Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:23

Elke dag 1 handdoek en 1 washand. Elke week beddengoed en 2x theedoek/handdoek/toilethanddoek. Dan gaat het wel hard hoor. Ik vind een schone handdoek altijd wel fris, ook al is mijn lichaam schoon.

Ondergoed en sokken zijn allemaal zwart dus kunnen met de standaard was mee. 1x in de maand draai ik dit dan op kookwas.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:27

:') Om je antwoord moest ik wel even gniffelen Urielle.

Kijk ik heb geen hond en geen kids, dat zal wel een hoop schelen. Ik merk wel dat als de hond van een vriendin hier logeert ik sneller geneigd ben m'n kleding aan het eind v/d in de was te gooien omdat het dan toch naar hond ruikt, terwijl ik op kantoor werk en na werk m'n kleding verwissel voor paardenkleding. Wat dat betreft hoeft het dan niet elke dag gewassen te worden. (Draag gerust een colbertje of een nette broek meerdere malen.)

Woondekens en kussens was ik echt 1x per jaar denk ik, evenals mutsen en sjaals. :=

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:33

Tja ik heb ook gemiddeld 2 wassen per dag. Hoe? Ik woon samen met mijn man en onze 5 kinderen. man werkt in grondverzet, en thuis op onze boerderij. ik werk in de zorg, en thuis op de boerderij. Kinderen hebben school kleren, en speel/boerderij kleren, en allemaal hebben we een overall. Dan nog je beddengoed, handdoeken enz...

Mijn huishouden tja, dat is zeer wisselend. Moet zeggen op dagen dat ik werken moet (in de zorg) dan ga ik snel door mijn huis heen, en doe ik meer dan op dagen dat ik niet buitenshuis werk. Op een of andere manier, krijg ik het mijn kinderen (11, 8, 6 en 0 ) niet aan hun verstand hun zooi op te ruimen. Dus elke morgen als ze op school zijn, ga ik eerst door het huis heen, voor pyjama`s en ontbijtspul op te ruimen. (en een was ophangen/in de was machine doen, wasmanden uitruimen.)
Dan de kleine wassen aankleden en voeden. een bakje koffie en de pc aan voor een spelletje.
En dan pak ik 1 a 2 klussen (badkamer en toilet, of keuken en bijkeuken.)
broodtafel klaarmaken, kids ophalen van school, eten. kids weer naar school brengen. kleine man voeden en naar bed. en dan de woonkamer opruimen en nog een was ronde.

verder je zelf aanleren nooit met lege handen te lopen. ga je naar de keuken? neem alles mee wat daar heen moet. Spullen die mee naar boven moeten? leg ze op de trap. Ieder die naar boven gaat neemt het mee. Geef alles een vaste plaats. En leg het na gebruik direct terug. Dat scheelt al heel veel.
Ik merk dat wanneer ik dat niet doen, en ik dus altijd eerst moet opruimen VOOR ik kan schoonmaken, ik er erg tegen op zie, en het blijf uitstellen.

en ja soms moet ik op een moment dat ik eigenlijk in huis iets moet doen, gewoon op de boerderij helpen, dan schuift het dus naar een ander moment.

De kleine (4,5 mnd) ligt gewoon in de box s morgens. Leert zich zelf maar vermaken. en s middags natuurlijk lekker op bed. In de avond is ons speelmoment wel en de aankleed/bad momenten, en even na de voedingen.

Mioux

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:37

Hier maak ik elke dag schoon, althans echt schoonmaken..

Ik heb binnen 3 katten en mijn zoontje. Ik stofzuig dus elke dag en zonodig ook dweilen.
De badkamer en wc doe ik 2/3 keer in de week. Even snel doekje eroverheen en wasbak schoon en douche even doekje, prullenbak legen.

Het stoffen doe ik 1 keer in de week. De tafels neem ik wel elke dag af (woonkamer en achterkamer/keuken).

Vroeger was het veel erger... Mijn vader was altijd ziek en snel ontstekingen was heel vatbaar ivm bijna geen imuumsysteem door alle ziektes. Toen kwam ik naar mijn ouders om elke dag de badkamer en wc te doen. Even de ramen 2 keer in de week en alles afnemen. Mijn vader had ook ongeveer smetvrees omdat hij bang was heel snel wat op te lopen.

