inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:12

Duidelijk berdien, had ik hem dus niet in moeten vullen.. Ik heb alleen jouw 1e quote gezientoen ik het vraagteken aanklikte en toen dacht ik dat die van ons er onder viel :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:19

Als je geen waarde hebt ingevuld (of de waarde bij je spaargeld hebt opgeteld terwijl dat niet hoefde), dan moet het wel loslopen denk ik :j Want daar gaat het om, of je een kapitaalverzekering hebt die vrijgesteld is van belasting, of dat je een kapitaalverzekering hebt die dat niet heeft. En in dat laatste geval moet je de waarde ervan bij je spaargel optellen, en moet je er eventueel belasting over betalen.

Het staat er ook gewoon echt niet handig, en als je op Google kijkt dan wordt de term 'kapitaalverzekering' heel losjes overal voor gebruikt. Ik ben hypotheekadviseur dus ik weet zo'n beetje wat er mee bedoelt wordt, maar als je er geen ervaring mee hebt... Niet fraai, dit.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:23

Ik moet 260,- betalen ;(
Heb nog nooit hoeven betalen, best pijnlijk dit :+

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:27

Ik krijg gewoon 69 euro terug, is mijn stage toch nog ergens goed voor geweest :')

Aranel

Vraagje, ik heb van januari tm december bij een werkgever gewerkt en daarnaast bij een andere organisatie van maart tot en met september. Bij beiden lijkt loonheffingskorting berekend te zijn (van tevoren ingevuld en de bedragen kloppen zo uit mijn hoofd. Alsnog krijg ik 660 euro terug.
Ik dacht dat je geen loonheffingskorting moest berekenen over een tweede baan, of komt dit geld ergens anders vandaan? :+

Authentic

Ah lekker, dus ze zeggen kapitaalverzekering waar ze enkel een KEW bedoelen? Way to go fiscus. *\o/*

Soms moet uitvaart wel doorgegeven worden. Ik kom ze wel degelijk tegen namelijk:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... zekeringen
Onder bepaalde voorwaarden dus, net als ORV. Die kan wel degelijk een waarde economisch verkeer hebben die opgegeven moet worden: http://www.independer.nl/overlijdensris ... box-3.aspx

Een niet uitgekeerde KEW of SEW hoef je natuurlijk niet op te geven, maar ik krijg dagelijks de vraag van zowel klant als adviseur wanneer we de jaaropgaaf nou eens gaan verzenden. Hou gewoon aan: krijg je een jaaropgaaf waarbij duidelijk aangegeven staat dat het om de fiscale waarde of waarde economisch verkeerd gaat, geef 'm op. Ook als je die brief niet in de voorgaande jaren hebt gehad. Het is gewoonweg lastige materie, als het niet duidelijk is gewoon bellen. *\o/*

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:28

Relaxed schreef:
SuSem schreef:
Studieschuld hoef je niet in te vullen toch?

Nee..

Bij de toelichting staat letterlijk dit:
"Met 'schulden' bedoelen we: schulden volgens de Wet studiefinanciering"
Dan moet je die wél invullen lijkt me?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:32

Ik dacht dat de kapitaalverzekering gelunkt was aan onze spaarhypotheek, aan het spaargedeelte zeg maar. En niet dat het iets te maken heeft met de overlijdensrisico verzekering

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:34

Was ook bekend dat de aangifte hoger dan gepland was.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:35

Nee Relaxed, ze zeggen kapitaalverzekering en vragen daarna pas door over het om een KEW, BEW of SEW gaat. Leuker kunnen ze het niet maken, maar nodeloos ingewikkelder wel :)) En inderdaad: bij twijfel contact opnemen met BD of eventueel je verzekeringsmaatschappij.

Kapitaalverzekering gekoppeld aan je hypotheek is veelal een gemengde verzekering SuSem, dus een verzekering die opbouwt voor de aflossing van de je hypotheek en daarnaast een verzekering voor als een van jullie beiden komt te overlijden, dan wordt de hypotheek alsnog (deels) afgelost.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:40

bij mij stond ook een kapitaalverzekering aangevinkt.. heb het uit gevinkt.. die heb ik niet.

vaag dat die bij iedereen aanstaan.. voor de tweede keer krijg ik geld terug.. 69 ofzo geloof ik..
vorig jaar ook al wat. jaren daarvoor betaalde ik vaak paar tientjes of niks.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:44

Aranel schreef:
Vraagje, ik heb van januari tm december bij een werkgever gewerkt en daarnaast bij een andere organisatie van maart tot en met september. Bij beiden lijkt loonheffingskorting berekend te zijn (van tevoren ingevuld en de bedragen kloppen zo uit mijn hoofd. Alsnog krijg ik 660 euro terug.
Ik dacht dat je geen loonheffingskorting moest berekenen over een tweede baan, of komt dit geld ergens anders vandaan? :+

