Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:43

Hmm ja inderdaad erg moeilijk! In een ideale wereld zou ik alles net zo lang laten liggen totdat hij het zelf opruimt. Maar dat hou je natuurlijk nooit vol, ik zou het in ieder geval niet kunnen haha.

Ik denk dat ik straks precies in hetzelfde schuitje kom als jij. Ik ben nu aan het afstuderen en heb tot nu toe veel thuisstudie kunnen doen en daardoor was ik dus veel thuis waardoor ik vaak de (af)was doe, schoonmaken enzovoort. Als ik straks een baan heb dan hoop ik dat mijn vriend meer gaat meehelpen. Maar, vandaag ging hij na mij het huis uit (gebeurt bijna nooit), en hij heeft de gordijnen dicht gelaten, de kerstboom stond nog aan en hij had de deur niet goed dichtgedaan. Dat zegt al wat over hoe het gaat worden denk ik :')
Hij zei dat hij 'met een wc-papiertje over de bril heen vegen' genoeg vindt als het gaat om de badkamer schoonmaken, dus....Ik ben ook niet mevrouw schoonmaak maar met een wc-papiertje vegen vind ik niet voldoende schoongemaakt hoor :+

Het beste om te doen lijkt mij om er iets van te zeggen dat het jou dwars zit. Want als je het zoals het nu klinkt alleen maar voor je houdt ontplof je op een gegeven moment. Ik zou het dan op een opbouwende manier brengen zonder hem aan te vallen, laat ook weten waar je wel tevreden mee bent en richt je niet alleen op wat je mis vind gaan. Zo komt het misschien iets beter aan. En ook uitleggen hoe jij het precies voor je ziet, dus echt concrete afspraken maken en hem eraan herinneren als hij het 1 keer vergeet (dat kan natuurlijk gebeuren).

Succes!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:58

Begrijp helemaal hoe jij je voelt TS.. Mijn vriend is ook altijd moe en bla bla bla waardoor hij te zielig is voor mee te helpen in het huishouden. Gevolg: alles blijft liggen want ik ben ook moe en heb ook 101 dingen te doen waardoor ik excuses heb om het niet te doen. Maar ik word zot van rommel (ik ben hier echt heel gevoelig aan) dus meestal begin ik toch op te ruimen (waardoor mijn vrije dagen vb volledig opgaan aan huishouden. Jeej)

Ik werk van thuis uit, dus zijn logica is "ja jij zit meer thuis, jij moet alles maar doen". Dat werkt hier dus ook niet. Gevolg: ik laat gewoon alles liggen en doe niets (dat is ook wel met een korrel zout want zoals gezegd ben ik echt wel gevoelig aan rommel dus uiteindelijk kan ik het toch niet laten een beetje op te ruimen en hij weet dat goed genoeg). Gevolg: alles ligt hier letterlijk overhoop en ik word er horendol van. Gevolg: tja, dat weegt ook op een relatie hé. En dan krijg ik het verwijt dat ik altijd slecht gezind ben en zo weinig zin heb om andere toffe dingen te doen 's avonds en waarom ik altijd wil staan afwassen etc. Ja hallo, als ik het niet doe, gebeurt het nl ook gewoon niet.
Nu, het ergste is nog dat hij gewoon ook niet inziet hoe weinig hij doet. Als ik hem daar dan op aanspreek is het van "ja maar ik vervang de wc-rollen toch?" EUHM .. WC rollen vervangen (dat is echt veel werk...) komt echt nog niet eens half aan wat ik allemaal doe hier (strijken, elke dag stofzuigen, elke 2 dagen met nat alles kuisen owv honden in huis, winkelen, koken, afwassen, was doen, badkamer proper houden, als een meid alles achter hem zitten opruimen etc etc etc etc). Ben het stilletjes aan echt wel heel erg beu aan het raken -:(-
Mannen, soms zijn ze vreselijk frustrerend.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:06

Ik snap niet dat het gepikt word door zoveel vrouwen hier? Je bent geen huissloof. Eerlijk verdelen dat werk.. De discussie uit de weg gaan omdat je geen ruzie wilt, zal niets veranderen. Je moet die discussie aan gaan. Ik vind het een slechte zaak als je zoiets niet kan in een relatie.

En anders laten voelen, als het niet helpt. Niets meer doen in huis. Alleen je eigen was etc. Kan hij ook niet klagen dat jij niets gedaan hebt. Ja, dan krijg je ruzie.. Maar je moet het een keertje lekker uit de hand laten lopen.. Want als zeggen niet werkt, als een schema niet werkt.. Wat moet je dan?

Je moet zeker niet over je heen laten lopen. Niet meer vragen omdat de man dan chagrijnig word. Ja en? Jij word toch chagrijnig van al dat werk dat je moet doen.

