Blue_Eyes schreef:8nnemiek schreef:Ten tweede omdat je van je ouders geen perfect ABN kan leren en van de tv/juffrouw op school wel.. (Mensen die thuis al Nederlands hebben geleerd hebben altijd een enórm limburgs accent, hebben veel woorden en spelling verkeerd geleerd..)
Nou moet ik zeggen dat ik van mijn vader beter Nederlands leerde dan van de meester op school (die ijskoud gewoon 'hij is groter als mij' zei...). Die vlieger gaat dus (langggg) niet altijd op. Ik schaam me soms echt voor de taalvaardigheid van collega's, of eigenlijk voor het gebrek daaraan.
De stelregel is toch wel, dat je je kind de taal moet leren die je zelf goed beheerst. (Ik ben zelf peuterjuf) Spreek je zelf gebrekkig Nederlands, ga dan geen poging doen om je kind zelf Nederlands te leren, maar wacht tot het naar school gaat en daar Nederlands leert, en spreek zelf een taal die je zelf goed beheerst.

Daar zit meteen mijn volgende "ergernis". Ik wilde mijn zoontje opgeven voor de peuterspeelzaal. Nu heb ik de keus uit..... 1 PZS, want er is hier maar 1... Dus ik lees het rapport van de onderwijsinspectie, en zie dat ze maar een "matig" hebben op aandacht voor taalontwikkeling
Eigenlijk wil ik hem daar dus niet eens heen hebben, maar ja, er is niks anders. Juist omdat wij Gronings tegen hem spreken, zie ik hem het liefst ergens waar wél voldoende aandacht aan taalontwikkeling besteed wordt. (Ik weet niet of hij dat nodig heeft, maar better save than sorry...) Echt een groot nadeel van wonen op het platteland. Ik kom zelf uit Stad Groningen en daar heb je meer dan voldoende keus qua PSZ en scholen, hier hebben ze nog nooit van keus gehoord en moet je roeien met de riemen die je hebt
En ik voorzie dat zelfde probleem straks met basisscholen, dan kan ik ook kiezen uit wel 2 scholen... Heb het nog niet aangedurft om daar de rapporten van te lezen....
). Die vlieger gaat dus (langggg) niet altijd op. Ik schaam me soms echt voor de taalvaardigheid van collega's, of eigenlijk voor het gebrek daaraan.
Eigenlijk denk ik er precies zo over als jij, en wat voor jou opgaat, doet dat ook voor mij 

Onbeschoft en onbeschaafd!
Nu wij 24 en 22 zijn spreken ze nog steeds gewoon Nederlands tegen ons met af en toe een paar woorden dialect erdoor. Wij zijn ook wel een beetje gaan 'knauwen' (afkappen van woorden), maar hebben ons in de stad altijd prima weten te redden. Je wilt niet je kind naar een kakschool sturen in de stad terwijl het voornamelijk dialect praat...
Ze worden er figuurlijk afgemaakt!! Mij gebeurde het in ieder geval wel.