Hoe eerlijk ben jij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:23

Kipje39 schreef:
Totdat ze zelf gaan pinnen en het geld in de muur laten zitten, en degene na hun dit in eigen zak steekt..
Dan is die persoon wss een klojo eerste klas..
Hadden ze maar op moeten letten he :+

Ja, en dit is waarom ik dus altijd twee keer kijk of ik geen geld ben vergeten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:25

Ik ben trouwens ook zo iemand dat als ik een ID kaart/ov chipkaart/whatever vind, ik echt actief ga zoeken naar de desbetreffende persoon. :j

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:28

Ik verbaas me echt enorm over iedereen die zegt dat grote bedrijven dat toch niet missen. Een groot bedrijf verdient zijn geld net zo eerlijk als een klein bedrijfje. Als iedere klant denkt dat die ene winkel dat geld toch wel kan missen, dan blijft er weinig meer over. Ik werk zelf in een grote supermarkt en hier krijg ik gewoon winstdeling. Elk foutje dat er gemaakt wordt (door mijzelf, of door de klant) gaat dus gewoon van mijn winstdeling af.

Ik heb zelf een keer gehad dat ik in gesprek was met een klant en zij gaf mij bij het afrekenen een briefje van 50. Ik legde dit briefje apart en gaf haar het wisselgeld terug. Toen ik vervolgens de bon gaf, gaf ik het briefje van 50 perongeluk mee. De vrouw stopte deze in haar portemonnee en op het moment dat ik dat zag besefte ik me dat ik iets heel erg fout deed. Ik gaf dit aan en de vrouw aarzelde even en stond op het punt om weg te lopen. Gelukkig bedacht ze zich en gaf het toch netjes terug aan mij.

Had ze dit niet gedaan (zoals sommige in dit topic), had ik een kasverschil van 50 euro gehad en zet ik mijn eigen baan op het spel, maar ook de winstdeling van mijn collega's.

Al is het nog zo klein, het blijft gewoon stelen en dat vind ik in geen geval goed te praten.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:29

Rebeccaa schreef:
Ik ben trouwens ook zo iemand dat als ik een ID kaart/ov chipkaart/whatever vind, ik echt actief ga zoeken naar de desbetreffende persoon. :j

En dan uiteindelijk naar de NS/politie?
Een vriendin van mij was haar ov kwijt geraakt in Utrecht. Degene die hem heeft gevonden heeft hem in Groningen afgegeven bij de gevonden voorwerpen, terwijl zij in Brabant woont :+

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:35

Ik heb alleen de 1e pagina gelezen maar ben ik de enige die door had gelopen? :') :=

Voor iets duurders zou ik zeker terug gaan maar voor tandpasta..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:48

Ik was ook terug gegaan :))

vandaag ook zo'n soort actie meegemaakt.
Ik was in een kunstgalerij met mijn ouders waar ik iets moois zag staan voor mijn vriend (hij is de enige van de familie die niet mee kon op vakantie dit keer omdat hij moest werken). Dus ik loop er mee naar de kassa en wil het afrekenen. Eigenaresse vraagt of het een cadeautje is, begint in te pakken en vraagt zich daarna af wat de prijs is. Met dat ze dat hardop afvraagt zij ze meteen een prijs er achter aan. Dat was echter niet de goede prijs, dus ik verbeter haar met de goede prijs (heel stuk duurder ) en zij kijkt mij verbaasd aan. Och zegt ze, wat ontzettend eerlijk van je. Ik heb het cadeautje uit eindelijk toch voor de door haar genoemde prijs mogen mee nemen. Aangezien zij vond dat eerlijkheid beloont dient te worden. Heel lief van der :))
maar daarvoor zei ik het natuurlijk niet :n

flooooo

Re: Hoe eerlijk ben jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:54

Ik ben over het algemeen heel eerlijk, een fout is snel gemaakt en als ik het door heb vertel ik dat ook.
Nu ben ik wel zo onoplettend dat als ik kleingeld terug krijg ik niet na tel en dus niet weet of het klopt maar dan gaat het niet om grote bedragen. Bonnen checken doe ik van de boodschappen ook niet.
Heb een keer met een krat bier gehad dat we die waren vergeten af te rekenen bij de jumbo, wij terug naar binnen om dit te melden, zeggen ze: "heel vriendelijk dat jullie dit melden maar dit is onze fout dus is hij gratis voor jullie." Vond ik ook heel lief maar wilde er best voor betalen, eerlijkheid duurt het langst.
Nu zou ik dan weer niet terug gaan voor een tube tandpasta van 80 cent aangezien ik dan weer een tijd onderweg ben en net als vuurneon zei, het wordt een hele dure tandpasta dan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:59

Ik heb wel eens geld terug gehad alsof ik met 50 euro had betaald, terwijl ik met 20 had betaald. Maar, ook mijn eigen 20 meegekregen, dus 70 euro wissel op 20 euro.

