Verdeling financien binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:38

Ik heb dan nooit samengewoond met een relatie, maar wel een tijdje 6/7 dagen per week mijn vriend gezien en dus ook altijd samen gegeten en dergelijke. Op een gegeven moment hadden we het idee dat het niet meer gelijk op ging, we hebben toen besloten om bij beiden de 'teller' op 0 te zetten en een wiebetaaltwat te gaan bijhouden. Niet met de intentie om hem ook daadwerkelijk te gaan 'afrekenen', maar wel om het op die manier een beetje gelijk te trekken en in de gaten te houden wie nou meer betaalde dan de ander.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:48

Hier gewoon 1 rekening waar alles op gaat :)
Ik verdien net iets meer dan manlief, maar dat maakt niet uit.
De eerste 2 jaar van onze relatie had ik geen werk maar dan mocht ik ook gewoon zijn zuurverdiende centjes opgebruiken.

Als we ooit eens wat voor onszelf willen kopen wordt dat ook gewoon tegen elkaar verteld voor het gekocht wordt, dit gaat ondertussen alweer 10 jaar goed ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:04

Marlien5 schreef:
Wel ben ik nog niemand tegengekomen hier die het op onze nieuwe manier gaat doen. Dus beide de helft van je besteedbaar inkomen op een gezamenlijke rekening zetten.

Er zijn een hele hoop mensen in dit topic die hebben aangegeven naar rato in te brengen, dat komt op hetzelfde neer alleen de percentages kunnen net anders zijn (bij jullie is het 50% maar je kan ook 40, 60, 80 etc doen, dat hangt natuurlijk af van het bedrag dat nodig is). Als jij 1000 euro per maand verdient en je vriend 2000 dan breng jij 500 in en je vriend 1500. Naar rato gaat de berekening precies andersom, dus stel er is 1500 euro nodig op de gezamenlijke rekening dan zeg je in dit geval jouw vriend verdient 2/3 van het totale inkomen (2000/3000) en legt 2/3 in (=1000) en jij verdient 1/3 van het totale inkomen en legt dus 1/3 in (=500) :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:16

Toch blijft de beter verdienende meer overhouden voor zijn eigen en dus is het niet eerlijk verdeeld.

Eerlijk verdeeld zou zijn als alles op 1 hoop gaat, alle vaste kosten betaald worden en van wat overblijft ieder de helft naar believen mag uitgeven/sparen.

Blijft de vraag wat er gebeurd zogauw de vrouw minder gaat werken en er kinderen komen.
Kinderen kunnen inderdaad uit de gezamelijke pot, als die er nog is, als de vrouw stopt met werken is die er niet meer en heeft zij dus geen spaargeld meer.

En alles klinkt heel leuk zolang beide redelijk verdienen en er voor alles geld is, zelfs om nog te sparen.
Eerlijk gezegd is hier nooit zoveel binnen gekomen dat er nog spaargeld over was .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:38

Waarom is dat eerlijker dan? Stel ik verdien die 2000 euro van het voorbeeld en mijn vriend de 1000, ik verdiende altijd al meer dus ik heb een fantastisch paard gekocht. Moet ik die dan ineens verkopen omdat we evenveel moeten overhouden? Naast dat samenwonen dan ineens een stuk minder interessant klinkt, zie ik er ook het eerlijke niet van in. Het is een ander verhaal als één van beide minder gaat werken om het de ander makkelijker te maken, bijvoorbeeld om voor huishouden/dieren/kinderen te zorgen, maar zolang je beide fulltime werkt voor je geld vind ik het niet eerlijker als je kiest voor evenveel overhouden (zegt iemand die zelf alles op één hoop heeft gegooid, tot grote tevredenheid van beide).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:42

Wij gaan beide evenveel minder werken als de kleine er is :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:59

En toch begrijp ik al die moeilijke constructies niet. Waarom niet alles op een hoop? Je gaat toch samen een leven aan, dan hoort dit er toch ook bij? Ik kan me alleen bedenken dat wanneer de een niet zo goed met geld om kan gaan, je dingen gescheiden houden wilt.