Het scheelt ook dat we een afwasmachine hebben. Als we klaar zijn met eten of drinken even erin zetten, en na het eten in de avond even aan zetten. Me zoontje is 3 en leert het ook om na het eten even bordje op het aanrecht te zetten, ruimt mama het wel op. Dat scheelt al heel veel werk vind ik.

Ik vind het altijd wel lekker om even alles schoon en fris te hebben. En als het die dag niet lukt dan komt het de volgende dag wel :). Boven doen we bijvoorbeeld 1 keer in de week helemaal. Ook alle bedden afnemen en wassen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:50

_Nelleke_ schreef:
:') Om je antwoord moest ik wel even gniffelen Urielle.

Kijk ik heb geen hond en geen kids, dat zal wel een hoop schelen. Ik merk wel dat als de hond van een vriendin hier logeert ik sneller geneigd ben m'n kleding aan het eind v/d in de was te gooien omdat het dan toch naar hond ruikt, terwijl ik op kantoor werk en na werk m'n kleding verwissel voor paardenkleding. Wat dat betreft hoeft het dan niet elke dag gewassen te worden. (Draag gerust een colbertje of een nette broek meerdere malen.)

Woondekens en kussens was ik echt 1x per jaar denk ik, evenals mutsen en sjaals. :=

Ik denk dat in dat soort dingen verschil zit :j
Woondekens gaan de katten en hond op liggen, met een beetje pech piesen ze er nog in ook. Mormels. Ik ben ook de enige in huis die snapt dat je die dingen opvouwt en weglegt na gebruik dus de deken van gisteren lag doodleuk op de (niet schone) vloer. Ik vind het dan al niet meer zo cosy om er weer onder te zitten. := Maar ook tegen de evt vlooien van de dieren.

Mutsen, sjaals en wanten blijven bij volwassenen normaal vrij schoon. Mijn vriend gaat joggen met een muts op, ding komt nat en stinkend van het zweet weer terug. Als de kinderen (zoals zo vaak) verkouden zijn zit de snot in hun sjaals. :r Er zijn vaak luizen op school, nog een reden om ze te wassen. Of de handel heeft op school op de grond gelegen, of in de boekentas en het pakje fristi is ontploft.

Ik heb twee honden, vier katten en stallen aan huis. Ik vind echt dat onze kleding niet fris meer is aan het einde van de dag. Nog een dag gebruiken vind ik echt vies (bij ons) .

Met de rest van het huishouden net zo. Ik heb net mijn living gedaan en mijn schattige kindjes hadden alles onder de stickers geplakt terwijl ik pannekoeken stond te bakken voor ze _-:(
Ook weer twee manden speelgoed verzameld om op te ruimen na school.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:52

Misschien heb ik geluk maar mijn dochter van 11 maanden kan zich ook rustig een uur vermaken hoor. Bij schoonmaken kruipt ze er gewoon een beetje achteraan. Bij in de tuin werken zet ik haar gewoon in de kinderwagen en kan ze een peterselie ontleden.
Zachtjes doen omdat ze in bed ligt heb ik nooit gedaan.

Dat je bij oudere kinderen veel was hebt dat geloof ik direct.
Maar was is echt wel het minste werk van alles (tenzij je het met de hand doet).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:01

eh was het minste werk? bij mij is dat het meeste. had tot vorige week geen droger, dus alles werd opgehangen. toen ik nog in de nieuwbouw woonde had ik een grote zolder, en was het idd niet veel werk (of niet iets wat boven aan mijn lijstje stond) Nu heb ik een kleine woonboerderij. met heel veel grond, echter in huis geen ruimte voor was. In de zomer was ik gerust 5 wassen op 1 dag en is het droog en gevouwen in 1 dag. Nu in de winter kan ik net krap aan 1,5 was kwijt in mijn woonkamer op het droogrek (andere ruimte is er niet) dus ik ben steeds bezig te kijken wanneer iets droog is zo dat het volgende op kan hangen. ben dus de hele dag tussendoor met was bezig.
Ook gelijk opvouwen en wegwerken. anders ligt het dus in de weg.

