Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:06

Fiffill schreef:
Tsja... echte dierenliefhebbers gaan ook niet op een paard zitten? :Y)

Dus omdat ik paard rijd moet ik ook vlees eten?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:07

Franciee schreef:
Natuurlijke visvangst minder lijdend? Wel eens gezien hoe ze met die dieren omgaan?

Ja, vreselijk, klopt. Als we in gradaties praten wel 'beter' dan een kweekvijver denk ik? Maar leer me gerust bij!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:07

dees_daan schreef:
Een hond hebben is toch ook voor eigen genot? Als je geen vlees wil gebruiken dan kan je geen hond of kat hebben want dan zal er toch vlees in huis komen.
Of je het nou zelf eet of niet, je betaald wel voor die 'dode dieren'.
Of vind jij het in mijn geval prima dat er 1,5kg aan dode dieren doorheen gaan per dag voor de honden, maar dat het niet kan dat er 2 huizen verderop 400gram aan vlees gegeten word door de mensen? Dat is toch hypocriet?
Ik heb voor mijn honden gekozen, ik heb er voor gekozen om ze vlees te voeren en ik betaal er ook voor. Of ik het nou zelf eet of niet maakt niet uit voor die dieren.. Ze gaan dood en worden gegeten, door wie maakt niet uit.

Maar mijn hypotetische hond moet vlees eten en ik niet. Waarom is het hypocriet als ik geen vlees eet en mijn hond wel?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:09

vuurneon schreef:
Lizzle schreef:
.

Eerlijk gezegd ben ik best wel eens jaloers op het kunnen ogen sluiten van anderen en zou ik best wel eens willen weten hoe iets smaakt, maar ik kàn het gewoon niet. Alles in mij vindt het verkeerd, maar ik probeer in het echie zulke discussies eigenlijk wel altijd te vermijden, het werkt misschien alleen maar averechts.

Ik sluit mijn ogen niet hoor :') ik ben niet naïef. Gezien jouw werk in het ziekenhuis, begrijp je ook hoe kostbaar gezondheid is. Ik eet puur om die reden vlees, want heel eerlijk? Het hoeft van mij niet. Ik geniet er heus wel eens van, maar ik eet het vooral omdat het nodig is.

Uit nieuwsgierigheid en niet als aanval: welke voedingsstoffen heb jij pertinent nodig wat alleen in dierlijke producten zit? :)

Anoniem

wendyenbram schreef:
Maar het overgrote deel is toch echt dierlijke mest (ben zelf boer) en om bepaalde mossen weg te werken, gebruikt met zure varkens gier. om vruchtbare grond te maken koeien/paardenmest. En zo meer.

Als er veel minder vlees gegeten zou worden zou er veel meer ruimte zijn om wisselende gewassen neer te zetten en grond rust te geven en zouden we bij lange na niet zoveel mest nodig hebben.

Voor de mensen die roepen dat soja slecht is voor het milieu enz, nogmaals; jullie hebben echt nog nooit bekeken hoeveel plantaardig voedsel er nodig is voor het enorme overschot aan consumptiedieren... Veel minder vlees betekent netto veel meer voedsel voor mensen.

wendyenbram

Nou het gros van de varkens gaan dood door de "klap" van stroom op de hersenpan en worden zo hersendood (dus gevoelloos) gemaakt. Ze lopen vanuit een opvangplaats buiten naar binnen via een steeds smaller wordende gang, en op het uiteinde krijgen ze deze klap, waarna ze opgehangen worden aan de achterpoten, opengesneden om leeg te bloeden. Dus dat CO2 verhaal gaat niet voor de meeste varkens op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:10

Magrathea schreef:
Fiffill schreef:
Tsja... echte dierenliefhebbers gaan ook niet op een paard zitten? :Y)

Dus omdat ik paard rijd moet ik ook vlees eten?

Ik zie niemand dat zeggen hoor :D

Maar het een sluit het ander toch niet uit? Omdat je dieren eet, kun je toch nog wel een dierenliefhebber zijn? Omdat je op paarden gaat zitten (iets heel bizars eigenlijk) kun je toch nog wel een dierenliefhebber zijn? Omdat je een konijn in een hok houdt kun je toch nog wel een dierenliefhebber zijn? Etc. Het komt er gewoon op neer dat zoveel mensen dieren op een bepaalde manier gebruiken voor hun eigen gemak/genot en zich daarbij wel 'dierenliefhebber' noemen...

