Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:38

MyKayleigh schreef:
Maar hij vraagt wel van ons dat we in Hem geloven.

Heb ik altijd al een vreemde werkwijze gevonden; je schept een universum dat er dusdanig uitziet dat het extreem onwaarschijnlijk is te zijn geschapen op de manier van en in de tijdsspanne die je in je heilige boek aangeeft, maar oh wee als je dat boek niet gelooft, dan ben je dus de pineut....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:36

Het is zo moeilijk om te achterhalen wat nou het echte geloof is. Het blijft altijd 'gokken' natuurlijk, want het is en blijft een geloof. Ik hoop wel verder te gaan zoeken, en een antwoord te vinden, maar ik heb geen idee hoelang die zoektocht gaat duren. Aan bijna alles kan je wel twijfelen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:39

MyKayleigh schreef:
De geboorte van Jezus
1In die tijd kondigde keizer Augustus een decreet af dat alle inwoners van het rijk zich moesten laten inschrijven. 2Deze eerste volkstelling vond plaats tijdens het bewind van Quirinius over Syrië. 3Iedereen ging op weg om zich te laten inschrijven, ieder naar de plaats waar hij vandaan kwam. 4Jozef ging van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David die Betlehem heet, aangezien hij van David afstamde, 5om zich te laten inschrijven samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was. 6Terwijl ze daar waren, brak de dag van haar bevalling aan, 7en ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad.
8Niet ver daarvandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. 9Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken. 10De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer. 12Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt.’ 13En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
14‘Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.’

Dat is Lucas 2 ja, dat heb ik vanmorgen voor staan lezen :) Maar wat wil je daar precies mee zeggen?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:39

Begin bij geloven in jezelf!
Dan is geen enkele godsdienst nog van toepassing :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:44

manie schreef:

Ik hoef niet in mezelf te geloven, ik wéét dat ík besta... :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:14

manie schreef:

We moesten bij godsdienst ooit eens een verslag maken, 1 vraag: waarin geloof jij?
Sommige hadden geantwoord: ik geloof in mezelf. Volgens de godsdiensleraar waren die egoïstisch :?

Maar natuurlijk is geloven in jezelf goed!
Geloof in god is denk ik geheel voor eigen invulling, dat maakt het zo lastig. Ik weet niet wat ik geloof, dus ik hou het maar op agnostisch
:D.

Thesserd

Re: Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:22

Ik vind geloven in jezelf een beetje kansloos eigenlijk :P het is heel goed om zelfvetrouwen te hebben, maar geloven in jezelf? Wat ben je nou waard als persoon op deze enorme aarde. Er hoeft maar een adertje te knappen en *poef* je bent weg. Ik vind een mensenleven niet zo waardevol om in te 'geloven' :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:32

[***] schreef:
Sorry, maar ik zit ergens mee. Ik zit namelijk een beetje in de knoop wat betreft 'het geloof', en ik moet dit gewoon even van me afschrijven.

Ik ben christelijk opgevoed. Eerst viel het nog wel mee met 'streng' gelovig zijn. Echter zijn mijn ouders een aantal jaar geleden veranderd van kerk, en ze zijn nu wat strenger gelovig geworden. Dit kan je erg merken aan hun gedachtes over bepaalde dingen. Ik heb altijd geloof in het christendom, niet zo streng, maar ik geloofde in ieder geval in God en ging elke zondag naar de kerk. Maar nu begin ik te twijfelen, en ik word er ook bang van. Stel als ik nu dood ga, wat dan? Stel dat God echt werkelijk bestaat, en ik twijfel nu, dan kom ik in de Hel. Maar stel dat God niet bestaat, maar Allah. Dan kom ik ook in een Hel? Ik word daar zo bang van. Hoe moet ik geloven? Hoe moet ik dan vorm geven aan mijn geloof? Wat is dan het ware geloof? Stel dat ik dan wordt gestraft omdat ik nu twijfel. Ik wil me namelijk gaan verdiepen in de islam, maar stel dat God dan bestaat, dan wordt ik misschien gestraft voor mijn twijfel. En wat als ik er dan helemaal niet uitkom, dat je niet kan kiezen omdat zowel de islam als het christendom aannemelijk is?

