Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:19

Ik ben het topic pas tegen gekomen, en mijn 1e reactie op je start-bericht was of ze niet dyslectisch was. Want ondergetekende deed het ook super op de basisschool (al had ik wel een 2-vingers in mijn neus mentaliteit) deze hielp niet mee op het vwo en jaha... de talen gingen erg slecht. Bleek dus ook een vorm van dyslectie te hebben (niet heel extreem hoor, maar ik kan moeilijk vertalen). Dit in combi met mijn (niet)werk-mentaliteit zorgde dat ik doorschoof naar de havo, waar ik het gehaald heb met 2 vingers in de neus (vertel maar niet aan je dochter) en later de HBO zonder vertraging heb behaald. Ik kan vast meer, maar ik ben toch meer praktijk gericht dus zit prima op mijn plek.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:31

Nog een tip: het boek "Jij kan beter" van Tessa Kieboom heeft hier ontzettend goed geholpen om zaken anders aan te pakken. Wel soms heel confronterend om te lezen! Ik herkende zoveel valkuilen bij mezelf.

En ik lees dat je dochter erg slim is, kijk dan ook eens op het hb-kind-forum. Daar zitten veel ouders die met hetzelfde bijltje gehakt hebben. Ik heb daar al veel goede tips vandaan gehaald.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:00

Dank voor de tip estja, ik ga het boek opzoeken!
Haar slimheid heeft haar ook wel door de basisschool geloodst, maar op het vwo viel ze dus giga door de mand. We gaan nu eerst rustig op de havo starten hoewel school wel de mogelijkheid open houdt dat ze tussentijds de overstap naar atheneum zou kunnen maken. Verder kijken hoe om te gaan met de dyslexie.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:06

Het enige wat voor mij geholpen heeft, is kei en kei hard tegen de muur aanlopen. Niet leuk, wel heel effectief. En dat moest ik toch echt zelf meemaken, dat kon een ander niet voor mij doen. Ik ben nu eindelijk aan het doen wat ik jaren geleden had moeten doen: studeren en wat van mijn leven proberen maken. Dat ik dat 10 jaar geleden niet beseft heb...
Ik hoop van harte dat het voor jouw dochter niet zo ver komt :(:)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:34

Ik heb niet alles gelezen, maar naar wat ik begrijp heeft je dochter het niet zozeer moeilijk met de stof maar met het leren.

Ik was ooit ook zo'n scholier. Op de basisschool verveelde ik me al dood, citoscore 550, maar geen echt gym in de buurt. Ik kwam bovendien op het havo/vwo met nul ervaring met echt leren. Bij mij ging het in de eerste klas nog aardig, maar vanaf de tweede slechter. Hoe meer mijn vader zeurde, hoe minder ik deed. Toen de keuze havo of vwo kwam, waren mijn cijfers net niet genoeg voor het vwo en moest ik naar de havo.....gevolg: ik kwam niet meer opdagen en bleef enorm zitten in 4havo. Gelukkig zag de school dat doubleren niets zou opleveren en stuurde mij naar 4atheneum. Daar bleef leren lastig, maar ik ben met fatsoenlijke cijfers, zonder een boek open te slaan voor mijn eindexamens, van het vwo gekomen.

Pas toen ik op de uni 3en haalde ben ik gaan 'leren leren'. Toen ik dat eenmaal onder de knie had kon ik een dubbele Bachelor doen en daarnaast nog werken en rijden....... Had ik dat nou maar eerder geleerd.

De citoscore van je dochter bewijst dat ze een prima stel hersens heeft. Kans is alleen groot dat ze - net als ik vroeger - nooit ergens voor heeft hoeven werken. Haar discipline in het rijden geeft dat ook aan. Het was tot nu toe niet nodig. Al die extra hulp bij de vakken is nergens voor nodig en afzakken maakt het waarschijnlijk alleen maar saaier op school. Het gym is de moeilijkste graad in ons schoolsysteem, maar voor een klein deel van de leerlingen gewoon niet uitdagend genoeg. Ja, misschien moet ze tegen die muur lopen, maar de kans bestaat dat dat haar zelfvertrouwen omlaag helpt en ze straks tevreden is met havo. Leren leert ze dan nooit meer. Ga in overleg met haar en met de school kijken waar het wringt, hoe jullie haar kunnen helpen te leren leren en plannen, maar haar daarna de verantwoordelijkheid kunnen geven het zelf te doen. Hoe wordt leren leuk voor haar? Kinderen zijn leergierig, maar verveling kan je enorm afstompen. Ze weet niet wellicht niet hoe het voelt om ergens hard voor te werken en trots te zijn als het lukt.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:11

Mijn zoon heeft sinds een paar maanden ergotherapie. Dit helpt hem om planmatig te werk te gaan, structuur aan te brengen in zijn werk.
Wellicht kan het jouw dochter ook helpen om alles te organiseren. Het word vergoed vanuit de basisverzekering.

Heeft mijn zoon enorm geholpen in korte tijd