Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:37

Handige tip: download de task list guru (of een andere takenplanner)

Ik heb een indeling gemaakt: week 1, week 2, week 3, week 4 en week 5, en onder elke week opgesomd wat er allemaal in het huishouden moet gebeuren (van gras afrijden tot ijskast schoonmaken). Omdat er niet elke maand een vijfde week is, staan daar dingen in die heel soms moeten gebeuren, zoals ramen wassen.

Geloof mij: het geeft rust om een overzicht te hebben! En zo voorkom je ook dat je àltijd maar loopt schoon te maken, want als vrouw zie je toch altijd en overal werk :)

En verder kan je ook een paar gouden regels inlassen: de keuken moet elke avond netjes en schoon zijn, afwas gedaan. Als ik een volle mand voor de was heb --> insteken, als die droog is --> zo snel mogelijk strijken (tijdens tv kijken bv). De honden komen bijna niet boven, dat scheelt in viezigheid. Stofzuigen doe ik snel snel wanneer ik zie dat er te veel zand / haar ligt.

En durf ook je partner eens aan het werk zetten, al is het maar met kleine taken. Drukte is geen excuus, wij hebben het ook druk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:41

Robin_S schreef:

Ik heb een indeling gemaakt: week 1, week 2, week 3, week 4 en week 5, en onder elke week opgesomd wat er allemaal in het huishouden moet gebeuren (van gras afrijden tot ijskast schoonmaken). Omdat er niet elke maand een vijfde week is, staan daar dingen in die heel soms moeten gebeuren, zoals ramen wassen.

Geloof mij: het geeft rust om een overzicht te hebben! En zo voorkom je ook dat je àltijd maar loopt schoon te maken, want als vrouw zie je toch altijd en overal werk :)

En verder kan je ook een paar gouden regels inlassen: de keuken moet elke avond netjes en schoon zijn, afwas gedaan. Als ik een volle mand voor de was heb --> insteken, als die droog is --> zo snel mogelijk strijken (tijdens tv kijken bv). De honden komen bijna niet boven, dat scheelt in viezigheid. Stofzuigen doe ik snel snel wanneer ik zie dat er te veel zand / haar ligt.

En durf ook je partner eens aan het werk zetten, al is het maar met kleine taken. Drukte is geen excuus, wij hebben het ook druk.

Haha, wat een 'mannendoennooitiets-post'. Mijn man doet meer in het huishouden dan ook en ziet ook vaker dat er iets te doen is. Ben toch blij dat mijn relatie duidelijk anders in elkaar steekt dan de gemiddelde relatie in dit topic :D

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:52

Zonder jou als persoon aan te vallen, dus vat het alsjeblieft ook niet zo op maar hier
Citaat:
task list guru (of een andere takenplanner)
begrijp ik helemaal niets van.

Als de ramen nou vies zijn maak je ze toch gewoon schoon? Je laat het toch niet vies zijn omdat het nog niet op je to-do lijstje van deze week staat? En als iets schoon is is het schoon. Dan ga je het niet doen omdat het nu toevallig wel op je to-do lijstje staat. Hoe ga je hiermee om dan?

Zelf ruimen wij alles achter onze kont op. Gaan pas naar bed als alles op zijn plek ligt.
De was inclusief het beddengoed werken in het weekend weg. Beddengoed gaat na de droger gelijk het bed weer op dus dat is gelijk weg.
Degene die het eerste thuis is kookt, na het koken gaat alles de vaatwasser in en gaat er doekje door de keuken. Meestal kookt de een en ruimt de ander op.
Als de vaatwasser aan geweest is ('s nachts) haal ik die gelijk 's morgens leeg.
Badkamer maak ik schoon als ik onder de douche sta.
2 x per week gaat de robotstofzuiger aan.
En 1 x per week (meestal zondag ochtend) maken we alles schoon (kamers stoffen, badkamer en toilet soppen, keuken soppen) en stofzuigen overal achter, onder en op en halen de dweil door het huis. Vriendlief doet altijd de strijk. Daar heb ik echt een pesthekel aan.