En als hij niet goed stofzuigt, alleen wat hij ziet, dan leer je het hem toch. Net zolang opnieuw laten doen tot het goed gezogen is ~~}> .

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:22

Wat ben ik blij dat ik alleen woon zeg, als ik dit allemaal lees…

Jolien87 schreef:
Ik vind het geen reden om de relatie aan de kant te schuiven, we hebben het verder namelijk heel fijn samen, maar ik merk dat de irritatiefactor alsmaar groeit. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Dit zou voor mij dus wel een reden zijn om op te stappen, danwel die vent buiten de deur te zetten. En niet zozeer om het afwassen en stofzuigen an sich maar wel om de reden die er onder zit. Zoals andere Bokkers hiervoor al gezegd hebben: je bent zijn partner, niet zijn moeder of sloof. Het gaat dus om gelijkwaardigheid en wederzijdse waardering en inzet in de relatie. En daar hoort het delen van de verantwoordelijkheid voor het huishouden bij. Daar zou ik het dus met hem over hebben, en als hij daar hele lange tenen over heeft, dan zou ik daar mijn conclusies uit trekken (lees: :wave: ). Het “niet zien” vind ik geen excuus.

Stel je voor over een paar jaar dat er kinderen komen? Hoe zie je dat dan voor je? Ik zou een man/vader willen, geen groot kind.

En voor diegenen die met 40°C koorts op bed liggen en de vraag krijgen "wat eten we" stel ik voor: presenteer even je emmertje met :r en antwoordt: "dit" :Y).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:39

Cer schreef:
Citaat:
Mannen zien daarnaast ook gewoon niet alles liggen

:')
wat is dat toch voor kletskoek... ze zien het heus wel, ze doen er alleen niks mee...

Och, ik ben er ook zo een die het oprecht niet ziet. :+ Daarom hier dus ook lijstjes die naast de computer gelegd worden met wat er gedaan moet worden, en dan gebeurt het ook echt wel, maar als het aan mij ligt word er misschien eens twee keer in het jaar stof gezogen, en wassen zou ik al helemaal niet aan denken voordat ik door m'n onderbroeken heen ben. :P

Overigens zou ik de mannen die hier beschreven worden gewoon in de schuur laten wonen hoor. Vergeten of niet zien is één ding, het vertikken om wat te doen is heel wat anders.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:50

Ik heb toendertijd mijn ex voor de keuze gesteld of je gaat meehelpen of jij huurt iemand in die het voor je doet :D . Nadat hij een beetje Had rondgevraagd over prijzen is hij t toch maar zelf gaan doen :')
Ik heb toen wel een rooster gemaakt en dat werkte heel goed!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:03

Ik ben een gezegende vrouw.
MIjn man doet alles en werkt vier dagen in de week.
Afwassen is verdeeld tussen ons en de kids.
Ik zuig en dweil elke dag (soms wel 3 4x) want de hondenopvang is mijn hobby.
Maar koken en de was doet hij .
En het grondige afstof en schoonmaak werk doet hij ook.
Nee ik zie al ik ga ff een bloemetje halen voor hem.
:D

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:11

hier ook nog zo'n vriend..

we zijn net officieel gaan samen wo en. afspraak gemaakt troep gelijk opruimen.
dagelijks kan ik hem er op wijzen en wordt hij chagerijnig als ik er wat van zeg. maar ondertussen laat hij wel borden op de bank staan, tafel onder de zooi en als hij afruimt en moet opruimen als ik gekookt heb. dan verdwijnt alles op het aanrecht. terwijl we een vaatwasser hebben!!!

hij ruimt niks achter zijn kont op. maar wel zeuren als ik iets vergeet of dat de gordijnen nog niet hangen terwijl hij alle avonden thuis is en er geen 1 ding gedaan wordt. (we werken beide fulltime en heb een paard waar ik 6 dagen per week was. vanaf volgende week 4)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:13

Claudia1993_ schreef:
Dat deed mijn vader ook altijd als mijn moeder ziek was en op bed lag...
Rond etenstijd haar roepen om te vragen of ze eruit kwam om eten te maken.
Best respectloos nu ik er zo over nadenk eigenlijk.... :o

TS, ik vind jou zeker geen zeurpiet hoor.
Het is toch normaal dat als je samenwoont dat je de helft van het huishouden doet of in ieder
geval je eigen troep achter je opruimt.
Kan me voorstellen dat als de ene meer werkt dan de ander dat diegene die minder werkt
iets meer doet.
Lijkt me zeer frustrerend en vooral ook omdat je er geen normaal gesprek over kunt hebben
zonder dat het op ruzie uitdraait.

