Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:24

Ailill schreef:
Misschien moet je je iets beter verdiepen in de huidige techniek(of logisch nadenken, fysiek een kind maken is niet zo heel moeilijk) en bepaalde uitspraken anders bewoorden :)

Wat was er dan mis met deze uitspraak? Ik zie hier nou weinig raars aan.

En de opmerking van bakkabouters is ook een goede. Als het niet zou zijn erfelijk is wat is het dan wel. Denk dat je al snel komt op het is dus een keuze. Waarmee je mensen die HS als negatief ervaren wel een extra stok geven om mee te slaan.

'verkeerde' verbindingen kunnen trouwens erfelijk zijn :D Dat er iets in de hersenen anders wordt doorgegeven is geen nieuwe theorie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:42

Sammie schreef:
Ailill schreef:
Misschien moet je je iets beter verdiepen in de huidige techniek(of logisch nadenken, fysiek een kind maken is niet zo heel moeilijk) en bepaalde uitspraken anders bewoorden :)

Wat was er dan mis met deze uitspraak? Ik zie hier nou weinig raars aan.

En de opmerking van bakkabouters is ook een goede. Als het niet zou zijn erfelijk is wat is het dan wel. Denk dat je al snel komt op het is dus een keuze. Waarmee je mensen die HS als negatief ervaren wel een extra stok geven om mee te slaan.

'verkeerde' verbindingen kunnen trouwens erfelijk zijn :D Dat er iets in de hersenen anders wordt doorgegeven is geen nieuwe theorie.

De uitspraak was onjuist, enorm kort door de bocht en nogal tactloos.

Sammie

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:46

Welke uitspraak dan precies? Ik zie dat tactloze ect. al helemaal niet. Los van het feit of je het er mee eens zou moeten zijn. Dus om welke uitspraak van de hele post gaat t dan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:51

Focussed schreef:
Voor homoseksualiteit is al een lange tijd een gen gevonden. Dus ja, het is genetisch bepaald. Omdat homofiele mensen zich alleen niet op een natuurlijke manier kunnen voortplanten zal dit gen niet worden doorgegeven.

Waarom dit gen er nooit uit geëvolueerd is, is omdat het een positief effect heeft op de moederlijke lijn. De moeder en haar verwanten/dochters zijn vele malen vruchtbaarder. Het lijkte dus een trade off: de kans op een niet voorplantende zoon in ruil voor meer vruchtbaarheid in de moederlijke lijn.

Sammie schreef:
Welke uitspraak dan precies? Ik zie dat tactloze ect. al helemaal niet. Los van het feit of je het er mee eens zou moeten zijn. Dus om welke uitspraak van de hele post gaat t dan?
Te beginnen met homofiel, er zijn meer dan voldoende benamingen met een andere lading.

Daarnaast is het in mijn ogen kortzichtig om te veronderstellen dat homoseksuele mensen geen kinderen op de natuurlijke manier kunnen krijgen. Absoluut niet waar en hierdoor, (nogmaals) in mijn optiek, tactloos.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:51

Er zijn, naast verschillen in hersenstructuur en functie, ook verschillen in netwerk activiteit gevonden tussen mannen met een homosexuele of heterosexuele voorkeur.

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25099162

Let wel, dit soort onderzoek staat nog in de kinderschoenen, conclusies en generalisaties zijn vaak nog wat voorbarig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:58

MacavityL schreef:
Er zijn, naast verschillen in hersenstructuur en functie, ook verschillen in netwerk activiteit gevonden tussen mannen met een homosexuele of heterosexuele voorkeur.

Let wel, dit soort onderzoek staat nog in de kinderschoenen, conclusies en generalisaties zijn vaak nog wat voorbarig.

Ha! Ik heb dit topic geopend met de stiekeme hoop dat je zou reageren :D Ik ga je link even checken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:16

Ailill schreef:
Daarnaast is het in mijn ogen kortzichtig om te veronderstellen dat homoseksuele mensen geen kinderen op de natuurlijke manier kunnen krijgen. Absoluut niet waar en hierdoor, (nogmaals) in mijn optiek, tactloos.

Ah oké.. nou is het mij meer helder. Ik snap de zware belading niet zo met homofiel. Punt is dat je niet eens weet of de schrijver deze negatieve lading wel zo bedoeld. Je kunt als vrouw zijnde het woord muts negatief vinden, maar het blijft wel een hoofddeksel ;) En uit de overige tekst kan ik eigenlijk wel zeker zeggen dat Focussed het niet negatief bedoeld.

