Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:06

Blue_Eyes schreef:
8nnemiek schreef:
Ten tweede omdat je van je ouders geen perfect ABN kan leren en van de tv/juffrouw op school wel.. (Mensen die thuis al Nederlands hebben geleerd hebben altijd een enórm limburgs accent, hebben veel woorden en spelling verkeerd geleerd..)

Nou moet ik zeggen dat ik van mijn vader beter Nederlands leerde dan van de meester op school (die ijskoud gewoon 'hij is groter als mij' zei... :') ). Die vlieger gaat dus (langggg) niet altijd op. Ik schaam me soms echt voor de taalvaardigheid van collega's, of eigenlijk voor het gebrek daaraan.

De stelregel is toch wel, dat je je kind de taal moet leren die je zelf goed beheerst. (Ik ben zelf peuterjuf) Spreek je zelf gebrekkig Nederlands, ga dan geen poging doen om je kind zelf Nederlands te leren, maar wacht tot het naar school gaat en daar Nederlands leert, en spreek zelf een taal die je zelf goed beheerst. :)

Daar zit meteen mijn volgende "ergernis". Ik wilde mijn zoontje opgeven voor de peuterspeelzaal. Nu heb ik de keus uit..... 1 PZS, want er is hier maar 1... Dus ik lees het rapport van de onderwijsinspectie, en zie dat ze maar een "matig" hebben op aandacht voor taalontwikkeling -O- Eigenlijk wil ik hem daar dus niet eens heen hebben, maar ja, er is niks anders. Juist omdat wij Gronings tegen hem spreken, zie ik hem het liefst ergens waar wél voldoende aandacht aan taalontwikkeling besteed wordt. (Ik weet niet of hij dat nodig heeft, maar better save than sorry...) Echt een groot nadeel van wonen op het platteland. Ik kom zelf uit Stad Groningen en daar heb je meer dan voldoende keus qua PSZ en scholen, hier hebben ze nog nooit van keus gehoord en moet je roeien met de riemen die je hebt :+ En ik voorzie dat zelfde probleem straks met basisscholen, dan kan ik ook kiezen uit wel 2 scholen... Heb het nog niet aangedurft om daar de rapporten van te lezen.... :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:11

Dat weet ik, dat dat de stelregel is. Maar het spreken van een dialect betekent toch niet dat je het Standaardnederlands niet goed beheerst? Dat vind ik een vreemde conclusie.
Zoals gezegd: ik spreek dialect, vloeiend zelfs. Maar ik ben ook docent Nederlands. Mijn moeder spreekt ook dialect, maar kan uitstekend en bijna accentloos Nederlands spreken. Mijn vader spreekt geen dialect, maar verstaat het heel goed.
En helaas, zeer helaas, ken ik (door mijn werk) ook heel veel ouders die niets anders spreken dan gebrekkig Nederlands (maar geen dialect) en die dat dus toch aan hun kind leren.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:12

Ik heb geen kinderen, maar als ik ze had, zou ik gewoon Dialect tegen ze spreken (limburgs). Ook ik ben met een dialect opgevoegd, maar kan prima ABN spreken en schrijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:16

Plien91 schreef:
Als je een dialect spreekt, ben je meertalig. En aan meertaligheid zitten heel veel voordelen! Zie http://meertalig.nl/

Maar dan moet je wel beide naast elkaar gebruiken en niet door elkaar.
Dat laatste is nl wel vaak het geval met dialecten.

Mijn nichtje wordt meertalig opgevoed, maar ze spreekt wel Nederlands met een Engels accent.
Ondanks dat ze thuis gewoon volledig Nederlands spreken.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:21

Mijn ouders hebben altijd gronings tegen mij gesproken en ik sprak altijd Nederlands terug. Op mijn 16de ben ik ook echt Gronings gaan spreken. Nu spreek ik Gronings tegen familie, vrienden en sommige collega's. Over het algemeen spreek ik Nederlands op mijn werk.

Ik word altijd een beetje pissig als ik hoor dat mensen "perfect ABN" horen te spreken, zonder accent. Natuurlijk, iedereen in Nederland moet ABN kunnen spreken. Maar het hebben van een accent wordt gezien als dom en achtergesteld, zelfs hier op bokt. En dat zit natuurlijk al in de naam "ABN", Algemeen Beschaafd Nederlands. Dus mensen die met een accent of dialect spreken, zijn niet beschaafd..... Wie heeft dat ooit bedacht? Hoe kun je door middel van een accent zeggen hoe slim iemand is?

