Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:50

dergelijke reisjes zijn echt niet verplicht hoor :)

zonnebloem18

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:53

Nee maar je ze als enige in je klas moet missen omdat je ouders het niet kunnen betalen is dat knap banketstaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:55

Mijn reisje in VWO 5 was naar Toscane. 500? euro geloof ik. Beetje banketstaaf als jij dan als enige niet mee kunt inderdaad- het is voor mij echt het hoogtepunt geweest van mijn hele middelbare school.

Dat vind ik echt heel sneu voor kinderen, als ze dan niet mee zouden kunnen. Komt iedereen terug met leuke verhalen, terwijl jij lekker thuis zat.. :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:57

ik heb nu een kindje 1,5 jaar oud als je ziet wat je nodig hebt.....al koop ik veel 2e hands en op kleding beurzen...als je geen cent te makken hebt is de pil en het condoom de beste optie.
want hoe ouder ze worden hoe meer ze kosten, en als je het niet hebt kun je het niet uitgeven,
want kinderbijslag en kind gebonden budget is echt niet veel hoor!

maar boven alle kosten wil ik wel benadrukken dat je er heel veel voor terug krijgt.

en ook ik weet wat armoede is en ik ben echt blij dat ik het zelf zonder kinderen heb doorgemaakt, ik heb er veel van geleerd! zoiets mag je een kind niet aandoen :n

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:58

Kinderbijslag is echt niet toereikend om alles te kunnen betalen.
Zakgeld, kleding, schoolreisjes, boekengeld, extra studietrip, fiets van €2000, verzekering fiets, eten en drinken (puber kan best flinke hoeveelheden verstouwen). Een computer en telefoon zijn ook wel handig ivm huiswerk en schoolrooster.
Hoe groter mijn kind, hoe meer hij kost.

Natuurlijk kan hij thuisblijven als de rest van de klas 4 dagen naar Maastricht gaat.
Valt hij wel buiten de groep.
Pubers zijn best hard onderling.

Toen hij jonger was, was kleding goedkoper, at hij een stuk minder.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:58

Dat is niet voor iedereen zo.. Mijn ouders konden het makkelijk betalen maar wat had ik graag thuis gebleven. Geef en gaf er niks om. Denk dat er echt wel kinderen zijn die dat helemaal niet erg vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:01

Brainless schreef:
luuntje schreef:
Liefde en tijd is het allerbelangrijkste voor een kind, vind ik.
Helaas kosten kinderen meer geld naarmate ze ouder worden.

Op de basisschool betaalde ik voor onze zoon €55 schoolgeld per jaar.
Nu hij op de Havo zit betalen we elk jaar €135 en dan komen de schriften, rekenmachines enzo er nog mij.
En vergeet het verplichte reisje van ongeveer €160 naar Maastricht niet.

Kleding kan ik tweedehands niet makkelijk vinden.
Lange dunne snijboon heeft passende broeken nodig en ja broek van de C&A zit dan echt niet fijn.
Ik koop Cars jeans in de aanbieding. Want waarom geld teveel uitgeven.

Kleine buffer is wel handig voor je kind.
Die van ons had een typecursus, laptop en elektrische fiets nodig.

Daarvoor krijg je dus kinderbijslag (1100 E per jaar voor 12+).
Dat is voldoende voor dit soort (extra) uitgave.

dat is knap brainless, om van dat bedrag een heel jaar alles voor je kind te kunnen bekostigen incl de dure dingen....dan doen veel heel veel ouders echt iets verkeerd -O-

Maar alles is ook zo duur tegenwoordig, en de gewone dingen gaan ook door en dan hebben we het nog over gezonde kinderen zonder hulpmiddelen en ander noodzakelijk waar.
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-10-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:01

Ach, ik werd al heel jong (on)gepland moeder. In de volksmond zouden ze me een tienermoeder hebben genoemd en ik kreeg het te voortduren met alle mogelijke vooroordelen. Ik had weliswaar geen dik gespekte bankrekening en stond er al snel helemaal alleen voor, maar had wel een eigen appartementje en een vaste baan. Destijds werkte ik 4 dagen in de week voor nog geen 850,- per maand, waarvan ik na aftrek van mijn vaste lasten nog krap 100,- overhield om babybenodigdheden, kleding en boodschappen van te kopen. Sparen deed ik dus niet en ik vertikte het uit principe om gebruik te maken van het sociale vangnet.

