Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Yontheke schreef:HouVanUtopia schreef:75 euro boodschappen voor met zn 2???
Hebben wij ook per week hoor. Eerder rond de 100 euro.
Ik ben blij als de kassa € 100 of minder zegt per week haha. kamsel schreef:Cowgirl, die redenatie vind ik gek. Je trekt toch eerst je vaste lasten af en dan weet je wat je overhoudt voor andere dingen/luxe/paarden? En niet er gaat x geld naar de paarden dus kan ik nog maar y geld bijdragen aan de vaste lasten.
_sharonnn schreef:L_Rivaldo schreef:Wij gaan rond mei samenwonen. Momenteel wonen we al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?
Ik ben een stille meelezer, maar laat nu even wat horen.
Ik snap dat je niet aan de hypotheek mee betaalt, stel dat het op den duur over is, heb jij bij wijze van €10.000 aan het huis betaalt, maar zie je niet weer.
Ik vind dat je aan de rest wel mee moet betalen, je woont er ook
Yucca schreef:_sharonnn schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar laat nu even wat horen.
Ik snap dat je niet aan de hypotheek mee betaalt, stel dat het op den duur over is, heb jij bij wijze van €10.000 aan het huis betaalt, maar zie je niet weer.
Ik vind dat je aan de rest wel mee moet betalen, je woont er ook
De hypotheeklasten zijn voor het grootste gedeelte rente en een klein deel is spaar. Die rente vind ik vergelijkbaar met huur: je krijgt er helemaal niets voor, dus daar kan de ander makkelijk aan meebetalen. Tegenwoordig heb je echt niet meer zoveel profijt van een koopwoning hoor, ten opzichte van huren.
Yucca schreef:Ik vind het gek dat je bij huren 'gemakkelijk' de helft kan meebetalen, maar dat dat opeens niet meer 'kan' bij een koopwoning. Je hebt toch bij allebei de gemakken van een woning en daar hangt toch een prijskaartje aan?
Mijn vriend en ik hebben aparte rekeningen + één gezamenlijke. Ik heb een koopwoning, hij betaald de helft van het rentebedrag. Ik betaal dus ook de helft + het spaardeel. Verder betalen we alle vaste lasten die we samen gebruiken ook samen (gas/water/licht/gemeentebelasting/boodschappen/uitjes/vakanties).
We hebben beide een bedrijf dus we willen onze in- en uitgaven graag gescheiden houden. Hij werkt ook in loondienst en verdient daarbij veel meer dan mij, maar het deel dat hij meer verdient dan mij stopt hij terug in zijn bedrijf.
Yessy schreef:Op zich is het ook niet raar toch? Stel jij hebt 3 paarden en net genoeg salaris om die paarden te betalen. Je woont in een klein huisje en gaat nooit op vakantie. Je krijgt een vriend en die wil graag een groot huis en vaak op vakantie.
Als je op dat moment de vaste lasten (waaronder het huis) naar rato gaat betalen, kun je natuurlijk niet paarden nooit meer onderhouden dus op dat moment moeten er keuzes gemaakt worden. In dat geval zou ik er altijd voor kiezen de paarden te houden, maar dat heeft automatisch tot gevolg dat je vriend meer op de vaste lasten in moet leggen. Ook de gezamenlijke vakanties mag hij grotendeels betalen, als hij tenminste samen met jou wil.
Ik had al 1 paard, 1 hond, 1 kat en een x-aantal ratten voordat wij elkaar kenden/gingen samenwonen. Een behoorlijke kostenpost, maar om dat te compenseren woonde ik klein en goedkoop, deed ik geen luxe boodschappen en ging ik geen dagjes uit bv. Mijn dieren wilde ik absoluut niet opgeven (en dat heeft mijn man ook nooit verwacht gelukkig), dus wat ik te besteden heb aan het huis is niet meer geworden nu we groter wonen. Dat houdt dus in dat mijn man het meeste betaalt, maar dat is iets waar hij vrijwillig voor gekozen heeft hoor.
En het zal wel feministisch onverantwoord zijn
, maar ik heb er zelf ook geen problemen mee. We kunnen het samen veel mooier, leuker en makkelijker hebben dan alleen, wie wat doet of betaalt is gewoon totaal niet aan de orde. Suzan_v_h schreef:Yontheke schreef:
Rond dit bedrag zitten wij ook iedere week hoor. En dan nemen we niks geks mee zoals een bak bier ofzo.. Gewoon eten en drinken voor de hele week.
incl lekkers zoals chips en m&m's ofzo, en fruit (we eten dagelijks fruit, en pers bijna dagelijks 3 sinaasappels voor 2 glazen verse jus), verse groente. Ga altijd alleen naar de jumbo en naar de bakker, want hou niet van supermarktbrood.
Suzan_v_h schreef:Yontheke schreef:
Rond dit bedrag zitten wij ook iedere week hoor. En dan nemen we niks geks mee zoals een bak bier ofzo.. Gewoon eten en drinken voor de hele week.
incl lekkers zoals chips en m&m's ofzo, en fruit (we eten dagelijks fruit, en pers bijna dagelijks 3 sinaasappels voor 2 glazen verse jus), verse groente. Ga altijd alleen naar de jumbo en naar de bakker, want hou niet van supermarktbrood.
[/quote]
Ik ben wel jaloers op jullie! 
)