Desty schreef:EvaC schreef:Mag ik nog even terugkomen op anabolen? Jij verteld dat ze het dus o.a. gebruiken om nog meer spiermassa te kunnen kweken wat ze zelf van nature niet meer hebben, dat ze aan hun limiet zitten. Ik kijk daar een beetje tegenaan als talent. Iemand kan bijvoorbeeld fantastisch voetballen of paardrijden, maar mist net dat laatste stukje om bij de wereldtop te kunnen horen, daar leg je je dan bij neer en blijft sporten op het niveau van jouw limiet. Maar met bodybuilden heb je dan dus toch de optie om op "onnatuurlijke wijze" dat beetje extra "talent" kweken. Ik vraag me af waarom? Is iemand niet trotser op zichzelf als er een wedstrijd op eigen kracht gewonnen wordt?
Ik vind het echt fascinerend hoe er in dat wereldje met het lichaam gewerkt wordt en de hele gedachtegang erachter. En ook een pluim voor jou! Dat je elke keer alles wil uitleggen en netjes blijft.
Oja! Het bovenlijf van je vriend bij 7 weken voor de wedstrijd is echt om te kwijlen!
Natuurlijk, zolang ik maar niet 10x hetzelfde uitleg![]()
Misschien mis ik het cruciale wel in mijn vorige verhalen. Dit: Je lichaam heeft een level testosteron van zichzelf. Meiden zitten op ongeveer 4, een man rond de 10/15. Nu heeft Jan al een waarde van 24(!!) van zichzelf. Die hoeveelheid testosteron kan een max hoeveelheid spieren voeden. Dat is dus die max.
Ga je testosteron spuiten word die limit hoger, en kun je dus meer spieren voeden. Daardoor groei je weer That's it (even kort).
Natuurlijk heb je talent of heb je dat niet, want je lichaamsbouw en de vorm van de spieren zijn toch echt genetisch bepaalt. Kijk maar een kritisch naar het verschil in spiervorm en symmetrie in een van de laatste foto's die ik postte in de beginpost waar ze op een rijtje staan. Dat verschil is enorm groot. Bij jan is de natuurlijke symmetrie erg groot, en is daarom erg geliefd onder de bodybuilding. Je kunt het een heel klein beetje sturen met trainen en pose's maar de aanhechting blijft echter hetzelfde.
En natuurlijk is iemand trots als ie het op zijn eigen kracht gewonnen heeft, maar anabolen of niet het is überhaupt al een mega prestatie om daar zo droog op het podium te staan. Anabolen of niet.
Jan heeft zoals ik zei ook powerlifting wedstrijden gedaan, daar is doping streng verboden, en is daar ook meermaals Nederlands kampioen, dus hij weet ook wel hoe dat voelt. Het is niet zo dat hij helemaal geen ervaring heeft, en ' gewoon maar anabolen gebruikt'
Aah, oké! Dat stukje over de natuurlijke testosteronlevels en het daarmee voeden van spieren had ik nog niet eerder gelezen. Misschien stel ik wel heel domme vragen hoor, maar ik ben oprecht geïnteresseerd.
En jouw vriend gebruikt dit dus ook omdat hij niet tevreden is met de spiermassa die hij van nature heeft? Of gewoon om te zien tot hoe ver hij kan gaan en wanneer hij tevreden is met zijn spiegelbeeld?

Hetzelfde geldt voor de doping die wel 'toegestaan' wordt om spiergroei toch nog te bevorderen. Ik snap het wel dat er bodybuilders zijn die dat gebruiken. Als je ergens echt voor leeft, en je staat er zelf achter, waarom niet?