Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:25

Over een kerstpakket betaal je gewoon belasting hoor. Wordt allemaal als loon gezien. :) en een dertiende maand en bonus is nu niet bepaald standaard. Dat ligt echt aan de (werk) tak.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:26

Kerstpakket is toch wel standaard? Of in elk geval "iets"?

Ik bedoelde de bonus meer als vervanging van kerstpakket. Ik krijg bij het ene werk kerstpakket, bij het andere werk waardebon. Dat bedoelde ik met bonus. Misschien niet helemaal duidelijk neergezet :).

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:29

Yv_ schreef:
Ik heb ze dit jaar nog niet gezien :D. Nu ben ik ook nauwelijks thuis en wat dat betreft is mijn rijtje echt balen voor die jongens, want er is hier bijna nooit iemand thuis :').

Vuilnismannen voor eindejaarsbonus heb ik nog nooit van gehoord..

Jtragter: Dat bedrijf die hun loon stort, hoort ook voor hun kerstpakket of een extraatje te zorgen. Niet d mensen bij wie het product of dienst afgeleverd wordt. Bij de supermarkt krijg ik toch ook niet elk jaar 5 euro omdat ik netjes mn lege flessen inlever?

Ja oke, maar het idee is hetzelfde denk ik?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:30

Ik moet er niet aan denken , als ik de folderloper zou zijn, om te bedelen om geld :')

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:36

Ik zelf heb jaren een dagblad rondgebracht, natuurlijk vond ik het leuk wat te ontvangen, maar verwachtte dit niet. Wel vind ik dat dit in principe best kan. Elke dag uit school bracht ik gelijk de kranten rond, het liefst altijd voor 1600. Ik kon nooit met vriendinnen uit school afspreken, niet gemakkelijk een dagje weg, eerst vervanging regelen. Ook in de vakantie ging dit door. Op de enigste dag dat ik kon uitslapen (zaterdag) moest hij heel vroeg bezorgt worden. Natuurlijk kies je er zelf voor, maar de waardering is wel fijn aan het einde van zo'n jaar. En dat hoeft heus niet in geld, maar als 14-jarige keek je daar wel anders na :+)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:37

Ze komen hier niet aan de deur (wonen aan onverharde weg en folderbus staat vooraab) alleen 1 maar die zie ik eigenlijk nooit... Als dat wel zo was geweest had hij zeker een paar euro gekregen. Heb wel eens gedacht een plastic tas met een kerststol en een envelop neer te hangen voor hem maar ben bang dat het weg is voor hij er is :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:39

Grace: maar dat is met elk werk zo. Ik kon 's avonds nooit mee tot laat de kroeg in omdat ik om 5 uur alweer in de kas moest zijn om tomaten te plukken :). Tomaten gaven me ook nooit een extraatje omdat ik ze altijd zo lekker vroeg eraf trok.. :P

Anyway, ik ben niet zo moeilijk hoor, het zijn maar voorbeelden. Want waarom het ene werk wel en het andere niet. Maar áls ik thuis ben, kunnen ze heus wel wat krijgen. Maarja, dat ben ik nauwelijks. Of pas op tijden dat zij alweer in bed liggen :).

Sammie

Re: Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:42

Best gemeen van die tomaten :')

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:43

Sammie schreef:
Over een kerstpakket betaal je gewoon belasting hoor. Wordt allemaal als loon gezien. :) en een dertiende maand en bonus is nu niet bepaald standaard. Dat ligt echt aan de (werk) tak.

Echt? Dat wist ik niet, ik dacht dat dat alleen voor 13e maand en bonus was, en veel belasting ook :j maar dan houd je toch nog een flink deel over toch? Dus iets extra's krijg je toch.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:45

Ja he, kan er nog steeds boos om worden :').

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:48

Yv_ schreef:
Grace: maar dat is met elk werk zo. Ik kon 's avonds nooit mee tot laat de kroeg in omdat ik om 5 uur alweer in de kas moest zijn om tomaten te plukken :). Tomaten gaven me ook nooit een extraatje omdat ik ze altijd zo lekker vroeg eraf trok.. :P

Anyway, ik ben niet zo moeilijk hoor, het zijn maar voorbeelden. Want waarom het ene werk wel en het andere niet. Maar áls ik thuis ben, kunnen ze heus wel wat krijgen. Maarja, dat ben ik nauwelijks. Of pas op tijden dat zij alweer in bed liggen :).

Dat snap ik ook wel, maar ik bedoel ermee dat het fijn is dat je die waardering van de mensen krijgt op het einde van een jaar. Je krijgt geen kerstpakket of attentje of iets van de werkgever. Wel ga je altijd door weer en wind om de krant te bezorgen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:54

Sammie schreef:

+ je vraagt daar niet naar (althans; ik zou er nooit naar vragen en ken of heb niemand gekend die dat doet/deed) en het komt dan ook nog eens van je werkgever...niet je klanten/patienten of wie je dan ook een service verleent tijdens je werk.
Zou trouwens ook wel sneu zijn voor bv fabriekarbeiders, want daar zijn geen klanten met een gezicht aanwezig.
Dus eigenlijk zou het de taak moeten zijn van het distributiebedrijf waar je als bezorger in dienst bent en niet de mensen die de folders in de bus gepleurd krijgen.