Wij doen dus eigenlijk alles samen maar als de een een baaldag heeft doet de ander wat meer. Gaat hier eigenlijk vanzelfsprekend. Is nog nooit een punt van discussie geweest. De grote dingen (kasten soppen, ramen lappen etc.) doe ik meestal. Dan ga ik op zondag gewoon door nadat het standaard schoonmaakwerk gedaan is. Maar al met al ben ik echt niet meer dan 4 uurtjes per week aan het huishouden kwijt. Snap dan ook niet goed waar mensen (en dan spreek ik even over de mensen die met z'n tweeën wonen, veel dieren en kinderen wordt een ander verhaal) zich zo druk over maken. Het is niet alsof je een halve werkweek per week kwijt bent aan huishoudelijke taken.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:53

Ik denk dat de meeste mensen het druk hebben en ook een huishouden hebben. Het is prioriteiten stellen. Op zondag hebben wij ook vaak wel een verjaardag maar die begint niet voor 11 u dus daarvoor kan ik prima wat doen.

Ik heb een eigen bedrijf dus maak genoeg uren, hond, paard, groot huis en een man die gemiddeld 75 u werkt. Hij ruimt alles netjes achter zijn kont op dus daar heb ik geen werk aan.

Tijdens het koken de was, stofzuigen en boodschappen doe ik vaak savonds.
Ik ga 05:00 altijd weg en daarvoor laat ik de hond nog plassen en kom paar uur later weer voor hem thuis. Heen en weer racen maar ik heb het er voor over.
Gewoon doen. Er is altijd wel even een 10 minuten over om wat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:06

Tink89 schreef:
Robin_S schreef:

Haha, wat een 'mannendoennooitiets-post'. Mijn man doet meer in het huishouden dan ook en ziet ook vaker dat er iets te doen is. Ben toch blij dat mijn relatie duidelijk anders in elkaar steekt dan de gemiddelde relatie in dit topic :D

Waar heb je zo'n topper gevonden dan? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:12

@Lestria

om antwoord te geven op je vraag hoe ik met zulke dingen om ga dan, even mezelf citeren:

het geeft rust om een overzicht te hebben! En zo voorkom je ook dat je àltijd maar loopt schoon te maken, want als vrouw zie je toch altijd en overal werk :)

En toegegeven, ik hou nou eenmaal van schema's en een goede planning :o

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:13

Maar wat nou als er een vogel op je raam gepoept heeft een week nadat je de ramen gelapt hebt? Wacht je dan tot het weer op je lijstje staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:18

Dan veeg ik dat gewoon even weg :Y)

Verder wacht ik inderdaad tot het weer op het lijstje staat, zeker nu het herfst is kan je wel elke week je ramen schoonmaken door alle regen en wind etc.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:20

Lestria schreef:
Maar wat nou als er een vogel op je raam gepoept heeft een week nadat je de ramen gelapt hebt? Wacht je dan tot het weer op je lijstje staat?

Ja maar dan ga je toch ook niet alle ramen schoonmaken maar toch alleen het raam waar de vogelschijt op zit? En in de herfst en de winter worden de ramen buiten echt niet schoongemaakt hoor. Wat een werkverschaffing :+

Mijn vriend doet trouwens de ramen e.d. buiten. Dat heb ik echt nog nooit hoeven doen.
Mijn vriend is trouwens heel erg netjes en opgeruimd, een beetje te soms. Punt is dat ie het vaak wel ziet én zegt, maar het niet doet :+ Daar hebben we dus weleens discussie over want ik vind gewoon dat als je ziet dat er wel even een stofzuiger door mag of er zitten allemaal vieze kattenpootjes ergens op dat je dat dan gewoon even kan schoonmaken.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:26

Citaat:
Ja maar dan ga je toch ook niet alle ramen schoonmaken maar toch alleen het raam waar de vogelschijt op zit? En in de herfst en de winter worden de ramen buiten echt niet schoongemaakt hoor. Wat een werkverschaffing :+

Het lijkt mij logisch dat je niet alle ramen dan gaat lappen. Misschien verkeerd voorbeeld.
Maar wat nou als er op je lijstje staat dat je de ramen wel moet lappen maar ze zijn nog schoon?
Of dat je ziet dat je keukenkastjes vies zijn maar ze staan pas voor over 3 weken op je lijstje?
Of je gras maaien? Dat doe je toch gewoon omdat je ziet dat het te lang wordt? Niet omdat het toevallig wel of niet op je lijstje staat?

