zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:55

Moderatoropmerking:
Dat dit onderwerp een pittige discussie oplevert is logisch en ook helemaal prima. Ieder mag zijn persoonlijke mening geven, ook als deze niet strookt met de visie van TS. Wel wil ik jullie vragen erop te letten "op de bal" te blijven spelen en TS of andere gebruikers niet persoonlijk aan te vallen. Bedankt alvast :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:55

Toen ik 8 of 9 werd mocht ik een aantal meisjes uitnodigen en zijn we gaan zwemmen, patat eten en film kijken. Ook ging ik in die leeftijd naar zwemfeestjes van anderen. Super leuke herinneringen! Mijn moeder zal het ongetwijfeld spannend hebben gevonden, maar heeft ze nooit laten merken. Net als toen ik voor het eerst naar de middelbare school fietste en dergelijke. Een dikke kus en "geniet ervan!" en dat deed ik ook!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:01

Blue_Eyes schreef:
Ik denk - maar dat is even mijn laatste post, ik moet nu gaan werken - dat de lijn tussen overmatige angst en gezond verstand soms heel, heel dun is.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Als ts had aangegeven dat ze angst had, maar ook dat d’r zoon enkel A heeft, zelf wat angstig is, dat er twee volwassenen vanaf de kant naar 14 zwemmende kinderen van 9 tot 12 in het Tikibad gaan kijken ja dan kun je wel ernstig twijfelen of het verstandig is om een achtjarig ventje mee te laten gaan.

Maar welk zwembad het is weten we niet, dus al die stroomversnellingen en glijbanen waar ze met meerderen vanaf willen..? We weten het niet. We moeten het doen met de feiten die we hebben. Zes kinderen, twee meezwemmende volwassenen en kind heeft AB én C. Ts heeft verder aangegeven dat ze twijfelt vanwege háár zwemangst. En op basis daarvan heeft ze nu ook geweigerd.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:05

Voor mij zou er ook veel afhangen van wie de ouders van het feestvarken zijn. Zijn het verantwoordelijke mensen die je met een gerust hart je kind mee kan geven? Dan denk ik dat je wel goed zit. TS zou je de ouders van het feestvarken niet je probleem kunnen voorleggen en kunnen vragen of ze extra op hem willen letten?

Andere factoren die ik zou meenemen zijn wat voor zwembad is het? Enkel diep sportbad of juist speeltoestellen? Is het een groot zwembad? Op wat voor dag is het feestje en hoe zit het dan normaal gesproken met de drukte? Hoe is de groep met kinderen? Grote stoere knullen of juist een rustige groep?

Ofwel, is je angst enkel gebaseerd op de lengte en bouw van je kind en op de angst voor te weinig toezicht of vertrouw je ook de setting niet? :)

Wendy_Komen

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:23

Ik geef je groot gelijk!!! Met 8 jaar zijn ze gewoon nog te klein om zichzelf staande te houden als er bijvoorbeeld 15 jarige per ongeluk opspringen.
Dus ik snap je keuze zeker!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:28

Wendy_Komen schreef:
Ik geef je groot gelijk!!! Met 8 jaar zijn ze gewoon nog te klein om zichzelf staande te houden als er bijvoorbeeld 15 jarige per ongeluk opspringen.

Maar er zijn toch 2 volwassenen bij?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:34

En die kunnen 100% van de tijd hun aandacht bij elk kind houden? Nee, dat red je niet. En dat er jaarlijks kinderen verdrinken waarvan hun eigen ouders oplette.... Zegt mijn inziens genoeg.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:34

Wendy_Komen schreef:

Pff als er een 15 jarige op mijn rug springt weet ik ook niet of het wel goed gaat hoor :=.
Verder heb ik het er nog even met mijn moeder over gehad, ik mocht al naar zwemfeestjes toen ik mijn diploma had (zou alleen A kunnen zijn, heb B al best wat later gehaald). Al met al zou het zonde zijn als jouw zoontje niet mag gaan vanwege je eigen angsten, ik denk vaak dat kinderen tot veel meer in staat zijn dan wij vaak denken :j.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:37

Ik vind dit een gemis voor je zoontje, zonde, want kinderfeestjes zijn altijd een groot succes.