Tweede punt denk ik dat je teveel in de moderne tijd kijkt en dan moet ik zelf ook even kijken hoe ik dit het beste kan uitleggen. Tegenwoordig is het voor hs-stellen inderdaad (en gelukkig) een stuk makkelijker om zelf kinderen te krijgen (op een natuurlijke manier of via adoptie). Maar als we even een flinke stap terug doen in de tijd.. dan is dat wellicht niet zo vanzelfsprekend. Als we bijv. kijken naar de periode vanaf waarin binnen onze groep het vuur net hadden ontdekt en de man niet letterlijk op een vrouw wilde kruipen kwamen er echt geen kinderen uit deze man voort. Dan bleef ‘adoptie’ over. (en dan niet de adoptie van tegenwoordig :) maar de adoptie omdat de vader en moeder allebei vroeg stierven en het kind in de groep werd opgenomen)

Dus inhoudelijk kun je het er niet mee eens zijn, er is ook zat ruimte voor discussie. Maar tactloos blijf ik het echt niet vinden. Puur als je kijkt naar de 'natuurlijke manier' die jij bedoelt zijn hs waarschijnlijk net zo vruchtbaar als de gemiddelde hetero, maar je moet wel seks hebben (met het andere geslacht) wil dat lukken. En tegenwoordig hebben we daar video’s en buisjes en weet ik het wat voor. Maar er zijn zat hs die er niet aan moeten denken om ‘van dattum’ te doen met het andere geslacht. En als je dat vroeger niet deed, kwamen de kinderen echt niet. :D Tegenwoordig is van dattum niet meer nodig om toch kinderen te krijgen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:43

lieveli schreef:
MacavityL schreef:

Ha! Ik heb dit topic geopend met de stiekeme hoop dat je zou reageren :D Ik ga je link even checken.

Leuk om te horen! :D

Als je nog specifieke vragen hebt over deze onderzoeken hoor ik het wel :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:10

HC, ik denk dat je mijn post verkeerd geïnterpreteerd hebt. :) Ik heb het lef mijn kop boven het maaiveld uit te steken. Ik riep altijd, ik ben lesbisch, hoogbegaafd, hoogsensitief, larper EN linkshandig. :Y)

Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de werking van de hersens van biseksuele mensen..

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:46

vuurneon schreef:
Een goede opmerking? Ik vind dat geen aardige opmerking om terug te maken om iemand een kl*otzak te noemen. Kweek je echt begrip mee :+ Ik ga mee met sammie, grootste deel zal onkunde zijn, verlicht ze zou ik zeggen als je dan toch de moeite doet om wat terug te zeggen. En als er mensen zijn die vinden dat het een keuze is; ook prima.

Nee klopt, maar ik zeg het dan ook meer als algemeen grapje en niet naar de persoon toe! Sommige mensen kunnen behoorlijk kwetsend over komen. Maar meestal zijn mensen wel makkelijk wbt homoseksualiteit!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:51

KoudbloedKim schreef:
Maar daar kies je überhaupt toch niet voor? Dat ben je of dat ben je niet.

Tuurlijk, je bent hetero, homo, lesbisch of bi.

Maar vaak genoeg kies je als homo, lesbisch of bi er wel voor om als hetero voor de dag te komen. Hetzij door de familie waarin je opgegroeid bent, door verwachtingen die je opgelegd worden of door het land waar je woont (denk aan doodstraf).

*Gaat weer verder lezen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:54

upendo schreef:
HC, ik denk dat je mijn post verkeerd geïnterpreteerd hebt. :) Ik heb het lef mijn kop boven het maaiveld uit te steken.

Dat had ik al helemaal gelézen ;)

Blijft dat je in de massa bewegen minder weerstand oplevert en veel makkelijker leven is.

Wanneer het maatschappelijk ideaal je geukkig maakt leef je het meest rimpelloos.

Weet je wat er boven de hoofdingang van de UNI van Leiden als spreuk staat?
Hoogst verwonderlijk voor de ingang van een wetenschappelijk instituut en héél tekenend; een wijsheid om je met verschillende aspecten in de oren te knopen.

Het omvangrijke centrum, het grootste oppervlak van de klokdiagram van de intelligentie van de bevolking bevat het midden van de weg én per definitie niet het meest intelligente deel van de bevolking.
Je hoofd boven het maaiveld uitsteken komt derhalve bijna neer op tegen de bierkaai gaan vechten.
Er is een invloedrijke volksstam welke het scheppingsverhaal wettelijk!! tot leerstof op openbare scholen heeft doorgevoerd. In de ´beschaafde´ westerse wereld :wow:

De wereld van het stemvee verbeter je tóch niet en het levert je wél max.weerstand op.
Ja, je bent enigzins onzichtbaar makkelijker af.

Zie ook deze draad.
Dát was mijn punt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:03

Paardennamen schreef:
[naam] schreef:
Maar daar kies je überhaupt toch niet voor? Dat ben je of dat ben je niet.

Tuurlijk, je bent hetero, homo, lesbisch of bi.

Maar vaak genoeg kies je als homo, lesbisch of bi er wel voor om als hetero voor de dag te komen. Hetzij door de familie waarin je opgegroeid bent, door verwachtingen die je opgelegd worden of door het land waar je woont (denk aan doodstraf).