Je moet ze niet beide loonheffingskorting laten toepassen omdat er dan te weinig ingehouden kan worden waardoor je later moet terugbetalen. Echter heb je recht op loonheffingskorting over het totale verdiende bedrag. Heb jij bij baas 1 die wél korting toepaste minder dan (ongeveer) 6000 euro verdiend, dan heb je niet de maximale loonheffingskorting gebruikt en wordt die achteraf ook nog voor de rest berekend over het inkomen van baan 2. Je hebt een totale korting van ongeveer 2000 euro wat inhoud dat je over de eerste ongeveer 6000 euro geen belasting betaalt als het ware.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:49

imd schreef:
Relaxed schreef:
Nee..

Serieus? Nog nooit van gehoord.. Zou ook niet weten op wat voor manier je hier belasting over terug krijgt of moet betalen.. Ik ga is ff kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:50

Relaxed schreef:
imd schreef:

Serieus? Nog nooit van gehoord.. Zou ook niet weten op wat voor manier je hier belasting over terug krijgt of moet betalen.. Ik ga is ff kijken..

Aftrekbaar van je vermogen in Box 3,maar dat hebben we niet :+

http://blog.rente.nl/lenen/studieschuld-belasting

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:52

Een schuld in box 3 (en dat is een studieschuld) kan wel het bedrag wat je aan belasting over je vermogen moet betalen. Maar dat is ook het enig wat ik zo kan bedenken...

Ah, echo :+ :))

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:57

Celiien schreef:
Hmmm hier een vraagje.. kon t in mijn belastingbundel niet vinden namelijk
Heb afgelopen jaar van januari t/m augustus studie mét studiefinanciering gehad.. en september t/m december zonder studiefinanciering. Instellingsgeld heb ik in september zelf betaald (1900). Nu zou ik dat volgens het programma moeten doen door ze allebei apart neer te zetten, begrijp ik en dat is prima. maar ze hebben het over scholingsuitgaven. ik was eerst in de veronderstelling dat ik schoolgeld /12 maanden * aantal maanden in 2014 moest doen. Maar omdat ik uitgaven ipv kosten zie staan, twijfel ik of ik die 1900 niet in een keer in 2014 kan nemen? Zou wel schelen qua aftrek :+ (krijg ik ipv 700, 900 terug := )

Iemand die antwoord weet :+ ?

O:) ?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:02

Natasja91 schreef:
Ik moet 260,- betalen ;(
Heb nog nooit hoeven betalen, best pijnlijk dit :+

Dat is echt balen ja! Is dat ivm hoogte van je inkomen? Ik weet daarom namelijk ook al wel zeker dat ik mag betalen en dat is ook voor het eerst ;(

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:19

Alwiene schreef:
Aranel schreef:

Je moet ze niet beide loonheffingskorting laten toepassen omdat er dan te weinig ingehouden kan worden waardoor je later moet terugbetalen. Echter heb je recht op loonheffingskorting over het totale verdiende bedrag. Heb jij bij baas 1 die wél korting toepaste minder dan (ongeveer) 6000 euro verdiend, dan heb je niet de maximale loonheffingskorting gebruikt en wordt die achteraf ook nog voor de rest berekend over het inkomen van baan 2. Je hebt een totale korting van ongeveer 2000 euro wat inhoud dat je over de eerste ongeveer 6000 euro geen belasting betaalt als het ware.

Ah, oké.Bedankt voor de uitleg! :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:22

Ik moet 280 betalen ;( En dat met mijn baantje van 3 dagen in de week..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:26

Mijn broer mag ook dik 650,- terug betalen omdat het belasting percentage wat ze bij t uitzendbureau inhielden schijnbaar te laag was. Best jammer dan.

Ik krijg gewoon dik 1600 terug, heb nog nooit zoveel terug gehad :')

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:28

Berdien schreef:
Een uitvaartverzekering is voor zover ik weet niet de kapitaalverzekering die de belastingdienst bedoelt.

Zie ook:
Citaat:
een kapitaalverzekering , spaarrekening of beleggingsrecht eigen woning, waarmee u (een deel van) uw eigenwoningschuld aflost
een kapitaalverzekering afgesloten vóór 1 januari 2001 (zogenoemde belastingvrije spaarplannen)
een kapitaalverzekering afgesloten ná 2001
een studieverzekering

En:
Citaat:
U betaalt een aantal jaren premies aan een verzekeringsmaatschappij. Meestal wordt er maandelijks, per kwartaal of jaarlijks een bedrag betaald of ingelegd. Ook kan er een eenmalige premie (koopsom) betaald worden. De betaalde premies zijn niet aftrekbaar.