Ik ga binnenkort met mijn vriend samenwonen dus ben heel benieuwd hoe dat gaat, wel heb ik
hem al gezegd dat ik wel verwacht dat hij meehelpt met het huishouden.

Meehelpt?! Daar gaat het al mis!

bliver

Re: Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:34

weet je wat het is met mannen. Hints werken niet en eigenlijk zijn het te kleine dingen om ruzie over te maken. Ik had ook zon man. Ik heb op een gegeven moment bij mezelf gedacht ik kan er elke keer opnieuw ruzie over gaan maken, want het is echt niet zo dat wanneer je het 1 keer uitruziet hij het snapt. Of ik accepteer het en pak de dingen waaraan ik me erger zelf aan. Geloof me het is allemaal een stuk minder frustrerend als je dat zo doet. Mannen doen het toch nooit op de manier zoals wij het willen dus het heeft ook geen enkele zin om daar ruzie over te gaan maken. Ik vind dat echt zonde van mijn tijd. En uiteindelijk ten koste gaan van je relatie terwijl dingen als afwas, openstaande kastjes of koken toch geen redenen voor ruzie zouden moeten zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:38

Gewoon een grote groep kakkerlakken loslaten, toch 8-). Of muizenkeutels verzamelen op stal en deze thuis rondstrooien. Moet je kijken hoe snel meneer de vaatdoek pakt (mag ik toch hopen :')).

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:46

_San87_ schreef:
Gewoon een grote groep kakkerlakken loslaten, toch 8-). Of muizenkeutels verzamelen op stal en deze thuis rondstrooien. Moet je kijken hoe snel meneer de vaatdoek pakt (mag ik toch hopen :')).

Niet dus. dan gaan ze gauw de deur weer uit en zorgen ze dat ze pas weer thuis komen als jij alles al hebt opgeruimt :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:54

lightmorebh schreef:
Ik heb toendertijd mijn ex voor de keuze gesteld of je gaat meehelpen of jij huurt iemand in die het voor je doet :D

Mijn ex had zijn moeder om de haverklap en onaangekondigd over de vloer om zich te bemoeien met het huishouden.
Ik heb gezegd dat ik liever nog het hele huishouden in mijn uppie deed dan dat dat loeder nog langer over de vloer komt :+
Had ik er wel voor over.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:02

bliver schreef:
_San87_ schreef:

Niet dus. dan gaan ze gauw de deur weer uit en zorgen ze dat ze pas weer thuis komen als jij alles al hebt opgeruimt :j

Watjes, die mannen van tegenwoordig.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:03

Ik woon nog thuis, maar hier is t allemaal andersom :+ :D
Mn vader is echt een opruimfreak en alles moet schoon en netjes zijn volgens hem. Mn moeder is barslegt in opruimen want laat alles overal slingeren en houdt ook niet zo va schoonmaken, al doet ze dat wel. Daarom heeft ze maar een schoonmaakster ingehuurd voor 1x in de week zodat ze t zelf niet hoeft r doen O:) Mn vader is t er niet helemaal mee eens, maar die het er vrij weinig over te zeggen volgdbs mij :')

Ik ben een beetje zoals je vriend eerlijk gezegd... Heb een gigantische hekel aan opruimen/ schoonmaken en doe t eigenlijk pas uit mezelf als t echt nodig is. Nu hebben we thuis de regel dat mb kamer elke zaterdag helemaal sch9n moet zijn. Wat mn vader volgens mij heel belangrijk vindt, dus kan er niet omheen :+
Denk dat als ik op mezelf ga t eerst een mega paasei wordt en ij t daarna wel leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:11

Jolien87 schreef:
Wat een geruststelling dat ik echt niet de enige ben die hier last van heeft. :)
Wat ik me overigens bedacht: mijn vriend is 6 jaar vrijgezel geweest voordat wij elkaar leerden kennen, hij heeft dus jarenlang niemand om zich heen gehad die hem wees op de vuile vaat etc.

Dat doet veel hoor :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:35

Amalarab schreef:
Meehelpt?! Daar gaat het al mis!

