Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:28

Ts ik heb niet je hele topic door gelezen maar... Ik ken je probleem. Mijn ex heeft er nl last van. Ik beheer zijn geld. In het begin gaf ik hem elke dag geld voor eten, sigaretten en benzine. Twee dagen tegelijk ging al niet. Alles op en een dag honger. Later werd het geld voor een week. En nu zitten we op twee weken. Elke maand als zijn salaris komt kijken we wat er af moet en wat de wensen zijn voor deze maand. Ik denk dat hij het over een half jaartje wel weer zelf kan. Mij kost het nu nog maar een uurtje in de maand en dat is niks voor een goeie vriend.
Misschien is het wat voor je om iemand te zoeken die jou kan helpen op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 18-02-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:29

Ik ben der ook echt een die op der geld zit maar mijn bff was net als jou. Is gelukkig minder geworden maar die word ook geholpen door iemand die haar geld beheerd. Nu weet ik dat het bij haar altijd erg goed helpt als we samen boodschappen gingen doen. woon zelf aan de andere kant van het land dus dat gaat niet dagelijks/wekelijks maar de keren dat ik kwam was het altijd vind je het goed als we boodschappen doen als je der bent?

dus heb jij niet toevallig iemand die met je mee boodschappen kan gaan doen en je daar op de rem trekt? en iemand die mte je de folders uitpluist om de acties van deze week te bekijken etc?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:31

Ik heb de reacties niet gelezen maar koop nooit iets op krediet. Wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Je vriendin is al jaren op dezelfde datum jarig. Had dan 15 euro onder je kussen gelegd bij de storting van stufi..

Als je nu al jezelf aanleert op krediet te kopen word dit straks alleen maar erger. Alleen iets kopen als je het nodig hebt.
Gewoon overwegingen maken..

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:37

Citaat:
Ik vind juist dat het stoppen met roken er zo dik bovenop wordt gelegd... Kom op, met die 80 euro per maand redt TS het écht niet, zeker niet als ze de stress van het stoppen er bij krijgt.

Serieus? Die 80 euro is gewoon 10% van haar volledige inkomen. Een substantieel deel lijkt mij!
Tuurlijk gaat haar dat wel helpen.

En TS, ik was nogal fel in mijn eerdere reactie. Ik moet mijn petje afnemen voor de manier waarop jij ook met de kritische reacties om gaat. Kunnen veel mensen nog een voorbeeld aan nemen. Incasseren kan je in ieder geval. Nu jezelf nog een schop onder je kont geven :+.

Yessy

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:51

Die 80 euro is bijna 1000 euro per jaar, dat zou ik inderdaad niet niks noemen. Kan je vrij woest voor winkelen in de VS van de zomer!

Vanaf mijn kant ook complimenten over hoe je met alle commentaar/kritiek/suggesties om gaat. En nu volhouden! In dit topic reageert over een week misschien niemand meer en jij moet gemotiveerd blijven om volgens de nieuwe manier te gaan leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:00

Ik vind je niet verwend overkomen maar wel een beetje dom (sorry).
Als je gaat nadenken over de enorme rode draad die deze lening de aankomende jaren in je leven nog gaat innemen, dan bedenk je je wel twee keer alvorens je volle bak bij de DUO aanklopt.

Ik zou je ook echt adviseren een baantje te zoeken dat voor jou wel goed vol te houden is. Je focus blijft natuurlijk je studie, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
En hartstikke leuk een sociaal leven, maar dat sociale leven wordt ook in een keer minder sociaal als de DUO straks bij je aan komt kloppen en je een deel van je salaris moet inleveren. Ik ken er genoeg die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen vanwege een lening bij DUO.

