Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:18

Gezien je reactie of beter gezegd geen reactie op mijn vraag of je zelf nu nog gebeld had ga ik het topic verlaten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je er nog steeds veel te gemakkelijk over denkt, succes en ik hoop dat het je gaat lukken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:27

Goeie stappen gezet, TS. Ik snap dat je even wacht met bellen totdat je een plan van aanpak hebt met de hulp die je van de gemeente kan krijgen, en dat lijkt me heel verstandig.

90 euro per maand, edit: week! vind ik dapper, als je het eerst met 140 deed. Mooi dat je er de sport van inziet, ik hoop dat je er ook lol in krijgt. Succes!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:30

Prrrr schreef:
Goeie stappen gezet, TS. Ik snap dat je even wacht met bellen totdat je een plan van aanpak hebt met de hulp die je van de gemeente kan krijgen, en dat lijkt me heel verstandig.

90 euro per maand vind ik dapper, als je het eerst met 140 deed. Mooi dat je er de sport van inziet, ik hoop dat je er ook lol in krijgt. Succes!

Per week! Niet per maand...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:42

Bonnyyyyyy schreef:
Ts je zegt niet in te gaan op bepaalde reacties.. Beetje gek vind ik..

Waarom, ze is geen verantwoording aan ons verschuldigd en als je alles goed leest zegt de een dit en de ander het tegenovergestelde.

Het beste wat ze kan doen is de beste tips ertussenuit halen en daarmee aan de gang gaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:46

Tink89 schreef:
Prrrr schreef:

90 euro per maand vind ik dapper, als je het eerst met 140 deed. Mooi dat je er de sport van inziet, ik hoop dat je er ook lol in krijgt. Succes!

Per week! Niet per maand...

Je hebt gelijk. Ik heb een snotkop. En ik heb het aangepast.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:53

Gemeente schuldhulpverlening is het beste wat je kunt doen. Schuldeisers zijn dan een stuk meewerkender als je ze dan belt of er voor jou gebeld word. Helemaal als je kunt aantonen dat je straks wel kunt betalen

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:12

Goh bigone een reactie over het hoofd zien of vergeten op die te reageren is toch niet zo'n ramp. Ik zit niet continu in het topic.

Nee wij hebben niet met de schuldeisers gebeld. Gisteren zijn de laatste weer overgemaakt toen er geld binnen was en Alles is verder aan deze maand. Voor de Zorgverzekeraar ben ik met iemand via pb bezig iets op te stellen. (Beroep van die persoon)

Verder kan ik elk moment gebeld worden Door de gemeente en wacht ik dat eerst af.

Ik ga niet in reacties over keuzes die gemaakt zijn en die baan voor 40 uur. Dat heeft geen zin. Dat bedrijf hebben ze nog niet binnen gehaald en die vacature staat ook niet open nog. Nu heb ik in ieder geval inkomsten.
Ik werk trouwens op dit moment ma di do van 7 tot 18 voor diegene die het vroeg.

Wij leven nu en willen aan nu en aan de toekomst werken dus ik ga niet steeds reageren over de afgelopen tijd/jaar. Als het je niet zint dan kan je inderdaad beter niet meer het topic volgen..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:22

En ben je nu verzekerd voor ziekte ed? :)

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:29

Nee heb niets extra verzekerd. 2 jr geleden wel uitgezocht maar erg duur. Kunnen we nu ook niet betalen maar wel iets voor in de toekomst. Al denk ik dat ik dan wellicht wel in loondienst kan zijn. Dat is iets wat we kunnen gaan bekijken wanneer het beter gaat :)

Edit; volgende week woensdag gesprek op het gemeentehuis

Edit; vanochtend boodschappen gedaan voor 15.65 voor vandaag, donderdag en vrijdagochtend/middag. Vrijdag middag ga ik de boodschappen voor die avond en het hele weekend halen

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:18

O super fijn om te horen dat er een afspraak is, waarschijnlijk het begin van het einde van jullie ellende!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:45

Heb je voor jezelf een schuldenoverzicht en budgetplan opgesteld?

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:48

Hebben we van het weekend gedaan en daarna in Excel gezet

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:54

Fijn voor jullie TS! Er komt een beetje licht aan het eind van de tunnel!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:35

Ik wil je even heel veel succes wensen TS! Ik hoop dat je ons via dit topic een beetje op de hoogte houdt.

Ik ben bewindvoerder WSNP, het wettelijke traject schuldsanering dus. Dit traject komt eventueel na een mislukte minnelijke regeling (een traject wat je kunt doen samen met een schuldhulpverlener). Mocht je vragen hebben: PB me gerust. Er wordt in dit topuc veel informatie gegeven maar veel mensen hebben alleen van horen zeggen... Ik wil je adviseren alleen informatie in te winnen bij personen die er verstand van hebben, dat kan eventuele teleurstellingen voorkomen.

Nog even wat betreft je eigen huis: dat is NIET een reden om niet toegelaten te worden tot de schuldsanering. Uiteraard zitten er haken, ogen en consequenties aan maar het is niet zo zwart-wit als hier gezegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:18

Ossie96 schreef:
Ik wil je even heel veel succes wensen TS! Ik hoop dat je ons via dit topic een beetje op de hoogte houdt.

