Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:31

Callisto04 schreef:
Maar dat bedoel ik net, als iemand niet wil dat vrienden er achter komen, dan komen ze er ook niet achter.

Dat geldt in algemene zin ook. De statistieken tellen alleen dat wat bekend is.
In mijn ervaring is het werkelijke % VEEL hoger dan zelfs anoniem wordt toegegeven.

Het is niet voor niets dat ik schrijf dat hypocrisie de ECHTE grote 'waarde' van onze samenleving lijkt te zijn.

Ook hier op deze draad is het in mijn ogen stuitend hoe weinig persoonlijke integriteit er is.

Fira

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:56

Maar HC, jij hebt dus een open huwelijk met jouw vrouw? (Zeg ik het zo goed?)
Ben je dan nooit bang dat jij, of zij, verliefd wordt op een ander?
Puur interesse vraagje, ik zou die angst namelijk wel hebben :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:57

Als mij vooraf was verteld "ik wil je een geheim vertellen, wat vooral mijn man niet mag weten" dan had ik daar direct op in kunnen haken nog voordat het hoge woord eruit was. Nu werd ik out of the blue geconfronteerd met het vreemdgaan en zitten we in een groot dilemma wanneer we weer worden uitgenodigd voor een gezellig avondje. Juist omdat het mijn zaken niet zijn, voel ik me best opgezadeld met dit probleem.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:01

Ik vind het persoonlijk los staan van vriendschap wat mijn vriendinnen (of vrienden) doen in hun relatie. Alleen als het gaat om een stel waarmee ik bevriend ben, dan zou ik het niet zo op prijs stellen als een van de twee vreemd zou gaan (en dat aan mij zou vertellen). Dan zou ik het gewoon niet willen weten. Maar ja, ik heb vriendinnen die al jaren een relatie hebben waarvan ik weet dat ze hun vriend niet altijd trouw zijn. Dat is hun keuze en daar val ik ze ook niet op aan. Ik keur het absoluut niet goed maar ik vind dat ik me er niet mee moet bemoeien verder..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:22

BKonline schreef:
Als mij vooraf was verteld "ik wil je een geheim vertellen, wat vooral mijn man niet mag weten" dan had ik daar direct op in kunnen haken nog voordat het hoge woord eruit was. Nu werd ik out of the blue geconfronteerd met het vreemdgaan en zitten we in een groot dilemma wanneer we weer worden uitgenodigd voor een gezellig avondje. Juist omdat het mijn zaken niet zijn, voel ik me best opgezadeld met dit probleem.

Heb je dit met diegene besproken? Dat het voor jou zo voelt?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:27

Nog niet, had gedacht dat ik het makkelijker kon scheiden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:29

Fira schreef:

Is dat net niet de bedoeling in een open huwelijk?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:32

MariekeB schreef:
Ik hoop dat als mijn man ooit een keer vreemdgaat, iedereen daarover lekker zijn mond houdt tegen mij.
wij willen graag exclusief zijn voor elkaar ,maar weten ook dat we "maar" mens zijn.

Ik vind het geen ramp als het een keer gebeurd, maar dat mag hij fijn voor zichzelf houden, want anders ga ik piekeren over iets ,waar ik helemaal niet over wil piekeren.

Als er iets niet meer goed zit tussen ons, daar praten we uiteraard wel over.

wat een toffe instelling! :j +:)+

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:48

Callisto04 schreef:
Fira schreef:

Ik dacht dat een open huwelijk inhield dat je wel met iedereen seks mag hebben, maar niet het verliefd worden. Maar dat ligt aan de gemaakte afspraken denk ik.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:53

Sidera schreef:
MariekeB schreef:
Ik hoop dat als mijn man ooit een keer vreemdgaat, iedereen daarover lekker zijn mond houdt tegen mij.
wij willen graag exclusief zijn voor elkaar ,maar weten ook dat we "maar" mens zijn.

Ik vind het geen ramp als het een keer gebeurd, maar dat mag hij fijn voor zichzelf houden, want anders ga ik piekeren over iets ,waar ik helemaal niet over wil piekeren.

