Op kamers, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Op kamers, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:05

Leuk zo'n topic! Ik woon sinds eind augustus op kamers in Leeuwarden. Heb een, al zeg ik het zelf, superleuk kamertje van 16m2 met heerlijk grote ramen en een hoog plafond. Deel het huis met drie anderen. Met de twee die boven wonen heb ik niet zoveel maar met die beneden woont is het altijd super gezellig en we eten ook vaak samen enzo. Badkamer delen we met z'n allen, keuken alleen met degene die naast mij woont. Heb mijn kamer overigens gevonden via Kamertje.nl. Had me net 2 dagen aangemeld en toen al een kamer gevonden dus ben er zeer tevreden over :j

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:18

Ik kijk stiekem elke dag wel op kamernet en soms zie ik echt hele mooie dingen voorbij komen! Net ook een studio met eigen keuken en een dakterras. Superveel ramen enz. 27 m² voor 400 euro. Maar ik wil pas volgend jaar op kamers :')

Een van jullie ervaring met bijv een hospita?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:20

Ik ken wel mensen die hospita wonen of gewoond hebben :j Het ligt er heel erg aan hoe goed je er zelf tegen kan en bij wie je woont. Sommige hospita's zijn heel vrij, amper thuis of gewoon niet zo bemoeizuchtig, maar ik ken ook wel mensen die bij een hospita gewoond hebben die elke dag voor 11 uur thuis moesten zijn, geen mensen mee mochten nemen en dergelijke.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:28

Ik heb er min of meer ervaring mee. Heb vorig jaar bij m'n tantes gewoond. Ging op zich goed maar wat Emma zegt, toch aan zoveel regeltjes moeten houden dat ik niet echt het idee dat dat ik lekker m'n eigen ding kon doen enzo.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:31

Nee inderdaad, je moet toch 'rekening' houden met die mensen. Met normale huisgenoten ook, maar anders. Sommige hospita's hebben zelfs jonge kinderen e.d., dat lijkt me niets haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:35

Toch zitten er ook wel weer voordelen aan als je het aankan en het een beetje treft met je hospita. Mijn huisgenoot heeft een tijd super fijn hospita gewoond in een huis waar die kerel helemaal niks gaf om stook kosten, hoe laat zij wel of niet thuis kwam en wie ze over de vloer had. Daarbuiten betaalde ze aanzienlijk minder dan wat je in het gemiddelde studentenhuis betaalt.

Dus wat dat betreft is het gewoon afhankelijk van hoe iemand is. Ik ken mensen die regelmatig het hele huis voor zich alleen hadden en daar ook mochten komen, gewoon sloten op hun deur mochten zetten en verder nergens problemen mee hadden. Ik ken ook mensen die de ziekste regeltjes opgekregen hebben en geen huurdersrechten hadden omdat ze hospita woonden.

Rare regeltjes heb ik overigens ook in studentenhuizen wel gezien hoor. Ken een meid die in een vrouwenhuis woont met een hele betrokken huisbaas (kuch) die de winkel onder het pand bezit. Hij komt elke avond even bij ze kijken en een wijntje met ze drinken, zij moeten altijd hun deuren open hebben staan (niet eens van het slot af maar gewoon echt op een kier zeg maar) en ze mogen absoluut geen gezelschap, laat staan mannelijk gezelschap. Zou dat persoonlijk ook maar vreemd vinden en mijn deur gewoon lekker op slot draaien :=

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:37

Wat is een hospita en hoe kom je daar in?
Als ik het zo lees dat je bij mensen in huis zit ofzo?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:38

Een meisje die bij mij op de opleiding zit heeft een beetje hetzelfde. Die mag ook niemand hebben slapen, en al helemaal geen mannen. Ze moeten daar na 23.00 uur stil zijn. Is volgens mij geen hospita, ze woont nog met drie andere dames (studenten) geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:41

Een hospita is idd als je bij mensen in huis woont. In grote studentensteden heb je nogal veel aanbod van hospita's - dus mensen die een kamer/zolder/whatever leeg hebben in hun huis waar ze graag iemand in willen hebben.

