Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:12

ingedebruijn schreef:
Tigra_ schreef:
Ben ik met je eens hoor ingedebruijn. Feit dat ze deur aan deur komen maakt het hele gebeuren al opdringerig naar mijn mening.

Precies ik heb echt niks tegen welk geloof dan ook maar daar hebben we hele mooie gebouwen voor waar ze met zijn allen kunnen zitten voor wie dat graag wil.

Ze komen ook een paar keer per week (2?) bij elkaar in een apart gebouw (iig bij de groep van mijn vriendin :) )

MiReRe

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:25

Tsja, het is een vrij land dus je mag altijd beleefd proberen om een ander te informeren over wat jij belangrijk vindt en zelfs proberen om een ander over te halen om dat ook te vinden.

Hier komen ze soms wel aan de deur. Ik vind ze niet opdringerig. In tegendeel zelfs!
Ze vragen beleefd of ze me hun boekje mogen overhandigen. En ja en nee zijn beiden een goed antwoord. Meestal neem ik het wel aan. Ze doen ook gewoon hun best. En dan gaan ze gewoon weer weg. Prima hoor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:31

Sylvia3 schreef:
Ik doelde vooral op de feestjes die zij geven voor hun verjaardag :o
"Mag" je dan wel naar een verjaardagsparijtje van klasgenoten of..?

Ik mag het zelf weten wat ik daarin wil, en mijn keuze was dus om niet tegaan. En ik mis het helemaal niet. Wordt overigens nooit gevraagd dusja :)[/quote]
Welke vorm van JG "beoefen" jij dan? In de klas van de openbare(!) basisschool van mijn zoon zat een JG-meisje dat tijdens Sinterklaas, Sint-Maarten, pasen en kerst thuis moest blijven. Als iemand in de klas trakteerde, mocht ze daar niet aan deelnemen. Ze deelde zelf ook niet uit als ze jarig was, omdat dit niet gevierd werd. Mijn oppaskindjes mochten ook met de feestdagen officieel niet op school zijn, maar daar had hun moeder op een gegeven moment maling aan. Sterker nog: zij zette op een dag gewoon een klein boompje met lichtjes in huis (echt heel, heel klein). Daar kwamen leden van JG achter en die hebben haar familie opgelegd dat ze hen moesten doodzwijgen tot ze niet meer aan dit soort dingen zouden deelnemen en zich volledig aan het JG-gebeuren zouden wijden... Dat heeft toch helemaal niets meer met het geloof te maken, lijkt mij?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:31

Sylvia3 schreef:

Ik mag het zelf weten wat ik daarin wil, en mijn keuze was dus om niet tegaan. En ik mis het helemaal niet. Wordt overigens nooit gevraagd dusja :)[/quote]
Welke vorm van JG "beoefen" jij dan? In de klas van de openbare(!) basisschool van mijn zoon zat een JG-meisje dat tijdens Sinterklaas, Sint-Maarten, pasen en kerst thuis moest blijven. Als iemand in de klas trakteerde, mocht ze daar niet aan deelnemen. Ze deelde zelf ook niet uit als ze jarig was, omdat dit niet gevierd werd. Mijn oppaskindjes mochten ook met de feestdagen officieel niet op school zijn, maar daar had hun moeder op een gegeven moment maling aan. Sterker nog: zij zette op een dag gewoon een klein boompje met lichtjes in huis (echt heel, heel klein). Daar kwamen leden van JG achter en die hebben haar familie opgelegd dat ze hen moesten doodzwijgen tot ze niet meer aan dit soort dingen zouden deelnemen en zich volledig aan het JG-gebeuren zouden wijden... Dat heeft toch helemaal niets meer met het geloof te maken, lijkt mij?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:43

Shenavallie schreef:
Sylvia3 schreef:

Ik mag het zelf weten wat ik daarin wil, en mijn keuze was dus om niet tegaan. En ik mis het helemaal niet. Wordt overigens nooit gevraagd dusja :)