Als er iets niet meer goed zit tussen ons, daar praten we uiteraard wel over.

wat een toffe instelling! :j +:)+

Mee eens. +:)+

Ik heb een vriendin die een lange tijd een affaire had. Uiteindelijk heeft ze voor haar vriend gekozen, de andere relatie beëindigd en is ze een stuk gelukkiger in haar relatie.

Had ik dan voor haar moeten beslissen om onze vriendschap te beëindigen en het haar vriend te vertellen? Zodat ze nu allebei alleen en ongelukkig zouden zijn?
Leuke vriendin zou me dat maken. ;)

Ik vind het hun issue, niet die van mij, dus heb me er niet mee bemoeid.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:56

Palmera schreef:
Vriendschap is loyaliteit. Elkaar kunnen vertrouwen. Er zijn voor elkaar. Elkaar accepteren. Ook als de ander iets doet waar jij het miet mee eens bent. Dan kun je daarover praten. Maar niet elkaar laten vallen.

Het stomste voorbeeld van het westelijk halfrond: ik heb een extreme spinnenfobie. Mag mijn vriendin dus daarom geen vogelspin als huisdier? Omdat ik bang ben? Wat een onzin. Natuurlijk mag zij dat. En ik zal blij voor haar zijn dat ze haar lievelingsdier heeft. En zij zal begrijpen dat ze mij beter niet kan vragen voor de verzorging als ze op vakantie gaat. Zo hoort vriendschap te zijn, omschreven in een stom voorbeeld.

Hier kan ik me in vinden. Als een goede vriendin vreemd gaat, wil niet zeggen dat ze in de vriendschap ook dingen doet waar jij verdrietig van word.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:02

Cinnepin schreef:
Palmera schreef:
Vriendschap is loyaliteit. Elkaar kunnen vertrouwen. Er zijn voor elkaar. Elkaar accepteren. Ook als de ander iets doet waar jij het miet mee eens bent. Dan kun je daarover praten. Maar niet elkaar laten vallen.

Het stomste voorbeeld van het westelijk halfrond: ik heb een extreme spinnenfobie. Mag mijn vriendin dus daarom geen vogelspin als huisdier? Omdat ik bang ben? Wat een onzin. Natuurlijk mag zij dat. En ik zal blij voor haar zijn dat ze haar lievelingsdier heeft. En zij zal begrijpen dat ze mij beter niet kan vragen voor de verzorging als ze op vakantie gaat. Zo hoort vriendschap te zijn, omschreven in een stom voorbeeld.

Hier kan ik me in vinden. Als een goede vriendin vreemd gaat, wil niet zeggen dat ze in de vriendschap ook dingen doet waar jij verdrietig van word.

Ik vind dit voorbeeld juist weer absoluut niet te vergelijken. Het zou voor mij meer kloppen als je zou spreken over een illegale soort spin, want dan zit je ook weer in een ethisch dilemma. Gaan bepalen wat iemand doet ben ik het sowieso niet mee eens, beide kanten op. Ik kan niet bepalen dat zij het vertelt, maar zij kan niet bepalen dat ik mn mond moet houden en me daardoor in de rol drukt van medeplichtige.
Dat is dit imo namelijk echt. Als een goede vriendin vreemd gaat, mij dit vertelt en verwacht dat ik mn mond hou, doet ze juist iets wat ik in een vriendschap niet wil.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:07

Je kan het ook andersom bekijken. Stel jij bent vreemd gegaan ( misschien achteraf enorme spijt en wilt je relatie niet kwijt ). Je vertelt dit aan je vriendin ( want je durft het misschien * nog * niet aan je partner te vertellen ) omdat je het van je af moet praten, zou jij dan blij zijn dat je vriendin naar je partner stapt?

Ik ben absoluut tegen vreemdgaan en ik zou dat nooit doen, maar wat een ander doet kan ik niks aan veranderen.
Een relatie van een ander ga ik me ook niet in mengen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:41

Cinnepin schreef:
Je kan het ook andersom bekijken. Stel jij bent vreemd gegaan ( misschien achteraf enorme spijt en wilt je relatie niet kwijt ). Je vertelt dit aan je vriendin ( want je durft het misschien * nog * niet aan je partner te vertellen ) omdat je het van je af moet praten, zou jij dan blij zijn dat je vriendin naar je partner stapt?

Ik ben absoluut tegen vreemdgaan en ik zou dat nooit doen, maar wat een ander doet kan ik niks aan veranderen.
Een relatie van een ander ga ik me ook niet in mengen.

Ik kan nooit garanderen dat ik het zelf niet zou doen, alhoewel die kans wel extreem klein is gezien ik er zo principieel tegen ben. Maar als het al zou gebeuren, zou ik het dus echt wel meteen vertellen. Het niet vertellen is voor mij geen optie, het even uitstellen ook niet. Ik ben gruwelijk eerlijk en heb al moeite met een leugentje om bestwil. Dus die situatie zou ik niet in terecht komen. En ik heb er dus geen ervaring in wat betreft vreemdgaan, wel genoeg moeilijke situaties waarin ik eerlijk ben geweest waar anderen hun mond hadden gehouden. Dus dit durf ik echt met hele stellige zekerheid te zeggen.

Maar zelfs al zou dat gebeuren, zou ik niet verwachten dat die vriendin dr mond houd als haar dat problemen geeft. Dat morele dilemma wil ik niet op mn geweten hebben.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:46

Ik zelf ben ook goud eerlijk hoor, maar ik snap wel dat mensen hun beste vriendin in vertrouwen nemen en dat het dan ook tussen hen blijft.

ik zou het niet eens kunnen, dat vreemdgaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:50

Ik snap het ook wel, maar voor mij persoonlijk is dat dus een te groot probleem. Juist omdat ik zo eerlijk ben. Als een vriendin mij vraagt of ze iets in vertrouwen kan vertellen en vraagt of het tussen ons blijft, zeg ik ook altijd heel eerlijk dat ik dat niet kan garanderen, dat het afhangt van wat het is. Dan is het aan haar of ze dat risico wil lopen of niet.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:51

Ik zou het eigenlijk niet eens willen horen van een vriendin denk ik. Misschien nog wel van mijn aller beste vriendin, maar van een 'gewone' vriend? Meh ik weet het niet. Lastig hoor. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:53

Ik had een vriendin die toevallig ook de eerste ex was van de vriend die ik toen had. Toen deze mij op een uiterst pijnlijke manier dumpte voor een ander maakte ze een paar weken de opmerking dat ze wel weer eens met hem naar bed zou willen, alleen om te kijken of hij in de tussentijd wat geleerd had.
Dit schokte mij tot op het bot, omdat het voor mij natuurlijk ontzettend hard aankwam omdat het MIJ nog ontzettend pijn deed. Maar dat interesseerde haar niet. Hij was single, zij was single, dus so what?
Nou, dat het mij dus zou kwetsen.
Toen vroeg ik haar, stel je voor dat je de kans had gehad met hem het bed in te duiken toen we nog wel wat hadden, zou je het gedaan hebben? Of ik krijg een nieuwe vriend, en hij kan de verleiding niet weerstaan, zou je het dan tegen mij zeggen of seks met hem hebben als je daar zin in had?

haar conclusie; ze hoefde niemand verantwoording af te leggen en ze zou het inderdaad niet laten als zij zin had in seks. Ze zou het niet vertellen maar als ik het haar zou vragen zou ze het wel vertellen. Zo was zij en zo moest ik haar accepteren als wij vrienden wilden zijn.

En ze was nog stomverbaasd ook dat ik toen zei dat ik haar zo niet accepteerde, en dat ik geen behoefte had aan deze vriendschap en voet bij stuk hield door haar te laten vallen.

Vreemdgaan in welke vorm dan ook met welk excuus vind ik zo laag dat ik inderdaad mijn respect verlies voor die persoon, wat een vriendschap heel erg moeilijk maakt. Ik zal het de partner die bedonderd word ook meteen vertellen, mijn echte vrienden weten dit van mij, en waarderen het ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:08

Citaat:
Fira schreef:

Ik dacht dat een open huwelijk inhield dat je wel met iedereen seks mag hebben, maar niet het verliefd worden. Maar dat ligt aan de gemaakte afspraken denk ik.

Ik ben niet gehuwd.

Verder betekent 'open' alleen maar 'niet dicht'.
Het is niet omheind en volstrekt vrij wat de betrokkenen afspreken.
Dat kan van een monogame relatie en samen swingen tot polyamorie lopen.
Hoeft niet perse buiten de relatie sex hebben in te houden! Het geen hek betekent alleen maar dat het KAN.

Het verschil is dat huwelijk inoudt dat sex met een derde theoretisch!! wordt uitgesloten en bij 'open' niet. De rest is communicatie.

Het cruciale is daarbij eerlijkheid, openheid. Net zoals dit in een huwelijk zo zou moeten zijn doch door het ondertekende wettelijk hekwerk zelden is.
Net als in om het even welke relatievorm ook, is verandering een gegeven en eerlijk praten basisvoorwaarde.
Alleen op die manier kunnen betrokkenen kiezen.
Wederom maakt het ondertekende wettelijke hekwerk flexibiliteit mbt afspraken erg moeilijk.

Dat alles is echter alleen een uitleg van wel/geen flexibiliteit in de relatie en ook een verklaring van waarom er in geval van rigide afspraken zo massaal bedrogen wordt.

Heeft op zich niets met het onderwerp van doen. Het onderwerp is bedrog, liegen en of je daar deelgenoot van kan zijn.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:13

HC, heeft jouw partner ook seks met anderen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:18

Fira schreef:

Wie weg gaat wanneer het hek open staat, wil niet blijven.

Wanneer je echt van iemand houdt, meer dan van jezezelf, dan wil je dat die persoon gelukkig is: Die wil je dus NIET binnen een hek.
Als die blijft is dat _/-\o_
Maak dat hij/zij WIL blijven en niet door een hek MOET.
Ik vind dat laatste juist een nachtmerrie; dat iemand bij je blijft vanwege andere reden dan uit liefde WILLEN bijven.

Het grote probleem is mijns inziens dat de meeste mensen kortzichtig egoistisch zijn. De indoctrinatie met niet realistische verachtingen en de vrijhiedsbeperkende wet geven daarvoor een excuus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:23

Callisto04 schreef:

Het correcte antwoord daarop is dat alle betrokkenen dezelfde vrijheden hebben. Hoe dit ingevuld wordt is de persoonlijke vrijheid en die invulling staat niet in steen gebeiteld; kan veranderen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:30

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:

Het correcte antwoord daarop is dat alle betrokkenen dezelfde vrijheden hebben. Hoe dit ingevuld wordt is de persoonlijke vrijheid en die invulling staat niet in steen gebeiteld; kan veranderen.

Je wil het dus niet zeggen, ok.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:39

In principe gaat het natuurlijk alleen de betrokkenen wat aan :D

Ik zou zo graag zo willen leven, maar mijn verlatingsangst zou zo iets een hele grote uitdaging maken. Toch word ik van dit lezen gelukkiger dan het lezen van huwelijke voorwaarden :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:42

Roane schreef:
Ik had een vriendin die toevallig ook de eerste ex was van de vriend die ik toen had. Toen deze mij op een uiterst pijnlijke manier dumpte voor een ander maakte ze een paar weken de opmerking dat ze wel weer eens met hem naar bed zou willen, alleen om te kijken of hij in de tussentijd wat geleerd had.
Dit schokte mij tot op het bot, omdat het voor mij natuurlijk ontzettend hard aankwam omdat het MIJ nog ontzettend pijn deed.

Neem eens even wat afstand van jouw eigen emoties.

Jij bent niet meer samen met die persoon. Hebt geen afspraak meer met die persoon. Klaar.
Kom op zeg, je hebt geen recht op beperking van zijn toekomstige sexleven uit respect voor jouw gevoelens.
Zou mooi worden: Krijg je na relatie/huwelijksbeperkingen ook nog een lijst mee van me wie je in hervonden vrijheid nog steeds niets zou mogen _O-

Kijk, het invoelend zijn wanneer een vriendin van jou vooraf aan jou zou vertellen dat ze in hem geinteresseerd is, maar je hebt er niets, maar dan ook NIETS mee te maken.

@Roane: tegen verlatingsangst is een wettelijke beperking juist GEEN remedie. Iemand die door bij je te zijn BEWIJST bij jou te WILLEN zijn wel.