Voordeel van hospita is dat je doorgaans je eigen keukentje en badkamertje hebt, mensen die een hospita in huis nemen willen namelijk vaak niet dat studenten gebruik maken van "hun" faciliteiten. Ander voordeel is dat je vaak minder betaalt omdat je geen huisjesmelker boven je hebt staan.

Nadeel is dat je dus bij iemand in huis woont, en dat je te maken hebt met regels die die persoon opstelt. Wat voor oudere mensen misschien hele goede regels zijn, zijn voor ons nutteloze en stomme regels. Er zijn veel hospita's die willen dat je op een bepaald tijdstip thuis bent en de deur achter je dichtdraait op slot, en als je er niet bent draaien zij de deur op slot en kan je er dus niet in. Ook loop je een groter risico dat je bij een of andere klapmongool in huis komt te wonen. Ik ken iemand die een poos met een paranoide schizofreen heeft samengewoond, en die heeft daar echt een intens rottige tijd gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:42

CCCCC schreef:
Een meisje die bij mij op de opleiding zit heeft een beetje hetzelfde. Die mag ook niemand hebben slapen, en al helemaal geen mannen. Ze moeten daar na 23.00 uur stil zijn. Is volgens mij geen hospita, ze woont nog met drie andere dames (studenten) geloof ik.

Ja dat zou ik dus niet pikken. Als je dat soort afspraken onderling maakt met je huisgenoten is het prima. Wij hebben thuis ook de afspraak dat we na elven het geluid een beetje dimmen, en als iemand wilt slapen en het is te luidruchtig dan zeggen we dat ook gewoon tegen elkaar. Maar na elven mag ik echt nog wel op mijn kamer muziek luisteren/maken en als ik mannelijk gezelschap over de vloer wil dan bepaal ik dat lekker zelf := Wij hebben alleen wel regels met de huisbaas over het langer verblijven van mensen in ons huis. Het is niet de bedoeling dat we een vijfde huisgenoot krijgen dus als iemand langer dan twee weken permanent bij ons wilt logeren moet dat via de huisbaas en dat mag doorgaans niet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:44

Ah okee dankjewel voor de uitleg, dan weet ik nu dat ik dus in een hospita zit _O-
Heeft inderdaad voor en nadelen, op t moment wegen bij mij de nadelen zwaarder dan de voordelen dus zit er toch wel over te denken iets anders te zoeken, maar vind al die sites zo prijzig en vorig jaar toen ik opzoek was heb ik nooit reacties gekregen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:48

Wat zijn jouw nadelen als ik vragen mag? Mag ook via PB hoor, als je het liever niet op het internet wilt hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:06

Overigens zijn er ook in studentenhuizen nadelen hoor. Zo heb ik 1 huisgenoot die graag heel erg hard muziek luistert en heel erg hard meezingt. Het is ook nog eens van die muziek waar ik zelf niet zo gek op ben dus dan is het ultra irritant. Als hij staat te keuken doe ik altijd heel demonstratief zijn deuren dicht zodat ik het minder hard kan horen, maar hij lijkt er niet echt een boodschap aan te hebben

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:10

Daar zou ik dan wel eens wat van zeggen, heb er sowieso een hekel aan als iemand mee zingt met muziek (maakt het er meestal niet mooier op :') )
Maar alles heeft natuurlijk voor en nadelen. Ik zou in een studentenhuis heel erg moeten wennen aan het feit dat je met zoveel mensen in een huis zit, maar das tegelijkertijd natuurlijk ook weer heel gezellig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:21

Wij zitten maar met zijn vieren gelukkig, dus wat dat betreft valt het allemaal reuze mee. En dat hij tijdens het koken graag heel erg hard meezingt met zijn muziek is voor mij irritant, maar dat uurtje per dag kan ik me er ook wel bij neerleggen. Hij is verder een fijne huisgenoot qua schoonmaken en dergelijke, dus dat scheelt :j

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:24

Hoi Hoi!

