bokt mama's help !!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:16

Slaapzak aan doen en dan verkeerd om
dus de rits om de rug... waarschijnlijk krijgt ze hem dan niet open...
misschien is dat een oplossing voor je...

Zo kan ze zich niet uitkleden en krijgt ze het dus niet koud....

xamberr

Re: bokt mama's help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:53

Dat ga ik zeker proberen vanavond !!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:53

Ik denk ook altijd dat er meer aan de hand kan zijn als een kind huilt. Ik wil er altijd een verklaring voor hebben, dan kan ik het altijd nog negeren. Het verhaal van Terri Calvesburt (voor 90% verbrand) is hier een (erg overdreven) voorbeeld van. Dreumes huilt, moeder negeert het met alle gevolgen van dien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:37

Natuurlijk is er altijd een reden. Al is het maar zoiets simpels als dat je niet met je hand in de DVD speler mag en daar boos om bent :P
Het is aan de ouders om daar adequaat op te reageren.
Soms is negeren juist opvoedkundig heel verstandig terwijl het in andere gevallen gevaarlijk gedrag uit kan lokken om meer (negatieve) aandacht te krijgen.
Daar moet je het karakter van je kind voor kennen.
Ons gupje kan redelijk driftig zijn als iets niet mag, als ik daar aandacht aan besteed gaat dat huilen en eventueel kotsen rustig een kwartier door. Loop ik direct weg uit zicht dan is het binnen een minuut over zonder kotsen.

Doet een kind zich pijn dan ga je natuurlijk troosten. Te veel troosten is ook weer niet goed, uit studie is ook gebleken dat als de troost groter is dan het ongemak dit een bevestiging naar het kind is dat het inderdaad allemaal dramatisch is en dat dit tot angst problemen kan leiden (niet kunnen relativeren).
Eigenlijk hetzelfde als een paard dat bang gedrag vertoond een snoepje geven zodat het leert dat dit inderdaad heel eng is en hij gewenst gedrag vertoond.
Het object zal dan de volgende keer ook eng zijn.

Overigens ben ik alles behalve een ervaren moeder, maar ben gewoon vrij goed belezen in gedragskunde uit langjarige interesse en deels opleiding. Tot nu toe heb ik echt heel veel aan die boekenwijsheid, dus kan ik het absoluut aanraden om bij wanhoop vooral veel echte literatuur te lezen daarover.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:34

Wij hadden ook zoin echte slaper. Bij ha langsgeweest en die heeft test gedaan en hij bleek te weinig melantonine aan t maken. Nu heeft hij pilletjes (homeopatisch) en slaapt hij super.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:07

Sizzle schreef:
Oorzaak-gevolg is juist enorm ontwikkeld op jonge leeftijd. Het is juist fascinerend om te zien hoe een kind van 10 maanden 1x de vingers tussen de la krijgt en daarna de la met platte hand dicht doet. Dat is super primair, zo reageren dieren ook. Dat is hoe je dieren ook gewenst gedrag aanleert.
Een kind van 1,5 is echt niet dommer dan een konijn die bijvoorbeeld binnen 10 minuten door heeft dat als jij aan je hok rammelt er dan eten in je bakje verschijnt :+
Dat is niet gek veel anders als snachts gaan zitten voorlezen als ze zonder duidelijke reden gewoon niet kunnen slapen.

Ze doen echter nog niet aan plannen of bewust van te voren uitgedacht stout gedrag, dat komt pas veel later.

Het kind van TS zal heus niet van te voren gedacht hebben: ik ga me vanavond uitkleden, dan komt mama wel.
Echter heeft hij het in een impuls gedaan en toen kwam mama. Nu kan hij dit als een positief oorzaak-gevolg vastleggen en kan dat escaleren. Dus is het zaak om dat slimmer af te zijn met tips die eerder al genoemd zijn zonder dat je daarmee het kind kwetst of in de steek laat. Idem met spenen uit bed.

Oorzaak - gevolg is pas op de leeftijd van 21 helemaal op orde, dit zit in de frontaalkwab, maar is echt nihil op 1-jarige leeftijd.
Wat jij beschrijft is conditionering.

En ik denk in die context niet dat een 1-jarig kind denkt ik ga lekker wakker worden en huilen want dan krijg ik aandacht. Soms kom je nooit achter de oorzaak, soms denk je achteraf ah dat zat erachter. Ik spring ook echt niet bij elke kik op, een minuutje huilen vind ik ook echt wel acceptabel. Maar niet een kwartier, dan even teruglopen en weer 10 minuten laten huilen (wat hier ook wordt geadviseerd).
Als jouw kind na een minuut stil is als je wegloopt zou ik ook voor die aanpak gaan overigens. Dus ja, het is ook aftasten wat bij een kind past.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:33

Ik zeg toch ook niet dat hij uitontwikkeld is :+

Oorzaak-gevolg verbanden beginnen tussen 4-6 maanden. Eerst nog door toevallige uitvinding.
Rond de 9 maanden kunnen ze dit gericht.
Dat zijn dus de acties als: ik gooi iets op de grond en kijk wat er gebeurd.

