Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:24

Seltje schreef:
Ik kan niet gaan werken zonder auto, maar krijg geen auto van mijn werk (wel een tankkaart), ik leg 30 000km per jaar af, dan wil je gewoon een degelijke nieuwe auto, met omnium, waarvan je weet dat als er iets mis is, de garage alles direct in orde maakt.

" Dan wil je een degelijke nieuwe auto"

Juist ja. Luxe probleem dus. Er zijn ook genoeg goede tot zeer goede occations. Ondanks dat ik dus zelf wel in het bezit ben van een (inmiddels natuurlijk niet meer) nieuwe auto vind ik dit het nog steeds niet nodig om een lening voor af te sluiten. Niets is zo zonde om voor te lenen dan een auto. In feite is een auto al een slechte investering vanwege de hoge kosten en afschrijving maar als je er dan ook nog voor gaat lenen dan heb je jezelf helemaal te pakken.

Je betaalt elke maand een bedrag waarvoor je bijna kunt wonen terwijl het ook met veel minder zou. Kunnen. Dat geeft je geen recht tot klagen naar mijn idee. Beschouw het meer als een niet zo handige keuze ;) maar zoals ik al zei; dat is zeer persoonlijk

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:37

bliver schreef:
ik ga wel ff zoeken op de sites van ing en rabo

edit: Bij Ing kan het dus niet en bij Rabo kan ik alleen saldosparen vinden

Heb jij het al gevonden?
Ik kon inderdaad ook alleen maar het SaldoSparen vinden.. -O-

purny

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:59

@Seltje... misschien eens gaan overwegen hoeveel een leuke degelijke 2e hands auto kost? Dan heb je ook die kosten niet meer.
Ik durf mijn spaargeld niet op te nemen, vroegah was ik echt een persoon met een gat in mijn hand. Tegenwoordig laat ik het mooi staan voor als ik dadelijk mijn eigen huisje krijg. Ik wil dan zoiezo ook blijven sparen aangezien ik in de toekomst ooit mijn lievelings manegepaard een lekker pensioen wil geven.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:12

_KellyAV schreef:
Nogmaals dit topic is echt goed voor mij! :D zoals ik gister al meldde, heb ik pin sparen geactiveerd.
Ik kwam ergens het idee tegen om weeknummers te gaan sparen, dit vond ik zo leuk dat ik dat ook ga doen! (Wel een beetje banketstaaf zo aan het einde van het jaar :') dus daar even wat op verzinnen)
Er komt een spaarpot in huis die NIET open kan. Ik heb nu een spaarpot met zo'n plastic dingetje in de onderkant. En dat dingetje is dus helemaal kapot omdat hij zo vaak open gegaan is :o
En ik wil, als ik aan het einde van de maand nog aardig wat over heb, een deel naar mijn spaarrekening overmaken. Dit doe ik dan als al mijn inkomsten gestort zijn :)

En bovendien heb ik een overzicht gemaakt in excel met inkomsten, uitgaven en dingen waar ik voor spaar.
Paard moet een nieuw zadel.. En ik wil graag een custom, dus dat wordt flink sparen!

Edit: m'n vader zal trots op me zijn :D misschien dat dat gat in m'n hand wat kleiner wordt...

Mijn vriend spaarde altijd in zo'n dichte spaarpot. Die zat pas helemaal vol, dus heb ik er nu 1 gekocht die 2x zo groot is (Big Bazar), waar we nu samen in sparen. Het motiveert zo ook weer om wat vaker contant geld te pinnen en binnen dat bedrag uit te geven i.p.v. Alles in de winkel te pinnen!

Ik heb vorig jaar ook ingesteld via mijn Rabo app dat er elke maand een random bedrag naar mijn spaarrekening ging. Die bedragen moest ik wel zelf instellen, maar ik merkte dat die random bedragen minder opvielen als gemis dan bijv. Elke maand 20 euro sparen. Ik stelde dan ook elke maand een andere dag in.

Weeknummers sparen vind ik ook een leuk idee :D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:27

Ik heb trouwens een zorgverzekering waarvan 10% apart wordt gezet. Hierdoor spaar ik toch onbewust en heb ik sinds januari al weer 90 euro gespaard.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:41

Ook handig! Ik krijg met mijn zorgverzekering 10% korting bij Hema... Daar spaar ik niet mee, maar daar bespaar ik dan weer wel mee :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:54

Mirjamsel schreef:
Ook handig! Ik krijg met mijn zorgverzekering 10% korting bij Hema... Daar spaar ik niet mee, maar daar bespaar ik dan weer wel mee :)

Ik zit ook bij de hema. :)

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:03

amandananana schreef:
Ik doe weeksparen: je spaart dan elke week het weeknummer. Uit eindelijk spaar je dan ongeveer 1300 euro per jaar. Ik heb een schema waarin ik aankruisen welke bedragen ik al gespaard heb en op hoeveel ik zit, ik doe het namelijk een beetje Door elkaar.