Welke vorm van JG "beoefen" jij dan? In de klas van de openbare(!) basisschool van mijn zoon zat een JG-meisje dat tijdens Sinterklaas, Sint-Maarten, pasen en kerst thuis moest blijven. Als iemand in de klas trakteerde, mocht ze daar niet aan deelnemen. Ze deelde zelf ook niet uit als ze jarig was, omdat dit niet gevierd werd. Mijn oppaskindjes mochten ook met de feestdagen officieel niet op school zijn, maar daar had hun moeder op een gegeven moment maling aan. Sterker nog: zij zette op een dag gewoon een klein boompje met lichtjes in huis (echt heel, heel klein). Daar kwamen leden van JG achter en die hebben haar familie opgelegd dat ze hen moesten doodzwijgen tot ze niet meer aan dit soort dingen zouden deelnemen en zich volledig aan het JG-gebeuren zouden wijden... Dat heeft toch helemaal niets meer met het geloof te maken, lijkt mij?[/quote]

Koekoek ;(

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:50

Op mijn oude woonplaats kwamen ze erg veel aan de deur, waren wel aardige mensen en we hebben altijd lol als die aan de deur kwamen, ik weet nog toen iedereen zei dat wereld zou vergaan kwamen ze ons uitnodigen om met hun mee te gaan en al onze bezittingen weg te geven en ons aan hun vastketenen dan zouden wij blijven leven :))

We woonden toen in een benedenwoning met 3 verschillende straten en dus ook 2/3 dezelfde huisnummers en laat nou net een jonge gast in die flat die aan alles en iedereen een hekel heeft hetzelfde huisnummer hebben. Ze belden bij ons aan (waren andere dan normaal) en wij drukte op de knop dat de deur openging en ze naar binnen konden gaan. Dat andere huisnummer was namelijk boven en wij zaten beneden er schuin tegenover dus hadden mooi uitzicht op die mannen en die jongen was alles behalve blij met hun.

Nu heb ik ze gelukkig nog niet gezien hier in dit dorp.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:01

De moeder van mijn moeder werkte vroeger niet en zat overdag dus vaak alleen thuis. Ze kreeg regelmatig bezoek van JG, dronk een kop koffie met ze en maakte een praatje. Dit kwam elke week voor. Toen mijn opa daar achter kwam heeft hij aangegeven dat hij dat niet wilde. Mijn oma heeft dat toen aangegeven en de bezoekjes stopte.

Ze heeft leukemie gekregen & is daar uiteindelijk, op veel te vroege leeftijd (midden 40 geloof ik) aan overleden na een lange weg van behandelingen. De JG zijn toen bij mijn opa langs geweest & hebben hem verteld dat het eigen schuld was. Als mijn opa de bezoekjes niet verboden had, was mijn oma (volgens hen) nooit ziek geworden.

Ik heb gekozen voor 'ik doe gewoon niet open'. Wij zijn niet gelovig opgevoed & dit is wat ik van huis uit mee gekregen heb. Geen behoefte om het gesprek aan te gaan...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:07

Sylvia3 schreef:

Citaat:
Ik mag het zelf weten wat ik daarin wil, en mijn keuze was dus om niet tegaan. En ik mis het helemaal niet. Wordt overigens nooit gevraagd dusja :)
[/quote]
Welke vorm van JG "beoefen" jij dan (zijn daar bijvoorbeeld verschillende stromingen in)?
In de klas van de openbare(!) basisschool van mijn zoon zat een JG-meisje dat tijdens Sinterklaas, Sint-Maarten, pasen en kerst thuis moest blijven. Als iemand in de klas trakteerde, mocht ze daar niet aan deelnemen. Ze deelde zelf ook niet uit als ze jarig was, omdat dit niet gevierd werd. Mijn oppaskindjes mochten ook met de feestdagen officieel niet op school zijn, maar daar had hun moeder op een gegeven moment maling aan. Sterker nog: zij zette op een dag gewoon een klein boompje met lichtjes in huis (echt heel, heel klein). Daar kwamen leden van JG achter en die hebben haar familie opgelegd dat ze hen moesten doodzwijgen tot ze niet meer aan dit soort dingen zouden deelnemen en zich volledig aan het JG-gebeuren zouden wijden... Dat heeft toch helemaal niets meer met het geloof te maken, lijkt mij?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:08