Er kan toch altijd wat gebeuren als je je kind niet opsluit in huis? Ik vind echt dat een aantal reacties hier erg overdreven zijn, een kind leert door ervaren en doen. Niet door, mama van alles verboden te worden, daar leren ze nou juist niks van.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:38

Je kind verliezen onder het toezicht van een ander is iets waar je nooit overheen komt. Überhaupt het verliezen van een kind niet natuurlijk, maar dit heeft een nog grotere "had ik maar" factor.
En daarnaast vind ik het heel knap dat heel veel mensen hier het zwemtalent van het zoontje van ts kennen. Denk dat ts daar zelf een beter inzicht in heeft.

Maar dit zal een welles/ nietus discussie worden die niets oplevert. Mijn reactie is ook duidelijk puur om ts te laten weten dat ik exact hetzelfde had gedaan.
Was het een feestje in Ballorig, geen enkel probleem. Natuurlijk kunnen ze daar ook een arm breken. Maar niet verdrinken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:41

Wendy_Komen schreef:
En die kunnen 100% van de tijd hun aandacht bij elk kind houden? Nee, dat red je niet. En dat er jaarlijks kinderen verdrinken waarvan hun eigen ouders oplette.... Zegt mijn inziens genoeg.

En er komen kinderen onder auto's, vallen van hun fiets, vallen uit het raam....Dus moet je ze maar binnen houden, veilig op de bank? Ohnee, daar is mijn dochter ook wel eens vanaf gevallen> zo boink met haar hoofd op de verwarming, mega snee in haar hoofd en kon direct naar het ziekenhuis.
Je kan ze nu eenmaal niet óveral tegen beschermen, zo'n kind moet ook kunnen leven en leren!

En dat het kind zwemtalent heeft is van het ABC zwemdiploma's af te lezen. Zo'n kind kan gewoon zwemmen anders haal je die diploma's niet. Ik heb overigens zelf ook 2 kids hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:44

Tja, bij een ritje te paard kun je ook dodelijk vallen. Ik snap dat het spannend is, absoluut. Maar ik ga ook rustig met 3 kinderen mét diploma's zwemmen. Levensgevaarlijk? Nee hoor. De jongste kan niet tegen de stroomversnelling in zwemmen, maar kan zich prima vakkundig mee laten voeren. Mijn collega is haar kind verloren aan een eenvoudig fietstochtje en een hele nare val :(:)

Kwestie van regelmatig zwemmen en het onderhouden. Use it or lose it.

Overigens is mijn oom verdronken; klap tegen het hoofd en viel in het water en verdronk. Maar zelfs met dat meegemaakt, zie ik water in het zwembad niet als een vijand. Wel onderschat ik het water niet. Ik ga niet met 1 kind dat net kan zwemmen en 1 die nog bandjes nodig heeft alleen het water in :n en jonge kinderen en water vind ik absoluut spannend. Rustig dagje naar het strand met ukkies, echt niet :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-15 19:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:46

Helemaal mee eens. Heerlijk klauteren in een klimtoren, fietsen en op de spacescooter, op het paard van de tante en rondje door het dorp, achterop de marathon wagen het bos in.

Maar NIET met 8 jaar op een druk feestje in een zwembad zonder dat ik erbij ben.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:47

Wendy_Komen schreef:
Je kind verliezen onder het toezicht van een ander is iets waar je nooit overheen komt. Überhaupt het verliezen van een kind niet natuurlijk, maar dit heeft een nog grotere "had ik maar" factor.
En daarnaast vind ik het heel knap dat heel veel mensen hier het zwemtalent van het zoontje van ts kennen. Denk dat ts daar zelf een beter inzicht in heeft.