SAKKIA

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:32

En grasmaaien kan er in de winter wel af en in de zomer soms wel twee keer in de week nodig zijn.

ik begrijp je wel hoor :j Ik werk ook niet met lijstjes :n Ik doe elke week het hele huis stoffen en stofzuigen en badkamer. Keuken doe ik elke dag na het eten. Koelkast ook bijna elke week voordat ik de net gehaalde boodschappen er in leg. De grote dingen zoals ramenlappen en gordijnen wassen e.d. doe ik gewoon als ik vakantie heb. Soms zijn de ramen er dan echt wel aan toe ja. Maar ik doe het vaak echt niet eerder hoor :o

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:44

Robin_S schreef:
Tink89 schreef:

Gewoon op een feestje :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:56

Robin_S schreef:
Tink89 schreef:

Kwestie van opvoeding!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:06

Tink89 schreef:

Mijn relatie is ook prima, maar mijn vriend brengt 's morgens zoonlief naar school, waardoor hij laat thuis is (heeft op het moment ook flink reistijd, werkt gedetacheerd) en dan vind ik niet dat hij zich nog het ongans hoeft te ploeteren thuis.
Ik ben 's morgens vróeg de deur uit, maar ben na schooltijd thuis (muv 1 dag per week, vandaag dus }:0 ), dan kan ik best wat doen (als mijn zoon boven speelt met een vriendje, dan kan ik best even de was sorteren of de stofzuiger er beneden doorheen halen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:06

Lestria schreef:
Citaat:

Het lijkt mij logisch dat je niet alle ramen dan gaat lappen. Misschien verkeerd voorbeeld.
Maar wat nou als er op je lijstje staat dat je de ramen wel moet lappen maar ze zijn nog schoon?
Of dat je ziet dat je keukenkastjes vies zijn maar ze staan pas voor over 3 weken op je lijstje?
Of je gras maaien? Dat doe je toch gewoon omdat je ziet dat het te lang wordt? Niet omdat het toevallig wel of niet op je lijstje staat?

Toch wel hoor, zelfs als het gesneeuwd heeft loop ik mijn gras te maaien. Mijn huishoudlijst is heilig en er mag in geen enkel geval van afgeweken worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:18

Serieus?

Ik doe hier altijd een poging met lijstjes, maar het probleem is dat ik er altijd perse wil maken, en ze zelf niet kan opvolgen ...
Het is hier een zootje ongeregeld.
Vandaag ben ik ol 9 uur met de katten naar de dierenartsgeweest, chippen vd kittens. Ik was er om 11 uur buiten, naar schoonmoeder geweest, katten thuis gebracht, naar paarden, paarden gereden en gevoerd, naar de aldi, boodschappen gedaan, rond 14 uur thuisgekomen, boodschappen eruit, telefoon gekregen dat mijn auto klaar was, auto gaan ophalen en naar de autokeuring, om 15.30 thuis, beginnen koken.(prei in ham met kaassaus en purree voor vanavond, en grote pot hutsepot voor morgen en donderdag, die staat nu nog op het vuur) keuken opgeruimd, en nu zit ik effe neer. Zodra de hutsepot genoeg gekookt heeft kan het vuur uit en ga ik wandelen met de hond (stiekem hoop ik dat vriendlief gauw thuis is, dan kan hij gaan wandelen). Dan nog vaatwas uitruimen, kattenbakken doen, bed verschonen, beetje algemeen opruimen, eten, opnieuw opruimen, en dan is het sofatijd.
Ik bn dus een hele dag bezig, en nog altijd is mijn huis niet echt echt opgeruimd :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:56

Duhelo; werk je dan de andere dagen? Waar je nu bv al voor gekookt hebt? Of ben je elke dag zo druk met dieren en huishouden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:59

Duhelo schreef:
Serieus?