Het was krap, maar ik bezuinigde op mezelf. Met creativiteit en vindingrijkheid kom je bijzonder ver, maar ik wilde mijn kind niet laten opgroeien met alleen maar dromen. In de jaren die volgde heb ik steeds meer opgebouwd, en ik durf met zekerheid te zeggen dat ze nooit iets te kort zijn gekomen. Het is één van de populairste kindjes van de school, is netjes en beschaafd opgevoed, weet wat liefde is.

In sommige situaties zet ik mijn vraagtekens bij andermans keuzes, maar laten we wel wezen; We kunnen het vandaag de dag allemaal zo geweldig voor elkaar hebben, maar morgen kan het door omstandigheden ineens heel anders zijn waardoor je kinderen alsnog gedupeerd raken.
In de huidige tijd hebben velen carrieretrutjes een dik gespekte bankrekeningen, maar tijd om voor hun eigen kinderen te zorgen hebben ze niet. Als balanceren geen optie is, weet ik niet wat ik dan liever heb. :)

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:02

Wij werken beiden veel (ik 32uur, vriend 40uur), zijn nog niet met kinderen bezig maar zoals de situatie nu financieel is weet ik het ook niet.. Nog maar een paar jaartjes over nadenken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:04

Rebeccaa schreef:
Mijn reisje in VWO 5 was naar Toscane. 500? euro geloof ik. Beetje banketstaaf als jij dan als enige niet mee kunt inderdaad- het is voor mij echt het hoogtepunt geweest van mijn hele middelbare school.

Dat vind ik echt heel sneu voor kinderen, als ze dan niet mee zouden kunnen. Komt iedereen terug met leuke verhalen, terwijl jij lekker thuis zat.. :=

Gelukkig heeft niet iedereen zin om naar Toscane te reizen met banketstaaf klasgenoten...
Ik neem aan dat als je in VWO5 zit, je wel met je ouders normaal kunt communiceren en je ouders je dus wel uit kunnen leggen waarom iets wel of niet gaat.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:06

pinda dipje,
petje af en idd stof tot nadenken...... ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:08

Wij zouden gevoelsmatig heel graag een tweede kind willen, maar wij denken met ons verstand en niet met ons hart. Wij zijn niet van het 'dat regelt zich vanzelf' of 'dat zien we tegen die tijd wel'.
We hebben bijna 4 jaar lang een eigen bijdrage gehad van 625 euro per maand voor het kinderdagverblijf en we zijn zielsgelukkig dat we daar nu eindelijk vanaf zijn (hij zit nu op de basisschool). En eerlijk, ik begrijp nog niet waar we het van betaald hebben.

Een kind an sich zijn de kosten niet, dát kun je zo gek maken als je zelf wilt (eten, kleding), maar de opvang, alle mensen!!
En wij hebben geen familie beschikbaar die een aantal dagen per week op kunnen passen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:12

En als thuisblijver mag je vaak ook nog eens een vervangende opdracht maken, alsof je voor de lol niet mee kan.
In het eerste jaar van het MTRO hadden we Holland Tour geloof dat dat 200 euro was en degene die niet mee konden moesten een werkstuk maken over Nederland, terwijl wij elke dag leuke plekken mochten bezoeken.

Mijn ouders hebben trouwens nooit gespaard voor mijn opleiding, of rijbewijs, ik heb dat nooit een bezwaar gevonden.
Ik had wel een moeder die er altijd voor me was, ik heb paard gereden, geturnd, had fijne vrienden en een echte thuisbasis. Dat ik op mijn verjaardag enkel een boek of cd kreeg vond ik toen niet gek.

