Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:53

Tja Air ik ben wel klaar met de discussie eigenlijk :) Ik vind het gewoon heel netjes èn gezien de omstandigheden heel begrijpelijk dat TS (en anderen) de boete liever delen :j Als jij dat dan raar vindt dan is dat maar zo :P

Oef Ayasha, dat is ook balen zeg :(:)

Ayasha
Blogger

Re: Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:11

tsja, ik heb ze zelf gereden toch? :D 't is jammer geld maar eigen schuld... :) Ik zeg altijd maar dat ik gewoon mijn steentje bij droeg aan de crisis. :j Gezien ik dat via werken al niet meer mag moet ik het maar op een andere manier doen. O:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:24

Ik vind je echt te lief voor deze wereld. dat je het uberhaupt al overweegt om de helft te betalen omdat je de eigenaar van de auto bent.

Als iemand in mijn auto te hard rijdt, of iets anders waardoor er een bekeuring op mijn naam binnen komt, stuur ik m linea recta door naar de verantwoordelijke.
Jij bent hoe dan ook niet verantwoordelijk voor hoe hard HIJ rijdt.
dus ik zeg: leg t lekker bij hem neer.

Maar nogmaals, het is lief dat je het overweegt, maar als je het niet kunt missen. niet doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:54

Air schreef:
Grit: aha, dus met iemand zijn eigen straf laten betalen ben je een slechte vriend, maar als je als chauffeur verwacht dat je bijrijder de boete meebetaald en dat gebeurt niet, dan loopt je vriendschap naar zeggen een deuk op. En dat heet dan vrienden voor het leven :').
Precies wat ik bedoel dat niet alles zwart/wit is. Ik kan 1000 situaties bedenken wanneer ik niet zou meebetalen aan een bekeuring van een vriend(in), maar over die situaties gaat dit topic toch niet??
Kijkend vanuit deze situatie zoals TS het heeft beschreven, inclusief houding en rijgedrag van de vriend (en zoals je hebt kunnen lezen verwacht de bestuurder niets van TS), sta ik inderdaad perplex van sommige reacties hier :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:39

Ik snap precies wat Pmarena bedoelt, het is niet zo zwart/wit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:52

De zakelijke / harde houding van sommige mensen die ook uit dit topic blijkt is in ieder geval een duidelijk voorbeeld van waarom veel "lieve" mensen steeds minder voor een ander willen / durven doen.... omdat veel anderen het wel fijn vinden dat je ze helpt, maar als er iets fout gaat dan laten ze je lekker met het probleem zitten en trekken hun handen er vanaf -O-

Wordt het allemaal niet leuker / gezelliger op, jammer hoor :)

Het is wel begrijpelijk dat je liever geen kosten maakt die je niet per-sé hoeft te maken, maar een beetje voor elkaar zorgen is toch gewoon fijn om te doen, daar ben je verdorie toch vrienden voor :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:00

Ik begrijp de situatie van TS heel goed en zou in dit specifieke geval ook de boete gedeeld hebben :)
Het gaat hier om een relatie toch? Geen zakenpartner.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:02

Pfff wat ben ik blij dat ik bepaalde Bokkers niet als vriend heb :x

In een vriendschap werkt het inderdaad niet zo zwart/wit. Voor sommigen moeilijk te begrijpen zo te zien, maar die zullen inderdaad wel geen vrienden voor het leven hebben :Y)

Ik heb ooit een soortgelijke situatie meegemaakt, ik zat bij een vriendin achterop de fiets, zij fietste en we zijn door rood gereden. Allebei dronken, ik had het ook niet gezien :') het was op zo'n tijdstip dat stoplichten niet echt meer een functie hebben omdat er geen hond meer rijdt dan. Mja wel aangehouden dus, en ondanks dat ik niet fietste heb ik toch aangeboden om mee te betalen omdat ik ook niet door heb gehad dat we door rood reden, ik maakte dus op dat moment dezelfde fout als mijn vriendin, ook al was ik geen 'bestuurder', Toch wilde ze perse zelf de boete betalen en haar moeder had wat mee betaald volgens mij :') maar dat is dan aan haar zelf om te bepalen.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:19

ik heb vrienden voor het leven die gewoon eerlijk zeggen dat ze zelf een fout hebben gemaakt en dus ook gewoon zelf betalen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:21

BarryPlopper schreef:
ik heb vrienden voor het leven die gewoon eerlijk zeggen dat ze zelf een fout hebben gemaakt en dus ook gewoon zelf betalen
En dat heeft de bestuurder in dit geval ook gezegd, maar TS vond het eerlijker om gezien de situatie het 50/50 te doen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:31

Grit schreef:
BarryPlopper schreef:
En dat heeft de bestuurder in dit geval ook gezegd, maar TS vond het eerlijker om gezien de situatie het 50/50 te doen.

Klopt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:52

Het is ook zo dat exact dezelfde persoon in de rol van bestuurder kan vinden dat 'ie zelf verantwoordelijk is en de boete zelf moet betalen :j

Terwijl die in de rol van bijrijder beseft dat de rit enkel en alleen voor hem gemaakt werd, het hem zelf ook makkelijk had kunnen overkomen als bestuurder, en het dan netjes vindt om de helft bij te dragen :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:02

Heerlijk, ts heeft al dagen geleden aangegeven hoe ze het opgelost heeft en Bokt blijft maar doormekkeren _O-
Al geeft ze die jongen een bos bloemen erbij, het is klaar en het zijn jullie zaken niet (meer)
Ik hoop dat een aantal van de reageerders irl niet zo door blijven drammen als ze hier doen, want dan maken ze het zichzelf wel lastig in het leven :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:01

pmarena schreef:
De zakelijke / harde houding van sommige mensen die ook uit dit topic blijkt is in ieder geval een duidelijk voorbeeld van waarom veel "lieve" mensen steeds minder voor een ander willen / durven doen.... omdat veel anderen het wel fijn vinden dat je ze helpt, maar als er iets fout gaat dan laten ze je lekker met het probleem zitten en trekken hun handen er vanaf -O-

Wordt het allemaal niet leuker / gezelliger op, jammer hoor :)

Het is wel begrijpelijk dat je liever geen kosten maakt die je niet per-sé hoeft te maken, maar een beetje voor elkaar zorgen is toch gewoon fijn om te doen, daar ben je verdorie toch vrienden voor :(:)

He? Wat een groot oordeel op basis van één mening over een straf. Hoe kan jij daarop baseren hoe een vrienden in andere situaties met elkaar omgaan? Een straf heeft niets te maken met een probleem. En ook niets te maken met voor elkaar zorgen. Dus waarom je daar zo nodig een oordeel over moet vellen is mij de vraag.

Ik vind sommige hier zeer respectloos reageren naar mensen die het normaal vinden dat een bestuurder zelf zijn straf betaald.
Opmerkingen als "die zullen inderdaad wel geen vrienden voor het leven hebben" komop zeg, wie ben jij om daar over te oordelen?
Het is niet zwart-wit, maar is het dan wel normaal om te verwachten dat een vriend eventjes meebetaald aan je boete want anders is het een slechte vriend?
Volgens deze theorie kan je geen vrienden hebben wanneer je weinig geld hebt, think again please.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:13

IKbenEllen schreef:
Heerlijk, ts heeft al dagen geleden aangegeven hoe ze het opgelost heeft en Bokt blijft maar doormekkeren _O-
Al geeft ze die jongen een bos bloemen erbij, het is klaar en het zijn jullie zaken niet (meer)
Ik hoop dat een aantal van de reageerders irl niet zo door blijven drammen als ze hier doen, want dan maken ze het zichzelf wel lastig in het leven :')

Ja, dus? Dan mag er niet meer gediscussieerd worden? :?
Waar is een forum anders voor... (zoek het voor de lol eens op anders)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:26

Discussieren en doorzagen zijn 2 heel verschillende dingen :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:39

Inderdaad over wel of geen vrienden voor het leven kan ik niet oordelen. Iedereen heeft zijn eigen waarden en normen daarbij.

En inderdaad tijd om te ontstippen, kom ik ook niet meer in de verleiding om te herkauwen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:50

Air, ik kan eigenlijk niks met je laatste post, is voor mijn gevoel een reactie op totaal iets anders dan wat ik schrijf :P

Ik ga met Grit mee en heb ook geen zin om te herkauwen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:48

IKbenEllen schreef:
Discussieren en doorzagen zijn 2 heel verschillende dingen :D

En die bepaling is voor ieder weer anders. :+ vind je de discussie niet interessant, lees 'm dan niet meer.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:54

Ik zou degene die rijd laten betalen. Als die door rood zou rijden en schade veroorzaakt, is diegene ook verantwoordelijk, hetzelfde met het indrukken van het gaspedaal en bij roekeloos rijgedrag wordt diens rijbewijs ingevorderd en niet van degene die ernaast zit.
Hij is tevens degene met het rijbewijs en dus volledig op de hoogte van de regelgeving omtrent rijgedrag.

Maar ik snap je gevoel wel, zeker ook omdat je zelf nog niet kan rijden en jullie samen ergens heen reden.
uiteindelijk doen wat je eigen gevoel zegt natuurlijk 8-)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:07

Ik zou normaal gesproken de bestuurder laten betalen, zeker omdat hij ook mijn auto al mag gebruiken.
Maar aangezien de rit op jou verzoek was, zou ik in dit geval ook kiezen voor samsam. Top als je elkaar over en weer zo kan helpen. Hij mag je auto lenen, maar hij speelt ook taxi op jou verzoek. Klinkt als een fijne vriendschap en het siert je dat je daar zo netjes mee omgaat.