Het is ook een beetje de Nederlandse Eenheidsworst. Vooral je conformeren aan de rest van NL, dus niet laten horen waar je vandaan komt. Terwijl, mogen we niet juist trots zijn op waar we vandaan komen? Het is toch geen schande om uit Brabant, Groningen of Twente te komen?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:41

Blue_Eyes schreef:
Dat weet ik, dat dat de stelregel is. Maar het spreken van een dialect betekent toch niet dat je het Standaardnederlands niet goed beheerst? Dat vind ik een vreemde conclusie.
Zoals gezegd: ik spreek dialect, vloeiend zelfs. Maar ik ben ook docent Nederlands. Mijn moeder spreekt ook dialect, maar kan uitstekend en bijna accentloos Nederlands spreken. Mijn vader spreekt geen dialect, maar verstaat het heel goed.
En helaas, zeer helaas, ken ik (door mijn werk) ook heel veel ouders die niets anders spreken dan gebrekkig Nederlands (maar geen dialect) en die dat dus toch aan hun kind leren.

Dat ben ik helemaal met je eens hoor! :D Eigenlijk denk ik er precies zo over als jij, en wat voor jou opgaat, doet dat ook voor mij :) Ik spreek ook vloeiend dialect én Nederlands. :)

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:55

Ik zou het zelf niet doen, ik versta en spreek het wel, maar met hoge uitzondering. Ik spreek altijd abn.

Ik ken veel mensen die van jongs af aan alleen dialect hebben gesproken, en ondanks dat ze jaren Nederlands hebben gehad op school, geen fatsoenlijk woord abn kunnen spreken. Als ze dan abn spreken worden veel woorden uit het dialect gebruikt omdat ze het gewone abn woord er niet van weten.

Ik denk dat het van belang is om een goed evenwicht hierin te vinden.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:38

tjaakje schreef:
Mijn ouders hebben altijd gronings tegen mij gesproken en ik sprak altijd Nederlands terug. Op mijn 16de ben ik ook echt Gronings gaan spreken. Nu spreek ik Gronings tegen familie, vrienden en sommige collega's. Over het algemeen spreek ik Nederlands op mijn werk.

Ik word altijd een beetje pissig als ik hoor dat mensen "perfect ABN" horen te spreken, zonder accent. Natuurlijk, iedereen in Nederland moet ABN kunnen spreken. Maar het hebben van een accent wordt gezien als dom en achtergesteld, zelfs hier op bokt. En dat zit natuurlijk al in de naam "ABN", Algemeen Beschaafd Nederlands. Dus mensen die met een accent of dialect spreken, zijn niet beschaafd..... Wie heeft dat ooit bedacht? Hoe kun je door middel van een accent zeggen hoe slim iemand is?

Het is ook een beetje de Nederlandse Eenheidsworst. Vooral je conformeren aan de rest van NL, dus niet laten horen waar je vandaan komt. Terwijl, mogen we niet juist trots zijn op waar we vandaan komen? Het is toch geen schande om uit Brabant, Groningen of Twente te komen?

Helemaal mee eens! Ik kom zelf uit Maastricht, mijn ouders hebben mij in het dialect opgevoed en op school heb ik Nederlands geleerd. Ik heb in Eindhoven gestudeerd en kreeg daar van een lerares vaak kritiek op mijn accent (en dan valt mijn accent nog reuze mee in het Nederlands), maar enkele klasgenoten uit Utrecht die ook met een behoorlijk accent praatte, kregen geen kritiek. Want dat was geaccepteerd. Belachelijk. Zo lang je verstaanbaar bent en je zo correct mogelijk je taal gebruikt, vind ik het niet erg om te horen uit welke streek je komt. En of dat nu uit Groningen of Maastricht is, mag worst wezen.
In mijn omgeving is het op professioneel vlak ook een absolute pré dat ik het dialect beheers! Met bedrijven en klanten die zelf het dialect beheersen, spreek ik dialect. Op kantoor is de voertaal dialect. Ik heb zelf vergaderingen geleid in het dialect (met 100% instemming van alle aanwezigen. Zelfs mensen die niet het dialect spreken, maar wel verstaan vinden dat vaak prima).