Ik ben later pas gaan beseffen dat het in andere gezinnen anders kon gaan. Bij mijn ex thuis hoefde ze maar te knipperen en ze kregen het al, 300 euro aan cadeaus met kerst, voor de verjaardag een groot cadeau (gemiddeld 400 euro). Mijn ex had geen flauw besef van geld en dat je daar iets voor moest doen.
Liefde was echter ver te zoeken, hij heeft nooit te horen gekregen dat zijn ouders trots op hem waren, ze kwamen nooit kijken bij zijn wedstrijden en het was altijd te druk om samen iets te doen.

Mijn man kreeg wel meer vergeleken bij mij, maar is als kind nooit verwend. Pas toen hij wat ouder was begon zijn vader meer te verdienen en nu vinden ze het wel fijn om ons af en toe te verwennen, maar ook te helpen als nodig. Toen de laptop van mijn schoonzus kapot was hebben ze een nieuwe gekocht en mijn man heeft bijv. een nieuwe gitaar gekregen toen hij met zijn band steeds meer optredens ging doen en de oude niet al te best meer was.

Voor alles is iets te zeggen maar er moet vooral een balans zijn die voor iedereen werkt en dat is in elk gezin anders. Wij kiezen er bewust voor om minder inkomen te hebben, maar ik ben wel altijd thuis voor onze dochter. Als ik zou werken krijgen we minder toeslagen en gaan we er uiteindelijk zelfs op achteruit en dat terwijl ik tijd met onze dochter inlever.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:12

Pinda_Dipje schreef:
In de huidige tijd hebben velen carrieretrutjes een dik gespekte bankrekeningen, maar tijd om voor hun eigen kinderen te zorgen hebben ze niet.

Dat gaat per definitie samen begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:14

Ja, ik snap ook niet zo goed waarom een gezonde financiële situatie volgens iedereen samen moet gaan met geen liefde krijgen van je ouders. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:15

Rebeccaa schreef:
Ja, ik snap ook niet zo goed waarom een gezonde financiële situatie volgens iedereen samen moet gaan met geen liefde krijgen van je ouders. :')

Omdat volgens meer dan genoeg mensen hier, het krap bij kas zitten ook gepaard gaat met verwaarlozen van je kind zo te zien. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:17

chelle_dora schreef:
Rebeccaa schreef:

Gelukkig heeft niet iedereen zin om naar Toscane te reizen met banketstaaf klasgenoten...
Ik neem aan dat als je in VWO5 zit, je wel met je ouders normaal kunt communiceren en je ouders je dus wel uit kunnen leggen waarom iets wel of niet gaat.

Echt leuk trouwens, geen geld voor je reisje op de middelbare school en vervangende saaie stomme opdrachten moeten doen, terwijl iedereen de tijd van zijn leven heeft en jij na zo'n week er helemaal buiten valt.. Maar dan zit je 's avonds wel lekker op de bank met je ouders. *\o/*

Mijn ouders (vader in mijn geval, heb geen moeder meer) had mij het echt niet uit kunnen leggen op mijn 17e waarom ik niet mee kon naar Toscane met school hoor. Gelukkig was dat bij ons niet aan de orde, maar ik had dat echt nooit kunnen begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:21

Rebeccaa schreef:
chelle_dora schreef:

Echt leuk trouwens, geen geld voor je reisje op de middelbare school en vervangende saaie stomme opdrachten moeten doen, terwijl iedereen de tijd van zijn leven heeft en jij na zo'n week er helemaal buiten valt.. Maar dan zit je 's avonds wel lekker op de bank met je ouders.