Dat is een idee! :o[/quote]

Je kan natuurlijk ook alles optellen en door 52 delen hoef je ook niet moeilijk te doen. Ik denk dat ik dat ga doen.

edit: dat word dus 26,50 per week[/quote]
Kan ook, denk wel dat wanneer je het afstreept er misschien wat bewuster mee bezig bent en je het een goed gevoel geeft.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:19

Zo, denk dat 20 van jullie nu wel de budgetplanner hebben :p

Dat ding is retehandig, telt alles op en trekt het er weer af etc. Succes ermee!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:20

Ik heb een lijstje gemaakt met alle vaste lasten en daar heb ik een aparte rekening voor.
Ik heb een rekening voor mijn zakgeld en benzinegeld, en een spaarrekening bij een andere bank. (Dan duurt het enkele dagen voordat je het hebt en maak je dus veel minder snel kleine bedragen over!!)

Ik ben 21, woon thuis, werk fulltime en spaar 700 euro per maand. :) Ik geef mezelf 75 euro zakgeld per maand en 150 euro voor benzine. Het zakgeld is ook nog eens best veel hoor voor een weekje. Maar met dit geld spaar ik ook voor duurdere aankopen zoals laarzen en kleding. Dan leg ik contant geld apart, bijv. 30 euro elke week en kan ik de volgende maand iets leuks kopen. :)

Edit: Omdat ik dus alles contant betaal, staat er een spaarpotje op m'n kamer waar alle kleingeld in gaat!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:02

Die budgetplanner ziet er heel handig uit! Alleen heb ik veel posten niet, omdat ik nog thuis woon en mijn ouders die kosten dus hebben. Sla hem in ieder geval op dat ik hem altijd nog kan gebruiken. Ga zo eens kijken of ik er toch wat aan heb en anders zelf een klein schemaatje in elkaar zetten. Toch wel heel handig om alles precies te zien. Ik geef altijd (cash)geld uit zonder echt bij te houden waaraan, maar wil dat nu toch wel echt gaan doen haha!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:12

Ondanks dat ik zelf ook een schema heb gemaakt ben ik ook wel benieuwd naar deze budgetplannen, het kan vast beter of handiger.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:07

niet :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:32

Pfff hier nog een met alleen nagels ipv een hand!
Geld vliegt er doorheen.. En heb nu een auto gekocht (ja zelf gespaard) en wil nu toch meer grip hebben op m'n uitgaven..
Alleen lastig, want ik krijg mijn geld contant op zaterdag...
Stufi (100 P maand) komt binnen op rekening, wordt gebruikt voor vaste lasten ( mobiel 50, verzekering 30, wegenbelasting 25 dus 5,- per maand erbij storten :') )

Dus eigenlijk zijn mijn vaste lasten op benzine geld en paard na gedekt...
100 per maand voor paard
70 per maand benzine (gok ik, heb er in 1,5 week 40,- ingegooid, met t oog op morgen rotterdan tentenkamp, en dus volle tank. Kreeg helaas geen volle tank bij ophalen auto :+ )
Duss... Waar blijft de rest :+
Inkomsten zijn variabel, laatste paar weken tussen de 150-200 per week, maar deze week bijvoorbeeld maar 120 maar volgende week 250,-. Wat ik nu dus doe is 10,- per week voor mezelf houden, de rest aan moeders geven voor boodschappen, kan ze het lekker overstorten.. Hopen dat het helpt :+
Hoop alleen dat 10,- genoeg is :')

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:15

Moet zeggen dat ik vind dat je een behoorlijk duur telefoonabonnement hebt. Mijne kost minder dan de helft. Daarmee zou je kunne (be)sparen.
Sparen is zo te lezen vooral een stukje wilskracht en doorzetten. Soms is dan een heel klein beetje dat je kan sparen en soms zijn het hele flinke bedragen. En zorgen dat wat je overhoudt niet aan andere dingen wordt uitgegeven.
Las ooit een uitspraak van 1 of andere miljonair dat je sparen vooraf doet en niet achteraf. En als je daar over nadenkt klopt danwel. Want de meeste mensen geven uit wat op de rekening staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:50