En ja, ben al mijn hele leven vegetariër ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:10

Lizzle schreef:
Franciee schreef:
Natuurlijke visvangst minder lijdend? Wel eens gezien hoe ze met die dieren omgaan?

Ja, vreselijk, klopt. Als we in gradaties praten wel 'beter' dan een kweekvijver denk ik? Maar leer me gerust bij!

Mijn buurman vist zelf, gaat snel en dood ze gelijk. Is pure wild vangst. Hij gaat er apart voor naar een scandinavisch land. Ik waardeer dat, hij werkt letterlijk voor zijn eten met respect voor het dier (dus ook zorgvuldige bereiding). Hij neemt het mee naar huis en geeft ook de buren vis.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-04-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:12

Sunneva schreef:
Oef de reacties gaan zo snel... Iemand zei dat hij of zei een boer kende en dat die echt om z'n dieren gaf. Daar reageer ik op.

Ja en alle andere boeren niet. Een boer is altijd met z'n dieren bezig maar wel op een hele andere manier dan wij. Zoals wij met wortels zouden omgaan...

Ik ben zelf een beetje klaar met de steeds maar groeiende boerenbedrijven. Ik snap heel goed waar het vandaan komt en dat het niet anders gaat maar het gaat zo ten koste van de natuur en het dierenwelzijn.

Ik kom uit een familie waar natuur altijd erg belangrijk was, we hebben zelf een natura2000 stuk onder beheer en wat natuurgebied in bezit. Ons vlees halen we daarvandaan.
Jammer alleen dat de meeste jonge hazen de volwassenheid niet halen door de messen van de boer... En er geen schuilplaatsen in het lange, groffe gras meer zijn voor de jonge dieren.

Dat boeren moeten groeien snap ik echt, maar de manier waarop spreekt me niet aan. Het leed van de dieren in en om de boerderij wordt langzaamaan te groot.

Ja want iemand die geen flikker om zijn dieren geeft wordt boer, natuurlijk niet. Boeren zijn mensen met een hart voor hun dieren. Als jij niet goed bent voor je dieren snij je in je eigen portemonnee. Ik kan er echt niet tegen dat boeren altijd in een slecht daglicht gezet worden, die mensen werken kei en kei hard, en de meeste (rotte appels hou je altijd) en echt wel goed voor hun dieren.
Laatst bijgewerkt door Franciee op 11-04-15 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:12

wendyenbram schreef:
Nou het gros van de varkens gaan dood door de "klap" van stroom op de hersenpan en worden zo hersendood (dus gevoelloos) gemaakt. Ze lopen vanuit een opvangplaats buiten naar binnen via een steeds smaller wordende gang, en op het uiteinde krijgen ze deze klap, waarna ze opgehangen worden aan de achterpoten, opengesneden om leeg te bloeden. Dus dat CO2 verhaal gaat niet voor de meeste varkens op.

Maar het overgrote deel van de varkens ondergaat een ontzettende lijdensweg tijdens het doodgaan. Mocht ik vlees eten (waar ik onder bepaalde voorwaarden niet op tegen ben maar zelf niet doe) dan liever een koe die een pin krijgt en waarvan ik ZEKER weet dat het niet hallal geslacht is.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:13

Fellor schreef:
wendyenbram schreef:

Maar het overgrote deel van de varkens ondergaat een ontzettende lijdensweg tijdens het doodgaan. Mocht ik vlees eten (waar ik onder bepaalde voorwaarden niet op tegen ben maar zelf niet doe) dan liever een koe die een pin krijgt en waarvan ik ZEKER weet dat het niet hallal geslacht is.

Alleen schapen worden zo geslacht, varkens zijn onrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:14

Magrathea schreef:
dees_daan schreef:
Een hond hebben is toch ook voor eigen genot? Als je geen vlees wil gebruiken dan kan je geen hond of kat hebben want dan zal er toch vlees in huis komen.
Of je het nou zelf eet of niet, je betaald wel voor die 'dode dieren'.
Of vind jij het in mijn geval prima dat er 1,5kg aan dode dieren doorheen gaan per dag voor de honden, maar dat het niet kan dat er 2 huizen verderop 400gram aan vlees gegeten word door de mensen? Dat is toch hypocriet?
Ik heb voor mijn honden gekozen, ik heb er voor gekozen om ze vlees te voeren en ik betaal er ook voor. Of ik het nou zelf eet of niet maakt niet uit voor die dieren.. Ze gaan dood en worden gegeten, door wie maakt niet uit.

Maar mijn hypotetische hond moet vlees eten en ik niet. Waarom is het hypocriet als ik geen vlees eet en mijn hond wel?