Ik zou helemaal gek worden van die constructies, maar misschien zijn wij weer te makkelijk.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:07

Ik maak elke maand een bedrag over naar mijn vriend. Hij betaald verder alles. Ik ben student en heb weinig geld, hij werkt fulltime. Absoluut geen eerlijke verdeling, maar hij vind het prima zo. Als ik meer ga verdienen gaan we het natuurlijk omgooien :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:05

denice schreef:
Ik zou helemaal gek worden van die constructies
Een keer nadenken over hoe je het gaat doen, een keer invoeren bij je bankzaken en daarna gaat alles automatisch en heb je er geen omkijken naar.

denice schreef:
Waarom niet alles op een hoop? Je gaat toch samen een leven aan, dan hoort dit er toch ook bij?
Bij samen een leven aangaan kun je nog steeds individuele wensen hebben en anders over het uitgeven van geld denken. Ook binnen samenleven blijf je individuen. En zoals bij mij en velen anderen, hebben de partner een eigen bedrijf, waarbij je de risico's kunt beperken door "huwelijkse voorwaarden".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:18

denice schreef:
En toch begrijp ik al die moeilijke constructies niet. Waarom niet alles op een hoop? Je gaat toch samen een leven aan, dan hoort dit er toch ook bij? Ik kan me alleen bedenken dat wanneer de een niet zo goed met geld om kan gaan, je dingen gescheiden houden wilt.

Ik zou helemaal gek worden van die constructies, maar misschien zijn wij weer te makkelijk.

Wat noem jij moeilijk. 'Onze' constructie is niet moeilijk voor ons maar wij zijn ook niet zo bezig met wie wat betaald. Hij verdient het drie dubbel van mij en dat vind ik prachtig voor hem maar HIJ werkt daar voor, niet ik. Dus ik zou me slecht voelen als alles op één hoop ging en hij daardoor minder over hielt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:56

denice schreef:

Elke maand een automatische overschrijving vanaf je eigen rekening en daarna naar hartelust je eigen centen kunnen uitgeven zonder daarvoor de ander aan te hoeven kijken lijkt me echt prima. Juist als je je eigen hobby's hebt kan het handig zijn als je je eigen rekening hebt, zodat je zeker weet dat je niet per ongeluk het geld van je partner aan het uitgeven bent aan een nieuwe zadelkast/toffe rijbroek/mooi paar rijlaarzen om maar iets te noemen :+ Net zoals dat ik waarschijnlijk flink chagrijnig zou worden als ik erachter kwam dat mijn vriend van ons geld onderdelen heeft gekocht voor zijn brommer terwijl ik net wat geld opzij wilde zetten voor een nieuw hoofdstel.
Tuurlijk, dat kun je overleggen, maar waarom niet gewoon zicht houden op je eigen geld? Kan jij daarmee doen en laten wat je wil zonder dat grote aankopen of impulsaankopen allemaal in overleg moeten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:20

Bedankt voor de nette reacties dames!

Misschien komt het wel omdat mijn hobby zo duur is, dat ik deze kosten graag deel :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:29

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie beiden er goed bij voelen.
Wat eerlijk is, is voor iedereen verschillend.

Zelf hebben mijn vriend en ik een gezamenlijke rekening, waaruit alle vaste lasten worden betaald. Hieraan betalen we allebei een bedrag, niet naar rato, maar ook niet gelijk, ong wat we kunnen missen en wat nodig is. Ik betaal bijna 2x zoveel als hij, omdat hij (nog) niet zoveel verdiend.
Als we allebei evenveel over zouden moeten houden, zou ik waarschijnlijk mijn paard en auto niet kunnen betalen. Terwijl ik er hard voor werk en gestudeerd heb. Voor mij zou dat oneerlijk voelen.

Bovendien hou ik graag controle over waar mijn geld heen gaat en vind ik sparen erg belangrijk. Mijn vriend heeft dat veel minder, dus als we alles op één hoop zouden gooien zou dit waarschijnlijk wel een frustratie worden, terwijl we nu allebei tevreden zijn.
Dat je alles moet delen omdat je samen woont, ben ik het niet mee eens. Je blijft 2 individuen met eigen wensen. Misschien dat ik er wel anders over zou denken als we samen een huis zouden kopen of kinderen zouden hebben.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:31

wij laten ons salaris gewoon op de gezamelijk rekening storten, geen geneuzel, eerlijk verdeeld en er blijft genoeg over om zelf te besteden. Gewoon even ouderwets overleggen bij een grote aankoop.
Maar geen acties jij mag dat en dat niet kopen. Heerlijk als ik dat vergelijk met al die berekeningen enz enz. Mocht je dat eng vinden, kan je er toch ook voor zorgen dat je niet rood kan staan op de gezamelijke rekening, is dat ook weer opgelost. Oja en wij hebben ook gehad dat de ene keer de een wat meer verdiende en de andere keer de ander, geen probleem