Er gaat de hele tijd iets niet goed met quoten...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:11

Ik vind het hoe dan ook bijzonder vervelend als mensen aan de deur komen met een verkooppraatje. Of dat nu voor een energie-abonnement, geloof of de lokale harmonie is. Als ik interesse heb in een onderwerp ga ik zelf wel op onderzoek uit. Niemand hoeft me daartoe te verplichten door aan mij bel te hangen en me te vertellen dat ik iets mis.

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:40

Die weten dat ze niet aan ons huis mogen komen, want toen mijn vader nog leefde heeft hij ze dat niet al te vriendelijk verteld :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:01

MiReRe schreef:
Tsja, het is een vrij land dus je mag altijd beleefd proberen om een ander te informeren over wat jij belangrijk vindt en zelfs proberen om een ander over te halen om dat ook te vinden.

Hier komen ze soms wel aan de deur. Ik vind ze niet opdringerig. In tegendeel zelfs!
Ze vragen beleefd of ze me hun boekje mogen overhandigen. En ja en nee zijn beiden een goed antwoord. Meestal neem ik het wel aan. Ze doen ook gewoon hun best. En dan gaan ze gewoon weer weg. Prima hoor.

Ze moeten alleen niet verbaasd zijn dat de deur niet open gaat. Ik loop ook gerust voor het raam hoor als ze bij de deur staan. Dan is de boodschap ook wel duidelijk denk ik zo.

Geloof is iets wat je altijd maar moet respecteren maar waarom een ander niet respecteren dat ze gewoon niet lastig gevallen willen worden met die onzin. Ik blijf dat dubbel vinden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:12

Ik heb er vandaag eentje aan het huilen gebracht, dat ging echt per ongeluk.

Er kwamen 2 Jehova's aan de deur en ze waren hier nog niet eerder geweest. Eentje van hen vertelde mij dat ze god kwamen brengen. En of ik ook wilde geloven

Ik zei dat ik best wel wilde geloven maar dat ik niet kon geloven.

Van mijn stiefbroertje en stiefzusje is hun moeder 2 jaar geleden na een verschrikkelijke strijd met borstkanker van 4 jaar overleden op 42 jarige leeftijd.

Ik liet aan hen een foto zien van de moeder. Ik vroeg aan hen waarom er een god zou zijn als mensen op zulke gruwelijke wijzen dood moesten terwijl zij het liefste mens op aarde was.

Een van de Jehova's ging huilen en zei dat het hem speet, ging huilen en zou gaan bidden en vragen aan god waarom.

Ik geloof niet in god of überhaupt in iets maar het is ook niet zo dat ik niets geloof.

Daarentegen vond ik deze Jehova's wel erg netjes en zal iedereen altijd accepteren en respecteren met het geloof :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:14

Ik doe de deur wel open maar vertel meteen dat ik geen tijd en al zeker geen interesse heb. Ik heb het echt te druk voor dat soort dingen. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:07

Magrathea schreef:
Ik heb het echt niet zo op hun manier van geloof belijden. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en maakt eens in de zoveel tijd mee dat er een kind binnen wordt gebracht die geen bloedtransfusie mocht. Die ouders zijn dan radeloos: van de kerk mag dit niet maar het betekent meestal gewoon het verschil tussen leven en dood voor hun kind. Meestal worden zij dan tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet zodat ze het "niet tegen kunnen houden" en dit ze dus niet wordt aangerekend. Vreselijk is dat. Mijn moeder heeft een keer gehoord hoe zo'n man aan de telefoon hing met de rabbijn (of hoe zo'n leider ook heet) of zijn zoon alsjeblieft bloed mocht omdat hij het anders niet zou redden. Ze "gingen het even bespreken". Ja sorry, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