Maar dit zal een welles/ nietus discussie worden die niets oplevert. Mijn reactie is ook duidelijk puur om ts te laten weten dat ik exact hetzelfde had gedaan.
Was het een feestje in Ballorig, geen enkel probleem. Natuurlijk kunnen ze daar ook een arm breken. Maar niet verdrinken.

Daar kunnen ze ook hun nek breken. Of bij een ongelukkige val van de glijbaan in het speeltuintje om de hoek. Of op hun skeelers of fiets voor een auto rollen.

Allemaal je kind oprollen in piepschuim en enkel nog sondevoeding geven, daar worden het later sterke, zelfstandige mensen van. :j

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:24

Liesje1611 schreef:
Wendy_Komen schreef:

Daar kunnen ze ook hun nek breken. Of bij een ongelukkige val van de glijbaan in het speeltuintje om de hoek. Of op hun skeelers of fiets voor een auto rollen.

Allemaal je kind oprollen in piepschuim en enkel nog sondevoeding geven, daar worden het later sterke, zelfstandige mensen van. :j

Nee hoor, risico analyse. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar de kans op een gebroken nek is heel klein. De rest hersteld wel. In het zwembad kan een klein moment van niet onder de aandacht zijn zeer grote gevolgen hebben.

Nogmaal, een klein gewoon zwembad prima (minder risico), een zwembad met golfslag en stroomversnellingen niet (groot risico)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:50

Wendy_Komen schreef:

Ben erg benieuwd naar de bijbehorende cijfers en statistieken? :)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:00

bedankt voor alle begripvolle en minder begripvolle reacties! ik vind niet dat ik mijn kind te beschermend opvoed; hij mag en kan ontzettend veel! het gaat mij puur om t zwembad idee...mist kracht ( ga iedere vakantie met hem zwemmen; zonder paniekerig of angstig te doen). heb zelf wel angst voor t water, maar zwem gewoon mee en probeer zeker dat niet over te brengen op mijn kinderen. ze vinden alle drie zwemmen geweldig leuk en we doen dat als gezin ook met veel plezier. dus oefenen blijven we zeker doen! overigens is er nog 1 meisje van 7 die niet mee mag ( heeft ook haar diploma's). een ongeluk zit in een klein hoekje en ik vind t vallen in een speeltuin toch echt iets anders dan de mogelijkheid tot verdrinken. maar goed ik heb mijn keuze al gemaakt; ieder ouder staat daarin vrij natuurlijk!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:00

testes76 schreef:
bedankt voor alle begripvolle en minder begripvolle reacties! ik vind niet dat ik mijn kind te beschermend opvoed; hij mag en kan ontzettend veel! het gaat mij puur om t zwembad idee...mist kracht ( ga iedere vakantie met hem zwemmen; zonder paniekerig of angstig te doen). heb zelf wel angst voor t water, maar zwem gewoon mee en probeer zeker dat niet over te brengen op mijn kinderen. ze vinden alle drie zwemmen geweldig leuk en we doen dat als gezin ook met veel plezier. dus oefenen blijven we zeker doen! overigens is er nog 1 meisje van 7 die niet mee mag ( heeft ook haar diploma's). een ongeluk zit in een klein hoekje en ik vind t vallen in een speeltuin toch echt iets anders dan de mogelijkheid tot verdrinken. maar goed ik heb mijn keuze al gemaakt; ieder ouder staat daarin vrij natuurlijk!

