Ik kan toch niet de enige zijn die een hekel heeft aan..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:58

Stafke Fabri een Antwerpse zanger schreef jaren geleden een mooi liedje over Kerstmis. Het verschil tussen vroeger en nu. Het staat hier misschien niet op zijn plaats maar er zit wel veel waarheid in zijn tekst. De Antwerpse versie en de AN vertaling erbij.
Karsmis deur de jare
Kerstmis door de jaren

Karsmis ba ons groêtmóe thuis
Kerstmis bij mijn grootmoeder thuis
was drij kiêre nör de kaerk oep iênen dag
was drie keer naar de kerk op één dag
karsmis ba ons groêtmóe thuis
kerstmis bij mijn grootmoeder thuis
was altijd bidde da was ginne lach
was altijd bidden dat was geen lach
karsmis ba ons groêtmóe thuis
kerstmis bij mijn grootmoeder thuis
toeng mocht nog ni wa nau allemol mag
toen mocht nog niet wat nu allemaal mag
toeng docht niemand on geschenke
toen dacht niemand aan geschenken
toeng must iederiên nog denke
toen moest iedereen nog denken
on da kinneke daar in diê kouwe stal
aan dat kindje daar in die koude stal
toeng dierf niemand nog ni spreke
toen durfde niemand nog niet spreken
over toert, konijn of kieke
over taart, konijn of kip
alles draaiden oem et kind en da was al
alles draaide om het kind en dat was al

Karsmis ba mijn ouwers thuis
Kerstmis bij mijn ouders thuis
't was oem ter iêsten in de nachtmis zijn
het was om ter eerste in de nachtmis zijn
karsmis ba mijn ouwers thuis
kerstmis bij mijn ouders thuis
da was e stukske toert, e gloske wijn
dat was een stukje taart, een glaasje wijn
karsmis ba mijn ouwers thuis
kerstmis bij mijn ouders thuis
was ba et ete soems al is konijn
was bij het eten soms al eens konijn
der stoeng ne karsboêm en e stalleke
er stond een kerstboom en een stalletje
meh bougiekes en e kribbeke
met kaarsjes en een kribbetje
en mijn móeder zoeng dan altijd Stille Nacht
en mijn moeder zong dan altijd Stille Nacht
tussendeur dan dochte wij toch
tussendoor dan dachten wij toch
on da kinneke van God nog
aan dat kindje van God nog
da Maria oep de wereld ee' gebrocht
dat Maria op de wereld heeft gebracht

Karsmis ba mijn eige thuis
Kerstmis bij mij thuis
is zing wa da' de karsman ee' gebrocht
is zien wat de kerstman heeft gebracht
karsmis ba mijn eige thuis
kerstmis bij mij thuis
da' zen mijn kinderen oep kadokesjacht
dat zijn mijn kinderen op cadeautjesjacht
karsmis ba mijn eige thuis
kerstmis bij mij thuis
on 't bidde wörd dan iêmol ni' gedocht
aan het bidden wordt dan helemaal niet gedacht
wel on drinken en on ete
wel aan drinken en aan eten
ik zou beter zegge: frête
ik zou beter zeggen: vreten
rosbuf, toert, kalkoeng
rosbief, taart, kalkoen
kouwe pla en kreêmgelas
koude schotel en roomijs
as ek spreek van de verlosser
als ik spreek van de verlosser
vraagd m'ne zöng: is da nen bokser
vraagt mijn zoon: is dat een bokser
dad is karsmis in de modernen tijd
dat is kerstmis in de moderne tijd
ja dad is karsmis in de modernen tijd
ja dat is kerstmis in de moderne tijd

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:48

Screw kerst, ik vier yule :+

Joel/zonnewende.

denisesilver

Re: Ik kan toch niet de enige zijn die een hekel heeft aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:19

Dit is trouwens de perfecte emoticon voor dit topic {:)-:(

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:45

denisesilver schreef:
Dit is trouwens de perfecte emoticon voor dit topic {:)-:(

:))