Dat is niet hypocriet, het is wél hypocriet als je vervolgens over mensen oordeelt die zelf vlees eten.
Als jij geen vlees wil eten en wel een hond wil hebben dan is dat prima toch? Als je vervolgens maar niet zegt dat je niet snapt dat mensen willens en wetens voor 'dode dieren' betalen want dat zou je dan zelf ook doen..
Zoals ik al zei eet ik ook niet vaak vlees en koop ik bijvoorbeeld geen plofkip maar de honden zorgen er wel voor dat er nou eenmaal veel vlees doorheen gaat dus ik betaal ook voor die dode dieren..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:14

Fellor schreef:
wendyenbram schreef:
Maar het overgrote deel is toch echt dierlijke mest (ben zelf boer) en om bepaalde mossen weg te werken, gebruikt met zure varkens gier. om vruchtbare grond te maken koeien/paardenmest. En zo meer.

Als er veel minder vlees gegeten zou worden zou er veel meer ruimte zijn om wisselende gewassen neer te zetten en grond rust te geven en zouden we bij lange na niet zoveel mest nodig hebben.

Voor de mensen die roepen dat soja slecht is voor het milieu enz, nogmaals; jullie hebben echt nog nooit bekeken hoeveel plantaardig voedsel er nodig is voor het enorme overschot aan consumptiedieren... Veel minder vlees betekent netto veel meer voedsel voor mensen.

Daarom zeg ik ook consuminderen! Maar dat betekent niet dat het zielig is om wel vlees te eten. Maar gewoon met mate. en houd je aan de 80 gram (rauw vlees) ipv de ruim 120 gram dat nu pp gegeten wordt. en dat hoeft ook niet iedere dag.
Maar het feit dat iedereen maar roept, zielig, maar wel al het andere gebruikt wat de vleesindustrie ze bied, dat vind ik raar.
Wel de boer uit maken voor alles wat slecht is, omdat er geen dier dood hoeft voor een stukje vlees, maar wel "dankbaar" de supermarkt inlopen, en domweg hun kar vol laden. Nee moet je eens kijken wat ze allemaal binnen stouwen. aan iets dat mogelijk is gemaakt door de dierenindustrie. (welke dan ook.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:16

Fiffill schreef:

Maar het een sluit het ander toch niet uit? Omdat je dieren eet, kun je toch nog wel een dierenliefhebber zijn? Omdat je op paarden gaat zitten (iets heel bizars eigenlijk) kun je toch nog wel een dierenliefhebber zijn? Omdat je een konijn in een hok houdt kun je toch nog wel een dierenliefhebber zijn? Etc. Het komt er gewoon op neer dat zoveel mensen dieren op een bepaalde manier gebruiken voor hun eigen gemak/genot en zich daarbij wel 'dierenliefhebber' noemen...

Mwoah, daar ben ik het niet mee eens. Als ik met respect omga met mijn paard, zorg dat het hem aan niets tekort komt, hem goede verzorging bied en dierenartszorg wanneer nodig, dan vind ik dat heel wat anders dan betalen om dieren dood te maken. :) In het ene geval beteken je iets voor elkaar (paard heeft een onbezorgd luizenleventje in ruil voor 1 uurtje lol voor mij per dag, hooguit)(en wat je paard in veel gevallen zelf ook nog leuk vindt :) ) en in het geval van vlees eten is het belang eenzijdig: als een dier wordt doodgemaakt zodat ik het kan opeten heeft het dier daar geen plezier van gehad. Tja, de dubieuze eer om "geboren te mogen worden" en als jong kind naar de slacht te gaan.

@dees_daan , ik oordeel over niemand :) Ik constateer een feit, namelijk dat veel mensen bijdragen aan het doden van dieren (waarom zette je dat tussen aanhalingstekens?) zonder dat daar een noodzaak toe is. Daar is geen mening aan te pas gekomen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:17

Franciee schreef:
Fellor schreef:

NEE want Hallal mag niet verdooft worden, en een klap van stroom is hersendood makend dus verdovend.

En tja hersendood is dood, dus in mijn ogen niet meer lijdend

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:18

Franciee schreef:
Sunneva schreef:
Oef de reacties gaan zo snel... Iemand zei dat hij of zei een boer kende en dat die echt om z'n dieren gaf. Daar reageer ik op.

Ja en alle andere boeren niet. Een boer is altijd met z'n dieren bezig maar wel op een hele andere manier dan wij. Zoals wij met wortels zouden omgaan...