Als er alleen in de vakanties gezwommen word dan kan het inderdaad nog een jaar of 3 duren voor dat een kind genoeg kracht en ervaring opbouwt in het water.
Bij het vallen in een speeltuin, kan je ook heel banketstaaf valllen en je nek breken.
Maar jouw kind en jouw beslissing.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:23

Toen ik 8 was wilden we met een hoop vriendinnetje gaan zwemmen in het zwembad dat bij onze speeltuin hoorde. Dat zwembad varieert van 30cm tot 1 meter op het diepste. Er zou 1 moeder mee gaan (deze was van allochtone afkomst en kon daardoor zelf niet zwemmen maar die zou vanaf de kant kijken) Magoed die zou bij 1 meter gewoon kunnen staan.

IK MOCHT VAN MIJN MOEDER NIET mee

Hier heb ik daadwerkelijk last van gehad want ik werd nergens meer mee naartoe gevraagd. Gewoon buitenspelen deed ik nog gewoon met deze meiden, maar naar de bios/bowlen en dat soort dingen, mocht ik nooit meer mee omdat deze vriendinnetje en hun ouders bang waren dat ik weer niet mee mocht

Overigens is dit het enige waar mijn moeder ooit nee tegen heeft gezegd ik werd totaal niet kort gehouden. En ik mocht ook regelmatig zwemmen alleen niet zonder ouderlijk toezicht.

Ondertussen ben ik 18 en denk ik dat mijn moeder toen dr tijd de foute keuze had gemaakt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:44

smurffie schreef:
Blue_eyes @ wanneer een kind ABC diploma's heeft hoort hij ze prima te kunnen redden in het water dus hoort dit helemaal niet gevaarlijk te zijn. Wanneer dit wel het geval is zou ik de zwemschool even aanklagen want dan hoort het kind heel zijn diploma's nog niet te hebben gekregen. Daarover zijn geen meningen van toepassing want het zijn voorafgestelde punten waar een kind aan moet voldoen om veilig te zijn in het water; dat heeft hij behaald.

dus als het misgaat heb je een hoop vervelende ervaring +angsten zowel ouders en kind Maar dan is het de schuld van de zwemschool....

Als er alleen in de vakanties gezwommen word dan kan het inderdaad nog een jaar of 3 duren voor dat een kind genoeg kracht en ervaring opbouwt in het water.
Bij het vallen in een speeltuin, kan je ook heel banketstaaf valllen en je nek breken.
Maar jouw kind en jouw beslissing.[/quote]

Maar je maakt mij niet wijs dat je elke dag thuis in je zwembad oefent met je eigen kind, Water hoort bij Nederland en ook bij onze opvoeding zwemles, dagje strand, varen, schaatsen etc maar niemand is continu hier mee bezig en zeker als water niet je ding is dan ontwikkel je hier niet zo in!

Ik begrijp ts haar dilemma, je zou het jezelf nooit vergeven! :o

zelf heb ik nog weleens als strandwacht rond gelopen en dan juist hoeveel kindjes de diplomas wel hebben maar gewoon overvallen worden door de kracht en stroming van het water. Daar waar de ouders juist een veilig gevoel hadden door die diploma's het is echt een schijnveiligheid omdat er zoveel andere factoren meespelen en de doorslag geven op zo een moment!
Laatst bijgewerkt door kwita op 10-03-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:49

Er zijn twee mensen die een beslissing mogen nemen over dit jongetje. Dat zijn de vader en de moeder. Niemand meer, niemand minder.
Zij weten hoe hun zoon is en welke verantwoordelijkheden hun zoon kan dragen. Wellicht speelt overbezorgdheid een rol, maar een verdrinking is niet terug te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:55

Ik mocht op die leeftijd ook niet mee zwemmen. Ze gingen naar een bad met wildwaterbaan en golfslagbad.

Toen ik een poosje later met mijn vader naar dat bad ging, had ik geluk dat mijn vader mee was. Want ging al mooi kopje onder in de wildwaterbaan en golfslagbad.

Terwijl ik al a, b, c had en veel zwemde toendertijd.

Maar zelfs toen ik 10 a 11 was had ik nog moeite met wildwaterbaan.