Ik had het gek genoeg pas door toen ik thuis was. Ik kijk nooit. :') heb het niet terug gebracht.

Laatst haalde ik een kapsalon, lekker! Die jongen vergeet af te rekenen, ik loop naar buiten en bedenk mij dat ik niet heb betaald. Ik ben naar binnen gegaan. Zo hoef ik mijn eten niet te veroveren zeg maar..

Ook bij Albert.nl te veel geleverd gekregen ( waarde 20 euro ) ik heb ze gebeld, ze waren stomverbaasd daar! En ik mocht de goederen houden :)

Dus.. Soms ben ik eerlijk, soms niet.. :')

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:51

Ik denk dat het bij mij met de situatie te maken heeft. Laatst nog gehad, dagje shoppen in Middelburg. Krijg ik teveel geld terug (30 euro). Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn geld nooit tel als het teruggegeven wordt, en eigenlijk mijn aandacht er niet bij had. Ik heb het niet teruggebracht, zat al in de trein.
Als ik de mogelijkheid had, dan doe ik het denk ik wel. Denk dat ik er ook niet lekker van zou slapen. Gelukkig ben ik geen bewuste dief :D

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:11

Het ligt er een beetje aan... Als ik zelf zo suf ben om door te lopen zonder te betalen voel ik me schuldig en ga ik terug. Ook al zijn het 'maar' 2 tubes tandpasta. Maar als ik netjes afreken en ik krijg daarbij te veel geld terug of er wordt iets vergeten aan te slaan... Tjah, dan ligt het maar net aan mijn bui. Maar alles binnen proporties! Als ik 50 euro terug krijg ipv 50 cent dan zeg ik er wel wat van, maar een paar euro ach, ik vind het ook wel eens fijn een meevallertje te hebben en dan ben ik niet netjes genoeg om daar wat van te zeggen :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:19

mariekerocky schreef:
Ligt aan de situatie, wi gingen een keer nieuwe leren bureau stoelen kopen: 100 euro per stuk. Thuis zagen we dat ze voor 20 euro aangeslagen waren. Hebben er nog een paar gehaald :D
Als ik iets zo vergeten zijn te betalen zou ik denk ik wel terug gaan, liever dat dan dat schuldgevoel!

Je merkt bij betalen toch wel dat het goedkoper uitkomt? dat zie je toch direct en niet thuis pas...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:48

K ga niet schijnheilig doen... als ze iets vergeten aan te slaan terwijl ik het heb aan gegeven dan hou ik verder ook mijn mond dicht.
Het gebeurd me niet vaak, maar als het gebeurd en k ben al een heel stuk verder ga ik echt niet terug. En als ik net voor de deur van de winkel sta ligt t aan mijn bui en aan hoe vriendelijk de caissière was.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:09

Laatst gehad met een kratje bier in het buitenland, de mevrouw achter de kassa was heel onvriendelijk naar ons toe, en was terwijl ze dingen aan het scannen was druk bezig met andere dingen doen. We hadden netjes aangegeven 5 kratten te hebben van het een, en 1 van het ander, heeft ze alleen de ene 5 schijnbaar aangeslagen. Toen we de winkel uit waren keken we op de bon omdat ik het wel wat weinig vond wat we moesten betalen... Niet terug gegaan, sorry maar als ik aan geef wat we precies hebben gekocht en zij ondertussen andere dingen belangrijker vind dan klanten netjes behandelen, dan kan ik het wel over mijn hart verkrijgen om rustig naar huis toe te gaan zonder het te vertellen.
Edit: ze kon overigens ook zien dat we twee verschillende soorten hadden, de andere soort stond bovenop.

In een andere situatie, als ik netjes geholpen wordt, en men vergeet iets aan te slaan zou ik het altijd netjes aangeven, hetzelfde bij teveel wisselgeld terug krijgen in een winkel, ik wil immers ook niet te weinig terug krijgen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:14

Ies_ schreef:
Ik verbaas me echt enorm over iedereen die zegt dat grote bedrijven dat toch niet missen. Een groot bedrijf verdient zijn geld net zo eerlijk als een klein bedrijfje.

Nou... daar valt over te twisten. Grote bedrijven maken bv wel misbruik van hun positie door leveranciers onder druk te zetten ('wij bepalen de prijs en anders lever je maar niet, en omdat wij de grootste keten van het land zijn heb jij een probleem') of door het uitbuiten van personeel (distributiecentra zijn niet voor niets gaan staken.) (En laten we dan voor de goede orde ook de boekhoudfraude van Ahold nog even noemen. Er is dit jaar een miljoenenschikking gekomen...)