Ik heb vroeger ook wel folders gelopen, maar nooit langs de deuren geweest. Zou me daar veel te ongemakkelijk bij hebben gevoeld omdat het toch voor mij zou voelen als erom vragen.
Wat iemand eerder zei herinnerde ik mij opeens toen ik desbetreffende post las; idd dat je de kaartjes nog moest kopen, was niet voor een heel hoog bedrag, maar toch. En dat het dan de bedoeling was bij de mensen van je route aan te bellen en zo'n kaartje te geven, met de bedoeling dat zij dan geld aan je gaven. Heb dat toen dus geweigerd, voelde voor mij echt als bedelen om geld. En vond het ook erg belachelijk dat ik voor die kaartjes moest betalen, zoveel betaalde het lopen al niet. Was 4 uur onderweg voor 250/300 krantjes; buitengebied dus grote spreiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:20

Sammie schreef:
Waardering zit 'm niet alleen in het krijgen van centen. Er zijn tafels waar je de grootste lol mee kan hebben en die je geen cent geven. Bovendien is fooi geven ook nog eens ernstig landgebonden. Wat mij betreft is het in NL salaris krijgen en klaar zijn. Heel simpel. En 100% illegale omstandigheden.. nu weet ik dat bepaalde horecabedrijven (helaas meer dan minder) het vaak niet zo nauw nemen met de regels, maar 100% lijkt mij wat overdreven. Evenals je hebt zo goed als geen rechten.. Contract = rechten hebben, e.e.a. afhankelijk van welk contract je hebt.

Ik vind het geven van fooi dus zot júist omdat ik zelf in de horeca hebt gewerkt. Maar we leven in een vrij land, als iemand wel fooi wil geven.. aan wie dan ook.. gewoon doen.. :)

Het feit dat je het hebt over een contract zegt al genoeg.
Verder, zoals je zelf al zegt: iedereen is vrij om te geven wat hij / zij wil. Persoonlijk vind ik het mooi dat mensen nog kunnen en willen delen, en gul kunnen zijn voor elkaar, in welke sector dan ook :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:30

Zonder contract werken is toch wel iets waar jezelf ook bij bent. Maar zelfs dan nog zijn er rechten gemoeid. Nu niet gaan doen alsof de horeca slavenarbeid is waar je niet kunt en mag stoppen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:37

Ik bezorg nu bijna een jaar de ochtendkrant.. En ben erg aan het twijfelen of ik wel of niet langs de deuren moet gaan.. Aan de ene kant kan ik het geld heeel goed gebruiken (woon sinds kort op mezelf), aan de andere kant lijkt het me zo ongemakkelijk!! Daar komt nog eens bij dat er te weinig wenskaarten waren, dus dat je dan zonder iets langs de deuren moet.. Dan vind ik het wel heel erg op bedelen gaan lijken.. Dus of ik maak zelf kaartjes en ga met die dingen langs de deuren of helemaal niet..
Aangezien ik nog maar 2 dagen heb, denk ik dat het helemaal niet wordt..

Edit: Ik verdien trouwens 0,037 euro per krant, dat is dus nog geen 4 cent.. Dus ik vind dat een fooitje best een keertje mag.. Hou dus alleen niet zo van bedelen om geld, en zo voelt het wel, want ik ga echt niet voor de lol iedereen gelukkig nieuwjaar wensen xD

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:50

Wij wonen achteraf dus onze kranten/folderbezorger heeft best een afstand af te leggen voor enkele huizen. Ik zie hem altijd zelf bezorgen op zijn fiets, door weer en wind, en altijd netjes op tijd.
Voor de waardering en als extraatje heb ik hem € 2,00 gegeven.
Hij kwam me netjes fijne feestdagen wensen en gaf me een kaartje. Natuurlijk hopen ze op een centje, maar bedelen .... nee in dit geval kon ik het zo echt niet noemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 08:08

tineke8889 schreef:
Ik volg deze discussie al een tijdje en ik vind het opvallend dat veel mensen zeggen dat ze niks geven omdat "de krant- en folderbezorgers al salaris krijgen ".
Ik dacht dat de meeste mensen zelf ook kerstpakket/13e maand krijgen en sommige geluksvogels kerstpakket+13e maand+bonus? Of is het probleem dan dat je 13e maand van je baas krijgt en dat krantenbezorgers het van hun klanten vragen?

(of is het van mij verwend dat ik denk dat de meeste mensen kerstpakket of 13e maand hebben :o
)t

Dertiende maand of kerstpakket krijg ik ook niet hoor! Dus wat dat betreft trek ik 1 rechte lijn :D

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:21

Wanneer je gaat aanbellen om vervolgens op een raam te bonken wanneer er niet snel genoeg open gedaan wordt en dan een verhaal te beginnen over hoe ondergewaardeerd krantenbezorgers zijn en dan nog geld verwachten vind ik ronduit asociaal! Ik zit er serieus over te denken om m.b.t. dit gedrag een klacht bij de krant in te dienen.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:51

Emilia schreef:
Wanneer je gaat aanbellen om vervolgens op een raam te bonken wanneer er niet snel genoeg open gedaan wordt en dan een verhaal te beginnen over hoe ondergewaardeerd krantenbezorgers zijn en dan nog geld verwachten vind ik ronduit asociaal! Ik zit er serieus over te denken om m.b.t. dit gedrag een klacht bij de krant in te dienen.

Haha :') Dat is inderdaad aso!

Ik doe zelf 2 krantenwijken, en (don't shoot me mensen, vat het niet persoonlijk op :+ ) het valt mij wel op dat de oudere generatie sneller geld geeft en je meer waarderen dan de jongere generatie.
Ik vind het ook niks om langs de deuren te gaan, maar kan het geld goed gebruiken dus toch maar gegaan. De briefjes vlogen me gister om de oren, in een wijk waar wat oudere mensen wonen.
Zelf woon ik in een jonge nieuwbouwwijk die ik toevallig ook bezorg, en daar kunnen mensen zo minachtend naar je kijken als je met je kaartje staat :o Dus die heb ik ook overgeslagen dit jaar.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:59

Wij doen mini 'kerstpakketjes' met een kerstkaartje er bij.
Ze komen door weer en wind en verdienen niet super veel, dus ik vind dat ze met kerst wel iets extra's mogen krijgen.

Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:35

Jtragter schreef:
Elke werknemer krijgt rond kerst een kerstpakket of een kerstbonus, waarom zou ik daar het recht niet op hebben? Die mensen betalen trouwens ook niks voor deze krant en folders.

Niet iedere werknemer krijgt een kerstpakket. Ik zit nu in een proefplaatsing op het werk en ik heb niet zoals andere mensen iets gekregen van het bedrijf.
Dat mensen vinden dat ze recht op iets extra's hebben vind ik al een foute instelling. Dat je de krantjes moet vouwen is iets wat erbij hoort. En dat je iets extra's kan verdienen met het lopen is alleen maar meegenomen toch.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:52

Wat leuk Elise!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:36

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand bij ons aan huis kwam! Ze slaan ons kamp altijd over. Maar een week of twee terug klopte er eentje op het raam. Wij vonden het helemaal leuk! :') Paar euro gegeven.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:10

purny schreef:
Jtragter schreef:
Elke werknemer krijgt rond kerst een kerstpakket of een kerstbonus, waarom zou ik daar het recht niet op hebben? Die mensen betalen trouwens ook niks voor deze krant en folders.

Niet iedere werknemer krijgt een kerstpakket. Ik zit nu in een proefplaatsing op het werk en ik heb niet zoals andere mensen iets gekregen van het bedrijf.
Dat mensen vinden dat ze recht op iets extra's hebben vind ik al een foute instelling. Dat je de krantjes moet vouwen is iets wat erbij hoort. En dat je iets extra's kan verdienen met het lopen is alleen maar meegenomen toch.

Blijkbaar krijgt idd niet iedereen dat, dan kan ik me ook goed voorstellen dat je anderen ook iets extra's geeft. En inderdaad, zelf krijg ik 13e maand/bonus van mijn werkgever en ook niet van de klanten (ik vind overigens wel dat ik daar recht op heb, het staat namelijk in mijn contract :+ )

Hersenspinsel: uiteindelijk betalen de klanten het denk ik sowieso wel. Ik denk namelijk niet dat het bedrijf waar ik werk minder winst maakt omdat ze hun werknemers een 13e maand geven, ze hebben waarschijnlijk de prijzen wat hoger gemaakt. Dus het alternatief is dat de kranten/folderbezorgers geen extraatje langs de deur komen vragen, maar het ook van hun werkgever krijgen en hun werkgever de kranten duurder maakt, of de prijzen in de winkels verhoogd worden zodat het folders bezorgen meer rendabel wordt.
Het verschil is dat je nu nog kunt kiezen of je wilt meebetalen aan het kerstextraatje van een ander, als het via de werkgever gaat niet meer.

En Elise: Superleuk!!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:26

Bij mij krijgen ze 2 euro....heb het vroeger zelf ook gedaan en haalde echt veel op :) Ik had toen een weekkrant met soms extra folders, het waren toch zo'n 600 kranten en had gemiddeld zo'n 1000 gulden extra :o