*Gaat weer verder lezen
Dat snap ik, daar doel ik ook niet op.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:34

ik heb het topic even doorgelezen, en ik heb een aantal keer gelezen dat een verhoogd testosterongehalte er bij vrouwen voor zorgt dat ze lesbisch zijn/worden. Maar nou is het voor een deel van de linkshandigen ook zo dat dit veroorzaakt wordt door een verhoogd testosterongehalte (al tijdens de zwangerschap bij de moeder), zouden lesbiennes dan niet ook veel vaker linkshandig moeten zijn?

Ik vind dit trouwens een hele interessante discussie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:40

linkshandigheid bij vrouwen komt al minder vaak voor dan bij mannen. Zomaar even een nutteloos weetje tussen door :') Wat overigens wel goed kan verklaren dat er meer mannen linkshandig zijn dan vrouwen.

Linkshandigheid komt bij 10 tot 15 % van de bevolking voor, waarvan 10 procent meer mannen dan vrouwen. (van die populatie).

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:42

Sammie schreef:
linkshandigheid bij vrouwen komt al minder vaak voor dan bij mannen. Zomaar even een nutteloos weetje tussen door :') Wat overigens wel goed kan verklaren dat er meer mannen linkshandig zijn dan vrouwen.

Linkshandigheid komt bij 10 tot 15 % van de bevolking voor, waarvan 10 procent meer mannen dan vrouwen. (van die populatie).

jaaa ik weet het, ik heb mijn pws gedaan over linkshandigheid. vandaar dat ik nieuwsgierig werd toen ik dit topic las :+ (maar nutteloze weetjes zijn altijd leuk hoor :j )

edit: typfout aangepast

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:02

Huehuehue, ik ben links!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:05

Lienie_F schreef:
ik heb het topic even doorgelezen, en ik heb een aantal keer gelezen dat een verhoogd testosterongehalte er bij vrouwen voor zorgt dat ze lesbisch zijn/worden. Maar nou is het voor een deel van de linkshandigen ook zo dat dit veroorzaakt wordt door een verhoogd testosterongehalte (al tijdens de zwangerschap bij de moeder), zouden lesbiennes dan niet ook veel vaker linkshandig moeten zijn?

Ik vind dit trouwens een hele interessante discussie

Ik heb wel een langere ring vinger als wijsvinger, ik ben niet links en niet rechtshandig(ik ben ambidexter)

Ik ben echter hetero.

Maar je vraagstelling is interessant. Zeker als het waar is dat mannen vaker linkshandig zijn.

Mijn oudste zoon is overigens linkshandig. Niet dat dat er toe doet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:15

Sammie schreef:

Zo is er ook statistisch bewezen dat de mensen die de meeste verjaardagen vieren, het oudst worden :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:17

Ailill schreef:
Zo is er ook statistisch bewezen dat de mensen die de meeste verjaardagen vieren, het oudst worden :j

*proest*
:') :') _O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:18

Ambidexter, nooit van gehoord... dat kan ik ook zijn als ik zo kijk. Ik schrijf met rechts, maar doe ook heel veel met links (voetbal, boksen, met vork/lepel anders eten dan mijn rechtshandige gezin), kon vroeger ook met beide handen schrijven. Maar daar gaat dit topic niet over :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:19

NatasjavE schreef:
Ailill schreef:

*proest*
:') :') _O-

K*t is dat als je op een schrikkeldag jarig bent :') kun je verdorie niet eens in een 50+ woning als je jaartal 50 zegt dat je 50 bent, want stiekem ben je gewoon 12,5 jaar :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:35

Ailill schreef:

Erg grappig.. Niettemin kende ik 'm :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:56

Ik heb geleerd dat homoseksualiteit in de eerste 4 weken na de bevruchting zou worden bepaald (biologische psychologie). Dan zou het dus genetisch zijn. In diezelfde les werd trouwens verteld dat bij veel homoseksuele mensen de lengte van de wijs- en ringvinger gelijk zijn. Dit zou in dezelfde tijd vastgelegd worden.
Helemaal precies weten doe ik het niet meer. De docent had volgens mij iets tegen homoseksualiteit en had het continu over een afwijking en dst het zeker niet normaal was, etc. Met zoveel bullshit verslapt mn aandacht behoorlijk snel. Hij had er overigens wel een tentamenvraag van gemaakt...het was dus wel duidelijk hoe hoog t em zat. Ik kan wel eens kijken of ik mn boek nog kan vinden en hoe het nou precies beschreven staat :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:11

Siesjuh schreef:
In diezelfde les werd trouwens verteld dat bij veel homoseksuele mensen de lengte van de wijs- en ringvinger gelijk zijn. Dit zou in dezelfde tijd vastgelegd worden.

Alle koeien hebben vier poten. Niet alle dieren met vier poten zijn koeien.

In dit geval hebben niet eens alle koeien vier poten...

Verder maakt het onder de streep allemaal tóch niets uit.
Lééf, durft te leven en laat leven.