Nogmaals - ik vind het normaal om te betalen voor wat ik gebruik, niet minder en niet meer. Dus ik zou dat briefje van 50 zeker teruggeven.

Citaat:
Had ze dit niet gedaan (zoals sommige in dit topic), had ik een kasverschil van 50 euro gehad en zet ik mijn eigen baan op het spel, maar ook de winstdeling van mijn collega's.

Dat is vervelend. Maar dat hoort er ook bij. Fouten worden gemaakt, en deels probeer je die te voorkomen, en deels draag je de gevolgen. Dat is niet om het goed te praten dat iemand het meeneemt (al vind ik het geen stelen.) Maar het is wel goed om te bedenken dat het in elk geval niet alleen de verantwoordelijkheid van de klant is, en dat die dingen wel gewoon gebeuren. Het is in dat opzicht niet anders dan als je iets uit je handen laat vallen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:45

Laatst toen ik aan de kassa stond lukte het een jongen (hij was in eerste instantie ook niet van de kassa-afdeling maar moest bijspringen vanwege de drukte) niet om mij het juiste bedrag af te laten rekenen, waardoor ik nog 5 euro zou moeten betalen, maar het was dus erg druk. Toen vroeg hij of ik het bij de servicebalie wilde afrekenen, en zei nog 'Ik vertrouw dat je dat doet he!' Toen dacht ik van nawh, die jongen is al helemaal in de stress.
Heb toen netjes nog als een braaf schaap 10 minuten in de rij gestaan bij de servicebalie om het resterende bedrag te betalen, terwijl mijn vriend me die 10 minuten raar heeft aan staan kijken :') .

Maar ik vond het toch niet netjes om te zeggen joe ik betaal het bij de servicebalie! Waarna ik door zou lopen. Nu ben ik zelf ook cassiere en hoop ik ook altijd heel erg dat de mensen die ik doorstuur met spullen naar de servicebalie, dit ook daadwerkelijk doen. De servicebalie is bij ons heel dicht bij de uitgang dus vanaf mijn kassa kan ik niet zien of ze naar uitgang of de servicebalie lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:48

Blue_Eyes schreef:
Grease schreef:
even nieuwschierig. downloaden jullie dan ook nooit films online? (illegaal dus, ook stelen!) en voelen jullie je daar dan ook schuldig over of niet? en software? photoshop en lightroom bijvoorbeeld? (zeker voor de fotografen onder ons)

Nee, en nee. Dat is dus precies waarom ik Linux draai o pmijn pc: allemaal open-source, gratis software. Hoef je nooit te stelen. En films kijken doe ik wel via Netflix, dvd's of gewoon op tv.

Wat betreft de OP: daar was ik ook mee teruggegaan. Heb ik ook weleens gedaan. Ik heb ook weleens gehad dat ik mijn dochter om friet stuurde en dat ze thuiskwam met de mededeling dat de prijs verhoogd was en ze 0,20 te weinig bij zich had. De snackbareigenaar had daar niet moeilijk over gedaan, maar toen ik weer eens ging heb ik hem 0,20 extra laten aanslaan :)

Dat voorbeeld van die 50 euro van Icrack vind ik wel echt heulll schandalig, dat je dat ziet en het gewoon aanneemt :oo

ik neem niet aan dat adobe programma's en films opeens open source zijn zodra je linux als besturingssysteem hebt?

Portemonnee's zou ik trouwens ook terugbrengen hoor! en als iemand geld laat zitten in de automaat en die persoon loopt net weg meld ik het ook, het hangt bij mij totaal van de situatie af wat ik zou doen :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:59

Zoals gezegd: films download ik niet illegaal, die kijk ik wel via andere kanalen. Adobe programma's hoef ik niet te gebruiken, maar daarvoor zijn op minder professionele basis prima gratis alternatieven, even voor googelen. En als je ze professioneel nodig hebt, waarom zou je dan moeilijk doen en je bedrijf op het spel zetten voor een illegale versie? Dan kun je beter geld uitgeven aan de officiele versie en die kosten aftrekken van de belasting.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:04

Zo heb ik zelf ook eens de fout gemaakt als kassameisje, ik had iets niet goed afgerekend waardoor er 6 euro te kort was. Ik zag het pas toen de man bezig was met pinnen, en ik weet zeker dat hij ook wist dat het niet klopte. Maar ik heb het zo gelaten, want dan had ik het maar eerder moeten opmerken.