Ik ben bewindvoerder WSNP, het wettelijke traject schuldsanering dus. Dit traject komt eventueel na een mislukte minnelijke regeling (een traject wat je kunt doen samen met een schuldhulpverlener). Mocht je vragen hebben: PB me gerust. Er wordt in dit topuc veel informatie gegeven maar veel mensen hebben alleen van horen zeggen... Ik wil je adviseren alleen informatie in te winnen bij personen die er verstand van hebben, dat kan eventuele teleurstellingen voorkomen.

Nog even wat betreft je eigen huis: dat is NIET een reden om niet toegelaten te worden tot de schuldsanering. Uiteraard zitten er haken, ogen en consequenties aan maar het is niet zo zwart-wit als hier gezegd wordt.

Goh, eindelijk een iemand die dergelijke onzin ook tegenspreekt. Dit is door de grootste idioot trouwens gewoon te Googlen, dus ik snap werkelijk waar niet dat mensen over een dergelijk serieus onderwerp zomaar wat roepen.
Ts, knap dat je deze stappen hebt gezet. Je gaat de goede kant op!

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:00

Bedankt ossie voor je bericht. Ik houd je in het achterhoofd.
We gaan verder niets doen nu tot het gesprek op het gemeentehuis behalve de boodschappen die we nu veranderd hebben. (Rekeningen zijn betaald)
Oh behalve nu dan doet gedoe vd zorgverzekering maar daar zijn we al mee bezig.

Bedankt voor het advies en het succes wensen van de meeste.

Joman ook bedankt voor je positieve berichtje.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:46

Ik begrijp dat je de schuldsanering liever vermijdt, maar denk er niet te negatief over.
Mijn man is nu bijna klaar, het was niet makkelijk, het was niet leuk, maar het geeft wel een hoop rust.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 01:36

Schuldhulpverlening al dan niet gedwongen. Kan echt rust geven. Die mensen hebben enorme ervaring terwijl je zelf al tien keer hebt geprobeerd, gefaald en er niet uitkomt.

De duidelijkheid en de 'regels' zoals b.v. wekelijks zakgeld. Zijn voor velen na een poosje zelfs een opluchting. Je wéét waar je aan toe bent.

Dus als je zelf niet strak kan plannen en je administratie bijgewerkt krijgt. Zoek hulp!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:13

Misschien een offtopic vraag, maar wat is het verschil tussen budgetbeheer, schuldhulpverlening en schuldsanering?

Ik heb jaren geleden wegens omstandigheden budgetbeheer gehad en wat een enorme rust gaf dat. De drempel om het aan te vragen was groot, maar eenmaal in het traject kwam ik tot de conclusie dat ik het al veel eerder had moeten doen. Alles werd netjes in kaart gebracht, betaald en ik kon in alle rust tot mezelf komen zonder me zorgen te maken over alle rekeningen.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:24

Cayenne schreef:
Misschien een offtopic vraag, maar wat is het verschil tussen budgetbeheer, schuldhulpverlening en schuldsanering?

Ik heb jaren geleden wegens omstandigheden budgetbeheer gehad en wat een enorme rust gaf dat. De drempel om het aan te vragen was groot, maar eenmaal in het traject kwam ik tot de conclusie dat ik het al veel eerder had moeten doen. Alles werd netjes in kaart gebracht, betaald en ik kon in alle rust tot mezelf komen zonder me zorgen te maken over alle rekeningen.

Budgetbeheer: Een budgetbeheerder opent een beheerrekening en daar wordt voortaan je inkomen op gestort. De budgetbeheerder zorgt dat alle vaste lasten en rekeningen betaald worden en maakt weekgeld naar je over voor boodschappen etc.

Schuldhulpverlening: Kan al dan niet in combinatie met budgetbeheer. Een schuldhulpverlener gaat alle schulden die je hebt inventariseren en gaat berekenen wat je VTLB (vrij te laten bedrag) is. Van dit bedrag dien je maandelijks rond te komen, dit heb je minimaal nodig (er wordt rekening gehouden met de vaste laten en het doen van boodschappen etc.), dit is minimaal 90% van de bijstandsnorm. Al het inkomen wat je boven het VTLB krijgt zal gespaard worden door de budgetbeheerder op een aparte rekening en het gespaarde geld over een periode van drie jaar wordt (voorafgaande aan de drie jaar, het is dus een berekening wat je in drie jaar zou kunnen sparen) aangeboden aan de schuldeisers. Het kan dus zijn dat de schuldeisers een percentage van 5% aangeboden krijgen van hun schuld en de vraag is dan of ze de rest van de schuld willen kwijtschelden. Indien alle schuldeisers akkoord gaan dan kun je dus in drie jaar van je schulden af zijn. Mocht er één of meerdere schuldeisers niet akkoord gaan dan mislukt de (minnelijke) regeling (een schuldeiser kan nog gedwongen worden door de rechter om mee te werken maar daar zal ik niet teveel over uitweiden) en kun je een aanvraag doen om toegelaten te worden tot de WSNP, de schuldsanering dus.

