hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:13

Amaris schreef:
Ik vraag me ook altijd af hoe mensen dat doen. Ik heb wel iets meer dan 1500,- per maand, maar zelfs ik zou het nu hard te halen vinden om een paard te (onder)houden.

Op vakantie ga ik al jaren niet, en geen kleren kopen klinkt altijd zo lekker handig, maar dat is niet te doen als je er voor je werk toch netjes uit dient te zien.

Dit herken ik ook. Wordt idd verwacht dat ik er netjes uitzie.
In mijn hoofd lukt t echt niet werken , alleenstaand en een paard. Nu neem ik ook graag les ect. Dagje uit.
zal t topic nog eens goed lezen. Knap dat et mensen zijn die er alles voor over hebben!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:13

_San87_ schreef:
Sammie schreef:
Huurprijzen zijn idd drama. En de komende jaren wordt t erger ipv minder. :(

Gaat inderdaad nergens over... Huren is niet te betalen, het kopen wil de overheid stimuleren, maar koop maar eens als je geen vast contract hebt of een intentieverklaring. Echt fantastisch hier :D.

uhm, dat vind ik nog niet zo raar hoor..

tien jaar terug kon men veel gemakkelijker een hypotheek afsluiten, en raad eens hoeveel van die mensen nu in de schuldsanering zitten met verplichte verkoop van hun woning?

nee een vast contract of intentie verklaring vind ik niet gek..
daarnaast kun je tijdelijke contracten, of eigen bedrijfjes aanvullen met voldoende spaargeld, dan kun je alsnog een hypotheek scoren..

het is of een vaste baan, of voldoende financiële zekerheden.. ook banken willen een bepaalde mate van zekerheid voor ze je geld geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:16

elenaMM77 schreef:
_San87_ schreef:

Gaat inderdaad nergens over... Huren is niet te betalen, het kopen wil de overheid stimuleren, maar koop maar eens als je geen vast contract hebt of een intentieverklaring. Echt fantastisch hier :D.

uhm, dat vind ik nog niet zo raar hoor..

tien jaar terug kon men veel gemakkelijker een hypotheek afsluiten, en raad eens hoeveel van die mensen nu in de schuldsanering zitten met verplichte verkoop van hun woning?

nee een vast contract of intentie verklaring vind ik niet gek..
daarnaast kun je tijdelijke contracten, of eigen bedrijfjes aanvullen met voldoende spaargeld, dan kun je alsnog een hypotheek scoren..

het is of een vaste baan, of voldoende financiële zekerheden.. ook banken willen een bepaalde mate van zekerheid voor ze je geld geven.

Vind ik ook niet gek, ik vind het wel gek dat huren steeds moeilijker wordt, en ook dat kopen steeds moeilijker wordt. Moeten we onder een brug gaan wonen straks?

En die bubbel in de huizenmarkt is niet door ons gecreëerd, hè ;).

elenaMM77

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:17

huren moet goedkoper kunnen in mijn opinie.. de verscherping van hypotheken vind ik wel correct.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:19

Snorlex schreef:
Paard is de reden dat ik nog thuis woon (23).
Studeer momenteel nog en heb een bijbaan voor 18 uur p/w maar wil en zal straks toch echt uit huis moeten.
Nu 'neem' ik het er nog van. Wedstrijden, lessen, spullen voor de 'leuk'.
Zal straks terug moeten naar de basis, anders kan ik nooit uit huis :')

Precies dit. Bewust ff thuis blijven wonen en extra genieten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:20

elenaMM77 schreef:
huren moet goedkoper kunnen in mijn opinie.. de verscherping van hypotheken vind ik wel correct.

Als van het begin af fatsoenlijk werd gekeken met het verstrekken van hypotheken was die verscherping niet nodig geweest. Het gelazer op de woningmarkt is óók door banken veroorzaakt.

Maar dat is verder off topic :D.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:27

x_spekkie_x schreef:
Er wordt over een heleboel dingen heen gekeken. Een rijtje vaste lasten die misschien wel maandelijkse vaste lasten zijn, maar waar bepaalde kosten nog uit worden gelaten...

Een auto bijvoorbeeld. Ik zie staan wegenbelasting en verzekering. Maar dat zijn niet alle kosten. Ik zie geen onderhoud en afschrijving staan (en geen benzine). Mijn kleine oude autootje kost €50 per maand aan wegenbelasting en verzekering... maar hij kost mij alles in totaal €250 per maand... (waarmee ik gemiddeld dan 1000km per maand rij)... ofwel alles bij elkaar 25 cent per kilometer. Daar is de afschrijving in meegerekend (ofwel aanschaf voor een nieuw oud autootje) en ook het jaarlijkse onderhoud en onverwachtse kosten.