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:26

Sababber schreef:
Kerst! :+

Heel het najaar staat bij mij in het teken van kerst.. Omdat het nou eenmaal een gouden handel is in mijn vak als bloemist maar, wat heb ik er een hekel aan..
Daar gaan we weer.. elk jaar zie ik er weer tegen op. Het wordt kouder, de klok gaat een uurtje achteruit. En in oktober is het weer mis, de eerste kerstballen worden weer uitgepakt, de workshops worden weer verzonnen, Bloemstukjes steken met kerstballen, lelijke rendieren, obesitas kerstmannen en knalrode sterren. De combinatie rood wit is ineens weer gedoogd en word door sommige consumenten zelfs mooi gevonden :') de eerste kerstmenu's verschijnen weer, duizenden reclame's over speelgoed, luchtjes, horloge's etc. Komen weer langs.. In mijn ogen een grote commerciële bende. en dan nog niet te spreken over alle slechte muziek die me mijn strot uit komt tegen de tijd dat het daadwerkelijk 24 december is. All I want for christmas is Januari! Want dan is al die ellende voorbij :+

En dit is dan nog alleen maar over het commerciële en nog niet eens over de gezellige sfeer in huis,
Want in Oktober moet ook al gepland zijn wanneer iedereen waar is want je moet toch wel verplicht gezellig aan tafel gaan zitten tegelijkertijd.. Wat altijd uitloopt in spanningen, tranen, aangebrand eten een lelijk uitgevallen kerstboom en nog meer van die ellende.. Waarbij er ineens een 5 gangendiner moet worden ingezet waarbij er dus constant iemand in de weer is om alles op tafel te krijgen. Zo niet gaan we massaal gourmetten..

En dan nog de vraag hoeveel mensen nog daadwerkelijk in onze eetdriedaagse een keertje in de kerk gaan zitten..

Ik snap er werkelijk niks meer van. Wat ooit is bedacht om de geboorte van Jezus Christus te vieren is uitgelopen in grote commerciële geldsmijterij en voedselstampwedstrijd.. := :?

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo tegen aan kijkt.. Wie heeft er nog meer niks met de huidige vorm van kerst?

Ohhhhh zo heerlijk dit, iemand die me begrijpt.
Hier begint het gedoe vaan al in de zomer, dat komt omdat ik vaak moet werken met kerst en feestdagen.
En als je dan vaak feestdagen werkt boeit je dat op een gegeven moment niet meer.
In de winkel is het gezellig druk, mensen zijn vrolijk en je hebt in ieder geval wat nuttigs gedaan.
2 of soms zelfs 3 dagen ergens op de bank hangen en je vol vreten is echt niks voor mij.
Kerstkaarten schrijf ik al jaren niet meer.
Dit jaar staat er weer voor het eerst een kerstboom in huis, omdat ik tijd en zin had 'm op te zetten.
Het is gewoon een groot commercieel, geldverslindend gedoe.
Dus ben wel blij met dit toppic.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:31

Ik ben jarig met Kerst en dat is niet leuk.. Over 2 week zullen er waarschijnlijk voor het twintigste jaar geen vrienden kunnen komen wegens verplichtingen :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:50

Jaaa ik meld me! Mijn hemel, wat heb ik een hekel aan kerst. Al die geforceerde gezelligheid en je zal maar een brood nodig hebben op de 24e voor het ontbijt de volgende dag, je komt er gewoon niet doorheen in de supermarkt :\
Pluspunt: dit jaar ben ik lekker single met kerst! Geen schoonfamilies om te bezoeken, geen duizend afspraken, alleen gezellig eten bij mijn ouders van wie het ook allemaal niet zo hoeft maar mijn moeder vindt het leuk om lekker te koken dus dan eten wij het wel op :D Dus dat is nog wel te doen.

Maar echt, al die kerstliedjes kunnen me gestolen worden, net als de duizend miljoen kerstversieringen overal, ik vind het zo LELIJK! *koude rilling*

Zo, dat was mijn galspuwerij.