Denk dat je voor een ander heel moeilijk kan bepalen wat veel of weinig werk is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:04

Sizzle schreef:
Misschien heb ik geluk maar mijn dochter van 11 maanden kan zich ook rustig een uur vermaken hoor. Bij schoonmaken kruipt ze er gewoon een beetje achteraan. Bij in de tuin werken zet ik haar gewoon in de kinderwagen en kan ze een peterselie ontleden.
Zachtjes doen omdat ze in bed ligt heb ik nooit gedaan.

Dat je bij oudere kinderen veel was hebt dat geloof ik direct.
Maar was is echt wel het minste werk van alles (tenzij je het met de hand doet).

De was is bij mij juist meeste werk vind ik...Onze wasmachine en droger kan niet tegerlijketijd aan. Ook een nadeel ben je er langer mee bezig.

Dan is het dus was in machine, erna in droger, erna vouwen en erna opruimen. Ik strijk weinig tot niet omdat het gewoon niet te doen is met kleine man van 3 die rondrent haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:15

Het is toch een kwestie van deurtje open, was erin, deurtje dicht? Ophangen doe ik persoonlijk niet meer dan 5 minuten over. Strijken alleen indien echt nodig (zeer nette kleding) en opvouwen doe ik rustig terwijl mijn dochter bijvoorbeeld een boterham eet.
Mis ik iets wat bij anderen meer tijd kost?
Ik vind het inderdaad een werkje van niets. Let op: ik vind!
(Geen feit dus voor dezen die iets langere tenen hebben)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:16

Ik denk dat het ook ligt aan hoeveel was je hebt, ik was bijvoorbeeld voor 3 mensen en in weekenden de bedden. En of je je was sorteerd op kleur of iets. Zo was ik bepaalde dingen apart vanwege het materiaal en temperatuur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:21

Maar dan nog. Je staat er toch niet naast te wachten?
Of ben ik gewoon te simpel?
Ik heb net een week 5 volwassenen in huis gehad en een ziek kindje dat regelmatig alles onderkotste. Ook dan vind ik de was echt nog steeds een fluitje van een cent in vergelijking met keuken en badkamer poetsen of het gras maaien bijvoorbeeld

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:24

Elke dag 1 kamer. Dan komt binnen een week je hele huis aan de beurt.
- Wat mij veel scheelt in arbeid is het gebruik van A merken. Als ik een scheut Glorix in de pot gooi en ik laat dat een uurtje intrekken, dan hoef ik vaak helemaal niet te boenen. Bij gewone bleek vaak wel.
- Was sorteren wij helemaal niet. Alles gaat door elkaar en op 30 graden. Strijken doe ik niet. Is ook niet nodig als je de was netjes ophangt.
- Stofzuigen doe ik niet veel. Heb wel een bezem met zachte haren staan. Kan me voorstellen dat je dat met een kleintje wat vaker doet. Woonkamer stofzuigen duurt gem. 10 minuten hier.
Doet je kleintje een dutje? Of zit ze even in de box? Kun jij mooi even een klusje doen!
- klussen waar ik een hekel aan heb (het hele huishouden dus), doe ik bij voorkeur zo snel mogelijk in de ochtend, dan heb ik dat maar gehad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:26

Nee ik ga er niet naast staan wachten haha. Maar als ik dus overdag de machine en droger erna aan zet, is het best wat was. Ik doe het opvouwen in de avond tegenwoordig. Aangezien me zoontje graag helpt op zijn manier ik niet verder kom haha. Dan doe ik dus in de avond even 2 wasjes vouwen.

Ik vind juist de keuken, maar ik houd die ook bij, heel makkelijk en kort werk. Doekje over gaststel na het eten, afwas smorgens eruit en overdag wat ik gebruik er weer in. De wc doe ik 2 keer in de week doekje over en daarvan 1 keer ook de tegels. Ik heb gelukkig maar 1 bij 1 m2 gras en dat doen de konijnen haha.