Denk even aan je eigen toekomst en hoe je er over 5 jaar bij wil zitten. Heb je het ervoor over nu wat meer te lenen en uit te geven voor bijv een mooi sociaal leven? Of ga je nu een besparen en opzoek naar een baantje ipv over 5 jaar moeite hebben de hele boel te kunnen betalen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:28

Hier nog een. Lening van duo die ik nu moet betalen terwijl ik het bedrag niet eens kan betalen. Als ik geweten had hoe het er nu voor zou staan had ik hem never nooit aangegaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:44

Magrathea schreef:
Emmaa_ schreef:
Mijn zusje is nog iets te jong om me daarin te ondersteunen haha. Ik app sowieso wel dagelijks met haar maar ze is pas 15 en nog volop bezig met haar puberale kleding en eten kopen periode, dus ze ziet niet helemaal in dat ik vaste lasten heb. Mijn huisgenoot daarentegen kan me er wel heel goed bij helpen :j Heb het ook al met haar afgesproken

Oh, nu zie ik het :o ik dacht dat je bedoelde dat ze het "sinds haar 15e" al bijhoudt, het leek alsof jullie niet veel scheelden.

Ik vind juist dat het stoppen met roken er zo dik bovenop wordt gelegd... Kom op, met die 80 euro per maand redt TS het écht niet, zeker niet als ze de stress van het stoppen er bij krijgt. Sigaretten schuiven is wel echt een goed idee, heb ik ook gedaan, scheelt zoveel! Wel oppassen dat je niet juist meer gaat roken omdat het goedkoper is := Gewoon jezelf een maximum aantal sigaretten per dag geven in een blikje ofzo. En af en toe een pakje voor het lekker.
Het moet je ding wel echt zijn hoor, en even het juiste merk vinden, dat scheelt ook. Ik heb pallmall potten met een vriendin mee gerookt en dat was smerig :r Lucky vond ik veel beter.

dat is sorry dat ik het zo even zeg een dom advies. natuurlijk zal haar dit helpen, iedere 5 euro zijn er weer 5. en 80 euro per maand kan ze ook van eten ipv roken.
ik noem het vooral struisvogel gedrag. en stress ja die heeft ze nu ook vanwege de 'schuld'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:01

Jaja. Dankje voor je oordeel over mijn advies, maar ik hoor hier toch echt een aantal niet-rokers aan het woord... Zelf een ex-roker vanwege gezondheid, en já het is fijn dat je geld overhoudt maar als je een chronische spendeerder bent dan vind je daar wel een ander doel voor. Anders zou ik nu ook ineens bakken met geld over moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:07

Ach, niemand hier heeft neem ik aan de illusie dat TS haar leven ineens 180 graden omdraait. Dat stoppen met roken zal ook niet aan de orde zijn, als ik der berichten lees.
Het lijkt me een stuk handiger haar bewust te maken van de periode na de studie. Na je studie hoef je een jaar geen geld terug te betalen aan DUO. Je gaat je leven dus inrichten naar het geld waarover je op dat moment wel beschikt. Dat is je loon. Uitgaven gaan dan naar je huur of hypotheek, boodschappen, zorgverzekering, rioolbelasting, telefoon, auto etc. Pas na een jaar kom je erachter dat ook de DUO voor de deur staat. Oeps, daarop zijn je uitgaven ook op dat moment niet berekend.
Dus dan zit ts in precies hetzelfde schuitje. Aankloppen bij je ouders of een lening bij de bank met hoge rente lijkt me ongewenst. Dus pak de koe nu bij de horens, nu het nog kan. Niks zo erg als geldproblemen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:10

Joman schreef:
Ach, niemand hier heeft neem ik aan de illusie dat TS haar leven ineens 360 graden omdraait. Dat stoppen met roken zal ook niet aan de orde zijn, als ik der berichten lees.
Het lijkt me een stuk handiger haar bewust te maken van de periode na de studie. Na je studie hoef je een jaar geen geld terug te betalen aan DUO. Je gaat je leven dus inrichten naar het geld waarover je op dat moment wel beschikt. Dat is je loon. Uitgaven gaan dan naar je huur of hypotheek, boodschappen, zorgverzekering, rioolbelasting, telefoon, auto etc. Pas na een jaar kom je erachter dat ook de DUO voor de deur staat. Oeps, daarop zijn je uitgaven ook op dat moment niet berekend.
Dus dan zit ts in precies hetzelfde schuitje. Aankloppen bij je ouders of een lening bij de bank met hoge rente lijkt me ongewenst. Dus pak de koe nu bij de horens, nu het nog kan. Niks zo erg als geldproblemen!