Ik ben zelf een beetje klaar met de steeds maar groeiende boerenbedrijven. Ik snap heel goed waar het vandaan komt en dat het niet anders gaat maar het gaat zo ten koste van de natuur en het dierenwelzijn.

Ik kom uit een familie waar natuur altijd erg belangrijk was, we hebben zelf een natura2000 stuk onder beheer en wat natuurgebied in bezit. Ons vlees halen we daarvandaan.
Jammer alleen dat de meeste jonge hazen de volwassenheid niet halen door de messen van de boer... En er geen schuilplaatsen in het lange, groffe gras meer zijn voor de jonge dieren.

Dat boeren moeten groeien snap ik echt, maar de manier waarop spreekt me niet aan. Het leed van de dieren in en om de boerderij wordt langzaamaan te groot.

Ja want iemand die geen flikker om zijn dieren geeft wordt boer, natuurlijk niet. Boeren zijn mensen met een hart voor hun dieren. Als jij niet goed bent voor je dieren snij je in je eigen portemonnee. Ik kan er echt niet tegen dat boeren altijd in een slecht daglicht gezet worden, die mensen werken kei en kei hard, en de meeste (rotte appels hou je altijd) en echt wel goed voor hun dieren.

Ik heb ook respect voor het harde werk maar jammer genoeg zijn ze bijna niet meer in staat het echt diervriendelijk te houden. Ja, de dieren mogen niet ziek worden, maar ze zijn echt niet gelukkig in megastallen waar het licht 24/7 aanstaat.

Ik vind het zelfs zielig voor ze dat ze zo hebben moeten evolueren. Het familiebedrijf stopt omdat geen enkel kind het over wil nemen dus fuseert het met een ander, groter bedrijf. Het worden geldmachines. Dit is zonde! De echte boeren-ambacht gaat verloren.

En om dan nog niet te spreken over de natuur en de jonge dieren. Daar kan de boer geen rekening mee houden ook al zou hij het willen. Dan gaat ie gewoon kapot. Iets in het systeem is kapot en fout. En ik steun dat systeem niet. Maar dat heeft niets met disrespect voor boeren te maken!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:18

Sunneva schreef:

Helemaal mee eens, ik was vorig jaar op een stagedag bij de da, en bij de boerderijen behandelen ze de koeien gewoon als producten, wat maar de goedkoopste oplossing is :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:20

Magrathea schreef:
Fiffill schreef:

Mwoah, daar ben ik het niet mee eens. Als ik met respect omga met mijn paard, zorg dat het hem aan niets tekort komt, hem goede verzorging bied en dierenartszorg wanneer nodig, dan vind ik dat heel wat anders dan betalen om dieren dood te maken. :) In het ene geval beteken je iets voor elkaar (paard heeft een onbezorgd luizenleventje in ruil voor 1 uurtje lol voor mij per dag, hooguit)(en wat je paard in veel gevallen zelf ook nog leuk vindt :) ) en in het geval van vlees eten is het belang eenzijdig: als een dier wordt doodgemaakt zodat ik het kan opeten heeft het dier daar geen plezier van gehad. Tja, de dubieuze eer om "geboren te mogen worden" en als jong kind naar de slacht te gaan.

@dees_daan , ik oordeel over niemand :) Ik constateer een feit, namelijk dat veel mensen bijdragen aan het doden van dieren (waarom zette je dat tussen aanhalingstekens?) zonder dat daar een noodzaak toe is. Daar is geen mening aan te pas gekomen.

Het blijft een zeer onnatuurlijke situatie uiteindelijk :) Al proberen wij het goed te praten door goed voor onze dieren te zorgen, maar het hebben van huisdieren is natuurlijk gewoon iets heel vreemds en puur eigenbelang. "Ik sluit je op (en ga op je zitten), maar het is niet erg, want ik geef je goed te eten" even heel simpel gezegd :))

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:21

wendyenbram schreef:
Franciee schreef:

NEE want Hallal mag niet verdooft worden, en een klap van stroom is hersendood makend dus verdovend.

En tja hersendood is dood, dus in mijn ogen niet meer lijdend

Die mensen mogen toch geen varkens eten van hun geloof, dus die worden sowieso niet halal geslacht :+ Daar ging het mij om haha

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:22

Ik weet niet wie het prutsmuts over mest had, maar helaas kampt Nederland met een enorm mestoverschot die naar mestvergisters wordt afgevoerd.
Voor "groene" energie, het zou alleen leuk zijn als er ook daadwerkelijk energie afkwam.
Over het algemeen moet er gewoon nog energie bij om het af te maken.

