Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Ik vind juist dat het stoppen met roken er zo dik bovenop wordt gelegd... Kom op, met die 80 euro per maand redt TS het écht niet, zeker niet als ze de stress van het stoppen er bij krijgt.
. Magrathea schreef:Emmaa_ schreef:Mijn zusje is nog iets te jong om me daarin te ondersteunen haha. Ik app sowieso wel dagelijks met haar maar ze is pas 15 en nog volop bezig met haar puberale kleding en eten kopen periode, dus ze ziet niet helemaal in dat ik vaste lasten heb. Mijn huisgenoot daarentegen kan me er wel heel goed bij helpenHeb het ook al met haar afgesproken
Oh, nu zie ik hetik dacht dat je bedoelde dat ze het "sinds haar 15e" al bijhoudt, het leek alsof jullie niet veel scheelden.
Ik vind juist dat het stoppen met roken er zo dik bovenop wordt gelegd... Kom op, met die 80 euro per maand redt TS het écht niet, zeker niet als ze de stress van het stoppen er bij krijgt. Sigaretten schuiven is wel echt een goed idee, heb ik ook gedaan, scheelt zoveel! Wel oppassen dat je niet juist meer gaat roken omdat het goedkoper isGewoon jezelf een maximum aantal sigaretten per dag geven in een blikje ofzo. En af en toe een pakje voor het lekker.
Het moet je ding wel echt zijn hoor, en even het juiste merk vinden, dat scheelt ook. Ik heb pallmall potten met een vriendin mee gerookt en dat was smerigLucky vond ik veel beter.
Joman schreef:Ach, niemand hier heeft neem ik aan de illusie dat TS haar leven ineens 360 graden omdraait. Dat stoppen met roken zal ook niet aan de orde zijn, als ik der berichten lees.
Het lijkt me een stuk handiger haar bewust te maken van de periode na de studie. Na je studie hoef je een jaar geen geld terug te betalen aan DUO. Je gaat je leven dus inrichten naar het geld waarover je op dat moment wel beschikt. Dat is je loon. Uitgaven gaan dan naar je huur of hypotheek, boodschappen, zorgverzekering, rioolbelasting, telefoon, auto etc. Pas na een jaar kom je erachter dat ook de DUO voor de deur staat. Oeps, daarop zijn je uitgaven ook op dat moment niet berekend.
Dus dan zit ts in precies hetzelfde schuitje. Aankloppen bij je ouders of een lening bij de bank met hoge rente lijkt me ongewenst. Dus pak de koe nu bij de horens, nu het nog kan. Niks zo erg als geldproblemen!

Magrathea schreef:Jaja. Dankje voor je oordeel over mijn advies, maar ik hoor hier toch echt een aantal niet-rokers aan het woord... Zelf een ex-roker vanwege gezondheid, en já het is fijn dat je geld overhoudt maar als je een chronische spendeerder bent dan vind je daar wel een ander doel voor. Anders zou ik nu ook ineens bakken met geld over moeten houden.
Magrathea schreef:Joman schreef:Ach, niemand hier heeft neem ik aan de illusie dat TS haar leven ineens 360 graden omdraait. Dat stoppen met roken zal ook niet aan de orde zijn, als ik der berichten lees.
Het lijkt me een stuk handiger haar bewust te maken van de periode na de studie. Na je studie hoef je een jaar geen geld terug te betalen aan DUO. Je gaat je leven dus inrichten naar het geld waarover je op dat moment wel beschikt. Dat is je loon. Uitgaven gaan dan naar je huur of hypotheek, boodschappen, zorgverzekering, rioolbelasting, telefoon, auto etc. Pas na een jaar kom je erachter dat ook de DUO voor de deur staat. Oeps, daarop zijn je uitgaven ook op dat moment niet berekend.
Dus dan zit ts in precies hetzelfde schuitje. Aankloppen bij je ouders of een lening bij de bank met hoge rente lijkt me ongewenst. Dus pak de koe nu bij de horens, nu het nog kan. Niks zo erg als geldproblemen!
Dat lijkt me onhandig, dan sta je weer dezelfde kant op te kijken
Verder was het in het verleden altijd zo (althans toen ik begon met lenen) dat je gewoon een hypotheek kunt krijgen met een studieschuld! Dat dat niet kan is volgens mij vooral paniekzaaierij van de anti-leningsstelsel-groeperingen
Je kan prima een hypotheek krijgen. Cayenne schreef:Magrathea schreef:Jaja. Dankje voor je oordeel over mijn advies, maar ik hoor hier toch echt een aantal niet-rokers aan het woord... Zelf een ex-roker vanwege gezondheid, en já het is fijn dat je geld overhoudt maar als je een chronische spendeerder bent dan vind je daar wel een ander doel voor. Anders zou ik nu ook ineens bakken met geld over moeten houden.
Tja, en dat vind ik dus typisch een advies van een roker. En zo kun je natuurlijk voor iedere uitgave een excuus verzinnen. Tel het bij elkaar op en het is jaarlijks nog een flink bedrag. Ik zou het in een moeilijk te openen spaarpot doen en aan het eind van het jaar eens kijken hoeveel het scheelt!
TS heeft schulden en dan is iedere euro er weer eentje waarvan ze iets te eten kan kopen.
Emmaa_ schreef:Laten we even voorop stellen dat het hier gaat om een 'schuld' van 70 euro, en niet honderden of duizenden euro's. Het is inderdaad een schuld en die ligt bij een incassobureau, maar over een week heb ik studiefinanciering en dan is die schuld ook weer helemaal weg.
Daarna gaat het dus alleen nog maar om het zuiniger leren leven omdat ik geld wil overhouden, niet omdat ik schuldeisers moet afbetalen.
Joman schreef:Emmaa_ schreef:Laten we even voorop stellen dat het hier gaat om een 'schuld' van 70 euro, en niet honderden of duizenden euro's. Het is inderdaad een schuld en die ligt bij een incassobureau, maar over een week heb ik studiefinanciering en dan is die schuld ook weer helemaal weg.
Daarna gaat het dus alleen nog maar om het zuiniger leren leven omdat ik geld wil overhouden, niet omdat ik schuldeisers moet afbetalen.
Wat denk je dat DUO van je is?
Maar ik heb nog 3.5 jaar studie te gaan dus voor nu heeft het even geen gigantische prioriteit op mijn lijstje
)
Succes!