Hetzelfde geldt voor zorgverzekering. Ik zie bedragen staan van €100 per maand. Ha, dat zou leuk zijn! Bij mij is een premie van €130 per maand al realistischer, maar dan ben ik er nog niet... Ben je een keer ziek, eigen risico er doorheen, dat is toch weer omgerekend zo'n €32 per maand. Daarnaast nog de eigen bijdrage kosten van bepaalde behandelingen (voor de tandarts moet ik 20% zelf betalen). Bril of lenzen waarvan de vergoeding nooit toereikend is. Oh, en dan komt er ineens kiespijn en een flinke wortelkanaalbehandeling van ruim 600 euro om de hoek kijken... ben vorig jaar maar liefst €200 per maand kwijt geweest aan zorgkosten.

Boodschappen doen voor 100 euro per maand? Ja, dat red ik ook wel als ik daar alleen eten van koop. Maar bedenk ook dat er veel spullen nodig zijn die niet onder eten vallen. Even een kleine opsomming van verschillende dingen: schoonmaakmiddelen, wasmiddel, toiletpapier, vuilniszakken, huishoudfolie, bakpapier, boterhamzakjes, tampons, pijnstillers, medicijnen, vitaminepillen, lampen, batterijen, printerinkt, shampoo, haarstyling producten, make-up, scheermesjes, tandenborstel, tandpasta, zonnebrand, anti-muggenspul, zakdoekjes, dagcreme, handcreme, zeep, deodorant.

Ik merk ook dat sommige vaste lasten in een opsommingsrijtje worden vergeten. Naast huur, gas, water, licht, gemeentelijke heffingen en zorgverzekering moet je ook nog kijken naar: tv, internet, mobiele telefoon, verzekeringen (inboedel/wa/reis/rechtsbijstand/uitvaart/...), sportclub, auto (verzekering, wegenbelasting maar ook onderhoud en afschrijving), kosten voor een betaalrekening (al gauw 30-40 euro per jaar).

Het geld wat je dan 'over' hebt voor leuke dingen doen en kleding, daar moeten ook bepaalde dingen van betaald worden waar je zo een, twee, drie niet bij stil staat. Denk bijvoorbeeld aan: cadeautjes voor verjaardagen, naar de kapper gaan, maar ook sparen voor dingen die kapot gaan in en om het huis.

Het is handig om een buffer te hebben en elke maand te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan. Naast de koelkast, vriezer, magnetron, oven, wasmachine, droger en televisie heb je ook nog persoonlijke items zoals een computer, printer, spelcomputer, fotocamera, mobiele telefoon, mp3speler... fijn als je daar ook geld voor hebt. Ook wel eens gedacht aan een nieuw bed/matras?

Er wordt zo makkelijk gedacht van: je hebt toch nog x euro over per maand, dan moet je het toch makkelijk redden... maar als je alle bovenstaande dingen meeneemt dan kom je misschien zelfs wel geld tekort...

Mooie reactie!
Zeker als je een beperkt inkomen hebt kun je van bovenstaande al aardig geknepen billen krijgen.
oliebol.. Lamp stuk tegelijk met de afvalstoffenheffing...
Of winterbandenwissel en je auto geeft storing..
Of kapper en een gat in je schoenzool..
Of je wasmiddel op en je hebt een verjaardag..

Heeeeeel veel creativiteit op te bedenken.. Maar op is op. 5€ is 5€.

Alles bij elkaar opgeteld per jaar gedeeld door 12 maanden...
Genoeg mensen besluipt het gevoel: komt er ooit een einde aan alle rekeningen?
Wanneer je je rond de 15e vd maand opgelucht voelt met nog 60€.. En je dan beseft.. M'n auto is leeg dus ik tank 20€ en ik moet nog een weekje boodschappen plus iets van een bovenstaand voorval.. 0,00 zegt je rekening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:36

ELpatcho schreef:
Kom naar Drenthe toe! En goedkoper wonen, en goedkoper paard stallen. :)

Graag! Maar er is ook minder werkgelegenheid helaas :+ Zag pas een erg leuk opgeknapt huisje met flinke tuin voor €69.000 ... moest even goed kijken of het er echt stond haha.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:44

Oke ik kom er wel voor uit met mijn lijstje;