Schuldsanering: ook wel Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Het minnelijke traject zoals hierboven omschreven moet doorlopen worden voordat je een aanvraag kunt doen om toegelaten te kunnen worden tot de WSNP. Je moet op de rechtbank komen en je verhaal doen, wanneer er geen schulden ter kwader trouw (bijv. fraude) zijn ontstaan dan kun je worden toegelaten. De rechter benoemt een bewindvoerder, het traject duurt in principe drie jaar. In de drie jaar wordt er zoveel mogelijk gespaard voor de schuldeisers, ook weer door middel van het vrij te laten bedrag. De regeling is streng en je moet je aan veel verplichtingen houden (informatieplicht, sollicitatieplicht als je kunt werken maar geen baan hebt, etc. etc.) maar is vrijwillig. Alle crediteuren zijn verplicht om mee te werken. Na drie jaar wordt er gekeken wat er gespaard is en dat wordt uitbetaald aan de crediteuren, het restant van de vordering moet door de crediteur worden 'kwijtgescholden'. Let op, alleen als je je aan alle verplichtingen houdt kan het traject slagen en kunnen de restanten van de schulden worden kwijtgescholden. Mocht je je niet goed aan de verplichtingen houden (en dit gebeurt in ruim 50% van de gevallen) dan kan de regeling beëindigd worden. Dat betekent dat alle schuldeisers weer op de stoep staan en je lastig mogen vallen. Indien de regeling beëindigd worden dan mag je er de komende 10 jaar geen beroep meer op doen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Uiteraard omvat het nog veel en veel meer dan ik hierboven heb verteld maar dit is de zo beknopt mogelijke versie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:54

Wat mijn collega overigens opviel was dat ze zo'n vriendelijk en begripvol gesprek had en dat er niet op je neergekeken wordt. Ze voelde zich heel klein toen ze erheen ging maar was zo opgelucht daarna! Ik vind dat de gemeente, waar we allemaal weleens wat op te zeuren hebben, wat dat betreft goed werk doet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:10

Wow Ossie 50% wordt weer uit de WSNP gezet?
Mijn man heeft wel een verlenging van 2 maanden gekregen, maar in mijn ogen moet je toch flink je best doen om eruit gezet te worden.
We hebben wel nogal een beroerde bewindvoerder, gelukkig zijn we in oktober van haar af.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:18

Sterke ts!
Zit op dit moment ook even krap bij kas. 10 nz dollar per dag voor eten is niet veel.

Ik snap alleen niet zo goed hoe je aan 140e per week komt? Dat zijn wij nog niet eens kwijt. Wij bestaat uit 2 volwassenen en 2 "kinderen " van 19 en bijna 21. En dan doen we daar best luxe boodschappen van: zakken chips, wijn, luxe broodjes en beleg en zijn we ook nog eens allemaal enorme eters!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:06

zonnebloem18 schreef:
Wow Ossie 50% wordt weer uit de WSNP gezet?
Mijn man heeft wel een verlenging van 2 maanden gekregen, maar in mijn ogen moet je toch flink je best doen om eruit gezet te worden.
We hebben wel nogal een beroerde bewindvoerder, gelukkig zijn we in oktober van haar af.

In het verleden hebben we hier een bewindvoerder op kantoor gehad die het allemaal wel prima vond maar ondertussen liepen de mensen in de WSNP de kantjes er vanaf. Wij zijn streng, we willen dat je je aan alle afspraken houdt maar daar tegenover staat iets heel moois: een schone lei. Helemaal opnieuw beginnen zonder schulden. Ik vind dat je daar wel iets voor mag doen en vind het dan ook terecht dat iemand alle verplichtingen na moet komen, die zijn er niet voor niets :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:22

Ik kan me (gelukkig) niet voorstellen hoe je je voelt TS. Ik hoop dat jullie op weg worden geholpen door de gemeente.

Ik ga ook verder niet in over wat verstandig of niet verstandig is om te doen qua werk. Wel zou ik voor nu, voor jou, zorgen voor meer inkomen buiten de dagen die je werkt. Voor mijn part zwart. Een paar uurtjes schoonmaken, een krantenwijk, tuintjes weer klaar maken voor het nieuwe seizoen, een paar honden uitlaten. Iedere euro is er één en dat geldt ook in de uitgaven. Je kan veel bezuinigen op stroom en gas. Alle onnodige apparaten uit, verwarming laag en met een lekkere deken op de bank. Je kan er echt een sport van maken (net als de boodschappen!) en het is nog milieuvriendelijk ook.

Als laatste zou ik willen zeggen: vergeet niet te genieten met je gezin. Ga er op een zondag op uit naar een bos in de buurt. Kan thee en zelfgebakken cake mee en lekker een eind wandelen met een zelfgemaakte speurtocht/schatkaart. Laat aan je kinderen zien dat je zonder geld ook leuke dingen kan doen en dat liefde voor elkaar juist belangrijk is in moeilijke tijden!