Celiien schreef:
Pfff hier nog een met alleen nagels ipv een hand!
Geld vliegt er doorheen.. En heb nu een auto gekocht (ja zelf gespaard) en wil nu toch meer grip hebben op m'n uitgaven..
Alleen lastig, want ik krijg mijn geld contant op zaterdag...
Stufi (100 P maand) komt binnen op rekening, wordt gebruikt voor vaste lasten ( mobiel 50, verzekering 30, wegenbelasting 25 dus 5,- per maand erbij storten :') )

Dus eigenlijk zijn mijn vaste lasten op benzine geld en paard na gedekt...
100 per maand voor paard
70 per maand benzine (gok ik, heb er in 1,5 week 40,- ingegooid, met t oog op morgen rotterdan tentenkamp, en dus volle tank. Kreeg helaas geen volle tank bij ophalen auto :+ )
Duss... Waar blijft de rest :+
Inkomsten zijn variabel, laatste paar weken tussen de 150-200 per week, maar deze week bijvoorbeeld maar 120 maar volgende week 250,-. Wat ik nu dus doe is 10,- per week voor mezelf houden, de rest aan moeders geven voor boodschappen, kan ze het lekker overstorten.. Hopen dat het helpt :+
Hoop alleen dat 10,- genoeg is :')

waar koop je dan kleding van, als je jezelf maar 10 euro per week geeft?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:51

Sparen? :Y)

Ik hoef niet elke week nieuwe kleding te kopen hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:53

Maar als je jezelf maar 10 euro per week geeft, en dat geld ook telt voor kleding en uitgaan- dan kan je toch helemaal niets doen? Dat is maar 40 euro per maand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:05

Tegenwoordig heb je een prima sim-only voor 12,50 per maand, dus iedereen met een abbo van meer dan 30 a 40 pm zou zich daar even in moeten verdiepen dan heb je de eerste winst binnen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:06

Dat ligt er maar net aan. :)
Ik kan prima rondkomen voor 10/15 euro per week voor mezelf als ik zou willen.
En dat komt puur omdat ik niet zo'n enorme stapper ben en mijn kledingkast puilt uit waardoor ik niet echt kleding nodig heb.

Ik ga meestal uit met een euro of 30 op zak, dan heb ik voldoende om mijn clubje een rondje te geven en zelf nog wat drinken te halen en meestal houd ik dan nog geld over.

Als je echt kleding nodig hebt en er is echt noodzaak toe denk ik dat je altijd een grotere buffer in kunt bouwen maar ik kan wel in de bedragen komen die Celiien noemt hoor. :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:06

bigone schreef:
Tegenwoordig heb je een prima sim-only voor 12,50 per maand, dus iedereen met een abbo van meer dan 30 a 40 pm zou zich daar even in moeten verdiepen dan heb je de eerste winst binnen.

Maar dan heb je er geen nieuwe telefoon bij.. En tegenwoordig moet iedereen na een jaar weer een nieuwe.. :+

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:13

Ik zit inderdaad op 16 euro voor mn telefoon

en 25 voor sportabbo... al ga ik die opzeggen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:16

Ik snap niet dat de studenten en nog thuis wonenden zoveel moeite hebben met sparen. Hoe gaan jullie dat doen als jullie alleen wonen? Als student kon ik gemakkelijk 250€ per maand sparen van mujn weekendwerk (sommige maanden zelfs het dubbele) maar sinds ik alleen woon vliegt het geld de deur uit. Maar dat moet hopelijk binnekort ook beteren...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 10:18

Knetters, veel reacties! Leuk dat er zoveel tips zijn gegeven en dat ik niet de enige ben met dit probleem. :D
Ik heb gister een hele zooi dekjes verkocht voor 50,- dus dat is nu meer dan welkom. :)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:29

Mijn man en ik sparen elke maand €1500. Wij werken dan ook allebei 40 uur per week.
Wij hebben juist nooit geld in de portemonnee, wij pinnen alles. Ik vind dit makkelijker want als ik geld in mijn portemonnee heb is het de volgende dag er ook uit, en als er niets inzit koop ik ook niets.

Hier geen paard meer, en geen andere dure hobby's. Het spaargeld wordt meestal gebruikt voor vakanties a 3x per jaar. Kleren kopen doen we ook niet meer als 1x per maand. Dan geen tassen vol maar een nieuwe trui of broek. Beide goedkope sim only abonnementen, als ik een nieuwe telefoon wil koop ik die wel van mijn spaargeld.

Vroeger dat ik nog geen eigen huis had/ en vaste lasten (wat klinkt dat lang geleden :+ ) ging mijn geld meestal op aan kleding en eigenlijk kleine onzin dingen die ik niet eens nodig had. Dan dacht ik wat is nou die euro of twee euro, maar als je dat 10 of 20 keer doet..