Sorry voor dit verhaal, maar ik moet het gewoon even van me afschrijven. Er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die mij 'dom' vinden o.i.d., maar daar heb ik nu even iets aan.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Sorry als ik iets schrijf wat al gezegd is.
Ik ben christelijk opgevoed. Ik leerde van mijn moeder dat God liefde is, en dat God niet straft, maar vergeeft.
Ook heb ik van haar geleerd dat de hel niet iets is waar je naartoe gaat als je sterft, maar dat mensen zelf de hel op aarde creëren (oorlog etc)en dat God de lichtpuntjes is die je in die sombere tijden op de been houdt.
Geloof moet je hoop geven en niet bang maken. Het moet iets toevoegen, je niet iets afnemen.
Het maakt niet uit welke God of religie je daarbij kiest.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:36

EskeGirl schreef:
Mag ik je iets vragen, waar ik al lang nieuwsgierig naar ben? Stel, je leeft je leven netjes, geen zonden, gewoon aan de wet en de 'tien geboden', maar je geloofd niet in god. Zou je dan alsnog naar de hemel komen (want god houdt immers van al zijn schepsels) of niet? Wat is jouw visie, of van andere gelovigen, daarop?

(Inmiddels wel het hele topic gelezen :) )

Ik heb geleerd dat geloof blijkt uit je daden/ manier van leven. Niet uit het feit of je naar de kerk gaat of de bijbel leest.

Ook heb ik geleerd dat de tien geboden geen leefregels of verboden zijn, maar dat ze beschrijven hoe het leven ooit zal zijn. Toekomstmuziek dus ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:46

Dat is mooi, dat jij dat zo ziet. Maar dat geloof ik niet. De Tien Geboden zie ik wel degelijk als leefregels en dan denk ik ook: waarom die mooie toekomst uitstellen als je er nu al aan kunt werken om die te behalen? Het zou toch juist een mooie wereld worden als zoveel mogelijk mensen zich aan die regels zouden houden, dat geloof ik tenminste.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:20

Dat denk ik ook Blue_Eyes. En die tien geboden zijn zo gek nog niet. Wie van ons vindt het goed om te stelen, te moorden, te bedriegen, overspel te plegen etc? En toch roepen mensen al snel dat ze de 10 geboden onzin vinden.

Daarnaast, ja ik geloof dat het er bij het sterven er echt wel toe doet of je God kent of niet. Wat als je altijd netjes geleefd hebt maar niet geloofd hebt? Ik vind het echt niet leuk om te zeggen, maar ja ik geloof ook dat je het dan zonder God moet stellen. En nu ben ik echt niet iemand die hel en verdoemenis wil verspreiden, maar de Bijbel is er duidelijk over.
Maar tegelijk vraag ik me af... wat moet je dan gaan doen in de hemel als je nooit iets met God te maken hebt willen hebben? Het is een plek waar iedereen God zal prijzen en loven. Als je een groot feest organiseert, nodig je toch ook geen mensen uit die hun hoofd voor je weg draaien en niks met je te maken willen hebben?
Daarentegen geloof ik zeker (!) ook dat het niet nodig is om er buiten te blijven staan, want inderdaad, God is liefde en ziet mensen ook liever niet verloren gaan. Maar mensen hebben daarin zelf een keuze. Geloven uit angst heeft trouwens geen grond en kan nooit lang stand houden. Er blijft dan twijfel of het alsnog wel 'goed' is.

Maar alsnog, het is iets wat ik geloof ;) en ik weet dat hier ook vragen en opmerkingen zullen komen. Mag ook via pb.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:21

Over de kerststal enz.
Wij hebben daar toevallig gisteren een preek over gehad. Het kan heel goed zijn dat er in Bethlehem maar 1 'herberg' was, en dat die idd een groot gastenvertrek had.
Met de oosterse gastvrijheid is het heel onwaarschijnlijk dat ze daar zijn weggestuurd.
Vermoedelijk zijn ze daar dus idd een poos gebleven.
Maar na een tijdje 'werden de dagen vervuld dat zij baren zou' en toen (geloof ik) moesten ze even weg uit dat verblijf.
Ze gingen naar de stal (wat in die tijd meestal een soort grot was), maar gingen daar na waarschijnlijk wel weer terug naar dat gastenvertrek.
Toen de wijzen uit het Oosten een paar maanden later kwamen hadden Jozef en Maria al een eigen huisje gehuurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:40

Blue_Eyes schreef:
Dat is mooi, dat jij dat zo ziet. Maar dat geloof ik niet. De Tien Geboden zie ik wel degelijk als leefregels en dan denk ik ook: waarom die mooie toekomst uitstellen als je er nu al aan kunt werken om die te behalen? Het zou toch juist een mooie wereld worden als zoveel mogelijk mensen zich aan die regels zouden houden, dat geloof ik tenminste.

Ik zeg toch niet dat je t moet uitstellen?
God is imo niet iemand die streng is en "gij zult!" predikt en als je het niet doet volgt er straf. Daar vind ik namelijk niks Goddelijks aan.
Als je God volgt dan "zal er niet meer gestolen worden en dan zal er niet meer gemoord worden" dat is het doel, niet het middel.

Ingrid 92: hoe zit dat dan met kleine kinderen uit een niet-gelovig gezin, die jong overlijden en nog nooit van God hebben gehoord?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:18

Het grappige is dat er ook nergens in de bijbel staat dat Jezus in een stal is geboren. We lezen wel dat er herders op het veld waren. Dat betekent dat het niet in december kon zijn geweest, want dan gingen ze niet meer 's nachts het veld op. De geboorte heeft waarschijnlijk in september plaats gevonden. Het kan dus ook heel goed mogelijk zijn dat de geboorte gewoon op het veld heeft plaats gevonden. Een ding is zeker: er was geen babykamer, luxe, hygiëne etc.

Wat er met die kinderen gebeurt weet ik niet. Hetzelfde is met ernstig verstandelijk gehandicapten. Toch weet je soms niet wat er in het hoofd van zo iemand om kan gaan. Ik zou er niet van opkijken als God zulke mensen voorbereid om te sterven en zich op hun niveau laat leren kennen. Jezus is geboren als baby om ook baby's te kunnen redden. Hij is niet als volwassen persoon naar de aarde gekomen. Dan zouden we kunnen zeggen dat Hij er alleen voor de grote mensen was.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:31

Ingrid_92 schreef:
Een ding is zeker: er was geen babykamer, luxe, hygiëne etc.

.

Iets anders dat zeker is; de bijbel is bepaald geen betrouwbare bron van historische informatie...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:34

[***] schreef:
Aan bijna alles kan je wel twijfelen.

Dat is juist een goed uitgangspunt.
Twijfel aan alles, en geloof niets alleen omdat iemand je vertelt dat het waar is. Laat diegene maar eens aantonen dat hij je geen onzin probeert te verkopen.
Succes met je zoektocht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:46

Kuggur schreef:
[***] schreef:
Aan bijna alles kan je wel twijfelen.

Dat is juist een goed uitgangspunt.
Twijfel aan alles, en geloof niets alleen omdat iemand je vertelt dat het waar is. Laat diegene maar eens aantonen dat hij je geen onzin probeert te verkopen.
Succes met je zoektocht.

Helemaal niets aan toe te voegen, twijfel is prima om doelbewust uit te zoeken hoe en wat en dan de beslissing te nemen die voor jou het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:56

Kuggur de bijbel is op bepaalde vlakken zeker wel historich bewezen.
Zeker het bestaan van Jezus wordt ook buiten de bijbel historisch bewezen door brieven die romijnse leiders naar elkaar hebben verzonden.

De bijbel is een samen gesteld boek, wat bestaat uit meerdere boeken.
Niet alle boeken zijn historisch bewezen maar veel ook wel. Sommige zijn ook gewoon poëtisch.
Het evangelie van Lucas wordt als zeer waarheidsgetrouw gemeld.
Dit boek vermeld zoveel details die door historicus zijn uitgezocht en bewezen zijn als waarheidsgetrouw.

En geloof kun je niet aantonen.
Het is een persoonlijke beleving.
Niemand kan je overtuigen zo werkt het niet.
Er zijn helaas echter Christenen die dit stukje niet begrijpen en die proberen met woorden de ander te overtuigen.
Het is echter je gedrag, je houding en hoe je in het leven staat waar je mensen mee kan overtuigen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:12

Natuurlijk zijn bepaalde zaken in de bijbel historisch accuraat.
Maar dat is wat anders dan de bijbel beschouwen als historisch betrouwbaar (zoals christelijke fundamentalisten doen).
Dichterlijke vrijheid aanhalen als excuus spreekt al boekdelen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:22

Maak je er niet te druk om of je het 'goede geloof' aanhangt. Zelf geloof ik niet. Ik denk dat als er een god zou bestaan dat het vast een vrolijke, aardige en vooral lieve entiteit moet zijn. Hij of zij zal het dan vooral belangrijk vinden dat je eerlijk leeft en goed bent voor andere mensen en dieren en daarnaast ook geniet van wat hij of zij je heeft gegeven op deze aarde. Bij de verschillende geloven wordt je bang gemaakt voor de 'toorn van god' als je je niet aan de regels houdt en klinkt het min alsof die god die je moet aanbidden, dat je daar bang voor moet zijn. Als er een god bestaat ben ik het daar niet mee eens.

Dat aanbidden zal hem/haar/het dan vast geen moer schelen als je maar een goed persoon bent. Sommige mensen vinden wel houvast bij de bijbel of een ander geloof.

Ik sta er niet zo vaak bij stil verder. Ik denk dat er na de dood wel wat is. Maar ja daar gaan we toch niet achtetkomen totdat we doodgaan. En iedereen gaat dood dus daar komen we dan vanzelf wel eens achter. Zien we dan wel weer waar dat avontuur ons heen brengt of niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:55

Ingrid_92 schreef:
Het grappige is dat er ook nergens in de bijbel staat dat Jezus in een stal is geboren. We lezen wel dat er herders op het veld waren. Dat betekent dat het niet in december kon zijn geweest, want dan gingen ze niet meer 's nachts het veld op. De geboorte heeft waarschijnlijk in september plaats gevonden. Het kan dus ook heel goed mogelijk zijn dat de geboorte gewoon op het veld heeft plaats gevonden. Een ding is zeker: er was geen babykamer, luxe, hygiëne etc.

Wat er met die kinderen gebeurt weet ik niet. Hetzelfde is met ernstig verstandelijk gehandicapten. Toch weet je soms niet wat er in het hoofd van zo iemand om kan gaan. Ik zou er niet van opkijken als God zulke mensen voorbereid om te sterven en zich op hun niveau laat leren kennen. Jezus is geboren als baby om ook baby's te kunnen redden. Hij is niet als volwassen persoon naar de aarde gekomen. Dan zouden we kunnen zeggen dat Hij er alleen voor de grote mensen was.

Als er iets uit de verhalen van Jezus blijkt is het dat hij juist met mensen omgaat die het minder goed doen in het leven (zacharias enzo) en dat hij zegt: laat ALLE kinderen tot mij komen.
Het is altijd zo jammer dat mensen die een religie aanhangen gaan bepalen dat er bepaalde mensen ("ongelovigen") moeten worden uitgesloten. Zolang je bezig bent met het indelen in groepjes ("jij mag wel naar de hemel en jij niet") sla je volgens mij volledig de plank mis waar het in het geloof werkelijk om zou moeten gaan.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:48

Lees dit boek eens: Na dit leven. Van Eben Alexander.

Schitterend en wetenschappelijk onderlegd boek. Ik denk dat je er zeker wat aan hebt en het je wat zielenrust kan geven.

Persoonlijk heb ik er veel aan gehad.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:51

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:53

Soooweej, ts moet heel wat gaan lezen :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:24

Nikass schreef:
Als er iets uit de verhalen van Jezus blijkt is het dat hij juist met mensen omgaat die het minder goed doen in het leven (zacharias enzo) en dat hij zegt: laat ALLE kinderen tot mij komen.
Het is altijd zo jammer dat mensen die een religie aanhangen gaan bepalen dat er bepaalde mensen ("ongelovigen") moeten worden uitgesloten. Zolang je bezig bent met het indelen in groepjes ("jij mag wel naar de hemel en jij niet") sla je volgens mij volledig de plank mis waar het in het geloof werkelijk om zou moeten gaan.

Je bedoelt vast Zacheus? :P Zacharias was de vader van Johannes de Doper.

Verder ben ik het wel met je eens. Als ik de vraag krijg wie ik denk dat er naar de hemel gaat, antwoord ik dan ook altijd dat dat niet aan mij is om te beslissen (en stom genoeg krijg je die vraag ineens een stuk vaker als je openlijk christen bent; alsof mensen je ergens op willen vangen).