Ik zit nog niet op kamers hoor, maar ik wou toch vragen of ik hier af en toe wat vragen kon dumpen :o
Per 1 november 2015 (over een jaartje dus :) ) wil ik namelijk ook op kamers. Ik heb al wel wat op internet lopen zoeken, maar ik heb geen idee hoe ik aan een kamer moet komen. Al die websites moet je echt jaren ingeschreven staan wil je kans maken, en ik zoek per 1 november, wat misschien geen handige datum is, maar dit is omdat ik in oktober pas 18 word :)

Ik zoek gewoon een leuke kamer, de enigste 3 eisen zijn: minstens 10 m2 (liefste iets meer), maximaal €300 per maand (liefste minder natuurlijk :) ) en misschien het moeilijkste: ik zou graag met een vriendin op kamers gaan, dat we wel allebei een eigen kamer hebben, maar de keuken/badkamer enzovoort delen. Hier mogen prima nog een paar mensen bij zitten, maar graag zouden wij in ieder geval samen zitten.

Is dat een beetje redelijk? En waar zou ik kunnen kijken verder? Het gaat om Den Bosch, hoeft echt niet knal in het centrum, maximaal een half uur fietsen van het station is helemaal prima (zit daar vlakbij op school)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:27

Als je met een vriendin in een studentenhuis wilt wonen zal je toch echt moeten kijken naar een huis dat meerdere kamers tegelijkertijd aanbiedt. Het wilt nog wel eens voorkomen, maar dat gebeurt vaker in september (start nieuwe schooljaar) of juli (eind schooljaar) dan dat het in november gebeurt.

Verder weet ik niet hoe de prijzen in Den Bosch liggen, maar 300 per maand is wel aan de krappe kant.

Als je per se met een vriendin wilt, kan je dan niet met je ouders kijken of zij (of haar ouders) een appartement kunnen huren? Dat jullie de huur en gwl betalen maar dat je ouders er garant voor staan als het ware.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:41

Kamernet, en eventueel inschrijven bij een studentenhuisvester in Den Bosch? Als ze die hebben tenminste.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:30

facebook facebook facebook! Zo ben ik met extreem veel geluk binnen 1 dag aan een kamer in Amsterdam gekomen.

Jeetje die huisbaas die iedere avond een wijntje komt drinken vind ik wel een beetje creepy. Gelukkig is mijn huisgenoot de huisbaas, en kunnen we prima met elkaar overweg.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:51

Ik meld me! Ik ben wanhopig op zoek naar een kamer in Nijmegen :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:04

Illusion schreef:
Ik meld me! Ik ben wanhopig op zoek naar een kamer in Nijmegen :')

Ben je lid van die facebookpagina's? Daar komt toch redelijk veel voorbij vind ik! En één troost, over een maand of twee loopt Nijmegen weer half leeg door stages of afstuderen, dus dan komen er weer veel kamers vrij! Ben je ingeschreven bij de SSHN?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:16

Ja ik ben sinds een paar weken lid van de sshn idd, en ook die fb pagina heb ik gespot haha!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:37

Ik ken ook wel mensen die bij hospita's hebben gewoond of dit nog steeds doen :j als je de goeie treft heb je een goedkope kamer voor weinig, super relaxt! :)

Nou ja zeg, heb ik mijn fietssleutel terug, dus ik haalde hem vannacht van het slot: band lek. -O- lekker!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:02

Das wel makkelijker op te lossen dan een slot zonder sleutel :=

Heb mezel ingeschreven op kamertje.nl en maar meteen wat mails er uit gedaan :)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:03

Hoe doen jullie het trouwens met jullie pony/paard? Als jullie die hebben uiteraard? Ik twijfel heel erg of ik hem meeneem naar Nijmegen. Hij staat op dit moment bij mijn ouders (gratis), het is een sober ras (fjord) en hoeft niet elke dag bereden te worden. Ik zou alleen in het weekend naar huis kunnen komen om hem te rijden e.d. Verkopen is geen optie. een bijrijder zou kunnen, maar ik denk dat ik hem best zou gaan missen als ik hem enkel in het weekend zie. Als ik ponylief mee kan nemen naar Nijmegen heb ik eigenlijk niets om voor thuis te komen (behalve mijn vriend, maar daar kan ik de auto of trein wel voor pakken in het weekend) en kan ik dus mijn hele leven opbouwen in Nijmegen, daar werk zoeken en gewoon af en toe nog terug naar paps en mams.