Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Marlien5 schreef:Wel ben ik nog niemand tegengekomen hier die het op onze nieuwe manier gaat doen. Dus beide de helft van je besteedbaar inkomen op een gezamenlijke rekening zetten.
denice schreef:Een keer nadenken over hoe je het gaat doen, een keer invoeren bij je bankzaken en daarna gaat alles automatisch en heb je er geen omkijken naar.Ik zou helemaal gek worden van die constructies
denice schreef:Bij samen een leven aangaan kun je nog steeds individuele wensen hebben en anders over het uitgeven van geld denken. Ook binnen samenleven blijf je individuen. En zoals bij mij en velen anderen, hebben de partner een eigen bedrijf, waarbij je de risico's kunt beperken door "huwelijkse voorwaarden".Waarom niet alles op een hoop? Je gaat toch samen een leven aan, dan hoort dit er toch ook bij?
denice schreef:En toch begrijp ik al die moeilijke constructies niet. Waarom niet alles op een hoop? Je gaat toch samen een leven aan, dan hoort dit er toch ook bij? Ik kan me alleen bedenken dat wanneer de een niet zo goed met geld om kan gaan, je dingen gescheiden houden wilt.
Ik zou helemaal gek worden van die constructies, maar misschien zijn wij weer te makkelijk.
denice schreef:En toch begrijp ik al die moeilijke constructies niet. Waarom niet alles op een hoop? Je gaat toch samen een leven aan, dan hoort dit er toch ook bij? Ik kan me alleen bedenken dat wanneer de een niet zo goed met geld om kan gaan, je dingen gescheiden houden wilt.
Ik zou helemaal gek worden van die constructies, maar misschien zijn wij weer te makkelijk.
Net zoals dat ik waarschijnlijk flink chagrijnig zou worden als ik erachter kwam dat mijn vriend van ons geld onderdelen heeft gekocht voor zijn brommer terwijl ik net wat geld opzij wilde zetten voor een nieuw hoofdstel.
Lieke schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie beiden er goed bij voelen.
Wat eerlijk is, is voor iedereen verschillend.
Zelf hebben mijn vriend en ik een gezamenlijke rekening, waaruit alle vaste lasten worden betaald. Hieraan betalen we allebei een bedrag, niet naar rato, maar ook niet gelijk, ong wat we kunnen missen en wat nodig is. Ik betaal bijna 2x zoveel als hij, omdat hij (nog) niet zoveel verdiend.
Als we allebei evenveel over zouden moeten houden, zou ik waarschijnlijk mijn paard en auto niet kunnen betalen. Terwijl ik er hard voor werk en gestudeerd heb. Voor mij zou dat oneerlijk voelen.
Bovendien hou ik graag controle over waar mijn geld heen gaat en vind ik sparen erg belangrijk. Mijn vriend heeft dat veel minder, dus als we alles op één hoop zouden gooien zou dit waarschijnlijk wel een frustratie worden, terwijl we nu allebei tevreden zijn.
Dat je alles moet delen omdat je samen woont, ben ik het niet mee eens. Je blijft 2 individuen met eigen wensen. Misschien dat ik er wel anders over zou denken als we samen een huis zouden kopen of kinderen zouden hebben.
Maar andersom vind ik het prima te rechtvaardigen dat wanneer ik een hoger inkomen heb, ik duurdere hobby's mag hebben (paard). Heb er inderdaad hard voor gestudeerd dus dan mag ik mezelf best daarin belonen, denk ik zo
. We kunnen de maand rond eten en roken dus wij vinden het prima denice schreef:GewoonNoor schreef:Ik vind het wel eerlijk.
Je betaalt allebei de helft van je netto inkomen. Prima bedacht!
Eventueel zou je wel kunnen vragen of hij bijvoorbeeld het gas en het stroom wilt betalen
Wat is hier eerlijk aan dan? Allebei even hard werken, maar toch heeft de een meer geld te besteden dan de ander?