Vervelend zeg sharon! Alleen al het woord verplichtingen... Verplicht feest vieren met familie en daarom een vriend laten zitten die jarig is :\ naar! Doe mij je adres eens, dan krijg je een verjaardagskaartje! :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:58

Geen echte hekel maar vind het wel een opgeklopt nepdoenerij haha..Ineens allemaal 'gezellig' aan de kersttafel met familie terwijl het het hele jaar helemaal niet zo leuk en gezellig was. Je vol vreten en alle verplichtingen: ik héb er gewoon niks mee en doe er ook niet aan mee! Kerstkaarten doe ik al 20 jaar niet, kerstboom wel maar meer voor de kinderen. Gaat ook dag na kerst er weer uit ;-)
Eerste kerstdag gewoon lekker gourmetten met de (grote) kinderen, tweede kerstdag zijn zij elders onder de panne en gaan manlief en ik lekker een dagje naar de sauna samen.
Oud en nieuw vind ik dan wel weer leuk, omdat we dan altijd bij één van de vrienden groot feest hebben. Heerlijk met grote vriendenclub gezellig feestend en dansend en zuipend het nieuwe jaar in: dat is beter aan mij besteed! *\o/*

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:01

Die nepgezelligheid vind ik ook zo vreselijk.
Mijn schoonzusje wil perse samen een van de dagen eten want dat is gezellig en fijn om iedereen te zien, de rest van het jaar zie je ze amper.
Beetje schijnheilig.
Ik ben blij als het 2 januari is en alles weer een beetje normaal is.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:00

jesito schreef:
Die nepgezelligheid vind ik ook zo vreselijk.
Mijn schoonzusje wil perse samen een van de dagen eten want dat is gezellig en fijn om iedereen te zien, de rest van het jaar zie je ze amper.
Beetje schijnheilig.
Ik ben blij als het 2 januari is en alles weer een beetje normaal is.

Ik moet zeggen dat ik oud & nieuw nog wel weer leuk vind, dan ben je niet zo verplicht, je kan kiezen naar wie je gaat enzo :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:09

Ik denk dat de meeste mensen gewoon een hekel heeft aan die opgelegde verplichting en dat je moet verantwoorden voor het niet vieren. Ik heb het al 25 jaar geleden afgezworen. Dat mijn omgeving het wel viert doet me niet zoveel. Ze vieren het maar en ik wens ze heel veel plezier.
Ik...... heb lekker vrij en ga lekker met mijn paard en hond op stap. Hoewel de eerste kerstdag de stal wel dicht is, maar ik kan me ook wel voorstellen dat de staleigenaar ook een dagje in het jaar wil waar hij geen gezeur heeft van klanten. Ik gun het hem. Ik wil niet als een egoist te boek staan :-). De eerste kerstdag gaan we nu klussen in huis. Elk nadeel heeft zijn voordeel :-). Niets geen paardrijden....VERVEN!!!! :-).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:37

Ik bedacht me net het zelfde yarrah. Iedereen laat zich al die verplichtingen opleggen?! Ik doe er al jaren niet aan mee, maar ben dan ook het zwarte schaap in de familie }> .
Wat een toestand toen ik het eerste jaar zelfstandig woonde en besloot niet mee te gaan naar de kerstnachtmis..Hele jaar kwamen we niet in de kerk, maar ohjee!
Dan het hele gedoe van ouders/schoonouders, welke dag waar..Ineens moet het 'vrede op aarde ' zijn, terwijl mensen in mijn ogen gewoon het héle jaar vredelievend zouden moeten zijn!
Nee, ik doe er allemaal niet aan mee. Vier wel oud&nieuw groots, met vrienden. Die ik zelf heb uitgezocht en mij niet opgedrongen worden :+ .

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:25

_sharonnn schreef:
Ik ben jarig met Kerst en dat is niet leuk.. Over 2 week zullen er waarschijnlijk voor het twintigste jaar geen vrienden kunnen komen wegens verplichtingen :n

Vier je het toch het weekend er direct na?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:30

Jildau schreef:
_sharonnn schreef:

Vier je het toch het weekend er direct na?