Inkomen werk +/- 1100,- per 4 weken.
Huurtoeslag +/- 250,-
Huur woning 700,-
GWL; 90,-
Telefoon; 50,-
Zorgverzekering min zorgtoeslag blijft er volgens mij 40,- over
Stalling 2 A pony's; 150,-
Wedstrijden en lessen met andere pony; schat ik op 100-150 pmaand.
Oh en ik rook ook nog. Nu ik dit zie vraag ik me af hoe ik het doe. :') maar ik kom altijd prima rond. Ik ben goed in leven naar wat ik heb. Daarbij geef ik niks om de nieuwste kleding (vroeger wel dus heb nog zat kleding van toen) en vind zo twee keer per jaar wat nieuwe broeken via de uitverkoop prima. Paardenspullen (en ja ook kingsland) koop ik vaak tweedehands.
Ik moet wel zeggen dat ik doordeweeks regelmatig op t werk eet, in t weekend bij m'n vriend, dus niet extreem veel boodschappen nodig heb. Maar ik bespaar hier niks op, koop waar ik zin in heb en let niet op aanbiedingen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:52

Is netto ja. Hoe hoog is je huur? Daar heeft het nl mee te maken.
Edit; he nu heeft iemand z'n reactie weggehaald. Nu staat mijn post heel raar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:08

absque_dubio schreef:
Is netto ja. Hoe hoog is je huur? Daar heeft het nl mee te maken.
Edit; he nu heeft iemand z'n reactie weggehaald. Nu staat mijn post heel raar.

Sorry! Had gehoopt heel snel te zijn voordat je op dit late uur evt nog gelezen had! Ik bedacht mij daarna meteen:

Natuurlijk, jouw huur is hoger dan de mijne. Daar zit al een flink verschil in!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:42

x_spekkie_x schreef:
ellepel schreef:
overigens woon ik alleen (en 2 katten en konijn),met paard.
ik werk maar 18 uur en verdien maar 950 euro...bijstandsnivo dus..

ik krijg huur en zorgtoeslag en mijn pony staat op een weide op een pensionstal geheel verzorgd voor 115 euro per maand.

na aftrek van alke vaste lasten hou ik 250 euro in de maand over voor boodschappen ,roken.benzine voor mijn scooter, hoefsmid, dagje weg of whatever en dat lukt prima! :D

En het probleem van de huidige maatschappij is dat je niet gestimuleerd wordt om te werken... als jij meer gaat werken dan werk je "voor niets". Nu krijg je namelijk huur en zorgtoeslag, dat krijg je niet meer als je meer gaat werken.

En van 18 uur per week werken een paard kunnen onderhouden?! Ik vind het eerlijk gezegd zonde dat onze belastingcenten dit soort situaties kunnen sponsoren...

Tja hier ben ik het wel (weer :D ) met Spekkie eens. Jij hebt gewoon geen toeslagen nodig.
Zelfde als dat mijn zus vanaf de geboorte van de kinderen de kinderbijslag volledig op een spaarrekening zette, omdat zij die, met twee riante inkomens, totaal niet nodig hebben.
Daar betaalt een ander dan belasting voor :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:48

x_spekkie_x schreef:
En van 18 uur per week werken een paard kunnen onderhouden?! Ik vind het eerlijk gezegd zonde dat onze belastingcenten dit soort situaties kunnen sponsoren...

ik snap geloof ik niet hoe je dit bedoeld?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:00

nikass...zeg je nou echt dat je vind dat ik geen toeslagen nodig heb??

mag ik vragen waarom je dat zegt?
ik ben juist blij met de toeslagen...zonder dat had ik hier niet kunnen wonen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:00

ellepel schreef:
x_spekkie_x schreef:

ik snap geloof ik niet hoe je dit bedoeld?

Je geef aan dat je maar 18 uur werkt en 950 euro verdient... (weet niet of dit bruto of netto is)
Daarnaast krijg je huur en zorgtoeslag. Daardoor kun je een pony betalen?

Ik vind dat huur- en zorgtoeslag bedoeld is voor mensen die het geld nodig hebben om rond te kunnen komen in hun basisbehoefte (dus: dak boven je hoofd en eten). Niet om een paard van te onderhouden...

Met 18 uur werken (voor dit salaris) zou je geen paard moeten kunnen houden. Er worden nu belastingcenten gebruikt die niet naar de eerste basisbehoeften gaan.