Veel werk vind ik ook wel de ramen. We hebben er best wat waarvan ook dak ramen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:31

Met de keuken bedoel ik ook niet het dagelijkse doekje, maar de kastjes, koelkast, vloer poetsen dat soort dingen.
Ramen is hier definitief het meeste werk, dat duurt voor het hele huis binnen en buiten letterlijk een werkdag aangezien we ook ladders nodig hebben.
Mijn dochter helpt ook graag de was sorteren :j
Geef haar dan gewoon wat handoeken :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:35

De kastjes doe ik echt niet elke week ;). Dan blijf ik bezig. Die komen 1 keer in zoveel tijd aan de beurt.

De ramen is hier ook t meeste werk. Meestal worden die gedaan als kleine druk is met spelen bij de opvang of in t weekend dat oma even kan opletten. Dan is het ook het makkelijkst te doen aangezien de kleine overal bij wil helpen en de ladder erg leuk vind :).

Met de kamer doen en stofzuigen helpt hij ook op zijn manier, dat vind ik ook niet erg haha maar als ik even door wil dan is het soms wel een hele klus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:40

Ik moet trouwens wel zeggen dat het echt een enorm verschil maakt of ik werk.
Om een een of andere reden is het huishouden veel eenvoudiger en sneller gedaan als we beide werken.
Is een van ons thuis (zoals ik nu) dan is de efficienty ook direct verdwenen. Ik kan me nu goed voorstellen dat als je jaren thuis geweest bent het moeilijk is om de dagen goed nuttig te gebruiken omdat je geen echte dead-lines hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:44

Badkamer en ramen gaan hier wel snel, keuken is een takkewerk want dat is blijkbaar de stort ofzo. Daar moet ik teveel opruimen. Komt omdat we ook kastruimte tekort hebben daar.

Wassen gaat snel maar strijken niet. Gelukkig werkt mijn schoonmoeder weg op maandag en vrijdag wat mij niet lukt.

De grootste hekel heb ik aan was opruimen en het poetsen van de koelkast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:46

Ik heb zo een 5 wassen per week denk ik.
Ik vind het opvouwen zo'n crime echt... :n
Ik weet niet wat dat is :P

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:47

Wassen vind ik ook het leukste/makkelijkste werk, athans, sinds we een droger aangeschaft hebben. Dat scheelt zoveel! Ophangen en wachten tot het droog is en dan pas de volgende was aan kunnen zetten is inderdaad gruwelijk vervelend en dan lijkt het inderdaad veel tijd te kosten..
Ik merk wel dat ik veel minder in de was gooi dan toen ik nog bij mijn ouders woonde. Nette werkkleren trek ik uit als ik thuiskom en is dan dus nog vrij schoon. Broek doe ik sowieso nog een 2e of 3e keer aan, shirtjes meteen in de was en vesten/colbertjes vaak ook nog een keer aan. Thuis meteen paardenkleren aan, die worden echt maar 1x per week gewassen (op tshirt na), vies wordt het toch wel weer.
Handdoeken en theedoeken ook 2-3 keer gebruiken. En mijn vriend wordt elke dag toch wel weer opnieuw vies op zijn werk, dus die doet ook maar een paar keer z'n werkbroek aan voordat die in de was gaat. Ik blijf niet bezig :+
Wij hebben ongeveer eens in de 1,5 week een propvolle wasmand en dan werk ik het weg, tussendoor ergens..

Afwas vind ik het aller aller allerergste. En dat verzamelt zich ook zo snel.. Ben je eigenlijk nooit klaar mee. Ik zou super graag een afwasmachine willen, maar helaas geen plek voor. Heb het maar een beetje los gelaten. Was vaak een deel af tijdens het koken, en als ik een dag niet kook of het lukt niet tijdens het koken, dan blijft het maar een dagje langer staan.

Ramenwassen vind ik twee keer per jaar wel genoeg. Blijf niet bezig. Maar kan me voorstellen als ukkies daar met hun handen aan zitten dat het wel vaker moet :)

Ik ga pas boodschappen doen meestal als de koelkast bijna leeg is, dus dan over de lege planken even een doekje, hoef je ook niet zoveel weg te halen. Ene plankje komt vast vaker aan de beurt dan de ander, maar ach, hij hoeft van mij ook niet te blinken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:53

Zo, tijdens het ontbijt even snel bijgelezen, nu ligt de kleine op bed. Ik ga voor vandaag even bijhouden wat ik nou precies doe, ben zelf wel benieuwd eigenlijk, misschien een motivatie om ook wat meer te doen.
Heb in elk geval de woonkamer al gezogen, een was gevouwen en een was in de machine gegooid.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:55

Hier heb ik ook standaard tijden in gesteld haha. Smorgens boodschappen indien nodig en vlees uit de vriezer halen en eventueel brood. Dan afwasmachine leegruimen dan kan die over de hele dag gevuld worden. Rond 15:00-16:00 stofzuigen en eventueel dweilen, dan is het weer lekker fris. Smorgens heb dit weinig zin omdat de kleine nog wel eens knoeit met een koekje of iets.

Erna gelijk het eten klaar zetten dan is dat vast klaar.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:44

Ik was maar 3 keer per week voor 2 personen.
1x handdoeken en 1x donker en 1x werk/sport kleren

Wasmachine staat 's nachts aan, 's ochtends (07:00 uur) hang ik de was op (handdoeken gooi ik alleen in de droger) en ga ik naar mijn werk.
Opvouwen doe ik na mijn werk voordat ik ga douchen (19:00 uur) en duurt niet langer als 10 min.
Als het nog niet droog is, wacht ik een dag.
Strijken doe ik niet, alleen de overhemden van mijn man. (1 per week)

Op zaterdag of zondag haal ik een swiffer door het huis, en zuig ik van boven naar beneden.
Door de week zuig ik om de dag beneden.
Ramen doe ik 1x in de 3 maanden, want wij wonen in een nieuwbouw wijk en daar blijf je bezig.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:51

Caesar schreef:
Als je kinderen hebt, die knoeien veel meer en wissel je wel 3x per dag van kleding.

Als ik naar mijzelf kijk denk ik dat ik 6 wassen per week draai, op zaterdag is het wasdag. Vooral de kookwas. Die kan ik dan gelijk ophangen. En door de weeks draai ik even snel mijn goede kleding, die laat ik niet lang vies in de wasmand liggen.

Smickey; om op jouw vraag terug te komen, dat is natuurlijk klets. Je gaat niet op je gat zitten om antwoord B te kunnen zeggen op je sterfbed. Je kunt ook genieten door je rotzooi op te ruimen, het moet toch gebeuren. Als ik kook, dan ruim ik de vaatwasser uit en stofzuig ik even de hal en de keuken. Of ik doe het toilet even tussendoor. Ik merk dat ik vaker meerdere dingen tegelijk doe en ook zo plan. Scheelt een hoop tijd. Als ik naar de paarden ga, gaan de honden standaard mee en hebben die hun avond uurtje ravotten ook weer gehad. Ik doe 2x per week boodschappen en plan mijn eten dan van te voren. Op mijn cursus avond eten we wat uit de vriezer. In het weekend kook ik regelmatig 1x extra zodat ik een grote pan spaghetti heb, die ik dan meteen invries voor "nood" avond eten.

Haha nou wil je een medaille ofzo? Je mag hier onaangekondigd langs komen hoor, zoals ik meldde is mijn huis erg schoon en ik sop zelfs plafonds en strijk alles, ook met kind. Toilette en badkamer worden dagelijks gedaan en heb op de benedenverdieping een witte vloer die dus dagelijks keurig gedweild wordt. Maar mensen die er minder aan hechten vind ik ook prima, doen waar je je lekker bij voelt. En als dat is omdat ze op hun gat willen zitten moeten ze dat lekker zelf weten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:04

Soms is het zelfs niet eens een kwestie van op je gat WILLEN zitten, maar MOETEN zitten.
Ik zou willen dat ik de energie voor het huishouden had...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:47

Energie is altijd een interessant iets. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die energie krijgt van op z'n gat zitten. Zal nu wel half bokt over me heen krijgen... :=

Wel moet je gezegend zijn met een gezond lijf om altijd alle balletjes hoog te kunnen houden, maar dat is een ander verhaal dan 'weinig energie'.