Voor een relatief eenvoudig overzicht:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kin ... -kind.html

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:11

Dus het is idd nihil op 1-jarige leeftijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:11

Dus automatisch verwaarloosbaar?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:43

Je hoeft niet te kunnen redeneren om de gevolgen van een actie te snappen. "Dit doe ik dus dat gebeurt". Kind denkt heus niet "Ik ga lekker wakker worden en huilen want ik wil aandacht", maar als het wakker wordt kan het nog steeds onbewust weten dat huilen aandacht betekent. Als huilen hem niks oplevert zal hij dat ook niet doen. Of nou ja: die specifieke manier van huilen, dat is toch zo'n ding? "Als ik dit doe gebeurt dat."
Als een kind dit niet kan begrijpen vraag ik me toch af hoe het komt dat kleine kindjes eten? Gewoon voor de grap? :+ Ze zullen toch echt door hebben dat dingen lekker smaken, de beloning vanuit de hersenen voor het volle gevoel en het stillen van de honger etc.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:59

je hebt zoveel verschillende methodes en zoveel verschillende kindjes, en ook nog eens zoveel verschillende meningen van de ouders.

ik denk dat je verschillende methodes uit moet proberen op elk "probleem" waar je tegenaan loopt om te kijken wat werkt voor je kindje, en ook of je het als ouder een fijne oplossing vind, want dat speelt ook gewoon mee.
(al denk ik dat wanneer je al weken niet meer kan slapen je met elke werkende methode akkoord gaat ;-) )

je probleem koud en speen kwijt zijn relatief makkelijk op te lossen.
desnoods kan je ook nog de verwarming aanzetten op haar kamertje, zodat het daar echt nooit heel koud is wat ze ook voor elkaar krijgt om uit te trekken.

wij geven ook elke dag een papfles/pyamapapje voor het slapen. (onze zoon is ook 14 maanden)
de ene keer drinkt hij de hele fles leeg (250 cc) en de andere keer slechts een slokje.
maar dan weet ik zeker dat hij is "afgetopt" voor het slapen gaan, en een lekker vol buikje heeft. dan is dat al een reden die afgestreept kan worden.

dromen merk ik ook dat ze veel hebben rond deze leeftijd, en ook enge dromen.

ook merk ik dat dingen ook enorm snel gewoonte worden.
zo is hij pasgeleden een paar keer wakker geworden zo rond een uur of 1,5 nadat we hem op bed hadden gelegd.
en hij was helemaal overstuur.
dus hebben we hem natuurlijk getroost en daarna weer op bed gelegd.

maar dit is 2x voorgevallen dat hij echt overstuur was, en nu is het bijna elke dag vaste prik dat hij rond die tijd even wakker wordt, wat jammert/huilt en dan na een paar minuutjes weer in slaap valt.

dus wanneer hij nu wakker wordt luisteren we eerst even een tijdje hoe ernstig het wordt. en rennen absoluut niet gelijk naar boven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:04

Magrathea schreef:
Kind denkt heus niet "Ik ga lekker wakker worden en huilen want ik wil aandacht", maar als het wakker wordt kan het nog steeds onbewust weten dat huilen aandacht betekent. Als huilen hem niks oplevert zal hij dat ook niet doen.

Mja. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Duidelijk voorbeeld hier uit de omgeving waar bij een kind gewoon in bed gedumpt werd om te gaan slapen in de middag met de deur op slot en 2 uur later er weer uitgehaald werd. Zelfde verhaal werd herhaald savonds en snachts.

Kind heeft 2 jaar lang onbedaarlijk gehuild. Dat weet ik, want ik kon het horen.
En heeft nu een 'rugzakje' want gedragsproblemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:17

Tja, dat is natuurlijk het andere uiterste.
Dat lijkt me ook niet normaal.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 02:12

Iris82 schreef:
Magrathea schreef:
Kind denkt heus niet "Ik ga lekker wakker worden en huilen want ik wil aandacht", maar als het wakker wordt kan het nog steeds onbewust weten dat huilen aandacht betekent. Als huilen hem niks oplevert zal hij dat ook niet doen.

Mja. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Duidelijk voorbeeld hier uit de omgeving waar bij een kind gewoon in bed gedumpt werd om te gaan slapen in de middag met de deur op slot en 2 uur later er weer uitgehaald werd. Zelfde verhaal werd herhaald savonds en snachts.