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:26

NikkiTazz schreef:
Mijn (half)broertje word dus 3 talig opgevoed. (Ik ben 22 jaar ouder)
Nederlands
Frans
Engels.
Dit omdat mijn vader's nieuwe vrouw half Frans en half Amerikaans is.
Nu loopt hij een kleine achterstand op in spraak. En nog spreekt hij zelf alleen maar Nederlands.

Ik begrijp niet waarom mensen dit nodig vinden?

Ik ben zo ook opgevoed, is perfect gegaan, en ik ben mijn ouders er zo ongelofelijk dankbaar voor! Dit hoeft absoluut niet fout te gaan hoor, ligt erg aan hoe ouders dit uitvoeren.

WBT dialect, ik ken veel Oostenrijkers die ook met dialect zijn opgevoed en pas op school echt Duits leerden. Het accent is er in het 'gewone duits' ook nooit meer uit gegaan, wat op de dorpen niet erg is, maar soms wel lastig als ze in Duitsland of ergens anders in Oostenrijk serieus genomen willen worden.
Dus dialect is imo. geen probleem en belangrijk om te behouden, zo lang de kinderen thuis ook vast ABN leren en niet pas op school :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:38

Ik spreek soms dialect tegen mijn kinderen. Ze praten het zelf niet. Ik spreek redelijk accentloos Nederlands denk ik. Beroepsmatig spreek ik dagelijks mensen uit alle streken van het land en sommigen proberen dan te raden waar je vandaan komt. Heb echt allerlei plaatsen in het land voorbij horen komen. Wel grappig vind ik dat.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

Ik zie dialect als meertalig opgevoed Worden, en dat vind ik geweldig :) mijn opa was twents, en mijn Vader is in twente geboren, en verhuisd naar 'het westen' (midden van nl) toen hij een jaar of 10 was en is daar toen best wel vanwege zijn dialect gepest. Zijn reden Om het niet aan ons Te leren, wat ik heel jammer vind. Ben wel tweetalig (nl/engels) opgevoed, en heb daar nu ik in England woon heel veel profijt van, heb ook geen taalachterstand in nederlands of Engels. (wel een licht Engels accent in t nederlands) dus ik zie niet wat er mis zou zijn met het opvoeden in dialect, ik kan het heel goed verstaan maar niet spreken, en dat vind ik zonde, want het had dus makkelijk gekunt :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:20

NikkiTazz schreef:
Mijn (half)broertje word dus 3 talig opgevoed. (Ik ben 22 jaar ouder)
Nederlands
Frans
Engels.
Dit omdat mijn vader's nieuwe vrouw half Frans en half Amerikaans is.
Nu loopt hij een kleine achterstand op in spraak. En nog spreekt hij zelf alleen maar Nederlands.

Ik begrijp niet waarom mensen dit nodig vinden?

Een taalachterstand komt nooit door meertaligheid. Meertaligheid is juist goed voor de taalontwikkeling en ook voor succes op school. Een taalachterstand kan wel ontstaan door cognitieve problemen of als er weinig met kinderen wordt gepraat cq onvoldoende taalaanbod. Meertalige kinderen doen het ook niet slechter op school. Het is zelfs omgekeerd: als meertalige kinderen al hun talen veel en vaak horen, hebben ze juist een voorsprong op school. Gemiddeld genomen kunnen meertalige kinderen beter en eerder abstract denken en leren sneller technisch lezen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:21

Anne_GTI schreef:
Ik spreek soms dialect tegen mijn kinderen. Ze praten het zelf niet. Ik spreek redelijk accentloos Nederlands denk ik. Beroepsmatig spreek ik dagelijks mensen uit alle streken van het land en sommigen proberen dan te raden waar je vandaan komt. Heb echt allerlei plaatsen in het land voorbij horen komen. Wel grappig vind ik dat.