Mijn ouders (vader in mijn geval, heb geen moeder meer) had mij het echt niet uit kunnen leggen op mijn 17e waarom ik niet mee kon naar Toscane met school hoor. Gelukkig was dat bij ons niet aan de orde, maar ik had dat echt nooit kunnen begrijpen.

tja, dat je als vader zijnde niet met je 17jarige kind kan praten omdat deze niet snapt dat sommige dingen gewoon niet gaan, financieel gezien, lijkt me meer een opvoedkundig gebrek. Sorry dat ik het zeg, maar dan kan je nog zoveel geld op je rekening hebben staan, blijkbaar schort het dan nogal in de communicatie onderling.

En je had mij met alle liefde en plezier zulke opdrachten mogen geven; ik was het meisje dat na 2 dagen altijd naar huis moest omdat ik kapot ging van de pijn, vreselijk vermoeid was en juist daardoor gigantisch uitgelachen werd op school. Zo leuk zijn die reisjes dan niet, en die waren verplicht vanuit school en zat dan bij het schoolgeld inbegrepen, want je kreeg voor de opdrachten op zo'n reisje bij ons wel mooi cijfers die meetelden voor je overgang..

Ik denk dat iedereen voornamelijk naar zichzelf moet kijken; zou je een goede ouder zijn? Laat de rest met z'n oordelen over wel of niet genoeg geld aan je kind kunnen of willen uitgeven lekker erin stikken.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:22

Ik heb vanaf mijn 4de geen luiers meer hoeven kopen, zij bleek allergisch voor wegwerpluiers (alles geprobeerd) en toen heb ik gratis een pakket wasbare luiers van marktplaats geplukt, heb er nog 5 nieuwe bij gekocht (3 euro per stuk via ebay) en nu hoef ik geen luiers meer te kopen. Kindje 5 gebruikt deze nu, en straks zal kindje 6 ze ook gebruiken. Gezien deze 2 tegelijk in de luiers zullen zitten (net iets meer dan een jaar verschil) koop ik er nog 5 bij (wederom via ebay) en dan ben ik voor 15 euro klaar.

3 van mijn kinderen hadden verborgen reflux, en ja die medicijnen moest ik toen we nog in NL woonden zelf betalen, maar hier (gelukkig) niet meer mocht het bij de volgende ook weer zo zijn.

Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen mama altijd om zich heen hebben, en gezien mijn kinderen door hun beperkingen niet goed met school (of groepen kinderen) kunnen omgaan krijgen ze dus thuisonderwijs. Was allemaal niet mogelijk geweest als ik was gaan werken. Dan hadden we wel meer geld gehad (hoewel.. opvang kost een vermogen) maar niet de veiligheid en structuur die ze hier nodig hebben.

Ik ben overigens ook niet mee geweest op Frankrijkreis met school, mijn moeder had daar heel lang voor gespaard, maar ik vond het zonde van het geld (vond mijn klasgenoten verschrikkelijk) en heb dus gewoon gezegd dat ik niet mee ging. We konden dat geld wel beter gebruiken (moeder die na scheiding een minimumloon baan had met 2 kinderen en geen hulp van mijn vader) en hoewel mijn moeder wilde dat ik wel mee ging heb ik het nooit gemist, was juist opgelucht dat ik niet mee hoefde.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:24

Ik verbaas altijd wel over de mensen die beweren dat de baby- en peutertijd zo duur is. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik me daar vreselijk veel zorgen over gemaakt omdat ik bang was dat het niet zou lukken met mijn kleine inkomen. Volslagen onterechte angsten, ik zie nu juist meer op tegen de tienerleeftijd omdat je toch wilt zorgen dat je kind goed mee komt met leeftijdsgenoten. Die baby- peuter- kleuter leeftijd is echt peanuts!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:26

chelle_dora schreef:
Laat de rest met z'n oordelen over wel of niet genoeg geld aan je kind kunnen of willen uitgeven lekker erin stikken.

Het soort mij toch bést dat mensen in de bijstand/sanering met gemak 4 kinderen némen, want ze zijn toch lekker thuis én daarnaast allerlei toeslagen ontvangen.
En daar heb ik een heel uitgesproken en rauwe mening over, die ik hier voor me zal houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:32

@kwita
Ik zeg ook niet dat kinderbijslag alles bekostigd hoor.
Maar het is wel genoeg voor de kosten van het voortgezet onderwijs.