Kind heeft 2 jaar lang onbedaarlijk gehuild. Dat weet ik, want ik kon het horen.
En heeft nu een 'rugzakje' want gedragsproblemen.

dat is gewoon ronduit triest!

maar ik probeer wel elke dag vast te houden aan ons schema.
dus hij gaat elke dag tussen 12 en 1 naar zijn bedje voor een middagslaapje.
dit is onafhankelijk van hoe laat hij 's morgens wakker wordt, of dat hij misschien tussendoor in de wagen nog een dutje heeft gedaan.
ik probeer wel die regelmaat vast te houden.

en soms is hij nog een tijdje aan het rommelen en spelen voordat hij in slaap valt, en soms is hij erg boos erover, en is het even huilen, maar dat is nooit lang.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:44

Er is in mijn ogen wel een verschil tussen huilen en krijssen. Ik laat die van mij ook wel eens huilen. Hij doet het wel vaker voor hij gaat slapen, terwijl hij echt wel moe is. Laten krijssen doe ik niet aan, dan ga ik echt wel kijken.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:51

xamberr schreef:
Dat ga ik zeker proberen vanavond !!

Ik was benieuwd hoe dat gegaan is

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 07:43

welke tips heb je geprobeerd? en is er al verschil?

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:01

Hier gaat het nog steeds slecht !
Maar er is ook een griep en oorontsteking overheen gekomen.

We hebben voor dat ze ziek werd wel 2 redelijke nachten gehad (miss omdat ze het nu warmer heeft of dat haar bed anders staat )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:52

agossie!
dan heeft ze het ook wel goed te pakken zeg!
en dan is slapen helemaal een drama.

waarschijnlijk zal er ook wel even overheen gaan voordat het uit haar systeem is. zij is er ook gewend aan geraakt natuurlijk.
ik hoop echt wel dat het snel verbeterd! en jullie ook weer een beetje kunnen rusten.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:22

mag ik vragen waarom het erg is als een kleine vraagt om aandacht? Sorry maar je kleine laten huilen vind ik niet kunnen.

Als je een kleine hummel krijgt en het huilt snachts om aandacht omdat het bij je wil zijn, wat is daar erg aan? Moet je je kinderen dan leren dat ze niet bij je mogen komen als ze aandacht willen? Succes in de tienerjaren dan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:33

toch niet 's nachts... een kind moet leren dat 's nachts is om te slapen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:38

olafgek schreef:

Ook maar geen nachtvoedingen meer geven dan? De nacht is immers om te slapen, niet om te eten...

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:39

olafgek schreef:

en wat als het ligt te huilen omdat het eigenlijk ligt te stikken in eigen kots? Is mijn broer overkomen die had een te sterke spier waardoor hij dus dood had kunnen gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:51

dat is wat anders dan aandacht willen wat jij beschrijft....
en nachtvoedingen wordt vaak afgeraden. Mijn nicht werd aangeraden haar zoontje zijn laatste fles 's avonds voor het slapen te geven en de volgende pas weer 6/7 uur in de ochtend. Zo wordt het hier ook in het ziekenhuis gedaan, zo leert de baby onmiddellijk zijn nachtritme (en dit is geen raad van tante kaat, maar kwam van kind en gezin in België uit)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:55

Ja, ons dochtertje huilde zo rond een jaar dus ook veel en lang 's avonds/'s nachts. Geprobeerd of ze met een andere avondvoeding, die wat zwaarder op de maag lag, beter zou slapen. Maar nee. Ten einde raad ook maar eens laten huilen. Het was niet heel dramatisch hysterisch, meer jammeren. Dus zo groot leek de noodzaak niet. Omdat ze het wel heel lang volhield, toch maar eens gaan kijken. En wat bleek... Ze had heel de fles uitgespuugd en stond dus al lange tijd in het ledikant, helemaal nat en koud vol met zure kots...
Ik voelde me de slechtste moeder ooit, en never nooit meer dat ik zo'n kleintje lang zou laten huilen. En natuurlijk houdt ze daar geen levenslang trauma aan over. Maar ik wel :+

Ik herinnerde me trouwens ineens hoe het slaapgedrag bij ons ten goede omsloeg. Ze is een keer bij mijn ouders gaan slapen. Mijn moeder is dat weekend ook gestart met een kuurtje Nisykind (omdat ze al langere tijd van de ene verkoudheid in de andere rolde, regelmatig wat verhoging had maar niet echt ziek was) èn een kuurtje Kindival. Beide van vsm.
Ik weet niet precies wat het geweest is, of een combinatie van de drie. Hoor wel vaker dat Kindival een kindje uit een bepaalde spiraal kan helpen - om het even vaag te omschrijven :')
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 08-04-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt