Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:15

75 euro boodschappen voor met zn 2???

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:40

HouVanUtopia schreef:

Hebben wij ook per week hoor. Eerder rond de 100 euro.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:42

Yontheke schreef:
HouVanUtopia schreef:

Wij 200 p.m. Zo goedkoop shoppen we niet eens, zou nog een stuk zuiniger kunnen. Dus ik snap de verbazing wel.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:43

Mijn man houdt van lekkere dingen zoals M&M's en Red Bull etc. Dat tikt behoorlijk aan per week. Die 2 dingen samen gaan al over 11 euro per week. Zolang we het kunnen betalen, wil hij daar niet op besparen en wie ben ik om hem die dingen af te pakken :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:47

Yontheke schreef:
HouVanUtopia schreef:

Wij ook.. € 100 is zo op hoor. Ik koop sowieso alles biologisch dus dat tikt aan. Ook wil vriend alleen A-merken :+ Ik ben blij als de kassa € 100 of minder zegt per week haha.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:51

Ja met 2 personen en vaak houd ik nog over (kan ik een patatje halen of zoals nu voor mijn verjaardag). Ik kijk elke week op zondag / maandag de folders door en op internet. Jumbo AH Lidl en Vomar kijk ik, en daarop maak ik mijn week menu. Voor 10 cent verschil op bloemkool ga ik natuurlijk niet 2 supermarkten af om verschillende dingen te halen. En ik ga maximaal langs 2 supermarkten mits ze op de weg naar huis of stal liggen.

Laatst was er dus bij de AH een aanbieding van knorr verpakkingen, 2e halve prijs. Toen heb ik 4 pakken meegenomen en kan ik dus 4 dagen eten. Vaak schuift dit nog wel eens wat omdat ik soms bij mijn moeder eet of uit eten ga. Ook gooi ik nooit resten weg en doe dit in de vriezer. En ik koop kilo verpakkingen, wat ik niet gebruik gooi ik in de vriezer voor een ander moment.

Het lijkt veel werk en het is echt niet zo dat ik op de kleintjes moet letten maar ik vind het erg leuk om te kijken hoe ik zo goedkoop mogelijk zo gevarieerd en lekker kan eten. Ik probeer uiteraard altijd groente vlees en aardappels / rijst op tafel te zetten.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:56

Ik ben echt verbaasd wij doen het met 200 pm voor zn 2e ik kijk niet naar aanbiedingen koop wat we nodig hebben gebruiken ook gewoon wekelijks snoep en koek. Veel fruit en groente

het bier zit er ook in. Ga maar naar 1 winkel dus schrik daarvan wij zitten gemiddeld tussen de 40/50 euro per week

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:06

Ik koop ook lekkere dingen en taart als er visite is, die we nu vaak hebben want iedereen wilt het huis komen bekijken. :p

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:24

Cowgirl, die redenatie vind ik gek. Je trekt toch eerst je vaste lasten af en dan weet je wat je overhoudt voor andere dingen/luxe/paarden? En niet er gaat x geld naar de paarden dus kan ik nog maar y geld bijdragen aan de vaste lasten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:33

kamsel schreef:
Cowgirl, die redenatie vind ik gek. Je trekt toch eerst je vaste lasten af en dan weet je wat je overhoudt voor andere dingen/luxe/paarden? En niet er gaat x geld naar de paarden dus kan ik nog maar y geld bijdragen aan de vaste lasten.

Soms moet je een keer out of the box durven denken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:44

Op zich is het ook niet raar toch? Stel jij hebt 3 paarden en net genoeg salaris om die paarden te betalen. Je woont in een klein huisje en gaat nooit op vakantie. Je krijgt een vriend en die wil graag een groot huis en vaak op vakantie.

Als je op dat moment de vaste lasten (waaronder het huis) naar rato gaat betalen, kun je natuurlijk niet paarden nooit meer onderhouden dus op dat moment moeten er keuzes gemaakt worden. In dat geval zou ik er altijd voor kiezen de paarden te houden, maar dat heeft automatisch tot gevolg dat je vriend meer op de vaste lasten in moet leggen. Ook de gezamenlijke vakanties mag hij grotendeels betalen, als hij tenminste samen met jou wil.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:45

Mijn vriend heeft in december een huis gekocht en hij betaald de hypotheek en verbouwingskosten. Ik heb een 0 uren contract (werk er veel meer maar heb dus geen hypotheek kunnen krijgen). Ik heb door mijn paarden en studie nooit echt gespaard maar ik betaal nu tijdens het verbouwingsjaar sowieso de paarden en stort elke maand 250 euro op de gezamenlijke rekening. Ik los ook elke maand een flink bedrag studieschuld in dus ik hou niet veel over. Gelukkig vindt mijn vriend dat prima. Die is allang blij dat ik GWL betaal en zo snel/veel kan aflossen.

Sparen doen we afzonderlijk. Eigenlijk is de gezamenlijke rekening alleen voor GWL en als we er echt wonen boodschappen en rekeningen die we delen (gemeentebelasting enzo).

Als we er daadwerkelijk wonen kijken we weer verder :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:50

Als paard er eenmaal is, hoort die natuurlijk ook gewoon bij de vaste lasten.
Je stalhouder ziet je aankomen, ja, sorrie, deze maand is er even geen geld over hoor!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:58

_sharonnn schreef:
L_Rivaldo schreef:
Wij gaan rond mei samenwonen. Momenteel wonen we al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?

Ik ben een stille meelezer, maar laat nu even wat horen.

Ik snap dat je niet aan de hypotheek mee betaalt, stel dat het op den duur over is, heb jij bij wijze van €10.000 aan het huis betaalt, maar zie je niet weer.

Ik vind dat je aan de rest wel mee moet betalen, je woont er ook :)

De hypotheeklasten zijn voor het grootste gedeelte rente en een klein deel is spaar. Die rente vind ik vergelijkbaar met huur: je krijgt er helemaal niets voor, dus daar kan de ander makkelijk aan meebetalen. Tegenwoordig heb je echt niet meer zoveel profijt van een koopwoning hoor, ten opzichte van huren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:58

Yelly, dan draag je de kosten wel samen, daar ging het nou net om, dat je de kosten niet samen draagt.
En Callisto, dat is dus datgene wat ik niet begrijp in de redenatie van cowgirl. Dat mensen ervoor kiezen om samen je hobby te betalen moeten ze helemaal zelf weten.

Marije Het is een vaste kostenpost, maar niet noodzakelijk om te overleven.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 11-03-15 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:09

Yucca schreef:
_sharonnn schreef:

Ik ben een stille meelezer, maar laat nu even wat horen.

Ik snap dat je niet aan de hypotheek mee betaalt, stel dat het op den duur over is, heb jij bij wijze van €10.000 aan het huis betaalt, maar zie je niet weer.

Ik vind dat je aan de rest wel mee moet betalen, je woont er ook :)

De hypotheeklasten zijn voor het grootste gedeelte rente en een klein deel is spaar. Die rente vind ik vergelijkbaar met huur: je krijgt er helemaal niets voor, dus daar kan de ander makkelijk aan meebetalen. Tegenwoordig heb je echt niet meer zoveel profijt van een koopwoning hoor, ten opzichte van huren.

Evengoed blijven het hypotheeklasten, maar daar verschillen onze meningen denk ik in :)

Je hebt altijd profijt van een koopwoning. Stukje bij beetje wordt het huis van jou. Bij een huurwoning gooi je, je geld als het ware gewoon weg. In dit geval gaan veel mensen voor "safe" en gaan ze huren, want over het algemeen loop je dan veel minder risico dan bij kopen. Echter is dit een compleet andere discussie.

Ik zie het voor de mensen die een vriend/vriendin hebben en zelf nog studeren het liefst op deze manier: de huur/hypotheeklasten worden betaalt door vriend/vriendin immers hadden ze deze kosten ook gehad zonder hun studerende partner. De rest van de kosten moeten gedeeld worden, te denken aan g/w/l, belastingen, heffingen, boodschappen e.d. Hobby's is een ander verhaal en dat werkt voor iedereen anders :)

Maar hee, dit is hoe ik erover denk en het is prima als anderen het hier niet mee eens zijn :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:20

Ik vind het gek dat je bij huren 'gemakkelijk' de helft kan meebetalen, maar dat dat opeens niet meer 'kan' bij een koopwoning. Je hebt toch bij allebei de gemakken van een woning en daar hangt toch een prijskaartje aan?

Mijn vriend en ik hebben aparte rekeningen + één gezamenlijke. Ik heb een koopwoning, hij betaald de helft van het rentebedrag. Ik betaal dus ook de helft + het spaardeel. Verder betalen we alle vaste lasten die we samen gebruiken ook samen (gas/water/licht/gemeentebelasting/boodschappen/uitjes/vakanties).

We hebben beide een bedrijf dus we willen onze in- en uitgaven graag gescheiden houden. Hij werkt ook in loondienst en verdient daarbij veel meer dan mij, maar het deel dat hij meer verdient dan mij stopt hij terug in zijn bedrijf.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:26

Yucca schreef:
Ik vind het gek dat je bij huren 'gemakkelijk' de helft kan meebetalen, maar dat dat opeens niet meer 'kan' bij een koopwoning. Je hebt toch bij allebei de gemakken van een woning en daar hangt toch een prijskaartje aan?

Mijn vriend en ik hebben aparte rekeningen + één gezamenlijke. Ik heb een koopwoning, hij betaald de helft van het rentebedrag. Ik betaal dus ook de helft + het spaardeel. Verder betalen we alle vaste lasten die we samen gebruiken ook samen (gas/water/licht/gemeentebelasting/boodschappen/uitjes/vakanties).

We hebben beide een bedrijf dus we willen onze in- en uitgaven graag gescheiden houden. Hij werkt ook in loondienst en verdient daarbij veel meer dan mij, maar het deel dat hij meer verdient dan mij stopt hij terug in zijn bedrijf.

Als ik genoemd heb dat, dat verschil maakt, bedoelde ik dat niet, ik bedoelde zowel hypotheeklasten als de huur. Lees m'n bericht nog eens :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:48

Yontheke schreef:
HouVanUtopia schreef:

Rond dit bedrag zitten wij ook iedere week hoor. En dan nemen we niks geks mee zoals een bak bier ofzo.. Gewoon eten en drinken voor de hele week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:03

Yessy schreef:
Op zich is het ook niet raar toch? Stel jij hebt 3 paarden en net genoeg salaris om die paarden te betalen. Je woont in een klein huisje en gaat nooit op vakantie. Je krijgt een vriend en die wil graag een groot huis en vaak op vakantie.

Als je op dat moment de vaste lasten (waaronder het huis) naar rato gaat betalen, kun je natuurlijk niet paarden nooit meer onderhouden dus op dat moment moeten er keuzes gemaakt worden. In dat geval zou ik er altijd voor kiezen de paarden te houden, maar dat heeft automatisch tot gevolg dat je vriend meer op de vaste lasten in moet leggen. Ook de gezamenlijke vakanties mag hij grotendeels betalen, als hij tenminste samen met jou wil.

Dit inderdaad. :j Ik had al 1 paard, 1 hond, 1 kat en een x-aantal ratten voordat wij elkaar kenden/gingen samenwonen. Een behoorlijke kostenpost, maar om dat te compenseren woonde ik klein en goedkoop, deed ik geen luxe boodschappen en ging ik geen dagjes uit bv. Mijn dieren wilde ik absoluut niet opgeven (en dat heeft mijn man ook nooit verwacht gelukkig), dus wat ik te besteden heb aan het huis is niet meer geworden nu we groter wonen. Dat houdt dus in dat mijn man het meeste betaalt, maar dat is iets waar hij vrijwillig voor gekozen heeft hoor. ;) En het zal wel feministisch onverantwoord zijn :P, maar ik heb er zelf ook geen problemen mee. We kunnen het samen veel mooier, leuker en makkelijker hebben dan alleen, wie wat doet of betaalt is gewoon totaal niet aan de orde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:15

Suzan_v_h schreef:
Yontheke schreef:

Rond dit bedrag zitten wij ook iedere week hoor. En dan nemen we niks geks mee zoals een bak bier ofzo.. Gewoon eten en drinken voor de hele week.

apart... hier 50euro per week... en we eten niet weinig ofzo :+ incl lekkers zoals chips en m&m's ofzo, en fruit (we eten dagelijks fruit, en pers bijna dagelijks 3 sinaasappels voor 2 glazen verse jus), verse groente. Ga altijd alleen naar de jumbo en naar de bakker, want hou niet van supermarktbrood.
Soms een uitschieter naar 60 euro als ik weer toiletpapier en keukenrol moet inslaan. Maar heb ook wel eens een week dat ik maar 40 euro moet afrekenen.

Of zou het echt aan de regio in NL liggen hoe duur je boodschappen zijn :=

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:21

Suzan_v_h schreef:
Yontheke schreef:

apart... hier 50euro per week... en we eten niet weinig ofzo :+ incl lekkers zoals chips en m&m's ofzo, en fruit (we eten dagelijks fruit, en pers bijna dagelijks 3 sinaasappels voor 2 glazen verse jus), verse groente. Ga altijd alleen naar de jumbo en naar de bakker, want hou niet van supermarktbrood.
Soms een uitschieter naar 60 euro als ik weer toiletpapier en keukenrol moet inslaan. Maar heb ook wel eens een week dat ik maar 40 euro moet afrekenen.

Of zou het echt aan de regio in NL liggen hoe duur je boodschappen zijn :=[/quote]

Raar! Wij gaan ook naar de jumbo. Ik let altijd op dat ik het huismerk meeneem van de meeste dingen. Ik neem iedere week ook groene appels, netje manderijnen en perssinaasappels mee. Ik zou echt niet weten waar het aan moet liggen :') Ik ben wel jaloers op jullie!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:29

Ik denk dat het aan het niveau van lwvensonderhoud ligt, hoeveel je kwijt bent per week/maand.
Eet je bij wijze va spreken elke week varkenshaas en biefstuk of alleen gehakt em speklappen, bv.
En drink je 4 flessen A merk cola per week, of alleen thee en aanmaaklimonade.

Het is ook maar net waar je prioriteiten liggen en hoeveel het je waard is om aan eten/drinken uit te geven.

Maar dat is wel een heel andere discussie dan hoe je de financien verdeeld tijdens samenwonen.

Ik vind het zelf niet eerlijk om, bij erg scheve inkomens, alles fifty fifty te doen.
Dat zou dus soms betekenen dat de een na de vaste lasten klaar is met uitgeven en de ander vrolijk met vrienden kan gaan stappen of op vakantie.

Als je niet alles op 1 hoop wil vegen, wat ik heel goed snap, vind ik naar rato bijdragen aan alle gezamelijke uitgaven, dus óók de gezamelijke vakantie(s) wel zo eerlijk.
Je bent immers samen omdat je van elkaar houdt lijkt mij en je maakt voor elkaar dingen mogelijk.

Als je alleen bent, heb je ook kosten aan huur of hypotheek en de kosten voor levensonderhoud voor 1 persoon liggen doorgaans hoger dan de kosten voor levensonderhoud gedeeld door 2.
Immers, je badkamer schoonmaken of de wc, hoeft niet met de helft minder schoonmaakmiddel in je eentje en of de verwarming brandt voor 1 of 2 personen, dat kost toch evenveel gas...

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:38

Mijn ex en ik hebben 2 jaar samengewoond, helaas kon hij niet zo goed met geld omgaan.
Daarom had ik een bepaald bedrag met hem afgesproken wat ik elke maand kreeg (de helft van alle vaste lasten + 100 euro boodschappen) de rest was voor hem en kon die ze telefoon en verzekering van betalen..
ik durfde het zelf niet aan om een gezamelijke rekening te starten (en hij wou dat maar al te graag, achteraf snap ik ook waarom :Y))

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:47

Mijn vriend en ik willen volgend jaar ook gaan samenwonen. Dan gaan we huren. Hopelijk kan mijn vriend binnenkort flink aan het werk (pas afgestudeerd) en ik studeer nog. Besloten om dit jaar dan ook niet op vakantie te gaan omdat we willen sparen.
Wij willen dan ook een gezamenlijke rekening. Meubilair zal mijn vriend voor het grootste deel betalen. Heel veel spulletjes voor de uitzet heb ik al, dus dat scheelt wel.