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:35

Het zou veel schelen als mensen hun financien niet door de roze bril maar gewoon zakelijk bekijken, is toch niets mis mee. Als je partner vind dat alles wat van jou is ook van hem moet zijn, dat vind ik juist vreemd. Vroeger kwam de man met een loonzakje en de vrouw regelde verder alles. Tegenwoordig heb je vaak twee inkomens en zolang alles netjes betaald word en ieder zijn eigen rekening heeft dan is daar toch niets mis mee. Het is voor iemand juist wel heel erg fijn als je in geval van niet kunnen werken toch een bedrag achter de hand hebt zodat je niet voor elke boodschap of spijkerbroek je handje op moet houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:56

Lieke schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie beiden er goed bij voelen.
Wat eerlijk is, is voor iedereen verschillend.

Zelf hebben mijn vriend en ik een gezamenlijke rekening, waaruit alle vaste lasten worden betaald. Hieraan betalen we allebei een bedrag, niet naar rato, maar ook niet gelijk, ong wat we kunnen missen en wat nodig is. Ik betaal bijna 2x zoveel als hij, omdat hij (nog) niet zoveel verdiend.
Als we allebei evenveel over zouden moeten houden, zou ik waarschijnlijk mijn paard en auto niet kunnen betalen. Terwijl ik er hard voor werk en gestudeerd heb. Voor mij zou dat oneerlijk voelen.

Bovendien hou ik graag controle over waar mijn geld heen gaat en vind ik sparen erg belangrijk. Mijn vriend heeft dat veel minder, dus als we alles op één hoop zouden gooien zou dit waarschijnlijk wel een frustratie worden, terwijl we nu allebei tevreden zijn.
Dat je alles moet delen omdat je samen woont, ben ik het niet mee eens. Je blijft 2 individuen met eigen wensen. Misschien dat ik er wel anders over zou denken als we samen een huis zouden kopen of kinderen zouden hebben.

Dit precies! Ik zou me er niet goed bij voelen als mijn vriend een veel hoger salaris krijgt waar hij harder voor moet werken en ik veel minder verdien en er net zo van profiteer. Tenzij hij er heel erg op aandringt :+ Maar andersom vind ik het prima te rechtvaardigen dat wanneer ik een hoger inkomen heb, ik duurdere hobby's mag hebben (paard). Heb er inderdaad hard voor gestudeerd dus dan mag ik mezelf best daarin belonen, denk ik zo :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:12

Wij zijn hier heel makkelijk in, ik werk 24-28 uur, hij 40. We houden daar ongeveer hetzelfde salaris aan over.
De kleine vaste rekeningen hebben we gewoon verdeeld, ik betaal de tv hij de electra, etc.
Onze eigen rekeningen zijn gewoon voor onszelf (verzekering, mobiel), de auto is van mij dus daar betaal ik alles voor. Af en toe gooit hij hem een keer vol, als ik de auto niet nodig heb mag hij hem ook pakken.

De huur gaat van zijn rekening af, eerst betaalde ik de helft van de huur aan hem + alle boodschappen, toen hield ik amper wat over en moest ik eind van de maand mijn handje bij hem ophouden terwijl hij nog geld had om van alles en nog wat te doen, dus dat moest anders. Ik heb uitgerekend wat ik ongeveer aan boodschappen betaal en daarvan de helft afgetrokken van het geld dat ik naar hem overmaak voor de huur. Toen bedachten we te gaan trouwen. Uitgerekend wat we daarvoor per maand moeten sparen, en ook daarvan weer de helft van datzelfde bedrag afgetrokken. Hij betaald nu dus een heel groot deel van de huur, ik alle boodschappen + spaargeld.

Wij bespreken het altijd als we willen gaan uitgeven. Grote rekeningen delen we door 2 en betalen we ieder de helft. Is zijn rekening leeg stort ik naar hem wat hij verwacht nodig te hebben, is mijn rekening leeg stort hij naar mij. Wij doen daar echt niet moeilijk over.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat wij niet heel veel inzicht hebben in onze financieen, we houden het niet zo in de gaten :+ . We kunnen de maand rond eten en roken dus wij vinden het prima +:)+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:16

Ik vind het zelf gewoon fijn om mijn eigen paard te betalen. Ik heb lang voor ik mijn vriend had voor het paard gekozen, en ik wil ook als enige verantwoordelijk zijn voor de kosten van mijn paard. En dus ook als enige beslissingen kunnen nemen over het paard. Mijn vriend golft, af en toe, dus de kosten van zijn hobby staan niet in verhouding tot de mijne. Verder hebben we een gezamenlijke 'hobby', uit eten gaan, en dat betalen we lekker uit de gezamelijke pot.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:25

Opzich wel eerlijk. Hier gaat dat anders. Nu woon ik niet samen met mn vriend maar wel mijn moeder en mn vriend vind dit ook wel een goede manier en neemt dat later over. Bij ons worden gewoon alLe vaste lasten betaald, incl eten/drinken. Er word een x bedrag weg gelegd voor te sparen en verder word er samen bepaald waar het geld aan uitgegeven word, iets voor hem(of nu mn moeder), iets voor mij of iets voor ons samen of helemaal niks.