Vanaf mijn 12de heb ik niet meer gezwommen. En mis het ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:02

Hoe groot is de kans in deze situatie dat het misgaat.. Iedereen gilt maar wat als het mis gaat of ongefundeerde redenen als al die kinderen die jaarlijks verdrinken terwijl de ouders wel opletten.. Grote kul... Ja je kind kan naar school fietsen of lopen en plat gereden worden. Wat als.. De rest van z'n leven maar binnen houden? Hoe veiliger wil je het hebben als twee volwassenen op zes kinderen niet voldoende zijn in de ogen van diverse mensen hier? Per kind 1 volwassene? Is volgens mensen hier ook niet genoeg, want er schijnen nog genoeg kinderen te verdrinken terwijl de ouders er opletten. Heb er nog geen enkele statistiek van gezien, maar 't schijnt volgens sommigen hier te gebeuren..

Heb de cijfers er zelf maar even bijgepakt. Wat oudere cijfers uit 2005.
Citaat:
In de afgelopen 25 jaar verdronken 669 kinderen jonger dan 5 jaar en 216 kinderen van 5 tot 10 jaar. De meeste gevallen doen zich dus voor op leeftijden waarop toezicht een grote rol speelt. (dat is dus iets meer dan 8 kinderen van 5-10 jaar per jaar, opmerking sammie)
Ongeveer twee derde van alle gevallen van verdrinking bij kinderen vindt in of rondom het ouderlijk huis plaats. In de meeste gevallen gaat het om peuters die in een vijvertje in de tuin of water bij de woning zijn gevallen. Veel minder vaak zijn het oudere kinderen van 5 tot 10 jaar die niet of onvoldoende konden zwemmen en in open zwemwater of het zwembad (5%) zijn verdronken. (Die circa 5% is 1,77 kind per jaar, opmerking sammie)

En dan een stuk uit 2014. Zonder directe aantallen.
Citaat:
Kinderen krijgen vaker te maken met verdrinking dan volwassenen. Bij jongetjes tussen de 2 en 5 jaar oud is dit zelfs doodsoorzaak nummer één. Baby's verdrinken het vaakst in bad, jonge kinderen in een vijver of een plas/vaart.(...)Kinderen tussen de 2 en 12 jaar oud sterven het vaakst aan kanker. Voor jongetjes tussen de 2 en 5 jaar oud geldt dat de grootste doodsoorzaak ligt bij verdrinking. Vooral kinderen van buitenlandse afkomst verdrinken vaker, omdat deze te weinig met water in aanraking komen (zwemles, spelenderwijs leren omgaan met water). Meisjes verdrinken minder vaak dan jongens. Dit heeft te maken met het feit dat jongens meer op ontdekkingstocht gaan en eerder worden aangetrokken door plassen water. In de thuissituatie verdrinken kinderen over het algemeen in de vijver, een waterplas (vaart) in de directe omgeving of in het bad.

kind van ts is én geen peuter én gaat naar een zwembad én heeft toezicht van twee meezwemmende ouders én heeft overal toezicht van badmeesters én heeft drie zwemdiploma's. Nogmaals de vraag hoe veiliger moet het zijn?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-03-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:06

Ik snap je punt wel Sammie. Je moet ook loslaten. En dat is als ouder heel lastig.
Desalniettemin kun je het jezelf nooit vergeven als het toch fout gaat.
Nogmaals ik snap je wel. Maar als ouder is het soms heel lastig.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:08

Hahahaha Sammie, fiets het gevoel! Cijfers zullen ons wel zeggen
wanneer we los moeten laten :+

Sorry ik moet om je lachen, ik ga mee in je verhaal, want ik vind het
ook sneu dat het jongetje niet mee mag, maar je gevoel baseren op feiten
slaat natuurlijk ook nergens op.

Hebben ze zulke statistieken ook voor kinderen die vallen in de speeltuin ?