Dat lijkt me onhandig, dan sta je weer dezelfde kant op te kijken -O-

Verder was het in het verleden altijd zo (althans toen ik begon met lenen) dat je gewoon een hypotheek kunt krijgen met een studieschuld! Dat dat niet kan is volgens mij vooral paniekzaaierij van de anti-leningsstelsel-groeperingen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:10

Magrathea schreef:
Jaja. Dankje voor je oordeel over mijn advies, maar ik hoor hier toch echt een aantal niet-rokers aan het woord... Zelf een ex-roker vanwege gezondheid, en já het is fijn dat je geld overhoudt maar als je een chronische spendeerder bent dan vind je daar wel een ander doel voor. Anders zou ik nu ook ineens bakken met geld over moeten houden.

Tja, en dat vind ik dus typisch een advies van een roker. En zo kun je natuurlijk voor iedere uitgave een excuus verzinnen. Tel het bij elkaar op en het is jaarlijks nog een flink bedrag. Ik zou het in een moeilijk te openen spaarpot doen en aan het eind van het jaar eens kijken hoeveel het scheelt!
TS heeft schulden en dan is iedere euro er weer eentje waarvan ze iets te eten kan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:11

Magrathea schreef:
Joman schreef:
Ach, niemand hier heeft neem ik aan de illusie dat TS haar leven ineens 360 graden omdraait. Dat stoppen met roken zal ook niet aan de orde zijn, als ik der berichten lees.

Dat lijkt me onhandig, dan sta je weer dezelfde kant op te kijken -O-

Verder was het in het verleden altijd zo (althans toen ik begon met lenen) dat je gewoon een hypotheek kunt krijgen met een studieschuld! Dat dat niet kan is volgens mij vooral paniekzaaierij van de anti-leningsstelsel-groeperingen

hahahahah, ben er niet helemaal bij. Heb t ff aangepast.

Ik zeg niet dat je geen hypotheek kan krijgen met een studieschuld. :) Je kan prima een hypotheek krijgen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:12

Bij hypotheek met NHG kan het zijn dat er wel naar gevraagd wordt.
En ook al heb je een hypotheek: het afbetalen moet je toch meecalculeren in je maandelijkse lasten. Ik heb geen studieschuld vriend wel. 15 jaar lang elke maand 112 euro teug betalen is toch best sneu geld als je bedenkt dat een deel ervan (lang niet alles!) voor luxe is geleend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:14

Wij zijn vorig jaar bezig geweest voor een hypotheek en toen werd er idd gevraagd of er een studieschuld was. (En ook of er een BKR notering was trouwens, maar dit terzijde).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:15

Wow. TS :=

Eerst is je kamer hopeloos en nu je geld?! :')

Laat gewoon je pinpas thuis, of knip hem door. Geen geld voor kleding en voor sigaretten.

Waarom moeilijk denken als het makkelijk kan? Zo ook voor je kamer. Ruim gewoon je rotzooi achter je billen op. Probleem opgelost :D

Succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:09

Cayenne schreef:
Magrathea schreef:

Tja, en dat vind ik dus typisch een advies van een roker. En zo kun je natuurlijk voor iedere uitgave een excuus verzinnen. Tel het bij elkaar op en het is jaarlijks nog een flink bedrag. Ik zou het in een moeilijk te openen spaarpot doen en aan het eind van het jaar eens kijken hoeveel het scheelt!
TS heeft schulden en dan is iedere euro er weer eentje waarvan ze iets te eten kan kopen.

dan zou ik het anders stellen, ik heb nu nog 1 konijn zitten kost me denk amper 15 euro in de maand, maar als ik het financieel niet trek gaat deze toch echt weg.
heb twee honden in huis kosten me per maand 30 euro deze zullen dan ook zeker weggaan.
heb 2 paarden deze kosten me opzich niet heel veel maar gaan er dan toch ook uit.
ik zou dan al met al 100 euro overhouden per maand. waar ik dan toch weer me cz van zou kunnen betalen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:28

Nou StalNollie, dan denken we er hetzelfde over :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:36

ja sorry was reactie op Magra, heb jullie beide gec... nog wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:40

Laten we even voorop stellen dat het hier gaat om een 'schuld' van 70 euro, en niet honderden of duizenden euro's. Het is inderdaad een schuld en die ligt bij een incassobureau, maar over een week heb ik studiefinanciering en dan is die schuld ook weer helemaal weg.