Kortom je kunt zeggen dat We gewoon 1 inkomen rekenen en dat gewoon samen besteden.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:51

denice schreef:
GewoonNoor schreef:
Ik vind het wel eerlijk.

Je betaalt allebei de helft van je netto inkomen. Prima bedacht!
Eventueel zou je wel kunnen vragen of hij bijvoorbeeld het gas en het stroom wilt betalen

Wat is hier eerlijk aan dan? Allebei even hard werken, maar toch heeft de een meer geld te besteden dan de ander?

Zo is het nou eenmaal hier in Nederland, of je moet in een extreem communistisch land gaan wonen.
Niet altijd even eerlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:13

Hier gaat het wel naar rato van inkomen, en dat betekent op dit moment dat ik bijna alles betaal.

Hij zit nl momenteel met een zeer laag inkomen. Ik betaal nu dus ook voor zijn hobby's, maar we hebben ook beide flink bezuinigd.

Als we niet samen zouden zijn, had mijn man nu het huis moeten verkopen, om rond te kunnen blijven komen, doordat ik een fulltime inkomen heb kunnen we prima rondkomen, maar evenveel overhouden doen we nu niet.

Dat van hem is elke maand op, ik spaar op onze gezamelijke rekening en een deel op mijn eige spaarrekening.

Ik heb ook voordeel gehad van ons samen zijn toen ik nog studeerde en hij een (vergelijkbaar als dat van mij nu) fulltime inkomen had, dat is nu andersom.

Wanneer hij wel een hoger inkomen zou hebben, zou ik geld over hebben voor bv een tweede paard en wij samen voor onze droomvakantie.

Maar we hebben gekozen voor samen leven en dus ook voor elkaar te zorgen, ook als het minder gaat.

Wat heb ik aan een tweede paard en een droomvakantie in mijn eentje, als hij in de tussentijd thuis wegkwijnt? Nee, dan deel ik liever dat hij ook kan sporten en die droomvakantie komt vast ooit, maar dan wel samen!

En wanneer hij weer meer verdient, gaan we daar beiden van profiteren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:16

GewoonNoor, je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Het gaat mij er om dat je even hard werkt, maar verschillende salarissen verdient. En hoe je daar dan samen mee om gaat.

Wij werken even veel uren en betalen alles gewoon samen. Ons geld. Niet van jou of mij. Ik zal die in mijn ogen oneerlijke verdelingen nooit kunnen begrijpen.

Ik heb een jaar lang alles betaald en mijn vriend studeerde. Geen probleem. We zijn samen aan een fijn leven aan het werken!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:25

Wij hebben beide een rekening, waar ieders salaris op gestort wordt. Zijn rekening gaan alle vaste lasten af, blijft er nog maar heel weinig van over. Met mijn rekening doen we boodschappen, tanken we de auto`s, gaan we dagjes uit. Wanneer er onverwachte rekeningen komen betaal ik. Andersom ook gewoon net zo. Het is hier niet zo zeer jou en mijn, maar SAMEN.
Ik werk part time, hij Full time. Maar ik werk niet minder voor ons geld? ik "werk" thuis voor de kinderen zodat hij buitens huis meer kan werken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:08

Marije_Jiplover, mooi beschreven en zo zou dat hier ook gaan mochten wij in dergelijke situatie zitten :j . Ondanks dat we dus gezamenlijke en eigen rekeningen hebben en wat dus niks zegt over "niet geheel voor elkaar kiezen".

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:13

mooi omschreven, zo zouden wij dat ook doen, als een van ons financieel moeilijk zit.
Wij hebben trouwens beide onze Eigen rekening, en storten ook allebei wat op een gezamelijke rekening. Gewoon, wat op dat moment kan en handig is.
Ik vind, dat hij niet voor de kosten van mijn paard op hoeft te draaien, en zo kan ik ook zonder schuldgevoel iets kopen,als ik dat wil.