Mijn kids hebben een goede 2dehands fiets gekregen (van de fietsenmaker met garantie) toen ze naar de eerste gingen.

@_Nadia_
Bij ons werd de medicijnen gewoon vergoed door Univé.
Nooit een rekening voor gehad (hebben het wel laten voorschrijven door de kinderarts..was aangeraden door de HA).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:34

Qimm schreef:
Pinda_Dipje schreef:
In de huidige tijd hebben velen carrieretrutjes een dik gespekte bankrekeningen, maar tijd om voor hun eigen kinderen te zorgen hebben ze niet.

Dat gaat per definitie samen begrijp ik?

Nee hoor, want ik balanceer ook. WO bedrijfskundige i.o., halve bachelor rechtsgeleerdheid en gemiddeld 3,5 dag werken per week i.c.m. de mantelzorg voor mijn ernstig zieke partner de afgelopen 2 jaar. Ik leef echter wel heel erg met het principe 'Tijd heb je niet, tijd maak je' en geef in alles prioriteit aan mijn kinderen; Liever zelf voor ze zorgen dan naar mijn yogaclubje. Kijken of ik dingen kan combineren, speciaal qualitytime reserveren en ieder jaar houd ik de helft van mijn vakantiedagen achter de rug om pannenkoeken te kunnen bakken voor school, een paasontbijt te organiseren, te helpen bij de koningsspelen, een uurtje voor te kunnen lezen aan de klas of met mijn zoon een middagje koekjes te bakken omdat hij daar net zo'n zin in had. Geluk ligt dan wel bij een redelijk flexibele werkgever, wat maakt dat ik een beetje kan schipperen tussen een betrokken moeder zijn & mijn carriere boosten. Zie dat in onze omgeving helaas vaak anders gaan, niet omdat het niet kan... Meer omdat men niet wil; "Pfff nou ik heb al zo'n drukke baan, en een huishouden te runnen, die vrije uurtjes die ik al heb wil ik gewoon even aan mezelf besteden". Maargoed die kunnen dat wel 3x per jaar op vakantie, en gevoelsmatig volop meedraaien in de maatschappij. Dat kan ik dan weer niet. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:35

chelle_dora schreef:
Rebeccaa schreef:

Omdat volgens meer dan genoeg mensen hier, het krap bij kas zitten ook gepaard gaat met verwaarlozen van je kind zo te zien. :+

Kinderen krijgen gaat per definitie samen met het verwaarlozen van je kind ongeacht wat je als ouder doet :+ .
Had het er net met mijn vriend over.
Je kan het beste hoogopgeleide mensen met een laag salaris hebben als ouders was onze conclusie.
In een wooncommunie leven was de tweede beste optie.
(dit alles op statistische gegevens en eigen ervaringen voordat mensen zich benadeeld voelen.)

We wonen allebei antikraak, zijn fervente kringloopshoppers en creatief met geld ( op de legale manier.)
Maar aan kinderen beginnen we de komende 3 jaar nog niet ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:36

Ik kan hier een heel verhaal gaan typen, maat ik zal het bij één geval houden, waarbij ik werkelijk met stomheid geslagen was....

Ik heb jarenlang bij een (zorg)verzekeraar gewerkt. Op een dag belde er een mevrouw die verontwaardigd was dat ze een eigen bijdrage had op kraamzorg, want die kon ze niet betalen...
Ok, kan gebeuren... maar toen ik in het declaratie overzicht keek van deze mevrouw zag ik dat ze dmv IVF zwanger was geworden. De rekeningen ervan gingen over de 15.000 euro, uiteraard betaald door de verzekeringsmaatschappij. Echter, deze mevrouw had een premie achterstand van ruim 2.500 euro en liep al tijden bij het CVZ.
Sorry, maar hier kan ik 0,0 begrip voor opbrengen....