Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:53

Yuk. Zo'n pak is vies en heeft niks met kaasfondue te maken.
Ik gebruik altijd gruyere, emmentaler en alpenzeller. En idd witte wijn, kirsch, knoflook, nootmuskaat, citroensap en bindmiddel

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 01:35

Ik vind de verse kaasfondue juist vreselijk. :+

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:16

Verse kaasfondue is echt een van mijn favo gerechten: zó lekker!

Heeft iemand nog suggesties voor een lekker stoofpotje voor de kerst? Niet te moeilijk, maar wel heel lekker :Y) -er is tijd genoeg om te pruttelen, dus dat is geen probleem.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:34

Leuk topic!!

Wij hebben vorig jaar voor 12 personen een (gevulde) kalkoen gemaakt. Die was zo groot dat 'ie maar net in de oven paste. Als bijgerechten hadden we rode kool (die lekker lang op heeft gestaan in rode wijn met suiker, kruidnagel en laurier) en pastinaakpuree. Toetje was stoofpeer met hangop en een bolletje kaneelijs. Alles zelf gemaakt! Voorgerecht weet ik even niet meer...

Dit jaar koken wij niet, maar laten we ons verrassen. :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:24

Dani schreef:
Vorig jaar had ik deze ijscake gemaakt: http://www.taste.com.au/recipes/26164/c ... +creamcake en die was erg lekker dus misschien dat ik die wel opnieuw ga maken, dat kan ik dan van tevoren al doen en heb ik op de dag zelf alle tijd om een mooi voor- en hoofdgerecht te maken.

Oh wat gemeen. Die wil ik, maar chocola is helaas uit den boze vanwege een allergische reactie op chocola (of eigenlijk cacao) van één van de eters. ;( Daar weten we vast wel op te verzinnen zonder chocola :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:26

Die ziet er idd wel heel bijzonder uit.
Pff, andere jaren ben ik mega gedreven voor het kerstdiner, dit jaar valt het eigenlijk heel erg mee (tegen...). Ik blijf bij het menu dat ik heb denk ik, en gewoon lekker de schalen op tafel. Hopelijk komen mijn tante en haar partner ook nog met de kinderen, lekker gezellig :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:31

Authentic schreef:
Dani schreef:
Vorig jaar had ik deze ijscake gemaakt: http://www.taste.com.au/recipes/26164/c ... +creamcake en die was erg lekker dus misschien dat ik die wel opnieuw ga maken, dat kan ik dan van tevoren al doen en heb ik op de dag zelf alle tijd om een mooi voor- en hoofdgerecht te maken.

Oh wat gemeen. Die wil ik, maar chocola is helaas uit den boze vanwege een allergische reactie op chocola (of eigenlijk cacao) van één van de eters. ;( Daar weten we vast wel op te verzinnen zonder chocola :P

Je kan altijd met witte chocola proberen, daar zit geen cacao in toch?

Edit: wel cacaoboter. Dan houdt het op vrees ik.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:51

Een vanillevariant zou wel goed matchen met rode bessen, maar weer niet met mint. :') Daar is misschien nog wel iets anders op te verzinnen. Aardbeifrosting zou bijvoorbeeld wel kunnen...

De bastogneparfait uit dit topic klinkt ook heerlijk! Maar dan zal ik die wel even van tevoren moeten testen. O:)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:56

Test ze!

Is echt Super lekker!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:18

Authentic schreef:
Dani schreef:

Dan gebruik je tocht gewone cake met kleurstof. Of simpele supermarkt cake. Of je maakt een "gewone" omelette sebérienne.. Zoveel variaties als je wil. Kleurstofjes, drank, fruitjes, decoratie

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:09

Ben ook aan het denken om dit jar eens wat te koken. Het zal niet zo spectaculair zijn, maar dat maakt niet zoveel uit, zolang het anders is dan altijd. :)
Voor het hoofdgerecht ga ik sowieso gevulde kipfilets doen. Iedereen krijgt een stukje kip gevuld met spinazie, en een stukje gevuld met een kruidenroomkaas.
Daarbij komen dan denk ik spinazie-aardappelkroketjes (of toefjes of iets anders leuk) en dn nog wat van groenten verzinnen.
De rest moet ik nog bedenken, maar het begin is er :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:50

Ik ga denk ik als hoofdgerecht deze gevulde kipfilet maken:
[VT] Gevulde kipfilet met Martinisaus
Paar jaar geleden ook gemaakt, maar dit jaar heb ik andere eters en ze kunnen vast niet ruiken dat het een herbruikrecept is. O:)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:55