Nouja 50/50 dan :+

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:55

Ik heb gewoon alles wat niet opgeruimd was in de vuilnisbak gegooid. Hij dacht dat ik dat niet zou doen, nou echt wel. En na 3x weggegooid te hebben begon hij op te ruimen. Was hoort in de wasmand en niet er naast dus dat wordt niet gewassen. Ook die kwam aan toen hij voor een vergadering een overhemd aan wilde doen maar die lag naast de wasmand. Toen heeft meneer de deksel opgetild en alles er in gedaan. Soms moet je volhardend zijn en dat heeft bij mij toen wel geholpen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:12

*ik moet nog verder lezen vanaf pagina 3*

Maar waarom zijn mannen nu zo??
Ligt het soms aan de opvoeding?
Mijn man kon ook niks want schoonmoeders vond het niet nodig dat hij het leerde want als boer kwam er heus wel een vrouw in zijn leven of.............blijf je toch bij mams wonen :roll:
Ik heb 3 kinderen waaronder twee jongentjes en die kunnen nog beter de was doen dan hun papa.
En als e=ik er achter kom dat ze zo met hun vriendin/vrouw behandelen zoals jou vriend jou TS...dan kruipen ze hier over de vloer ~~}>
Ik toleer niet dat soort gelulgedrag.
Voor de rest sterkte meid :(:) ,helaas geen tips behalve hem de deur uit gooien en peentjes laten zweten.

Edit:mijn man doet nu de vaatwasser en is verwantwoordelijk voor de wasmanden bij de wasmachine te zetten..heeft me maar 9 jaar training gekost :')

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:15

Mijn man was door zijn moeder ook verwend. (tot imo het absurde af). Kom zelf van de boerderij en mijn moeder was altijd/heel vaak achter aan het werk. Dus wordt je wel zelfstandig.haha.
We zijn nu 24 jaar samenwonend en 19 jaar getrouwd, en na duidelijk volhouden dat ik niet zijn moeder ben, zover dat als ik de hele dag moet werken het eten klaarstaat, na een vakantie het huis iig gezogen en opgeruimd is, aanrecht leeg. Hij werkt meer dan mij en dus doe ik het meeste en dat vind ik ook logisch.
Ook onze kinderen hebben een taak in het huishouden. En dat doen ze dan ook, kan een halfuur later zijn dan ik had bedoeld. (lees afwas na het eten)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:27

Ergens is het natuurlijk ook wel raar dat als mijn vriend de was doet dat ik hem daar dan voor bedankt terwijl dat het blijkbaar heel normaal is dat ik de was doe :=

Ga toch eens proberen daar wat anders in te staan :j, werk 40 uur per week net als mijn vriend en in januari begint voor mij de drukke periode weer dus ben wel een beetje klaar met die scheve verdeling.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:32

jackyline schreef:
Ik ben een gezegende vrouw.
MIjn man doet alles en werkt vier dagen in de week.
Afwassen is verdeeld tussen ons en de kids.
Ik zuig en dweil elke dag (soms wel 3 4x) want de hondenopvang is mijn hobby.
Maar koken en de was doet hij .
En het grondige afstof en schoonmaak werk doet hij ook.
Nee ik zie al ik ga ff een bloemetje halen voor hem.
:D

Hier ook zo'n kerel hoor, ik hoef ergens maar half naar te kijken en hij snapt mn hint al. Ik doe meer dan dat hij doet, ik houd de badkamer, toilet etc schoon en stof en zuig meer, maar hij is echt niet te beroerd om het ook een keer te doen. :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:36

Tja het is toch een kwestie van volhouden denk ik. Hij hoeft van mij helemaal niet veel, hij werkt meer uren. Hij heeft soms nauwelijks tijd om te eten en dan moet hij al weer op bed.
Dan ga ik hem niet staan opwachten met de stofzuiger in de aanslag hoor :+

Wat hij dus wel doet is de badkamer schoonmaken :j Elke week, op vrijdag nadat hij gedouched heeft doet hij dat. Vind dat ideaal want het is niet mijn fijnste klus :+

Stofzuigen mag hij niet meer van mij als ik ook thuis ben. Op de een of andere manier kan ik er gewoon niet tegen als er iemand aan het stofzuigen is, ik word daar echt bloedlink van :') Kan er niks aan doen, dus ik doe het zelf. Daarnaast is mijn vriend rustig een uur/ander half uur bezig :roll:

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:39

Ik word ook leip als iemand gaat stofzuigen in m'n buurt. Dat geluid gaat echt door merg en been aarghhhhhh. Dus ik snap je :P Doe het ook liever zelf of m'n vriend moet het doen als ik er niet ben.

Vind het gewoon vervelend dat het poets-initiatief altijd van mij uit moet komen. Ben geen kleuterjuf / moeder / whatever en hij is gewoon een volwassen intelligente man dus hij snapt heus wel dat er gepoetst moet worden (die hele 'hij ziet het niet' bullshit die koop ik niet).

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:41

Wat ik ook wel deed, en ook bij de kinderen :D , als de vieze was bleef/ blijft slingeren er gewoon een briefje opleggen; was opruimen. enzov.
Hoefde ik niets te zeggen en het was heel duidelijk.
Overdag zijn ze op het werk en op school, dus moest ik ze er anders savonds op aanspreken, en dan was het de moeite niet meer.
En zo komen ze het vanzelf tegen en het werkt hier prima.