Ook zijn er wel eens vrouwen die bloed moeten krijgen bij de bevalling, die dat dan niet mogen. Vaders die op het punt staan om hun vrouw én kind te verliezen en vrouwen die doodsangsten uitstaan. Vaak gaat het goed, of gaan ze toch maar voor de transfusie, maar een heel enkele keer overlijdt zo'n vrouw gewoon. Heel frustrerend voor de artsen ook, dat iets simpels als een bloedtransfusie je patient had kunnen redden maar dat ze dat zelf weigert.

Dan kunnen ze ze beter naar een ander ziekenhuis sturen.... Er zijn namelijk al gewoon alternatieven voor bloedtransfusies. Als je in het UMC komt wordt dat gelijk nagevraagd en indien nodig de hele bende klaargezet voor operaties zonder transfusie. En als het niet bij een operatie is worden de mogelijkheden zonder transfusie besproken. ;)

Of zijn dit nog verhalen van 'vroeger'v

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:35

Myca schreef:
Dat denk ik wel Shenavallie.
Het is eerder andersom dat mensen niet met Jehova's getuigen willen praten, zij willen juist met iedereen praten.

Dat geloof ik meteen dat ze met iedereen willen praten (over hun eigen geloof), maar ze willen niet naar anderen luisteren (ze praten gelijk over zaken heen als je met andere geloofsvormen aankomt).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:45

Grappig topic dit. Ik ben jg opgevoed en herken maar heel weinig in de verhalen hier.

Daarbij vraag ik me af of het in alle gevallen hier wel om jg gaat. Ik heb een jg namelijk nog nooit zo in de stad iemand zien aanspreken ( of gehoord dat dit gebeurd) met God geneest u of iets in de trant.

Ik zie wel regelmatig mensen van een ander geloof in de stad staan om mensen aan te spreken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:12

Shenavallie schreef:
Myca schreef:
Dat denk ik wel Shenavallie.
Het is eerder andersom dat mensen niet met Jehova's getuigen willen praten, zij willen juist met iedereen praten.

Dat geloof ik meteen dat ze met iedereen willen praten (over hun eigen geloof), maar ze willen niet naar anderen luisteren (ze praten gelijk over zaken heen als je met andere geloofsvormen aankomt).

Die ervaring heb ik juist niet, ze praten bij ons al jaren en luisteren ook naar ons.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:18

Dan ook in dit geval: zijn er verschillende stromingen binnen JG? Die bij ons in de wijk zijn erg hardnekkig en zeker niet gezellig (ongeacht of je ze vriendelijk of minder vriendelijk afwijst).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:27

Shenavallie schreef:
Dan ook in dit geval: zijn er verschillende stromingen binnen JG? Die bij ons in de wijk zijn erg hardnekkig en zeker niet gezellig (ongeacht of je ze vriendelijk of minder vriendelijk afwijst).

Ik denk dat dat meer aan de mensen zelf ligt; niet iedereen is er goed in subtiel en beleefd iets over te brengen ;) daarom ben in er altijd voor mensen te laten doen wat bij hun talenten past. Mensen laten evangeliseren die het kunnen en mensen penningmeester oid laten zijn die dat goed kunnen.
Bij de JG moet iedereen echter de staat op omdat dat gezien wordt als belangrijkste taak voor God. Uiteindelijk doen ze dit uit naastenliefde, ze willen dat iedereen de kans krijgt naar de hemel te kunnen gaan.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:27