Dat raden doe ik ook, ook met andere nationaliteiten. 2 weken geleden was ik met mijn moeder in het umcg. De arts was duidelijk buitenlands maar sprak goed nederlands. Aan de hand van het accent en haar uiterlijk, gokte ik op Italiaans. Het klopte nog ook :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:28

Dialect vind ik echt afschuwelijk! Ouders die in dialect tegen hun kinderen praten, zouden verboden moeten worden! Zeker hier in Groningen. Het klinkt echt verschrikkelijk als een kind van 6 tegen zijn ouders in dialect begint te praten. Geen papa jij, maar papa doe... AAAAAAARGH!! -:(- Onbeschoft en onbeschaafd!

Ik woon in een dorpje in Groningen, mijn ouders zijn in dialect opgevoed maar hebben heel bewust ervoor gekozen om Nederlands tegen ons te spreken. Goddank! _/-\o_ Nu wij 24 en 22 zijn spreken ze nog steeds gewoon Nederlands tegen ons met af en toe een paar woorden dialect erdoor. Wij zijn ook wel een beetje gaan 'knauwen' (afkappen van woorden), maar hebben ons in de stad altijd prima weten te redden. Je wilt niet je kind naar een kakschool sturen in de stad terwijl het voornamelijk dialect praat... :r Ze worden er figuurlijk afgemaakt!! Mij gebeurde het in ieder geval wel.

Een vriendinnetje van mijn zusje is dus wel in dialect opgevoed, ze kan tegen mij, mijn zusje en mijn ouders geen woord Nederlands!! Ze heeft moeite gehad toen ze op school zat in de stad om vriendinnen te maken en zal ook moeite hebben met het vinden van een baan die bij haar past. Want hoewel ze is afgestudeerd, zit ze wel werkloos thuis.

Ik heb nog nooit voordelen gezien in het opvoeden van een kind in dialect.
Ja in Brabant zal je een zachte G hebben, in Twente drinken ze altijd colea en in Groningen zal je vast altijd wel een beetje knauwen. Maar dat is heel iets anders dan volledig dialect spreken!

Overigens heb ik er niets op tegen als mensen Fries spreken tegen hun kinderen, want Fries is gewoon een taal. Voorwaarde die ik dan wel heb is dat ze ook makkelijk kunnen overschakelen naar het Nederlands, wat bij mijn Friese familie een drama is. |o

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:37

Janine1990 schreef:
in Twente drinken ze altijd colea|o

Oja? :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:38

Kana schreef:
Janine1990 schreef:
in Twente drinken ze altijd colea|o

Oja? :P

Je begrijpt vast wat ik bedoel :') :D
Eigenlijk is het coelea.
Mijn neven in zuid drente drinken dan juist weer cooolea, en zijn kloeties.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:39

Hoe hard ik ook mijn best doe ik krijg het woord Cola niet met een kleine a uit mijn mond. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:41

Kana schreef:
Hoe hard ik ook mijn best doe ik krijg het woord Cola niet met een kleine a uit mijn mond. :=

Geeft niks, daar heb ik geen moeite mee :')
Dat zijn de gewoonten van het landsdeel. Dat is heel iets anders dan een dialect.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:49

Janine1990 schreef:
Dialect vind ik echt afschuwelijk! Ouders die in dialect tegen hun kinderen praten, zouden verboden moeten worden! Zeker hier in Groningen. Het klinkt echt verschrikkelijk als een kind van 6 tegen zijn ouders in dialect begint te praten. Geen papa jij, maar papa doe... AAAAAAARGH!! -:(- Onbeschoft en onbeschaafd!
|o

maar als jij dit al afschuwelijk vind wat vind er dan van dat een kind van buitenlandse afkomst die hier is geboren uit ouders die hier zijn geboren in de vaderlandstaal van opa praat tegen de ouders? (snap je me nog?)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:09

Ik zat ook op een kakschool in de stad janine1990. (Zernike College) en ben werkelijk waar nooit gepest, buiten gesloten of achtergebleven.
Geen van de dingen die jij noemt, heb ik ooit ervaren :')

Duitsers zeggen overigens ook "papa doe" :P

Vind het wel frappant dat je dan weer geen moeite hebt met Fries. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:15

inkepink schreef:
Janine1990 schreef:
|o

maar als jij dit al afschuwelijk vind wat vind er dan van dat een kind van buitenlandse afkomst die hier is geboren uit ouders die hier zijn geboren in de vaderlandstaal van opa praat tegen de ouders? (snap je me nog?)