Waarom werk je niet meer uur? Dit is teren op de zak van de belastingbetaler.
(Dit is even heel algemeen gesteld hoor. Want ik kan niet in jouw situatie kijken. Ik vind het een ander verhaal bij een tijdelijke uitkering of langdurige ziektewet)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:04

ik heb een paar maanden antikraak gewoon. huur was 225 per maand incl gas water licht. overige lasten zoals telefoon,verzekeringen schat ik even op 300 per maand. voor paard rekende ik 500. ik had een loon van 1600 (exl reiskosten vergoeding). was prima te doen.

nu woon ik samen met mijn vriend in een flat via de woningbouw en is alleen de huur al bijna 3x verdubbeld -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:07

kijk nou leg je beter je motivatie uit waarom je zo denkt.

ik woon hier nog niet zo lang na een verbroken relatie
mijn pony heb ik al 16 jaar,met zijn gezondheidsproblemen kan hij nergens terecht.
dus die gaat niet weg.
verder laat mijn gezondheid meer werken helaas ook niet toe. dus denk ik dat het zo wel duidelijk genoeg is toch?

daarnaast ben ik nu 43,en denk ik dat ik mijn eigen toeslagen wel betaald heb via de belasting in de afgelopen jaren.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 07:23

Jeetje. Wat een discussies branden hier los. Ik wilde niet voor zoveel ophef zorgen.. :')

Het is heel verschillend. De ene noemt mijn situatie bijna "ruim" en andere zeggen eigenlijk onmogelijk...
Ik heb een dure auto. Dat weet ik. Apktje hier. Dingetje daar.. dat ff stuk. Dat ff make.. hij zuipt als een malle en hij is zwaar waardoor ik best wat wegenbelasting betaal ( vooral hier in de randstad).
Ik heb een tijd terug een scooter gekocht voor de kosten.
Auto rijd 1 op 10 en scooter 1 op 40. Mijn keuze is snel gemaakt dus.. ik rijd zoveel mogelijk op mijn scooter alleen met heel slecht weer of als ik met de trailer op pad wil pak ik de auto.
Sjonge wat een luxe! Dat besef ik me nu ook wel nadat ik het hier allemaal lees. Ik weet dat het me een hoop zal besparen als ik mijn auto weg zal doen maar dat betekend ook niet meer op pad en geen wedstrijden meer :( .
En nee, er zit hier niks waar ik onder de man naartoe zou kunnen..

Ik ga binnenkort gelukkig wel wat meer verdienen door een nieuwe functie maar daarbij gaat mijn huur ook behoorlijk omhoog. Vandaar ook mijn topic.
Ik vind t wel fijn dat ik zoveel voorbeelden krijg waar mensen op besparen. Hier kan ik op sommige vlakken een voorbeeld aan nemen..
50 euro pm besteden aan boodschappen vind ik wel vrij bizar. Dat gaat mij zowiezo niet lukken.
Wel kan ik veel meer letten op wat voor producten ik koop. Ik betrap mij er nu wel is op dat ik A-merk schoonmaak middelen koop. ( tja.. slaat nergens op nu ik erover nadenk)

ik heb geen recht op subsidies. Ik heb dit wel gekregen afgelopen jaren en ben dit dus ook fijn iedere maand aan het terug betalen. :Y)
dat zijn van die kosten die sluipen erin. En worden vaak over het hoofd gezien.

Een buffer heb ik gelukkig wel. Een 13e maand, vakantie geld of een familie lid die je met kerst wat leuks toestopt doe ik altijd in een potje. Dit voor als er wat kapot gaat of als het paardje wat heeft. paard is wel verzekerd tot een bep. Bedrag en mocht het echt te gek worden kunnen mijn ouders garant staan. Dus de discussie of je wel " goed" kunt zijn voor je paard met een krappe portommonnee gaat er bij mij ff niet in.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:33

Waarom zoek je niet iemand die tegen vergoeding met je mee wil op wedstrijd? Ik heb jaren gecarpoold. Samen keken waar we gingen starten en altijd iemand om te lezen bij je :D . En daar betaalde ik dan een bepaald bedrag voor. Moet je wel 2 paards hebben natuurlijk.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:40

Ik verdien ook ongeveer 1500 euro netto per maand en moet zeggen dat ik nog over heb aan het eind van de maand. Ik ben redelijk goed in bezuinigen, alleen mijn voor liefde voor jurkjes helpt dan weer niet echt mee. Ik krijg zorg toeslag maar dat stelt niet veel voor. Ook staat mijn pony vrij goedkoop en deze kosten deel ik met mijn ouders omdat hij voor een deel van mijn moeder is. De huur voor mijn huisje is onder de 400 euro. Het vakantie geld zet ik meestal op mijn spaar rekening. Elke maand gaat er zo i zo automatische 10 euro naar mijn spaarrekening en als ik echt zuinig ben geweest dan zet ik er altijd nog wat extra's op. Ik heb trouwens een goedkope lease auto waar ik bijtelling voor betaal, dat bedrag ligt onder de 200 euro