Ik laat ze vertellen wie ze zijn , dan kap ik ze beleefd af.
Dat doe ik 1 keer werkt dat niet ben ik niet vriendelijk meer... Hier ook wel eens een voet tussen de deur gehad en onbeleefde uitingen... Vind het prima dat iemand achter zijn geloof staat maar val mij er niet mee lastig .
1 keer zelfs de hond los moeten laten voordat ze eindelijk eens gingen. Dat stel heb ik overigens ook nooit meer gezien hier :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:33

Verschillende stromingen niet echt. Als jg kies je er wel voor om wel of niet langs de deur te gaan. Makkelijk gezegd heeft dat te maken met het niveau in het geloof.

De mensen aan de deur verschillen omdat niet iedereen het zelfde karakter heeft.

In de niet gelovige wereld heb je ook introverte en extroverte mensen. Mensen die ingetogen zijn en menden met een grote mond. Dat heeft niks met het geloof te maken dat heeft met de persoon te maken.

Imo is een geloof een richtlijn. Iets wat iedereen op een andere manier invuld niet omdat het geloof alle richtingen op gaat maar omdat elk persoon zijn eigen richtlijn maakt.

Een lief gezellig spontaan mens zal ook op deze manier iets proberen over te brengen.
Een nors dominant persoon zal het ook op deze manier over brengen.

Dat maakt het geloof niet lief of dominant. Dat doet de persoon.

Het blijven mensen en tussen alle mensen op de hele wereld met of zonder geloof zitten rotte appels.
De mens is ook weer zo dat ( op de ts na in dit geval) doorgaans alleen negatieve dingen verteld worden. Ik weet zeker dat er minstens net zoveel positieve ervaringen zijn alleen hoor je die veel minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:37

Nathalie, jij bent zo opgevoed lees ik. Hoe sta je er nu tegenover? :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:51

Ik ben toen ik een jaar of 13 was gestopt. De enige reden hiervoor is dat ik eigenlijk gewoon geen zin had om er tijd in te steken.
Ik had een pony, ging naar school.

Desondanks ga ik eens per jaar naar de kring. Dat komt neer op het zelfde maar dan in het groot. Daar komen verschillende gemeentes bij elkaar. Ik vind dat ontzettend gezellig en leerzaam. Ondanks ik iemand ben die niet zoveel geloofd. Er word niet alleen gepraat over de hemel. Heel veel dingen van vandaag de dag worden besproken.

Ik word ook altijd vriendelijk ontvangen. Natuurlijk zien ze liever dat ik weer wekelijks kom. Het enige wat ze zeggen is meid je bent altijd welkom. Iedereen die ik ken komt vragen hoe het met me gaat en met mijn vriend ( wij wonen ongetrouwd samen en hebben inmiddels een kind)

Jg's zijn echt niet zo bekrompen als de meeste denken. Natuurlijk zijn die er bij maar er zitten ook super leuke mensen bij. Maar wederom dat zijn de personen niet het geloof.

Ik zeg ook altijd als je in de buurt bent kom maar een bakkie doen.

Ik heb ook niks gemist in mijn jeugd. Ik mocht traktaties gewoon aannemen en ik trakteerde zelf de laatste dag van het schooljaar ipv mijn verjaardag. Een nieuwe fiets kreeg ik niet op mijn verjaardag maar als ik er aan toe was.
Vriendjes en vriendinnetjes hebben het ook nooit raar gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:53

Ik had een keer een gesprek met een Jehova hier aan de deur. Hij vroeg mij of ik in God geloofde, ik zei dat ik dat niet deed. Hij zei dat mijn leven mooier zou worden als ik dat wel zou doen. Ik zei dat ik tevreden was met mijn leven zoals het nu was. Hierop werd hij super boos en 'dat ik dan zou branden in de hel na mijn dood'. Ik heb gezegd dat ik dat dan wel weer zie en zo de deur dichtgesmeten, daaaaag. :evaw: