Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:36

Jee, zo'n bril ga ik ook aanschaffen. Eens zien of dat hier een beetje helpt. Ik zie dus niet zo heel goed 's avonds'/'s nachts. En ben op donkere wegen ook altijd blij als er niemand anders rijd en ik groot licht aan kan doen. Dat gebeurt helaas niet zo vaak, maar ja, jammer dan. Mistlicht zou ik nooit om die reden aan doen.

De berm zie ik met gewoon licht ook wel. Dus waarom je daar mistlicht voor zou moeten voeren? Bij mij is het meer dat de weg gewoon 'ophoudt' als mijn licht stopt... :') en om nou maar 2 meter voor mijn auto te zien... Ik kijk liever verder vooruit.

emmaudb

Re: Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:01

Iedereen die mistlampen hier onnodig vindt wil ik wel eens het verschil laten zien hoor. Dan zul je ook zien hoe veel wild er op de weg loopt. En dat is niet alleen om 1 uur 's nachts, dat is ook al om 7 uur 's avonds. En ze lopen echt niet alleen bij die waarschuwingsbordjes hoor. Die trouwens veel meer verblinden dan een auto met mistlampen.... Ik snap wel dat het moeilijk te begrijpen is als je hier nooit rijdt...
Ik zie de berm meer met mistlampen dus ik zie het wild eerder.

Bermen worden hier niet gemaaid en er staan bomen dicht op de weg dus al het licht (waarmee je anderen niet verblindt) is welkom.

Als ik een week lang elke avond mijn mistlampen aan heb (buiten de bebouwde kom) als ik naar huis rijdt en er seint er die hele week 1 is het veel. Kan dus best zijn dat mijn lampen anders afgesteld staan. Als ze echt zouden verblinden zou er echt wel meer geseind worden.

Als je recht in de mistlampen kijkt snap ik wel dat je daar last van hebt maar dat is met koplampen niet minder. Als je verblind wordt door iemand die achter je rijdt met mistlampen aan heeft hij waarschijnlijk de lampen niet goed afgesteld, maar dat heb je net zo goed met koplampen als die verkeerd afgesteld staan word je ook verblindt.

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:07

Maar ts voert mistlampen omdat haar koplampen maar 2m voor haar schijnen, niet vanwege wild.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:10

emmaudb: Een mistlamp is niet voor jouw zicht, dus je mag hem niet voeren. Dat het bijdraagt aan het eigen zicht is daarbij bijzaak. Maar let vooral op het detail: 'zeer slecht zicht'. Niet om wild te spotten.
Citaat:
Een mistlamp of mistlicht is een lamp die gemonteerd is op een voertuig om te gebruiken bij zeer slecht zicht, bijvoorbeeld door mist, hevige regen of sneeuwval. De mistlampen worden gebruikt om de zichtbaarheid te verbeteren zodat tegemoetkomende of achteropkomende bestuurders een voertuig eerder opmerken. Mistlampen aan de voorkant verbeteren daarbij nog het zicht van de bestuurder zelf. Aan de voorzijde bestaat de mistverlichting uit twee lampen die wit of geel licht uitstralen, aan de achterzijde uit één of twee lampen die helder rood licht uitstralen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:16

Nogmaals, om effectief te kunnen remmen voor wild heb je bij gangbare snelheid niets aan mistlampen. :)

Als ts vaak de velgen kapot rijdt is dat meer te wijten aan dat ze de grootte van de auto nog niet in de vingers heeft.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:19

Ben ook wel meerdere keren politie tegen gekomen als het echt zo verblindend was geweest hadden ze me echt wel aangehouden hoor.

Wild 'spotten' zoals jij het noemt is niet omdat ik het leuk vindt om ze te zien hoor. Ik kan daarmee een ongeluk voorkomen.
En ja slecht zicht in de bermen heb ik. Als ze niet maaien. Zie jij een zwijn echt niet, dan kan dat extra beetje zicht er wel voor zorgen dat je hem wel ziet en tijd hebt om te remmen.

Voor effectief remmen moet je goede remmen hebben. Wil je überhaupt kunnen remmen moet je het wild wel zien

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:20

Miccamaaike: aan een dimfunctie heb je vaak ook niet veel (kost teveel tijd om dat om te zetten en het corrigeert niet de verhouding tussen een verblindende auto en de andere auto's die je ook wilt zien.)
Het is gewoon irritant en gevaarlijk, dat is eigenlijk de conclusie :)

Ik snap ook niet dat iedereen er zoveel mee wil doen aan speciale lampen enzo. Gewoon goede verlichting, zoveel mogelijk hetzelfde, dat lijkt me veel nuttiger. Dat maakt dat je het makkelijk in kunt schatten, dat je je niet steeds moet aanpassen aan andere verlichting. Verkeer is geen plek voor creativiteit.

Wat betreft hesjes voor voetgangers en honden, daar kwam ik dit voor tegen: http://www.reflectivespray.nl/
Dat vind ik wel interessant :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:24

emmaudb schreef:
Ben ook wel meerdere keren politie tegen gekomen als het echt zo verblindend was geweest hadden ze me echt wel aangehouden hoor.

Wild 'spotten' zoals jij het noemt is niet omdat ik het leuk vindt om ze te zien hoor. Ik kan daarmee een ongeluk voorkomen.
En ja slecht zicht in de bermen heb ik. Als ze niet maaien. Zie jij een zwijn echt niet, dan kan dat extra beetje zicht er wel voor zorgen dat je hem wel ziet en tijd hebt om te remmen.

Voor effectief remmen moet je goede remmen hebben. Wil je überhaupt kunnen remmen moet je het wild wel zien

Want 10 meter extra zicht is zo verschrikkelijk voordelig voor jouw remweg? Tipje van de sluier: Dat red je dus niet.
http://www.nederlandveilig.nl/houjeaand ... et/remweg/

Overigens rij ik zelf dagelijks door het bos. Stikt er van de dieren, steekt ook gerust wat over. En in de 8 jaar dat ik mijn rijbewijs heb (10 als je scooter meerekent) heb ik nog nooit een dier voor mijn scooter/auto gehad.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:27

suffie schreef:
Als mistlichten écht zouden bijdragen aan de verkeersveiligheid door te zorgen voor beter zicht bij normaal zicht 's nachts en overdag, dan waren er ook geen afspraken over gemaakt.

Dat is onzin.
Heeft lange tijd geduurd dat het derde remlicht verplicht werd en daarvoor dus was verboden (incl boete)

Voor de ts, graag mistlampen uit als er geen mist is.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:31

Als ik heel eerlijk ben stoor ik me harder aan mede weggebruikers die bij invallende duisternis hun verlichting niet voeren omdat ze toch (vaak bij nieuwe auto's) standaard ledverlichting voeren. Echter vergeet half Nederland dat ze achterop dan dus níét verlicht zijn. Mistlampen aan als het niet nodig is vind ik bijna net zo storend, als je vind dat je te weinig ziet met de normale verlichting aan zou ik eens bij een garage navragen of daar iets aan veranderd kan worden...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:35

Die reflectie zie je pas echt op het laatste moment als automobilist (of ze moeten zo fel zijn als die borden langs de weg hier,doe dan iets met lichtjes. Die zie je eerder dus dan kan je evt. Snelheid aanpassen en uitwijken.

Ik heb verder geen speciale lampen. Binnen de bebouwde kom heb ik dus nooit mistlampen aan. Daar is het meeste ook verlicht door lantaarns.

Je moet ook opletten en snelheid aanpassen. Ik zie wel degelijk keer dus ja ik kan eerder remmen en dat kan dan net genoeg zijn om zo'n dier te ontwijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:41

Ik vraag me af of het inmiddels geen kwestie van gewenning is, TS, om met mistlampen aan te rijden en je daardoor zoveel minder ziet wanneer je ze uitdoet?
Licht 2 m voor je auto lijkt me sterk met dimlicht, dat is zo gruweijk weinig dat je geen 50 km per uur veilig zou kunnen rijden (dan kun je niet eens verkeersborden aanlichten).
Lijkt mij dus echt aan de (afstelling van de) koplampen te liggen en/of gewenning.

Ik rijd heel veel in het donker over de Veluwe. Indien geen tegenliggers, rijd ik met grootlicht, dat ik uiteraard meteen dim bij tegenliggers (én als ik iemand achterop rijd). Maar de mistlampen leveren hier echt geen extra zicht op.
Goed vooruit kijken, je gewone dimlichten stralen de bermen ook aan als ze goed staan afgesteld, maar net iets verder naar voren.
Je moet niet vlak voor je auto nog in de berm hoeven kijken, licht of geen licht, je remt het dan nooit meer op tijd aan als er plots iets opduikt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:46

TS, ik kan je echt aanraden om andere (betere) lampen in je auto te laten zetten! Ik had zelf een peugot (306) ongeveer even oud en ik had ook altijd het idee dat ik heel weinig zag. In de garage andere lampjes in laten zetten en het was meteen een stuk beter!

Dat gezegd zijnde zou ik ook naar je seinen als ik je tegenkwam, omdat ik ook zou denken dat je je mistlichten zou vergeten zijn uit te zetten en ik je daarop zou willen attenderen. Gewoon dimlicht en als er niemand is groot licht zou echt voldoende moeten zijn, dus ik denk dat er veel winst zit in andere lampjes :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:49

Ja bij geen tegenliggers heb ik ook grootlicht dan zie je toch het meeste.
Maar het licht misschien aan de afstelling van de mistlampen bij mij maar ze schijnen echt wel meer de berm in. De gewone lampen verlichten de berm ook wel iets, maar veel minder. Mijn mistlampen zijn ook echt niet feller dan mijn gewone lampen, schijnen ook net zo ver.

Ik kijk verder vooruit dus idd niet vlak voor de auto, dan heb je idd te weinig tijd om te remmen. Anders had ik ook wel heel wat wild tegen m'n auto gehad.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:58

Ik had bij mijn vorige auto ook slecht licht, nu ik een andere heb gaat r een wereld (of duisternis) voor me open. Ik reed toen ook vrij snel met mistlicht aan.

Ik heb overigens zelden tot nooit last van mensen die voor hun mistlampen voeren.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:25

Kwam net heel toevallig dit topic tegen:
[HTT] Bermlampen??
Is dat misschien iets voor je TS?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:35

Fangio schreef:
Kwam net heel toevallig dit topic tegen:
[HTT] Bermlampen??
Is dat misschien iets voor je TS?

Hé daar ga ik eens naar kijken! Dankje!

Verder ook Dank aan de tips die iets toevoegen.

Leuke insinuatie dat ik vaak velgen kapot rij. :') Lezen valt niet mee begrijp ik wel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:44

Hee je zegt het zelf dat het je vaak overkomt ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:47

minikatje schreef:

Volgens mij moet jij echt een brilletje voor begrijpend lezen :P ben wel benieuwd naar een quote. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:49

Ik snap niet zo goed waarom je zo stellig blijft dat je die mistlampen nodig hebt? Politie haalt je gerust van de weg hoor, als jij het niet ziet zonder dan moet je afvragen of jij in het donker wel veilig op de weg bent?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:53

Janine1990 schreef:
minikatje schreef:

Volgens mij moet jij echt een brilletje voor begrijpend lezen :P ben wel benieuwd naar een quote. :D

ok 1 velg aan barrels, was gister laat en druk ;)
Las het net wat anders.
Maar op de rest van de tips of vragen reageer je niet echt.

Maar goed, dan alsnog heb je je voertuiggrootte niet helemaal in de vingers als je zo bang bent om velgen kapot te rijden ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:56

Citaat:
ok 1 velg aan barrels, was gister laat en druk ;)
Las het net wat anders.
Maar op de rest van de tips of vragen reageer je niet echt.

Maar goed, dan alsnog heb je je voertuiggrootte niet helemaal in de vingers als je zo bang bent om velgen kapot te rijden ;)

Ik was al bang dat ik begon te dementeren haha.

Ik heb zeker ook wel gereageerd op de rest van de tips! Sterker nog, ik ben het een en ander gaan uitzoeken gisteravond. Helaas kan ik daar niet mee verder voor vrijdag Door drukte.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:01

Alzheimer light ~~}>

Misschien denk ik ook wel te makkelijk hoor, slipcursussen gehad, op de baan van de KLPD gecrossed, werkveld is verkeersveiligheid enz enz.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:10

Ik vind het bloedirritant als mensen mistlichten aanhebben. Van mij mag het heel hoog op de prio-lijst van de politie komen!
Zeker met nat wegdek reflecteert het nog eens extra.

Als je niet genoeg kan zien, moet je óf je gewone lampen laten nakijken óf gewoon niet in het donker rijden als je er niet geschikt voor bent.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:33

Yvank_ schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je zo stellig blijft dat je die mistlampen nodig hebt? Politie haalt je gerust van de weg hoor, als jij het niet ziet zonder dan moet je afvragen of jij in het donker wel veilig op de weg bent?

De eerste die van de weg af gehaald wordt daarvoor moet ik nog horen. Ik ben ook niet van de weg afgehaald hoor.

Als ik al niet veilig ben op de weg dan hoort 3 kwart ( als het niet meer is) niet op de weg, levensgevaarlijk dan. Ik denk dat we ook maar net

@ manzano
Maar dan heb je toch ook last van vrachtwagens? Die hebben nog veel meer extra lampen...