50 pm aan boodschappen haal ik soms wel en soms niet. Ligt er een beetje aan wat voor bui ik die maand heb en waar ik boodschappen haal.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:42

Wat een interessant topic! :D
Ik zal straks even alles goed door lezen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:06

ellepel schreef:
kijk nou leg je beter je motivatie uit waarom je zo denkt.

ik woon hier nog niet zo lang na een verbroken relatie
mijn pony heb ik al 16 jaar,met zijn gezondheidsproblemen kan hij nergens terecht.
dus die gaat niet weg.
verder laat mijn gezondheid meer werken helaas ook niet toe. dus denk ik dat het zo wel duidelijk genoeg is toch?

daarnaast ben ik nu 43,en denk ik dat ik mijn eigen toeslagen wel betaald heb via de belasting in de afgelopen jaren.

En jij legt nu beter uit hoe jouw situatie in elkaar zit :) Wat ik al zei: ik kan alleen oordelen over de beperkte informatie die jij geeft. Maar het geeft meteen weer dat jouw situatie pas ontstaan is, want ik denk niet dat je voor 950+zorg+huurtoeslag+eigen paard op de lange termijn (dan praat ik over jaren) je hoofd boven water kan houden. Dan is het het ene gat dichten met het andere gat zeg maar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:23

Als je 43 bent heb je alleen helaas echt niet al je toeslagen inmiddels zelf wel betaald := Er wordt in Nederland niet voor niks genivelleerd. Het is onmogelijk om alle kosten zelf te betalen, dus die toeslagen zijn gewoon van de gemeenschap. Die vergelijking gaat dus echt niet op.

Verder zie ik hier dingen voorbij komen als sportclub, kinderen die op muziek of sport moeten. Dames… dat is een luxe! Als het geld er niet is, is dat het eerste wat er sneuvelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:56

Ik vind het ook een interessant topic :). Zoals ik het nu berekend heb, zou ik in de maand 500 euro vrij te besteden hebben ( alle vaste lasten zijn dan van mijn loon af, ook boodschappen, kleding e.d.). Ik wilde een auto kopen, maar als ik dit zo lees dan twijfel ik er wel over :o.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:44

Sammie, hoewel ik het met de inhoud van je posts best wel eens ben (voor een deel), vind ik ze erg aanvallend opgesteld. Ondanks dat ik me er niet door aangesproken voel, merk ik dat ik door de manier van schrijven een heel negatief gevoel krijg bij jouw posts. En ik denk dat daardoor (een deel van) de inhoud van je berichten niet goed aankomt bij de ontvangers.
Uiteraard kun je je geld maar 1x uitgeven, maar je wilt bv wel.dat je kinderen gezond opgroeien en aan sport kunnen doen. Simpelweg bezuinigen op dat soort dingen is heel zo simpel niet, want je wil je kind graag gezond zien opgroeien.

Ik heb verder redelijk gemakkelijk praten, ik verdien prima, maar mijn man heeft momenteel nauwelijks inkomsten. Ons inkomen is dus ook bijna gehalveerd in het afgelopen jaar.
Dat dwingt automatisch tot bezuinigen, hoewel ik me terdege bewust ben van het feit dat er gezinnen met kinderen het van minder moeten doen dan nu wij met zijn 2en.

En dat is inderdaad keuzes maken.

Als je echt moet bezuinigen, ben ik ervan overtuigd dat je het kunt, zelfs zonder principes over bv het niet willen eten van kiloknallers over boord te hoeven zetten (geen vlees eten of een veel kleiner stukje is ook een optie).

Een paard is een luxe ja, maar bv in het geval van ellepel ook wel een logische keus om die te willen behouden.

En je kunt nooit in de toekomst kijken. Je kunt nu wel samen 2x modaal verdienen en daar naar leven (koophuis, huisdieren, paard, dikke auto).
Wanneer er dan tegenslag komt, bv ontslag, echtscheiding, partner die komt te overlijden, arbeidsongeschiktheid...), heb je niet 1-2-3 je koophuis en je paard verkocht en je huisdieren elders ondergebracht. Moet je dan nooit een eigen paard kopen, want misschien gaat het mis in de toekomst?