De verzekeringsmaatschappij belegt het geld, waardoor er (meestal) rendement wordt behaald op de premies. Na een van tevoren afgesproken periode wordt de premie inclusief de rente terugbetaald. Het deel van de uitkering dat boven de betaalde premies wordt uitgekeerd heet het 'rentebestanddeel' of 'rente-element in een kapitaaluitkering'.

Het vrijgekomen kapitaal wordt in 1 keer uitbetaald. In de polis is vastgelegd wie de kapitaaluitkering ontvangt. De uitkeringen zijn onder voorwaarden niet belast (vrijgesteld).

En:
Citaat:
Voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning

Uw kapitaalverzekering eigen woning moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

Uw verzekering is afgesloten bij een levensverzekeringsmaatschappij, dus niet bij bijvoorbeeld een eigen bv of bij een particulier.
In de polis staat dat de uitkering wordt gebruikt om uw eigenwoningschuld af te lossen.
In de polis staat dat u minimaal 15 jaar of tot het overlijden van de verzekerde persoon premies betaalt.
U betaalt ieder jaar premies.
De hoogste jaarpremie is niet groter dan 10 keer de laagste jaarpremie.
Uw verzekering geeft recht op een eenmalige kapitaaluitkering bij leven, of op een eenmalige uitkering bij het overlijden van uzelf of uw fiscale partner.
De woning waarvoor u de kapitaalverzekering hebt afgesloten, is uw eigen woning. Het mag ook de eigen woning zijn van uw fiscale partner.
Waar in deze voorwaarden 'jaar' staat, gaat het niet om kalenderjaren, maar om periodes van 12 maanden sinds u de kapitaalverzekering hebt afgesloten.

Onbelast
Een kapitaalverzekering valt alleen in box 1 als de verzekering aan deze voorwaarden voldoet. Als de verzekering niet aan de voorwaarden voldoet, valt deze in box 3. U moet de waarde van de kapitaalverzekering dan opgeven als bezitting in box 3. U kunt misschien een vrijstelling krijgen.

En ja, een uitvaartverzekering keert een bepaald bedrag (kapitaal) uit. Maar dat is heel iets anders dan een kapitaalverzekering die uitkeert bij leven. Bij mijn weten hoef je de waarde van een uitvaartverzekering ook niet op te geven. Bij een kapitaalverzekering is dit wel het geval, zeker als deze na 2001 is afgesloten en in box 3 valt.

En ook hierbij geldt: twijfel je, bel de Belastingdienst of neem contact op met een adviseur.

Een zuivere overlijdensrisicoverzekering die alleen een vantevoren afgesproken bedrag uitkeert als je overlijdt is géén kapitaalverzekering. Deze verzekeringen hebben namelijk geen waarde, alleen een verzekerd risico.

Duidelijk Berdien, kan de belastingdienst nog wat van leren qua uitleg.

Ik ben er echt vanuit gegaan dat mijn overlijdensrisico verzekering hier onder viel, omdat er bij de uitleg stond: een verzekering die uitkeert bij een gebeurtenis zoals het overlijden van de verzekerde.

Het heeft geen gevolgen voor de uitkomsten, en ze vragen ook niet naar een opgebouwd vermogen. Maar wel jammer dat de belastingdienst er niet een duidelijkere uitleg bij geeft.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:31

Niet helemaal aangifte gerelateerd, maar een belastingvraag: hoe kan ik aanvragen mijn hypotheekrenteaftrek in 1x te ontvangen in plaats van elke maand? Ik kom er maar niet uit. :o

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:33

Ohh ik snap er ook weer geen biet van.

Volgens mij heb ik ook geen kapitaalverzekering, die wel aangevinkt staat.
Ook het studieschuld hokje ben ik niet tegen gekomen, morgen maar weer kijken en kijken of ik verplicht ben aangifte te doen, anders moet ik namelijk ruim 600 euro betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:39

Lizzle schreef:
Niet helemaal aangifte gerelateerd, maar een belastingvraag: hoe kan ik aanvragen mijn hypotheekrenteaftrek in 1x te ontvangen in plaats van elke maand? Ik kom er maar niet uit. :o

Nou, hier heb ik vandaag ook naar gekeken, ik kan alleen vinden datje een voorlopige teruggaaf kan wijzigen en aanvragen, maar nergens hoe je hem kan stoppen. Ik heb vandaag een wijziging ingestuurd naar 0 euro :)

Edit: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... topzetten/

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:51

Ja hoor Lizzle, dat kan! Dat heb ik ook :j Kan op de manier zoals Relaxed het doet, of anders telefonisch. Is wel een toestand en het is vreselijk onlogisch ingericht, maar het kan wel.