Authentic schreef:
Ik ga denk ik als hoofdgerecht deze gevulde kipfilet maken:
[VT] Gevulde kipfilet met Martinisaus
Paar jaar geleden ook gemaakt, maar dit jaar heb ik andere eters en ze kunnen vast niet ruiken dat het een herbruikrecept is. O:)

O dit klinkt wel erg goed. Wij zijn er (toch nog) niet helemaal uit wat we gaan doen als vlees hoofdgerecht, en dit lijkt me wel heel erg lekker, goed voor te bereiden en op het moment zelf weinig werk... Ga 'm zeker proberen!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:30

Aangezien het PF subforum inmiddels geopend is, mag ook dit topic erheen. :9

VT >> PF

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:22

Citaat:
Aangezien het PF subforum inmiddels geopend is, mag ook dit topic erheen.

:o? waar is dat ? een linkje zou fijn zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:22

Kaatje schreef:
Citaat:
Aangezien het PF subforum inmiddels geopend is, mag ook dit topic erheen.

:o? waar is dat ? een linkje zou fijn zijn.

Je zit er nu in, topic is gewoon verplaatst. ;)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:32

Bedankt. ^)

De fazant valt af voor het kerstdiner, daarom heb ik nu ook wel interesse in de kipfilet in martinisaus.

Is het een enkele kipfilet die je plat slaat ?
Op het plaatje lijkt het zo groot dat ik me afvraag of het geen dubbele is.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:50

Iemand tips voor groente? Vlees wordt gevulde kip (1 stuk met spinazie, 1 stuk kruidenroomkaas) en dan hebben we spinazie aardappelkroketten erbij. :)

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:06

Hier ook iemand die graag uitgebreid kookt met kerst, ik draai mijn handen niet om voor 7 gangen.

Helaas dit jaar een grote uitdaging.
Ik mag al jaren geen vis(producten) vanwege een ernstige allergie, mijn dochter is vegetarisch.
En sinds 3 maanden mogen mijn jongste dochter en ik geen tarwe en koemelkeiwit meer.

Wie kan mij helpen om toch een culinair diner op tafel te zetten?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:18

Natuski iets van pompoen, sperciebenen, of doperwtjes?

Frisian dat is wel heel lastig :=. Mssn iets wat jullie 'vaker' eten een beetje opleuken? In mooie schalen doen en doen of het heel chique is...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:57

Kaatje schreef:
Is het een enkele kipfilet die je plat slaat ?
Op het plaatje lijkt het zo groot dat ik me afvraag of het geen dubbele is.

Ik heb het gemaakt met een dubbele kipfilet, maar ik mag dan ook koken voor behoorlijk stevige eters. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:23

Weet iemand bij welke supermarkt je betaalbare gourmet schotels kan halen voor 4 personen?
Ik heb een Jumbo, AH en C1000 in de buurt...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:25

Zelf maken ipv kopen!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:31

Idd. Kijken welk vlees op dat moment in de aanbieding is en zelf maken. Gewoon vlees in gourmetstukjes snijden en van vers gehakt mini hamburgers maken. Dat is vaak het voordeligst.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:17

Voor 4 man maak ik meestal ook gewoon zelf. :j
Kilootje gehakt, pakje hamburgerkruiden en een pakje ontbijtspek.
Je kunt ervoor kiezen om alle gehakt met de hamburgerkruiden te doen, je kunt ook bijv de helft met hamburgerkruiden en de andere helft met een andere kruidenmix.
Dan maak je van de ene helft hamburgertjes en de 2e helft slavinkjes.
Varkenshaas maak ik meestal wat dunnere medaillons van en biefstuk en kipfilet snij ik gewoon in blokjes/repen.
De kipfilet doe ik nog weleens in een marinade van ketjap manis, suiker en knoflook. :9
Wat ik er verder vaak nog bij doe:
boomstammetjes in plakken, stukje grillworst met kaas in plakken, kipfingers, voorgegaarde vleugeltjes, speklappen in stukjes, frikandel in stukjes en voor de visliefhebber zalm, garnalen, witvis (panga/tilapia bijv) etc.
En natuurlijk stokbrood (minimaal 2 voor 4 man), kruidenboter, paprikareepjes, uiringen, champignons, ananasschijven/stukjes, sauzen, drinken, salades.