Maar andersom heb ik het ook wel eens gehad. Bij Divoza eens een rijbroek en andere spulletjes gekocht. De rijbroek was voor de helft van de prijs. Thuisgekomen kwamen we erachter dat de persoon achter de kassa de kortingsprijs door de helft had gedaan. Broek was voor 50% korting iets van 75 euro, maar ik had er +/- 35 voor betaald. Ik ben er niet voor terug gegaan. De winkel ligt nu niet precies om de hoek. Voelde me wel schuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:05

LesleyxLinn schreef:
Rebeccaa schreef:

Een vriendin van mij was haar ov kwijt geraakt in Utrecht. Degene die hem heeft gevonden heeft hem in Groningen afgegeven bij de gevonden voorwerpen, terwijl zij in Brabant woont :+

Meestal vind ik ze gewoon na het uitgaan ergens, dan kan ik er wel van uitgaan dat ze uit de omgeving komen, of dat ik ze via-via wel ken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:09

Trouwens, 4 jaar geleden kwam ik op school aan en lag er een briefje van 20 euro op het schoolplein. Ik was de enige die buiten was. Ik heb het opgepakt en in mijn broekzak gestopt- ik ga zoiets niet naar de conciërge brengen, want die zouden het dan ook gewoon zelf in hun zak steken. Maar als ik zie dat iemand iets laat vallen, dan ren ik er rustig achteraan om het terug te geven. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:12

Los geld dat ik op straat vind houd ik wel, geld dat ik op de werkvloer vind lever ik keurig af bij de receptie (mocht er niemand voor komen, dan gaat het in de kas en daarmee indirect naar bewoners/personeelsleden)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-10-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:13

LesleyxLinn schreef:
Rebeccaa schreef:

Misschien moest die persoon wel een trein halen. Ik doe ook altijd mijn best om zulke dingen op de juiste plaats te krijgen, maar ik ga geen overstap missen om zoiets.

Ik vond eens een redelijk oude telefoon op straat. Stond nog aan, werkte goed, nog een flinke tijd bezig geweest om die mensen te pakken te krijgen want er stond geen contact 'thuis' in of iets wat daarop leek. Uiteindelijk toch het nummer van een gezinslid kunnen vinden, ik daarheen gebeld met de mededeling dat ik die en die telefoon had gevonden, krijg ik als antwoord: 'ja, en?' Nou toen was ik er al bijna klaar mee. Later nog eens gebeld en toen bleek dat dat het kind des huizes was. Afijn, de betreffende eigenaar zou de telefoon komen halen, speciaal voor thuisgebleven maar er kwam de hele avond niemand. Bleek dat hij het adres niet had opgeschreven want hij zou het wel onthouden... Niet dus. Later nog een afspraak gemaakt en toen kwam hij wel. Wat een gedoe om een telefoon, volgende keer breng ik hem linea recta naar de politie.

Ook weleens gehad dat dingen bij de kassa opeens goedkoper uitvielen maar ik denk dan altijd dat ik een actie over het hoofd heb gezien ofzo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:14

Een schuldgevoel om een tube tandpasta.. :') Ik krijg gelijk "een heel zwaar leven" Brigitte Kaandorp gevoel..

Ik heb ‘t laatst een keer gehad. Was bij de DA en we hebben zo staan kletsen over het e.e.a. dat ik helemaal vergeten ben een onderzoekje af te rekenen en zij kwamen er ook niet (meer) mee. Kwam er thuis pas achter. Daar ga ik niet voor terug hoor. Misschien dat ik nog een rekening krijg, kan ook natuurlijk. En anders meldt ik ’t de volgende keer wel of ze het kunnen zien in ’t systeem.

En twee keer bij de Lidl iets van 3 x gezegd we hebben ook nog x bij ons (1x een doos die niet op de band kon moesten ze een aparte code voor in toetsten. 1x een blikje bier op de band en de rest in de kar (24 stuks)) Beide keren stonden we buiten de kassabon na te kijken, stond ’t er dus niet op (en bij ’t bier alleen 1 blikje bier). 3x aangegeven. Tja.. dan houdt t op hé. :+

Aan de andere kant ben ik ook wel weer zo dat als ik bijv. voer haal bij iemand en ze hebben ’t wisselgeld niet en ze zeggen laat maar zitten (in mijn voordeel) dat ik dat dan wel de volgende keer tegen ze hun zeg (in hun voordeel). Zo heft dat elkaar een beetje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:15

Ik kocht afgelopen jaar een jasje bij de Zara voor 40 euro en bij de kassa aangekomen bleek het maar 15 euro te zijn, maar het was ook volop sale (januari), dus dan denk ik ook: prima, snel afrekenen en vertrekken! Kassa heeft toch altijd gelijk. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:16

Ik ga even sjoppuh in ommen, mag / moet van mezelf met wat leuks thuiskomen als het maar een jurkje is. _O-