Dus wat minder beessies kan best.
En hoe de mensen voor de rest leven moeten ze zelf weten.
Ik heb ook bont in huis, anders werd het weggegooid en dat vond ik zonde.
Goede grondstoffen gooi je niet weg imo.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:23

Wat een heerlijke reacties, zo tegenstrijdig en hypocriet dat het bijna mooi is.

Kort maar krachtig antwoord TS: Mensen, ook hier op bokt, zijn egoïsten, allemaal. En daarom eten ze vlees, puur voor hun eigen genot. Ze ondervinden genot van vlees eten, ze ondervinden genot van schattige dieren houden/knuffelen etc. En zo bestempelen ze zich als zowel vleeseter als dierenliefhebber.

En zoals je merkt kunnen mensen er niet zo goed tegen als ze op hun gebreken gewezen worden, zoals in dit topic. Want eigenlijk valt het natuurlijk niet goed te praten.

En zoals ik zei, IEDEREEN is een egoïst. Dus ja, iedere vleeseter die hier reageert en ja, ikzelf ook. Want ik eet geen vlees omdat ik dat niet naar mezelf kan verantwoorden. Maar mijn hond krijgt het wel, ik plant ook soms mijn kont in een lederen zadel, ik heb lederen laarzen en ga ook gewoon naar restaurants waar (al dan niet bio-industrie) vlees geserveerd wordt.

Prima, natuur van de mens. Maar probeer het in godsnaam niet goed te praten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:24

Fifill: Daar heb je gelijk in. Echter: als we het dan doen, kunnen we het maar beter zo goed mogelijk doen, denk ik dan. Niet dieren bij de fokker halen maar ergens anders (uit het asiel bij honden en katten bijvoorbeeld): deze dieren zijn er al, en we kunnen dan maar beter als mensen de verantwoordelijkheid nemen en het hen zo goed mogelijk maken.
Toch heb ik het idee dat de kat van mijn ouders het niet zo erg vindt dat hij twee keer per dag een bordje voor zijn neus krijgt met eten en daar niets voor hoeft te doen :=

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:24

Fiffill schreef:

Eigenlijk is het hele dierenliefhebben een best wel raar iets. De meeste mensen die dieren liefhebben hebben in een bepaalde vorm vaak ook wel te maken met dieren. En laten we maar zeggen dat dieren hier in Nederland niet heel dierwaardig worden gehouden. Paarden staan in stallen, konijnen in hokken. Honden kunnen hun natuurlijke behoefte om zelf op eten te jagen niet bevredigen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Dus eigenlijk zijn de mensen die dieren liefhebben juist de mensen die ze 'met liefde' klemzetten in onze wereld. Zo ook de boer met zijn varkentjes die hij vast lief heeft, maar die uiteindelijk ook in een stal staan en niet in het bos rondlopen.

Als wij ze niet lief zouden hebben, zouden ze lekker hun eigen gang kunnen gaan en dan schieten we er eaf en toe eentje, ook weer leuk voor de hobbyjagers.

Maar ik dwaal af, we moeten toegeven, wij gebruiken dieren nou eenmaal voor ONZE hobby, niet om de dieren er een plezier mee te doen, en aangezien we het zo doen in Nederland, zullen we ons doen een beetje moeten aanpassen voor ze, en dat is voor mij door geen vlees te eten. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:25

Magrathea schreef:
Fifill: Daar heb je gelijk in. Echter: als we het dan doen, kunnen we het maar beter zo goed mogelijk doen, denk ik dan. Niet dieren bij de fokker halen maar ergens anders (uit het asiel bij honden en katten bijvoorbeeld): deze dieren zijn er al, en we kunnen dan maar beter als mensen de verantwoordelijkheid nemen en het hen zo goed mogelijk maken.
Toch heb ik het idee dat de kat van mijn ouders het niet zo erg vindt dat hij twee keer per dag een bordje voor zijn neus krijgt met eten en daar niets voor hoeft te doen :=

Natuurlijk probeert iedereen (nouja, velen) het zo goed mogelijk te doen maar is dat niet in feite ook gewoon een vorm van ons geweten sussen? Net zoals vele van de reacties in dit topic.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:26

minikatje schreef:
Dus wat minder beessies kan best.

geen probleem, ik heb nog wel wat ruimte in de vriezer over.. schuif maar door.. ik help graag mee aan de vermindering :j. ik offer mij wel op voor het goede doel

toch heb ik het gevoel dat dat dat niet was wat minikatje bedoelde