Tja, ik werk dan helaas gewoon..
En daarna is het al bijna het nieuwe jaar..
Het is gewoon hectisch om met die tijd van het jaar jarig te zijn :(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:32

Ik ga gewoon paardrijden met kerst hoor.
Het mag van de mensen waar wij de paarden hebben sstaan, en ik haat kerst..
Verplicht vreten met zn allen, gourmetten, gemaakt gezellig.

Yuk.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:38

Ik vond kerst vroeger geweldig, maar heb er nu helemaal niks meer mee. Dat gezeur begint al zodra het november is. Je wordt gedwongen meegesleept naar allerlei familie voor vage kerstdiners en zogenaamde gezelligheid. Daarnaast nog dat commerciële gedoe met lampjes, glitters en andere frutsels. En die eeuwige "All I Want For Christmas". Nee, nee en gewoon nee.

Dit jaar heb ik er al helemaal geen zin meer in. Ik moet verplicht een dag werken en dan moet ik dus kiezen bij wie ik die vrije dag doorbreng: bij mijn vader of bij mijn moeder. Echt super fijn allemaal.
Mooi voorbeeld van wat een scheiding met de kinderen doet. :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:39

Dat jullie er zo'n hekel aan hebben joh :D Ik heb zelf de neiging om kerst te 'over romantiseren'. Ik kan er super veel zin in hebben en denken aan de knusheid en gezelligheid en zie dan de perfecte romkom kerst voor me, maar dat komt nooit echt uit -O-

In de praktijk komt het altijd neer op Kerstavond bij opa en oma, met z'n allen aan de lange tafel. Hartstikke gezellig, dat wel :) Een vreetfestijn brunch de volgende ochtend en daarna gewoon met het eigen gezin 's avonds gourmetten of een ander vreetfeest. Gezellig? Ja hoor! Speciaal? Neuhh niet echt :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:40

Ik moet mij met kerst in 3en delen, denk dat dat ook wel verschil maakt.

Het liefste wil ik gewoon in mijn rijbroek rondlopen, lekker niks doen en bij wijze van boerenkool eten.
Gewoon als een normale dag :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:09

Ess_Ramona schreef:

Het liefste wil ik gewoon in mijn rijbroek rondlopen, lekker niks doen en bij wijze van boerenkool eten.

Maar... wat houd je dan tegen om dat te doen? :7 Is toch jouw dag :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:43

verootjoo schreef:
Ess_Ramona schreef:

Maar... wat houd je dan tegen om dat te doen? :7 Is toch jouw dag :)

Dat snap ik dus ook niet. Dan doe je dat toch lekker? Als je moet werken verdien je geld en als je dat niet moet ben je heerlijk twee dagen vrij. Zo simpel zie ik het.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:50

of ga werken in de horeca of zorg of politie oid en meld je elk jaar aan voor werken met kerst :P Collega's blij en jij dubbel verdienen :Y)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:58

Ik ga me ook maar eens melden.

Ook ik heb een enorme hekel aan kerstmis...het idee dat iedereen bij elkaar komt deze tijd van het jaar, de rest van het jaar wordt er amper naar elkaar omgekeken maar met kerst moet het hoor...er wordt zelfs gezellig gedaan en als je niet gezellig meedoet vindt iedereen je een chagrijn. Verplicht gezellig doen, kaarsjes aan, kerstboom opzetten, teveel eten, je huis netjes maken voor het bezoek...en bovenal laat naar bed toe. (ik vind het heerlijk om vroeg te gaan slapen)

Bah ik heb echt een hekel aan kerst.... maar waar ik de meeste hekel aan heb is een kerstboom. Waarom moet er voor die ene maand in het jaar een boom in huis? Mijn konijn mag niet eens verder dan de keukenmat....maar een boom die uit het land komt en allerlei beestjes met zich meebrengt en voor een hoop zooi zorgt mag een hele maand binnen staan.