Ik snap je hoor...
Een taal heb ik, zoals gezegd, geen moeite mee... Zoals ik ook zei dat ik de Friese taal geen probleem vind. Buitenlandse afkomst van ouders kan zorgen voor moeizamer Nederlands spreken. Dat vind ik ook niet zo erg, omdat het een reden heeft. Maar een Fries is uiteindelijk ook maar gewoon een Nederlander en daarvan verwacht ik dat ze de Nederlandse taal ook gewoon machtig zijn. Dat er dan friesismes doorheen zitten vind ik niet heel erg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:20

W_Empress schreef:
Ik zat ook op een kakschool in de stad janine1990. (Zernike College) en ben werkelijk waar nooit gepest, buiten gesloten of achtergebleven.
Geen van de dingen die jij noemt, heb ik ooit ervaren :')

Duitsers zeggen overigens ook "papa doe" :P

Vind het wel frappant dat je dan weer geen moeite hebt met Fries. :D

Ik heb het ook niet over pesten of buitensluiten gehad hoor...
Geen aansluiting kunnen vinden is heel iets anders dan dat. Ik kon zelf op het HBO geen aansluiting vinden bij een aantal klasgenoten. Dat heb ik er destijds bij gelaten, genoeg andere mensen om me heen, dacht ik dan maar. Dat had overigens meer met mijn instelling te maken dan mijn taalgebruik, want pas op het HBO leerde ik dat een accent geen probleem was en dat er klasgenoten waren die gewoon niet fatsoenlijk Nederlands spraken en ik nauwelijks een accent had.

Maar op de middelbare school, sprak ik ook gewoon Nederlands, werd ik na een vakantie wel aangesproken op mijn taalgebruik. Aan het begin van de vakanties ook.
Mijn vriendengroep thuis sprak namelijk wel veel in dialect, gingen naar andere scholen. En die vonden dat ik altijd maar bekakt sprak. Tsjah, dan paste ik me weer een beetje aan. En op school kreeg ik dan te horen dat ik weer aan het knauwen was. Dus paste ik me daar ook gewoon weer aan.
Het was geen pesten, maar er werd wel duidelijk aangegeven door mijn klasgenoten dat het vreselijk irritant was. Wat ik me absoluut kan voorstellen.

Fries is een taal, Duits is een taal, heb ik meteen gezegd in mijn bericht... Een dialect is heel iets anders.
Dus ik snap je opmerking van papa du ook helemaal niet met het Duits...

Edit: Ik zie dat je 39 bent (niet banketstaaf bedoeld hoor), ik denk dat het toen jij op de middelbare school zat veel gebruikelijker was om je kinderen in dialect op te voeden. En dat het in de stad ook een stuk gebruikelijker was om Gronings te spreken. Het stad-Gronings bestaat nauwelijks nog.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:23

Janine1990 schreef:

|o

Wat is er onbeschoft aan dialect? Beleefdheidsvormen hebben te maken met opvoeding, niet per se met taal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:27

Furi schreef:
Wat is er onbeschoft aan dialect? Beleefdheidsvormen hebben te maken met opvoeding, niet per se met taal.

Dat een kind in mijn ogen in volwassenentaal met zijn ouders communiceert.

Doe klinkt erg onvriendelijk. Het is niet zo dat ik u tegen mijn ouders zeg. Maar jij klinkt vriendelijker, nederiger. Is een klank die bij kinderen veel beter past.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:58

Mijn kinderen hoeven zeker geen volwassenen aan te spreken met ''u'', maar gewoon in hun eigen woorden/taal.
Net als dat mijn kinderen bijv. ook geen ''sorry'' hoeven te zeggen als ze iets gedaan hadden wat een medemens niet vond kunnen, als mijn kinderen dan geen sorry willen zeggen dan hoeft dat van mij ook niet. En vaak hoor ik veel om me heen van ouders die tegen hun kind(eren) blèren en vervolgens hun kind sorry MOET zeggen, nou sorry maar dat vind ik ronduit te ver gaan. Loop dan ook nog sneller door en kijk dan ook snel de andere kant uit bah.

En vind een dialect wel mooi, en wat ABN betreft dat komt ook heus wel met de tijd en op school of bij vrienden enz...