Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sizzle schreef:Oorzaak-gevolg is juist enorm ontwikkeld op jonge leeftijd. Het is juist fascinerend om te zien hoe een kind van 10 maanden 1x de vingers tussen de la krijgt en daarna de la met platte hand dicht doet. Dat is super primair, zo reageren dieren ook. Dat is hoe je dieren ook gewenst gedrag aanleert.
Een kind van 1,5 is echt niet dommer dan een konijn die bijvoorbeeld binnen 10 minuten door heeft dat als jij aan je hok rammelt er dan eten in je bakje verschijnt
Dat is niet gek veel anders als snachts gaan zitten voorlezen als ze zonder duidelijke reden gewoon niet kunnen slapen.
Ze doen echter nog niet aan plannen of bewust van te voren uitgedacht stout gedrag, dat komt pas veel later.
Het kind van TS zal heus niet van te voren gedacht hebben: ik ga me vanavond uitkleden, dan komt mama wel.
Echter heeft hij het in een impuls gedaan en toen kwam mama. Nu kan hij dit als een positief oorzaak-gevolg vastleggen en kan dat escaleren. Dus is het zaak om dat slimmer af te zijn met tips die eerder al genoemd zijn zonder dat je daarmee het kind kwetst of in de steek laat. Idem met spenen uit bed.

Ze zullen toch echt door hebben dat dingen lekker smaken, de beloning vanuit de hersenen voor het volle gevoel en het stillen van de honger etc.
)Magrathea schreef:Kind denkt heus niet "Ik ga lekker wakker worden en huilen want ik wil aandacht", maar als het wakker wordt kan het nog steeds onbewust weten dat huilen aandacht betekent. Als huilen hem niks oplevert zal hij dat ook niet doen.
Iris82 schreef:Magrathea schreef:Kind denkt heus niet "Ik ga lekker wakker worden en huilen want ik wil aandacht", maar als het wakker wordt kan het nog steeds onbewust weten dat huilen aandacht betekent. Als huilen hem niks oplevert zal hij dat ook niet doen.
Mja. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Duidelijk voorbeeld hier uit de omgeving waar bij een kind gewoon in bed gedumpt werd om te gaan slapen in de middag met de deur op slot en 2 uur later er weer uitgehaald werd. Zelfde verhaal werd herhaald savonds en snachts.
Kind heeft 2 jaar lang onbedaarlijk gehuild. Dat weet ik, want ik kon het horen.
En heeft nu een 'rugzakje' want gedragsproblemen.