Wat vooral erg leuk is, is het feit dat ik allergisch ben voor kerstbomen en kerstgroen enzo. Mijn huid wordt er rood van en jeukt best wel... Vooral fijn omdat ik ook nog in een bloemenwinkel werk en nu dus al voor het derde jaar dat ik daar werk een aantal weken rondloop met jeukende onderarmen.......
Nu hebben we sinds gisteren ook nog zo'n verschrikkelijke kerstboom thuis, gelukkig dit jaar mijn moeder zo ver gekregen om dat rot ding alsjeblieft buiten te pleuren.

Dat mensen een kerstboom willen prima, maar ik doe er helemaal niks mee...en opzetten doen ze maar lekker zelf.. aanraken wil ik wel hoor, om hem naar de container toe te brengen. Nee, ik heb echt niks tegen die bomen zolang ze maar lekker blijven staan waar ze horen, buiten in het veld.....heel ver weg.

mijn vriend wilde toch graag een kerstboom, dus ben hem maar tegemoet gekomen.... het boompje is 25 cm hoog, en er hangen welgeteld 4 kerstballetjes in en twee sterretjes.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:49

Hier ook eentje. Ik ben blij dat er zoveel mensen mijn BLEGH-gevoel delen :')

De fijnste kersten die ik gehad heb waren die paar bij mijn vader waarbij we 's avonds gewoon iets lekkers aten en vervolgens in onze pyjama onze pakjes op schoot kregen terwijl we voor de warme houtkachel zaten. Dan mochten we nog een uur of 2 spelen met hetgeen we hadden gekregen en gingen vervolgens op een normale tijd slapen.
Voordelen op een rijtje:
1. Geen familie die je amper kent begroeten en leuk doen
2. Geen nette kleding aan
3. Geen 20-gangenmenu dat je verplicht naar binnen moet werken en waarvan je de helft niet lust
4. Niet belachelijk laat je bed in omdat iedereen het altijd zo lang wil rekken tijdens zo'n feest
5. Niet moeten wachten om wat te kunnen met de gekregen kado's :Y)

Kortom, zo hoorde kerst te zijn naar mijn mening. Jammer genoeg heb ik de laatste jaren enkel de opgeklopte, met de hele familie variant :roll:

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:55

Yes wij hebben ons kunnen afmelden zonder gezeur *\o/* aaahhh heerlijk een paar rustige dagen voor onszelf =:)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:34

Kerst is voor symbool voor gezellig met de familie wat tafelen. Vroeger was dat met onze inwonende opa bij een tante van mij tegen de middag. Dus eerst naar de kerstmis (laatste jaren niet meer omdat er op dat uur geen mis meer was in die kerk wegens gebrek aan priesters) en na de mis naar mijn tante. Om zo rond 17 u even snel op en neer te rijden naar huis om de paarden te voeren.
De laatste jaren doet mijn tante het niet meer omdat ze een tijdje gesukkeld heeft met haar gezondheid en wij maakten daar geen punt van. Nu doen we het gezellig met ons drietjes (mijn ouders en ik) lekker thuis. De paarden kunnen bij goed weer lekker de wei op en wij doen lekker onze eigen zin en dat is wat lekkers eten en bankhangen. :)

Ik heb eerder een hekel aan nieuwjaar vieren. DAT is pas opgeklopt gedoe. Helaas is het dit jaar mijn moeders beurt om de familie over de vloer te hebben. -O- Dus weer dat rondje verplichte kussen en nieuwjaarswensen (die iedereen tegen het eind van de week alweer vergeten is). Blèèègh. Op 2 januari dan weer die verplichte nieuwjaarsreceptie op het werk en weer al die stomme kussen en voor de helft valse nieuwjaarswensen. Het ergst van al zijn nog die speeches op het werk. Zogenaamd om ons te motiveren. :roll:

Ik heb werkelijk nog eens een jaar van de eigenlijke receptie weggeslopen om lekker op mijn bureau wat werk te verrichten en gewoon rust om mij heen te hebben. Tjonge zalig was dat om in mijn uppie op onze afdeling te zitten. En nee ik vond het niet ongezellig. Juist het omgekeerde. :=