Ik doe hier altijd een poging met lijstjes, maar het probleem is dat ik er altijd perse wil maken, en ze zelf niet kan opvolgen ...
Het is hier een zootje ongeregeld.
Vandaag ben ik ol 9 uur met de katten naar de dierenartsgeweest, chippen vd kittens. Ik was er om 11 uur buiten, naar schoonmoeder geweest, katten thuis gebracht, naar paarden, paarden gereden en gevoerd, naar de aldi, boodschappen gedaan, rond 14 uur thuisgekomen, boodschappen eruit, telefoon gekregen dat mijn auto klaar was, auto gaan ophalen en naar de autokeuring, om 15.30 thuis, beginnen koken.(prei in ham met kaassaus en purree voor vanavond, en grote pot hutsepot voor morgen en donderdag, die staat nu nog op het vuur) keuken opgeruimd, en nu zit ik effe neer. Zodra de hutsepot genoeg gekookt heeft kan het vuur uit en ga ik wandelen met de hond (stiekem hoop ik dat vriendlief gauw thuis is, dan kan hij gaan wandelen). Dan nog vaatwas uitruimen, kattenbakken doen, bed verschonen, beetje algemeen opruimen, eten, opnieuw opruimen, en dan is het sofatijd.
Ik bn dus een hele dag bezig, en nog altijd is mijn huis niet echt echt opgeruimd :D

Ik neem aan dat je niet iedere dag naar de DA moet, naar je schoonmoeder gaat, boodschappen doet, je auto laat keuren, voor 3 dagen kookt en je bed verschoont??
Scheelt morgen weer een hele berg tijd natuurlijk.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:15

Robin_S schreef:
Toch wel hoor, zelfs als het gesneeuwd heeft loop ik mijn gras te maaien. Mijn huishoudlijst is heilig en er mag in geen enkel geval van afgeweken worden.

Dit ga je toch niet serieus menen? Naast dat het slecht is voor je gras, is het werkverschaffing. Dan kan ik echt wel 100 dingen bedenken die in het moeten gebeuren. Maar in de winter grasmaaien? Ik denk dat ze me opsluiten in een gesticht als ze me dat zien doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:36

_suus19_ schreef:
Duhelo; werk je dan de andere dagen? Waar je nu bv al voor gekookt hebt? Of ben je elke dag zo druk met dieren en huishouden?

Ja hoor, ik werk van woensdag tem zaterdag van 9.30 tot 19. (Ui huis om 9 uur, ik kom rond 20 uur thuis nadat de paarden gevoederd zijn.)
Vandaar dat ik de dinsdag vaak voor twee of drie dagen kook,dan hoef ik enkel prakje op te warmen. De donderdag is meestal iets gemakkelijks, of opwarmen,of lasagna, of een roerei, en vrijdag is frituuravond. In het weekend varieert het van bij ouders te gaan eten ( allebei gescheiden,dus 4 plaatsen) en op de zoveel tijd de hele boel bij ons :D
Maar op maandag en dinsdag is het meestal zo hectisch en volgepland hoor, paarden,bezoekje aan mijn moeder of schoonmoeder, boodschappen, hond, was, opruimen etc...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:39

Haha vandaar :) dacht al niet dat je de hele week zulke dagen had :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:40

SAKKIA schreef:
Robin_S schreef:

Dit ga je toch niet serieus menen? Naast dat het slecht is voor je gras, is het werkverschaffing. Dan kan ik echt wel 100 dingen bedenken die in het moeten gebeuren. Maar in de winter grasmaaien? Ik denk dat ze me opsluiten in een gesticht als ze me dat zien doen.

Jullie zijn echt te makkelijk :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:44

Robin_S schreef:
SAKKIA schreef:

Jullie zijn echt te makkelijk :=

Ik vind jou eerder een soort obsessief gedrag vertonen als je het serieus meent :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:46

Niet!! :+ jij veel te moeilijk. Weet zeker dat je buren zich een breuk lachen als ze je midden in de winter met de grasmaaier zien gaan. Maar ze zeggen er niks van, hebben ze elk jaar hetzelfde lolletje :+

Echt je moet me uitleggen waarom jij vindt dat je het gras moet maaien in de winter?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:51

Is Robin_s niet gewoon enorm sarcastisch :))