nog talloze andere zaken.

Feit waar veel mensen niet bij stil staan is dat je leven ingrijpend veranderd als je een kind krijgt. Of dat kind nu kant en klaar zindelijk afgeleverd wordt uit een ander land, of dat je het kind zelf baart. Je kan er nog zoveel maanden, jaren naar toe leven. Je kan je er gewoon geen voorstelling van maken.
Dus vind ik het elk nieuw gezin hun goed recht om tijd voor zichzelf te nemen. Want je moet ook gewoon goed voor je innerlijke ik zorgen. Jammer dat het niet zo geaccepteerd is wanneer er sprake is van nieuw leven, als ik dit topic zo lees in ieder geval.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:56

Sammie schreef:

Precies dit. Ik ben drie keer bevallen en drie keer ging mijn leven gewoon door. Ik belde juist wel meteen iedereen, omdat ik het hartstikke leuk vond.
Bij onze eerste dochter ben ikmet manlief de volgende dag mee geweest boodschappen doen. Onze laatste dochter heb ik zelf de volgende dag aan gegeven bij het gemeentehuis. Natuurlijk moet je even bijkomen en rustig aan doen, maar om nou te zeggen dat je nergens meer toe in staat bent....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:03

Ik heb drie verschillende gehad Diablo, de eerste was ik topfit, ben ook elf maanden lang hyper geweest van de hormonen, snapte dat gemauw over nachtvoedingen niet, deed ik fluitend om het uur.
Ja tot de tweede dus _O-
Ik was echt geen flikker waard zeg :x Moest wel door, maar ik betaal nu nog de tol, kind wordt bijna vijf... Die twee uurtjes samen zonder dat iemand buiten het ziekenhuispersoneel wist dat er een baby was koester ik nu nog! Wat was ik stuk en wat was die rust heerlijk.