Magrathea schreef:Ik heb het echt niet zo op hun manier van geloof belijden. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en maakt eens in de zoveel tijd mee dat er een kind binnen wordt gebracht die geen bloedtransfusie mocht. Die ouders zijn dan radeloos: van de kerk mag dit niet maar het betekent meestal gewoon het verschil tussen leven en dood voor hun kind. Meestal worden zij dan tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet zodat ze het "niet tegen kunnen houden" en dit ze dus niet wordt aangerekend. Vreselijk is dat. Mijn moeder heeft een keer gehoord hoe zo'n man aan de telefoon hing met de rabbijn (of hoe zo'n leider ook heet) of zijn zoon alsjeblieft bloed mocht omdat hij het anders niet zou redden. Ze "gingen het even bespreken". Ja sorry, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.
Ook zijn er wel eens vrouwen die bloed moeten krijgen bij de bevalling, die dat dan niet mogen. Vaders die op het punt staan om hun vrouw én kind te verliezen en vrouwen die doodsangsten uitstaan. Vaak gaat het goed, of gaan ze toch maar voor de transfusie, maar een heel enkele keer overlijdt zo'n vrouw gewoon. Heel frustrerend voor de artsen ook, dat iets simpels als een bloedtransfusie je patient had kunnen redden maar dat ze dat zelf weigert.
Dan kunnen ze ze beter naar een ander ziekenhuis sturen.... Er zijn namelijk al gewoon alternatieven voor bloedtransfusies. Als je in het UMC komt wordt dat gelijk nagevraagd en indien nodig de hele bende klaargezet voor operaties zonder transfusie. En als het niet bij een operatie is worden de mogelijkheden zonder transfusie besproken.
Of zijn dit nog verhalen van 'vroeger'v