Daarna gaat het dus alleen nog maar om het zuiniger leren leven omdat ik geld wil overhouden, niet omdat ik schuldeisers moet afbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:47

Emmaa_ schreef:
Laten we even voorop stellen dat het hier gaat om een 'schuld' van 70 euro, en niet honderden of duizenden euro's. Het is inderdaad een schuld en die ligt bij een incassobureau, maar over een week heb ik studiefinanciering en dan is die schuld ook weer helemaal weg.

Daarna gaat het dus alleen nog maar om het zuiniger leren leven omdat ik geld wil overhouden, niet omdat ik schuldeisers moet afbetalen.

Wat denk je dat DUO van je is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:48

Joman schreef:
Emmaa_ schreef:

Wat denk je dat DUO van je is?

Ik heb inderdaad een schuld bij de DUO, maar dat is op dit moment toch geen schuldeiser? Op het moment dat ik leer beter met mijn geld om te gaan en ik een stabieler bijbaantje heb is het echt niet meer mijn doel om vol bij te lenen, indien mogelijk wil ik mijn lening zelfs weer helemaal terugdraaien. Maar ik hoef niet aan het einde van deze maand geld over te maken aan het DUO.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:15

Ik zou er wel rekening mee houden dat je dat ooit moet terug betalen. Beter meeverlegen als omverlegen zei mijn oma altijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:32

Absoluut, en dat doe ik ook wel :) Maar ik heb nog 3.5 jaar studie te gaan dus voor nu heeft het even geen gigantische prioriteit op mijn lijstje

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:48

Praktische tips: zet eerst eens zwart op wit wat precies je inkomsten en uitgaven zijn (en die hoef je echt niet op bokt te plaatsen, dat is voor jezelf). Ik heb het idee dat je hier eigenlijk niet naar durft (?) te kijken, terwijl dit een goed begin zou zijn. Dan weet je waar je staat en hoeveel er werkelijk bezuinigd moet of kan worden. (Eigenlijk een beetje zoals opruimen: uitstellen omdat je niet weet waar te beginnen/de moeite niet wilt doen, maar begin je eenmaal is het zo gebeurd en hou je het daarna ook makkelijker bij :D)

Wat zuiniger leven betreft, begin eens met alle uitgaven voorzichtig te minderen. Twintig euro i.p.v. dertig euro pinnen voor het stappen, vier nieuwe kledingstukken in plaats van zes per maand (ik noem maar iets), minstens drie maaltijden van actie-producten maken, enzovoort. Al die losse euro's winst bij elkaar lijken niks, maar juist die kleine verschillen kunnen op de lange termijn veel opleveren.
Wat ik ook vaak als tip hoor is om aparte bankrekeningen te openen, of verschillende portemonnees nemen waar je apart geld op zet voor een bepaald doel ('vaste lasten rekening' / 'uitgaan rekening' / 'shoppen rekening'). Zo maak je het ten eerste zichtbaar voor jezelf hoe je er financieel voor staat, maar is het ook duidelijk: geen geld op de 'uitgaan' rekening is deze maand niet meer stappen. Zorg dat je het inzichtelijk voor jezelf maakt en je duidelijke doelen opstelt. Zo maak je het voor jezelf makkelijk om minder geld uit te geven.
Wat je ook kan doen is je huisgenoten/vrienden vragen om de komende weken mee te kijken. Zo wil een vriendin dat we haar aanspreken als ze iets in de kantine koopt terwijl ze zelf nog eten bij zich heeft. Wederom: kleine uitgaven die je dan niet doet. Maar het kan per maand wel 15 euro verschil zijn :)

Mocht je nu echt problemen met het geld krijgen, klop dan eens aan bij je ouders. Niet om om geld te vragen, maar juist om eens te kijken hoe je beter met je eigen geld om kan gaan. Volgens mij hebben jouw ouders hier namelijk geen steek laten vallen, maar ligt het probleem meer bij het feit dat je de situatie zelf niet overziet en niet weet hoe je daar structureel verandering in moet brengen. Dus geef jezelf een flinke schop en ga stappen zetten, dan zul je zien dat het meevalt :) Succes!